Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   De har ikke smør på butikkene, hva er lurest å steke i? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49434)

Photobscura 22-11-11 16:42

Sv: De har ikke smør på butikkene, hva er lurest å steke i?

Jinx! Da var det tomt for meierismør på Kiwi i Trondheimsveien også. :realmad:
Men Melanga, å ja! I lange baner! Kunne mura et hus med all den Melangen de hadde i hyllene. Pføy!

Yrla 22-11-11 18:25

Æsj, ja, hadde et ørlite håp om å finne bremykt, men niks. Så mange margarintyper det finnes!

Tirililltove 22-11-11 19:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1253426)
Da lager man smør selv!

Kjapt og godt! :sikle: Har nettopp laget.

Tenkte jeg og, men får ikke tak i fløte heller?!!

Hvilke kommune må man reise til :confused:

Huldr 23-11-11 13:33

Men det kommer jo inn smør fortløpende! Ikke fortvil! De fleste butikker får varer to ganger i uka, tror jeg?

Men ikke hamstre da, kjære dere ... :)

Yrla 23-11-11 13:39

Neida, hamstring er egoistisk dumt og det ender i søpla noe av det kanskje også. Jeg kjøpte forresten en edamerost på spar igår, den var grønn da jeg åpnet den idag, så ta vare på kvitteringa!

Kitt 23-11-11 13:46

Butikken "min" har ikke fått inn noe meierismør i 1/2pakker på lenge. Kom noen bordpakninger i går. Jeg kjøpte den siste i dag. Mye Bremykt, da, heldigvis!:)

Alynna 23-11-11 15:54

Da var Rema i Sandvika tomt... :(

Carisma 23-11-11 16:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 1255689)
Men det kommer jo inn smør fortløpende! Ikke fortvil! De fleste butikker får varer to ganger i uka, tror jeg?

Men ikke hamstre da, kjære dere ... :)

Sikker på at alle får fortløpende? Jeg er innom butikken så og si hver dag, og det har enda ikke kommet noe på de her i området.

Huldr 23-11-11 17:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1255785)
Sikker på at alle får fortløpende? Jeg er innom butikken så og si hver dag, og det har enda ikke kommet noe på de her i området.

Jeg vet ikke når de forskjellige får inn, men ettersom jeg forsto kjøres det hele tiden ut smør - bare ikke så mye. Så jeg regner med at alle butikker får ... Men kanskje det tar litt tid? Det er i alle fall ikke sånn at det er helt tomt til over nyttår.

Charlott 23-11-11 17:55

http://www.tine.no/om-tine/aktuelt-og-media/nyheter/263220.cms?mer-enn-lavkarbo-bak-smorknapphet

22. november 2011
Mange medier har den siste tiden gjort en direkte kobling mellom mangel på smør i butikkhyllene og såkalte lavkarbodietter. Situasjonen kan imidlertid ikke tilskrives lavkarbobølgen alene. Knappheten skyldes både økt etterspørsel og en noe lavere produksjon. Situasjonen varierer noe mellom landsdelene...

aslaug 23-11-11 17:56

ikke noe fortløpende her på manglerud/ryen ihverfall. Ikke sett en smørpakke på nesten ei uke.

langaard 23-11-11 18:06

Så de hadde ribbefett på butikken, men den er vel tilsatt en masse dritt:rolleyes:

Huldr 23-11-11 18:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av aslaug (Innlegg 1255814)
ikke noe fortløpende her på manglerud/ryen ihverfall. Ikke sett en smørpakke på nesten ei uke.

Kanskje det ikke stemmer da :(. Har du sjekket på dagtid? For hvis de får inn bare litt smør regner jeg med det blir utsolgt fort igjen ...

Cyan 23-11-11 18:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 1255823)
Kanskje det ikke stemmer da :(. Har du sjekket på dagtid? For hvis de får inn bare litt smør regner jeg med det blir utsolgt fort igjen ...

