![]() |
Sv: Hvor mye penger brukes på mat?
Det jeg opplever er vel at det er ferdigmat og enkelte råvarer som er dyre. Siden vi spiser lite ferdigmat/halvfabrikkata så går pengene til råvarer. Her igjen kommer det veldig an på hva man velger.
Man kan f.eks lage en svært mettende oksehalesuppe med rotgrønnsaker - eller man kan spise biff. Oksehalen er full av godt fett og glutamin i tillegg til kjøttet siden det ikke er rent muskelkjøtt, men også inneholder beinmarg som kokes ut og brusk. Dette er en suppe for "lekk tarm" som i tillegg er veldig godt. Sett i forhold så blir renskåret muskelkjøtt næringsfattig. Det som jeg nok oppfatter som ubetinget "dyrest" med lavkarbo på rene råvarer er nok tidsforbruket. Det er ikke til å komme unna. Selv om Hellstrøm lager en 3-retter på den tiden det tar å få levert en pizza må han stå på kjøkkenet, mens man kan sitte foran tv-en mens pizzabudet kjører. Matlaging fra bunnen av tar tid. For vår del har vi løst det gjennom å spise samme mat iallfall i 3 måltider. DVS at en middag lages så stor at den blir middag + 2 luncher. Dette er sånn som tradisjonelle thailendere lever. De lager en stor middag som da er lunch (og ev. frokost) dagen etter. Det går også an å lage megaporsjoner med f.eks kjøttkaker og fiskekaker og fryse ned i passe porsjoner. |
Og jeg som har trodd frem til nå at Hypah var en dame.. Jaja :p Så feil kan man ta.. Men jeg spiser ganske likt deg Hypah, jeg er veldig glad i biff og "luksus"mat.. Men så har jeg ikke barn eller svære utgifter til hverken alkohol eller tobakk eller snop. Unner meg nok heller biff ja, enn ei fylle på byen.
Kunne nok spist billigere, men det problemet tar jeg når jeg ikke har råd til den maten jeg vil ha. Og jeg tjener nok bare som en gjennomsnittslig nordmann jeg. Hadde jeg tjent 60k i mnd hadde jeg vel sikkert spist samme, for jeg kjøper stort sett akkurat det jeg føler for nå også. Men 100 k i mnd er rimelig greit betalt, og du trenger ikke late som du tror at det er det "alle andre" tjener ;) Men du Hypah skriver vel mest her for å provosere har jeg skjønt, i de fleste innleggene du skriver.. :) |
Sitat:
Du kan også kjøpe hjort som er oppdrettet for en ennå litt lavere kilopris - det er også snilt i smaken i motsetning til f.eks. elg - som jo smaker vilt... Bare et tips siden dere spiser så mye kjøtt uansett og legger litt penger i bra mat. Fordelen er bedre kjøtt til deg, mer penger til de som faktisk produserer kjøtt og et klapp på skulderen til bærekraftig kjøttproduksjon i norsk utmark. En win-win-win situasjon altså :) |
Sitat:
Sitat:
Bøndene trenger incitamenter til å gå utenom de store landbrukssamvirkene + innkjøpskjedene - så får vi mer variert og bedre mat... og forbrukeren kan påvirke direkte. //Hopper ned av såpekassa |
Sitat:
|
Jeg handler mat og annet fra matbutikk for rundt 2000 kroner i måneden. Jeg er 25 år gammel og bor alene. Jeg er litt usikker på hva jeg brukte på mat på "høykarbo", for jeg begynte å spise lavkarbo da jeg fikk meg en bedre betalt jobb. Jeg pleier å storhandle på Rema1000 to ganger i måneden, og må bare fylle på med litt rømme, grønnsaker og denslags innimellom. Jeg føler jeg har bedre råd på lavkarbo, men det er sikkert litt fordi jeg ikke bruker 500-600 kr på alkohol i løpet av helga lenger ;-)
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Tæring etter næring. :ja:
Men når det gjelder kjøtt har jeg alltid vært kresen. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg har alltid vært glad i og lage mat fra bunnen av. Jeg velger f.eks å kjøpe sau istedet for lam, det er billigere og har mer smak, men trenger lenger tid. Jeg lager kjøttgryter og supper med bog, høyrygg, hale, hel kylling, etc
Rimelig, mettende og godt. Jeg baker proteinbrød og knekkebrød istedet for og kjøpe "lavkarbobrød" til en liten formue. jeg har ikke råd til og kjøpe det dyreste, jeg velger i stor grad first prize produkter og jeg utnytter salg og fyller fryseren. Rent kjøtt som f.eks indrefilet er langt fra så smakfullt som f.eks en oksehaleragu sånn til hverdags. Biff og andre dyre middager spiser vi av og til men altså ikke hver dag. Jeg har ingen tro på at og spise rent, betyr og bare spise de dyreste bitene på dyret. Masse god næring på resten av dyret også. Jeg trenger ikke mer proteiner på lavkarbo enn ellers, det er fettmengden jeg har økt noe, og fettet jeg bruker kommer i stor grad fra olje, nøtter fet fisk og også fra fett kjøtt. Tror det er en feil mange gjør, de kutter i karbohydrater men øker drastisk proteinmengden. Vi bruker mellom 8 og 10000 i måneden, men vi er fem voksne mennesker (minsten er 21 år) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:04. |