![]() |
Sv: Hvorfor så intens moralsk forargelse?
På privat front tror jeg det ligger mye i det gamle ordtaket "Tomme tønner ramler mest.". De som vet minst elsker å skrike høyest, folk generelt liker å tråkke på andre enten det er bevisst eller ubevisst, og noe av det mest tilfredsstillende i verden er å "vinne" en diskusjon. Alle tror de vet best fordi de har lest noe en ernæringsproffessor har sagt i VG, og en ernæringsproffessor må da kunne faget sitt bedre enn meg!
Hva skrikhalsene i tabloidene angår er vel VG et lysende eksempel på innlysende korrupsjon. De skriker om hvor farlig lavkarbo her mens de kjører svære annonser for slankeklubben sin som har bortimot null effekt for det gjennomsnittlige medlemmet. Staten har kjørt en så strikt, ensporet politikk på dette at det er vanskelig å snu uten å miste den lille tiltroen de fortsatt har og det er nok noen økonomiske hensyn ute og går her også. Landbrukspolitikk, subsidier, lobbyvirksomhet, osv. Leger lønnet av Staten risikerer å miste lisensen sin dersom de anbefaler noe annet enn det Staten sier. Dette er forsåvidt en god policy ellers kunne vi fort endt opp med leger som anbefalte ørelys og homeopati, men når forskningen faktisk er der er det helt på trynet at de er kneblet på den måten. Min egen lege uttalte at han ikke kunne anbefale lavkarbo nettopp av denne grunnen, men at han privat reduserte karbene litt selv og "på papiret" lot være å komme med noen kostholdsanbefalinger til meg. Det var jo en ganske stor sak mot Annika Dahlqvist som holdt på å miste sin lisens og rett til å praktisere som lege fordi hun anbefalte lavkarbokosthold til pasienter som kunne ha svært godt utbytte av dette. Saken gikk sin gang og den gode doktoren, backet av andre fagfolk og faktuell informasjon sto i mot den Svenske stat. De vant, og de siste par årene har Sverige vært det eneste landet i den Vestlige verden som har gått nedover på overvektsstatistikken! |
Sitat:
|
Sitat:
Du finner litt mer info her: http://www.kostdoktorn.se/trendbrott...fetmaepidemin/ Det er ganske artig lesning :) - |
En foreleser jeg hadde på idrettshøyskolen sa noe lurt på en forelesning.
Kosthold vil vi aldri bli enige om. For ALLE vet best. Ganske bra sagt egentlig. Hun oppfordret eller viste faktisk veldig mye til hvordan forskning viser at lavkarbo er det optimale. Dette var forresten i 2005! Lavkarbo er ikke noe nytt. Men media har funnet ut at det er det. Og som min foreleser sa: Kosthold setter sinner i kok, for igjen.. Alle vet best! =) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:16. |