Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Fysisk og mental helse (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=99)
-   -   Et litt anderledes syn på lavkarbo (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=44286)

dydde 21-05-11 21:42

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Jeg mener helse henger sammen med fettprosent også. Klart mange syke som har lav fettprosent, men generelt så henger det sammen pga for mye fett på kroppen er jo bare dritt og dødvekt. Ikke noe man har behov for.
Sunn fettprosent hos menn mener jeg er 6-10% og kvinner er jo seff høyere, men usikker på hvor mye :)

Nerthus 21-05-11 21:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kula (Innlegg 1112690)
Jeg forstår ham slik at hans råd er å ha et åpent sinn og vurdere alternativer hvis lavkarbokosthold ikke fungerer for deg.

-

Da er du mer åpen enn jeg klarer og være... jeg ser ikke at det er alternativer til lavkarbo han selger - det er ekstremdiett med 95% karbo og 20 bananer om dagen ;)
I tillegg opplever jeg det som respektløst og tro at vi alle her inne ikke klarer og tenke selv, og at vi ikke HAR forsøkt ganske mange forskjellige retninger før vi havna på lavkarbo :)

Men nå synes jeg jo det er godt og bli litt engasjert av konfrontative påstander mot et kosthold som fungerer for meg - får opp blodtrykket litt liksom ;)

Charlott 21-05-11 21:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av dydde (Innlegg 1112705)
Jeg mener helse henger sammen med fettprosent også. Klart mange syke som har lav fettprosent, men generelt så henger det sammen pga for mye fett på kroppen er jo bare dritt og dødvekt. Ikke noe man har behov for.
Sunn fettprosent hos menn mener jeg er 6-10% og kvinner er jo seff høyere, men usikker på hvor mye :)

Vi går jo NED i fettprosent på lavkarbo... :)
Har gått ned ca 25 kg siden jeg la om, noe av det må nødvendigvis være fett :)

dydde 21-05-11 21:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1112703)
Ikke jeeeez meg din dust! De aller fleste her inne har spist lavkarbo og lavfett og litt protein i lang tid for å oppnå bedre helse og lavere vekt. Du har jo ikke oversikt over hva alle har spist så jekk deg ned noen hakk er du snill.

lavkarbo forum = lavkarbo? dette er da som regel høy fett eller ialefall høy protein som mener alle bør stille spørsmåltegn til :)

Du mener at din ekstremdiett med 20 bananer pr dag er bedre enn lavkarbo? Good for you - fortsett slik og la nå oss få spise fettet vårt i fred :)

Det har gjort susen for meg :D som sagt posten heter et anderledes syn på lavkarbo.

Hvor lenge har du spist slik? Hva sier blodprøvene din om feks folat, B12 og jern?

Me tanke på b12, de fleste trenger det supplementet.
http://www.amazon.com/Could-Be-B12-E...6007082&sr=1-1

Vært å lese :) er skrevet av HARDCORE kjøtteter

Jeg skal ta veldig snart, men du kan finne mange blodprøver ute på youtube.

Cherry 21-05-11 21:46

[quote=dydde;1112634]
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1112632)

ja vi dreper ALLLLLLE, eller en del?
Er jo easy det, men tvangsføder mora med en kunstigpenis med sæd i så bang produserer dem melk året rundt, ezy. Men seff doen kalver må bøtes med livet

HÆ? Melker ikke kua uansett kalving eller ei? Går de ikke i fjøsen sånn tre ganger om dager og melker de???:confused:

dydde 21-05-11 21:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1112709)
Vi går jo NED i fettprosent på lavkarbo... :)
Har gått ned ca 25 kg siden jeg la om, noe av det må nødvendigvis være fett :)

Så klart, man pleier å gå ned så lenge man spiser mindre kalorier :D Hvor mye er fett? tja bruk fettlkype eller mål det med fansy maskiner :D
Så lenge du er like sterk så før, dette sjekker man enkelt med å løfte vekter osv. så vet man at muskler ikke er tapt. Joggetur lettere å raskere? klart bonus

dydde 21-05-11 21:48

[quote=Cherry;1112712]
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av dydde (Innlegg 1112634)

HÆ? Melker ikke kua uansett kalving eller ei? Går de ikke i fjøsen sånn tre ganger om dager og melker de???:confused:

Vel... er bare å søke det opp :)
Tror ikke de trenger å produsere melk så lenge dem ikke har kalver?
Vet at mor mi slutta å produsere melk i brystene for mange år siden.
Melka er for kalver sist jeg sjekka, har ikke møtt en ku som vil at jeg skal suge på brystene hennes

dydde 21-05-11 21:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1112708)
Da er du mer åpen enn jeg klarer og være... jeg ser ikke at det er alternativer til lavkarbo han selger - det er ekstremdiett med 95% karbo og 20 bananer om dagen ;)
I tillegg opplever jeg det som respektløst og tro at vi alle her inne ikke klarer og tenke selv, og at vi ikke HAR forsøkt ganske mange forskjellige retninger før vi havna på lavkarbo :)

Sier ikke alle har det, men noen. Siden jeg var der selv. Så jeg prøver å nå ut til dem som kanskje sliter. Men også til alle bare for å undersøke hva som er ute der.

