![]() |
Sv: De har ikke smør på butikkene, hva er lurest å steke i?
Jinx! Da var det tomt for meierismør på Kiwi i Trondheimsveien også. :realmad:
Men Melanga, å ja! I lange baner! Kunne mura et hus med all den Melangen de hadde i hyllene. Pføy! |
Æsj, ja, hadde et ørlite håp om å finne bremykt, men niks. Så mange margarintyper det finnes!
|
Sitat:
Hvilke kommune må man reise til :confused: |
Men det kommer jo inn smør fortløpende! Ikke fortvil! De fleste butikker får varer to ganger i uka, tror jeg?
Men ikke hamstre da, kjære dere ... :) |
Neida, hamstring er egoistisk dumt og det ender i søpla noe av det kanskje også. Jeg kjøpte forresten en edamerost på spar igår, den var grønn da jeg åpnet den idag, så ta vare på kvitteringa!
|
Butikken "min" har ikke fått inn noe meierismør i 1/2pakker på lenge. Kom noen bordpakninger i går. Jeg kjøpte den siste i dag. Mye Bremykt, da, heldigvis!:)
|
Da var Rema i Sandvika tomt... :(
|
Sitat:
|
Sitat:
|
http://www.tine.no/om-tine/aktuelt-og-media/nyheter/263220.cms?mer-enn-lavkarbo-bak-smorknapphet
22. november 2011 Mange medier har den siste tiden gjort en direkte kobling mellom mangel på smør i butikkhyllene og såkalte lavkarbodietter. Situasjonen kan imidlertid ikke tilskrives lavkarbobølgen alene. Knappheten skyldes både økt etterspørsel og en noe lavere produksjon. Situasjonen varierer noe mellom landsdelene... |
ikke noe fortløpende her på manglerud/ryen ihverfall. Ikke sett en smørpakke på nesten ei uke.
|
Så de hadde ribbefett på butikken, men den er vel tilsatt en masse dritt:rolleyes:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Var på Rema 1000 i Hokksund i dag. Der hadde de både smør og fløte... Om noen bor i nærheten der ;)
|
Jeg skrev visst i en annen tråd enn jeg trodde i stad, så da skriver jeg det her også ;)
Nå i kveld hadde de en ganske høy stabel med setersmør bordpakning på Kiwi, og masse kuvertpakninger. Litt merkelig utvalg i grunnen, så jeg gjetter at de har fått alt det andre smøret også samtidig, men at det ble solgt først. |
Yohoo, fant bordpakninger på joker tambuorgården! :heia:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Nå er faktisk ikke margarin farlig lenger, produksjonsmetodene har endret seg en god stund siden, men mytene er der ute og går fremdeles. Mange tror enda at de inneholder transfett! :confused:. I dag er det veldig lite transfett i norske matvarer, mest i ferdigproduserte kaker og kjeks (det spiser ikke vi) og det må være merket med delvis herdet fett. Det er dog en del omega 6 i margarin (som i mange oljer), som tilsier at du bør ha et greit opptak av omega 3 også. Vi trenger omega 6 også (essensiell fettsyre), men i et visst forhold til omega 3 for å unngå betennelsestilstander i kroppen. Har trøbbel med autoimmunsykdommer selv så jeg er opptatt av å unngå dette.
Å spise margarin i noen uker uproblematisk, men det smaker ikke akkurat godt, spør du meg. Jeg har aldri levd med margarin i mat da, unntatt i noe bakst. Jeg synes det smaker plast. For de på et ketolysekosthold, og annet tilnærmet likt vil ikke margarin ødelegge, om planen er å gå ned i vekt i ketose, og når smør igjen er tilgjengelig er det bare å gå tilbake til det. Margarin ødelegger ikke på kort sikt, men det er altså dumt å spise oljer som har for mye omega 6 i et lengre perspektiv. Det som derimot er dumt på kort sikt, er å droppe å bruke fett/oljer på i en del av de kostholdsfilosofiene som går inn under lavkarbo. Margarin er fullherdet fett og det er sånn sett sunnere (mer stablit) å steke i, enn flerumettede oljer og virginoljer som kan endre struktur eller inneholde rester av annet (typisk kaldpresset olje) som blir brent, og brent mat er kreftfremkallende. |
Sitat:
Jeg kan altfor lite om dette, og er dermed skeptisk. http://snl.no/.sml_artikkel/herdet_fett http://snl.no/margarin http://no.wikipedia.org/wiki/Margarin Sitat:
Hehe Må jo si at jeg finner det litt ironisk at man spiser margarin for å unngå det skumle mettede fettet... og margarin (før) inneholdt transfett for å holde margarinen hard. Nå som det er borte må det erstattes med så kalt "fullherdet fett" - som er det samme som *trommevirvel* mettet fett. :D |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:54. |