Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Lavkarbo eller høykarbo på 17.mai? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=43768)

Lullen 11-05-11 14:23

Sv: Lavkarbo eller høykarbo på 17.mai?

Blir vanlig lavkarbo mat stort sett hele dagen.
Eggerøre + spekemat til frokost, pølser til lunch og grilling på ettermiddagen.

Men en vanlig høykarbokake skal jeg bake og unne meg :D og en is skal jeg nok også spise!

Jeg har laget så mange lavkarbokaker etter oppskrifter her inne som jeg ikke liker, så da dropper jeg heller å spise kake ved andre anledninger... Orker ikke bruke tid og energi på det lenger!

Egwene 11-05-11 14:48

Jeg skal lage gode, fete dobbel cheeseburgere med bacon til meg og lillebroren min på 17. Mai, siden kun han og jeg er hjemme den dagen.
Så det blir lavkarbo og godt med fett:)
Og så blir det nok bringebær, jordbær og kanskje blåbær med fløte til dessert:)

Og sprøstekt bacon som snacks:P

Lillemy71 11-05-11 14:54

Lavkarbo helt klart, this is for life!!

Frokost blir nok enten kokte egg med meierismør eller egg og bacon. Skal unne meg en deilig biff med blåmuggost/fløtesaus og deilig brokkoli til lunch/middag. Så skal jeg ha bringebær/fløte i en eller annen form. Tror nok jeg skal kose meg med noen ostechips+cavalier sjokolade også på kvelden siden det 17.mai :D

Regret 11-05-11 14:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Maylinn26 (Innlegg 1103766)
Men jeg tenker da på en ting? Man kan vel ikke legge på seg 1,5 kilo fett på 1 dag? Det må jo være en del vann?

Nei man kan ikke øke fettmegden så mye, så raskt. Det er vannsamling i kroppen som gjør det.

nadine 11-05-11 15:21

Kan ikke si lavkarbo siden jeg skal drikke ett par øl/glass vin.Men maten er lavkarbo i hvert fall.

marjusen 11-05-11 16:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nadine (Innlegg 1103864)
Kan ikke si lavkarbo siden jeg skal drikke ett par øl/glass vin.Men maten er lavkarbo i hvert fall.

vin er jo lavkarbo, samme med lavkarbo øl ;)

Regret 11-05-11 17:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av marjusen (Innlegg 1103915)
vin er jo lavkarbo, samme med lavkarbo øl ;)

:nei:

Supah 11-05-11 17:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1103942)
:nei:

Hva mener du?

Regret 11-05-11 17:12

Vin er ikke lavkarbo, den er full av sukker og for å ikke snakke om fruktsukker. MEN det finnes viner som er bedre og egnet til diabetikere, men de skal det ikke drikkes mye av heller. Lavkarbo øl inneholder karbo også, det er bare mindre enn vanlig, jeg liker ikke øl så har aldri sjekket det ut, men jeg hadde ikke drukket særlig mye av det heller om jeg ville..

marjusen 11-05-11 17:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1103959)
Vin er ikke lavkarbo, den er full av sukker og for å ikke snakke om fruktsukker. MEN det finnes viner som er bedre og egnet til diabetikere, men de skal det ikke drikkes mye av heller. Lavkarbo øl inneholder karbo også, det er bare mindre enn vanlig, jeg liker ikke øl så har aldri sjekket det ut, men jeg hadde ikke drukket særlig mye av det heller om jeg ville..

Her tror jeg nok du må sjekke fakta engang til. Rødvin og tørre hvitviner er absolutt lavkarbo.

Typisk for en flaske rødvin er ca 2 kh pr liter, altså 0,2 pr dl. Du kan da fint drikke en flaske, til og med på en ketogen diett.

Har sett lavkarboøl helt nede i 0,5kh pr 100. Det betyr at du ikke kan drikke deg full på øl, men det er fint mulig å nyte en flaske øl til maten feks.

Hvitvin er litt mer vanskelig, her er det viktig å sjekke. Finnes mange søte hvitviner med mange karbohydrater.