Charlott 21-05-11 21:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av dydde (Innlegg 1112713)
Så klart, man pleier å gå ned så lenge man spiser mindre kalorier :D Hvor mye er fett? tja bruk fettlkype eller mål det med fansy maskiner :D
Så lenge du er like sterk så før, dette sjekker man enkelt med å løfte vekter osv. så vet man at muskler ikke er tapt. Joggetur lettere å raskere? klart bonus

Tja, når jeg gikk ned på det meste, lå jeg på 3500-4500 kcal. Ikke fysisk aktiv utover turer med hundene ;)
Jeg kn ikke trene særlig pga sykdom skjønner du :)
Jeg tror kanskje du først og fremst er opptatt av preastasjoner og det å bygge kropp.
Men, de aller fleste her inne spiser lavkarbo for å slanke seg og få bedre helse.
Og da fungerer lavkarbo helt utmerket, for de fleste :)

dydde 21-05-11 21:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1112721)
Tja, når jeg gikk ned på det meste, lå jeg på 3500-4500 kcal. Ikke fysisk aktiv utover turer med hundene ;)
Jeg kn ikke trene særlig pga sykdom skjønner du :)

Så bra
Hva me å bli kvitt sykdommen?

Kula 21-05-11 21:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1112708)
Da er du mer åpen enn jeg klarer og være...

Ja, der har du meg i et nøtteskall :-)

-

Cherry 21-05-11 21:53

[quote=dydde;1112716]
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 1112712)

Vel... er bare å søke det opp :)
Tror ikke de trenger å produsere melk så lenge dem ikke har kalver?
Vet at mor mi slutta å produsere melk i brystene for mange år siden.
Melka er for kalver sist jeg sjekka, har ikke møtt en ku som vil at jeg skal suge på brystene hennes

*gjesp*

Mora di slutte å produsere melk fordi du skulle slutte å henge i puppen på henne, men jeg tror det var noe for tidlig, for tror ikke du har fått med deg alle de gode antistoffene i morsmelka som gjør deg rusta til livet.

Rude, I know, I don't care.

Kua produserer melk så lenge den blir melka.

Charlott 21-05-11 21:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av dydde (Innlegg 1112723)
Så bra
Hva me å bli kvitt sykdommen?

Har skrevet det i flere innlegg allerede, på lavkarbo er jeg friskere enn på mange år. Etter 5-6 år hjemme ser det ut til at jeg kan begynne å jobbe igjen.
Selv jernlager og blodprosent har begynt å stige etter kostomlegginga :)

dydde 21-05-11 22:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1112727)
Har skrevet det i flere innlegg allerede, på lavkarbo er jeg friskere enn på mange år. Etter 5-6 år hjemme ser det ut til at jeg kan begynne å jobbe igjen.
Selv jernlager og blodprosent har begynt å stige etter kostomlegginga :)

Kanon, men enda ikke frisk? :)

dydde 21-05-11 22:01

[quote=Cherry;1112726]
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av dydde (Innlegg 1112716)

*gjesp*

Mora di slutte å produsere melk fordi du skulle slutte å henge i puppen på henne, men jeg tror det var noe for tidlig, for tror ikke du har fått med deg alle de gode antistoffene i morsmelka som gjør deg rusta til livet.

Rude, I know, I don't care.

Kua produserer melk så lenge den blir melka.

Ok. Kan du gi meg kilden til det også?

Peppa Gris 21-05-11 22:03

Jeg yter mye bedre på trening når jeg er i ketose, så jeg vet ikke om jeg vil gå over til 95% karbohydrater gitt.

dydde 21-05-11 22:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Peppa Gris (Innlegg 1112736)
Jeg yter mye bedre på trening når jeg er i ketose, så jeg vet ikke om jeg vil gå over til 95% karbohydrater gitt.

Ok, har du prøvd begge for å sammenligne?

Charlott 21-05-11 22:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av dydde (Innlegg 1112732)
Kanon, men enda ikke frisk? :)

Ikke helt nei. Det hender det tar litt tid med oss som har kroniske diagnoser.
Poenget for meg er å bli friskest mulig på et kosthold jeg trives med :)

dydde 21-05-11 22:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1112738)
Ikke helt nei. Det hender det tar litt tid med oss som har kroniske diagnoser.
Poenget for meg er å bli friskest mulig på et kosthold jeg trives med :)

Helt enig :) selv om jeg alltid går for helt frisk :)

Charlott 21-05-11 22:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av dydde (Innlegg 1112741)
Helt enig :) selv om jeg alltid går for helt frisk :)

Hehe, har man mulighet til det så gjør man selvsagt det ;)

Men, det er nok en del sykdommer som er kroniske, man vil ha dem så lenge man lever. Da får man finne ut hvordan man kan leve for å leve best mulig MED sykdommen, ikke sant? ;)

TrillTrall 21-05-11 22:14

[quote=Cherry;1112712]
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av dydde (Innlegg 1112634)

Nope. Kua må jevnlig ha kalv, er usikker på om den må kalve hvert år, men den må i alle fall ha fått minst 1 kalv før den begynner å gi melk og den må nok kalve med noen få års mellomrom for å opprettholde melken ja.