Jeg tror det kan ha noe med det å gjøre. Jeg var på Prix klokka 7.30 i morges, og da hadde de smør. De var tomme sist jeg var der :ja: På meny har de ikke hatt smør på ca 3 uker, men der handler jeg stort sett bare på ettermiddag/kveld. Så blir jo folk gærne straks det nevnes noe om matvaremangel i media og hamstrer som noen tullinger :rolleyes:

KarMa40 23-11-11 19:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1253505)
Men vi har det kjølig da, ikke snakk om å kunne smøre med smøret fra september til mai.. Derfor bruker vi bremykt til de som spiser brød.

Kviteseid-smør er smørbart ut av kjøleskapet!!:)

Marella77 23-11-11 22:09

Var på Rema 1000 i Hokksund i dag. Der hadde de både smør og fløte... Om noen bor i nærheten der ;)

Huldr 23-11-11 22:21

Jeg skrev visst i en annen tråd enn jeg trodde i stad, så da skriver jeg det her også ;)

Nå i kveld hadde de en ganske høy stabel med setersmør bordpakning på Kiwi, og masse kuvertpakninger. Litt merkelig utvalg i grunnen, så jeg gjetter at de har fått alt det andre smøret også samtidig, men at det ble solgt først.

Carisma 23-11-11 22:22

Yohoo, fant bordpakninger på joker tambuorgården! :heia:

Yrla 23-11-11 23:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1255832)
Jeg tror det kan ha noe med det å gjøre. Jeg var på Prix klokka 7.30 i morges, og da hadde de smør. De var tomme sist jeg var der :ja: På meny har de ikke hatt smør på ca 3 uker, men der handler jeg stort sett bare på ettermiddag/kveld. Så blir jo folk gærne straks det nevnes noe om matvaremangel i media og hamstrer som noen tullinger :rolleyes:

Ok, så man handle tidlig for å muligens få en pakke,da? Godt å vite. Da blir det ikke noen på meg:)

Carisma 23-11-11 23:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1256012)
Ok, så man handle tidlig for å muligens få en pakke,da? Godt å vite. Da blir det ikke noen på meg:)

Joker i Jens Bjelkesgt på Tøyen har både bordpakninger og usaltet smør.

Alynna 24-11-11 02:23

Nå er faktisk ikke margarin farlig lenger, produksjonsmetodene har endret seg en god stund siden, men mytene er der ute og går fremdeles. Mange tror enda at de inneholder transfett! :confused:. I dag er det veldig lite transfett i norske matvarer, mest i ferdigproduserte kaker og kjeks (det spiser ikke vi) og det må være merket med delvis herdet fett. Det er dog en del omega 6 i margarin (som i mange oljer), som tilsier at du bør ha et greit opptak av omega 3 også. Vi trenger omega 6 også (essensiell fettsyre), men i et visst forhold til omega 3 for å unngå betennelsestilstander i kroppen. Har trøbbel med autoimmunsykdommer selv så jeg er opptatt av å unngå dette.

Å spise margarin i noen uker uproblematisk, men det smaker ikke akkurat godt, spør du meg. Jeg har aldri levd med margarin i mat da, unntatt i noe bakst. Jeg synes det smaker plast.

For de på et ketolysekosthold, og annet tilnærmet likt vil ikke margarin ødelegge, om planen er å gå ned i vekt i ketose, og når smør igjen er tilgjengelig er det bare å gå tilbake til det. Margarin ødelegger ikke på kort sikt, men det er altså dumt å spise oljer som har for mye omega 6 i et lengre perspektiv. Det som derimot er dumt på kort sikt, er å droppe å bruke fett/oljer på i en del av de kostholdsfilosofiene som går inn under lavkarbo.