Marius

Supah 11-05-11 17:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1103959)

Så lenge man er litt påpasselig, og velger riktig vin så kan den være ganske lav på karbohydrater.
Det finnes mange viner som har under/rundt 2gram karbohydrater per liter. Både hvite, røde, og musserende.. Og man klarer da ikke å drikke mange liter vin akkurat.. :smile:

Når det gjelder lavkarboøl så inneholder det jo endel karbohydrater, men det er betraktelig mindre enn i vanlig øl, og dersom man ikke er i ketose, så kan man drikke en lavkarboøl eller 2 :)

Edit: Ja, som Marjusen fikk sagt rett før meg.. Hehe

Antoinette6 11-05-11 17:19

Lavkarbo. Men jeg skal også gå til oppskriftsforumet og lage noe ekstra ! :sikle:

Trj 11-05-11 17:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av marjusen (Innlegg 1103964)
Her tror jeg nok du må sjekke fakta engang til. Rødvin og tørre hvitviner er absolutt lavkarbo.

Typisk for en flaske rødvin er ca 2 kh pr liter, altså 0,2 pr dl. Du kan da fint drikke en flaske, til og med på en ketogen diett.

Har sett lavkarboøl helt nede i 0,5kh pr 100. Det betyr at du ikke kan drikke deg full på øl, men det er fint mulig å nyte en flaske øl til maten feks.

Hvitvin er litt mer vanskelig, her er det viktig å sjekke. Finnes mange søte hvitviner med mange karbohydrater.

Marius

Hvitvin tenger overhodet ikke å være vanskelig, det fins masse deilige hvitviner nesten helt uten restsukker. :D Heldigvis ! Under varebeskrivelsene på Vinmonopolets hjemmeside fins de nøyaktige tall for de fleste viner. Og spør de ansatte på utsalgene. De er så lykkelige når de får hjelpe ! Har kost meg masse med vin på ketolyse. :cool:

marjusen 11-05-11 17:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Trj (Innlegg 1103972)
Hvitvin tenger overhodet ikke å være vanskelig, det fins masse deilige hvitviner nesten helt uten restsukker. :D Heldigvis ! Under varebeskrivelsene på Vinmonopolets hjemmeside fins de nøyaktige tall for de fleste viner. Og spør de ansatte på utsalgene. De er så lykkelige når de får hjelpe ! Har kost meg masse med vin på ketolyse. :cool:

Som jeg også skrev oppi innlegget mitt, tørre hvitviner har lite karbs og er absolutt lavkarbo.

Men etter hva jeg har sjekket er det MANGE flere hvitviner med mer karbo enn rødviner. Det er ofte de søte hvitvinene som har mange kh.

Men ja, klart, om du liker tørre hvitviner finnes det som sagt mange nesten helt uten restsukker:)

Godt tips som du skriver er å sjekke polets hjemmesider. Ligger restsukker på nesten alle vinene:)

Marius

Trj 11-05-11 17:24

Chablis og chardonnayer er gjennomgående bra, etter min erfaring.

Men det er klart... Vil man ha Leibfraumilch (:eek:) eller lignende, kan det hende man sliter...

Supah 11-05-11 17:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Trj (Innlegg 1103978)
Chablis og chardonnayer er gjennomgående bra, etter min erfaring.

Men det er klart... Vil man ha Leibfraumilch (:eek:) eller lignende, kan det hende man sliter...

Herregud, ingen vil da ha Liebfraumilch. Grøss :p

Trj 11-05-11 17:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av supah (Innlegg 1103979)
Herregud, ingen vil da ha Liebfraumilch. Grøss :p

Nei, fysj og fysj ! Ingen søte viner i det hele tatt til meg, takk ! :D

Supah 11-05-11 17:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Trj (Innlegg 1103980)
Nei, fysj og fysj ! Ingen søte viner i det hele tatt til meg, takk ! :D

Helt enig. :) Synes egentlig søte viner er litt kvalmende.