Her står det at kua må ha kalv hvert år for å gi melk hele tiden:
http://www.norsknettskole.no/fag/res...astri/kua.html

Men jeg er temmelig sikker på at den melkebonden jeg pleide å vanke i fjøset hos da jeg var liten ikke hadde kalv på samtlige kyr hvert år. :) Mener å huske han hadde 2-3 kalver hver sommer, men rundt 10 kyr kanskje.

dydde 21-05-11 22:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1112743)
Hehe, har man mulighet til det så gjør man selvsagt det ;)

Men, det er nok en del sykdommer som er kroniske, man vil ha dem så lenge man lever. Da får man finne ut hvordan man kan leve for å leve best mulig MED sykdommen, ikke sant? ;)

Det finnes alltid noen som har klart det? Men helt klart, jeg vet ikke ang kroniske sykdommer. Men jeg ville ialefall gjort alt jeg kunne for å finne folk osv. som har kurert det så jobbet meg ut i fra det :)

taraquin 21-05-11 22:16

Nerthus:
Jeg er elendig på quoting, vi er vell enige ang urbefolkningene.

Taubes blir ikke det spor bedre når han er like selektiv som motparten, en god formidler vil ta med ting som støtter begge sider av saken for så å dra en konklusjon. Jeg tror nok uansett at lavkarbo vinner, men Taubes gjør flere feil ift å ikke nevne nyere og bedre studier som ikke nødvendigvis er like svart-hvite som hans syn. Såklart har "etabilisementet" gjort mye feil, jeg er svært uenige med mye av det de mener og mye mer enig med Taubes, men om man går gjennom studiene viser det seg at de f.eks etterhvert ser at mettet fett ikke leder til HKS og dette sa selv Rune Blomhof i ernæringsutvalget. De kommer gradvis etter selv om det tar tid :)

Jeg finner ikke kilden ift Fedon, men mener han sa det i et intervju, skal prøve å finne det senere, men det er uansett ikke noe sensasjonelt over det og dokumentasjonen ift dette er god selv uten Fedons meninger :)

Det er svært få som bruker seven countries studien lenger, senest leste jeg konklusjonen til WHO som sa det ikke var sammenheng\meget svak sammenheng mellom mettet fett og HKS, men det tar tid å endre.

Ift studiene, se på studier ift høykarbo\vs lavkarbo, nær sagt i alle hvor folk spiser fritt ift lavkarbo så ender de opp med høyere proteininntak enn karbogruppa, jeg gidder ikke linke til en drøss med studier, tror du meg ikke, se selv :) Som sagt, ikke umulig å leve sånn, men den eneste lavproteinkilden man har i lavkarbokosthold er jo smør, rene oljer og grønnsaker omtrent, alt annet som meieriprodukter, nøtter, egg, kjøtt, fisk osv inneholder langt mer protein enn høykarbomat som nesten ikke inneholder noe protein. Både jeg og ihvertfall 5 andre som spiser karboredusert\lavkarbo sliter veldig med å ikke øke proteininntaket, men det har uansett ikke noe å si, protein er bra, kan hjelpe ift ketosen, metter bra osv.

Vi må være tolmodige, om noen år har nok vi lavkarbofans mye større tyngde og gjennomslag enn vi har idag :)

dydde 21-05-11 22:16

[quote=TrillTrall;1112746]
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 1112712)

Nope. Kua må jevnlig ha kalv, er usikker på om den må kalve hvert år, men den må i alle fall ha fått minst 1 kalv før den begynner å gi melk og den må nok kalve med noen få års mellomrom for å opprettholde melken ja.

Her står det at kua må ha kalv hvert år for å gi melk hele tiden:
http://www.norsknettskole.no/fag/res...astri/kua.html

Men jeg er temmelig sikker på at den melkebonden jeg pleide å vanke i fjøset hos da jeg var liten ikke hadde kalv på samtlige kyr hvert år. :) Mener å huske han hadde 2-3 kalver hver sommer, men rundt 10 kyr kanskje.

Ok da blir det "fakta" fra linken mot din mening/hukommelse :)

Charlott 21-05-11 22:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av dydde (Innlegg 1112748)
Det finnes alltid noen som har klart det? Men helt klart, jeg vet ikke ang kroniske sykdommer. Men jeg ville ialefall gjort alt jeg kunne for å finne folk osv. som har kurert det så jobbet meg ut i fra det :)

Det er en grunn til at det heter KRONISK sykdom vet du ;) Det betyr at det foreløbig ikke finnes en kur som helbreder sykdommen ;)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:36.