Margarin er fullherdet fett og det er sånn sett sunnere (mer stablit) å steke i, enn flerumettede oljer og virginoljer som kan endre struktur eller inneholde rester av annet (typisk kaldpresset olje) som blir brent, og brent mat er kreftfremkallende.

smgj 24-11-11 08:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Alynna (Innlegg 1256046)
Nå er faktisk ikke margarin farlig lenger, produksjonsmetodene har endret seg en god stund siden, men mytene er der ute og går fremdeles. Mange tror enda at de inneholder transfett! :confused:. I dag er det veldig lite transfett i norske matvarer, mest i ferdigproduserte kaker og kjeks (det spiser ikke vi) og det må være merket med delvis herdet fett. Det er dog en del omega 6 i margarin (som i mange oljer), som tilsier at du bør ha et greit opptak av omega 3 også. Vi trenger omega 6 også (essensiell fettsyre), men i et visst forhold til omega 3 for å unngå betennelsestilstander i kroppen. Har trøbbel med autoimmunsykdommer selv så jeg er opptatt av å unngå dette.

Å spise margarin i noen uker uproblematisk, men det smaker ikke akkurat godt, spør du meg. Jeg har aldri levd med margarin i mat da, unntatt i noe bakst. Jeg synes det smaker plast.

For de på et ketolysekosthold, og annet tilnærmet likt vil ikke margarin ødelegge, om planen er å gå ned i vekt i ketose, og når smør igjen er tilgjengelig er det bare å gå tilbake til det. Margarin ødelegger ikke på kort sikt, men det er altså dumt å spise oljer som har for mye omega 6 i et lengre perspektiv. Det som derimot er dumt på kort sikt, er å droppe å bruke fett/oljer på i en del av de kostholdsfilosofiene som går inn under lavkarbo.

Margarin er fullherdet fett og det er sånn sett sunnere (mer stablit) å steke i, enn flerumettede oljer og virginoljer som kan endre struktur eller inneholde rester av annet (typisk kaldpresset olje) som blir brent, og brent mat er kreftfremkallende.

Vel... jeg er nå veldig usikker på om den herdingen (er det hydrogenering det heter?) av margarin som vi bruker i dag i stedet for transfett er så veldig bra heller?
Jeg kan altfor lite om dette, og er dermed skeptisk.

http://snl.no/.sml_artikkel/herdet_fett
http://snl.no/margarin
http://no.wikipedia.org/wiki/Margarin
Sitat:

Forskjell på fullherdet og delvis herdet fett

Når oljer herdes, vil dobbeltbindingene i de umettete fettsyrene omdannes til enkeltbindinger, og dermed blir de umettete fettsyrene omdannet til mettet fett. Hvis fettet bare blir delvis herdet, vil noe av oljen omdannes til mettet fett, mens resten vil omdannes til transfett. Ved fullherding av fett, vil det derimot bare dannes en type mettet fett som heter stearinsyre. Denne typen fett øker ikke kolesterolet i samme grad som transfett eller andre typer mettet fett.
http://bramat.no/kosthold/livsstil/1...ansfett-farlig

Hehe

Må jo si at jeg finner det litt ironisk at man spiser margarin for å unngå det skumle mettede fettet... og margarin (før) inneholdt transfett for å holde margarinen hard. Nå som det er borte må det erstattes med så kalt "fullherdet fett" - som er det samme som *trommevirvel* mettet fett. :D

sylwester 25-11-11 15:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1255696)
Butikken "min" har ikke fått inn noe meierismør i 1/2pakker på lenge. Kom noen bordpakninger i går. Jeg kjøpte den siste i dag. Mye Bremykt, da, heldigvis!:)

Er det ikke riktig slik som reklamen sier: "Du trenger bare Bremykt!" ??? :D

Yrla 25-11-11 15:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sylwester (Innlegg 1256928)
Er det ikke riktig slik som reklamen sier: "Du trenger bare Bremykt!" ??? :D

Ja, den kan brukes til alt, den er smøremyk og om du steker på ikke for alt for sterk varme går det også fint. Det er raspolje i, den tåler varme bedre enn andre oljer.

Yrla 25-11-11 16:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Alynna (Innlegg 1256046)
. Vi trenger omega 6 også (essensiell fettsyre), men i et visst forhold til omega 3 for å unngå betennelsestilstander i kroppen. Har trøbbel med autoimmunsykdommer selv så jeg er opptatt av å unngå dette.

Hva har du kommet frem til er det beste forholdet mellom omega 3 og 6? Hvor mange prosent og gram?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:54.