TrillTrall 11-05-11 18:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Simpfan (Innlegg 1101059)
Kan jeg få oppskrifta. Mine blir så kornete og harde. Har ikke ismaskin.

En dæsj fløte piskes til krem og så pisker du inn en neve frosne bringebær. Og en eggeplomme? Og litt sukrin kanskje. Blir ikke så "løs" som softis da, men veldig godt. Skal ikke fryses, men nytes umiddelbart.

Lillemy71 11-05-11 22:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1104026)
En dæsj fløte piskes til krem og så pisker du inn en neve frosne bringebær. Og en eggeplomme? Og litt sukrin kanskje. Blir ikke så "løs" som softis da, men veldig godt. Skal ikke fryses, men nytes umiddelbart.

Jeg pisker bare fløte (sånn at den er halvstiv :D) med litt søtt også frosne bringebær oppi og fyrer løs med stavmikser. Bruker ikke eggeplomme, for jeg synes ikke det er nødvendig, men her er det bare å prøve seg frem. Kaller det jukseis jeg, lages på 5 min og må nytes umiddelbart. Mye krem gir en mer softis-aktig konsistens og mer bær gir en mer sorbet-aktig konsistens. Ikke helt som iskrem, men det er skikkelig godt, enkelt, lavkarbo og du har full kontroll på hva du får i deg. Også er den veldig god til en liten kakebit (lavkarbo seff) :)

Imp 11-05-11 22:04

Mamma kommer med en marsipankake, men den har ikke jeg tenkt å spise. Erfaringsmessig er ikke kakene hennes noe gode heller, så det er jeg ikke lei meg for. ;)

Vi skal grille ribbe, og ha enten grønnsaker eller salat som tilbehør pluss bakte poteter, så det blir ikke noe problem å holde seg unna. Har litt lyst til å lage en liten lavkarbokake, vi får se om jeg orker..er jo mest for at barna ikke skal få i seg mengder av den forbanna marsipankaka...

nadine 11-05-11 22:07

Ikke lett å finne lavkarboøl ute på restaurant nei.Men jeg kan jo spørre om en vin med lite sukker

Melusine 12-05-11 07:51

Det blir lavkarbo (vi er tre i familien som har dette kostholdet) med spekemat, kjøttfulle pølser, Gerds rømmegrøt, hjemmelaget is og ostekake. Om været er bra tenkte vi å grille (grillribbe, kotelett el).
For de andre blir det ellers vanlig 17. mai mat: hotdog med brød og kroneis :)

have2 12-05-11 13:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Olive Oil (Innlegg 1099838)
Er såpass fersk på dette (ca. 5 uker) at jeg ikke tør prøve meg på noe særlig høykarbo enda, så det blir vel som vanlig denne dagen som ellers. Lavkarbo til meg, og høykarbo på resten av familien. Har blitt flink til å motstå fristelser, men jeg tror jeg kommer til å savne softisen litt akkurat den dagen. :)

Softis Lavkarbo :)

-1/2 dl fløte
-1 egg
-1ts splenda/ litt stevia (personlig er jeg imot splenda)
en neve frosne bringebær (ja, du kan bruke andre bær, men pass på! Blåbær=surt, jordbær=mye vann)

Vispes sammen, ca 2min, FØRST fløte og egg, så bær. Eventuelt kan du også ha oppi vaniljestang/essens, eller kanel.

Regret 12-05-11 13:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av have2 (Innlegg 1104739)
Softis Lavkarbo :)

-1/2 dl fløte
-1 egg
-1ts splenda/ litt stevia (personlig er jeg imot splenda)
en neve frosne bringebær (ja, du kan bruke andre bær, men pass på! Blåbær=surt, jordbær=mye vann)

Vispes sammen, ca 2min, FØRST fløte og egg, så bær. Eventuelt kan du også ha oppi vaniljestang/essens, eller kanel.

ooo spennende!
Hvordan oppbevarer man det? ser for meg at det blir helt stivt i fryseren? softis skal jo være litt mykt. eller er det sånn som må spises med en gang?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:41.