![]() |
Sv: Fotballfruen gir ut kokebok med andres lavkarbooppskrifter
Sitat:
|
Sitat:
|
Ble nysgjerrig og kikka litt på bloggen, og virkelig: Det der var IKKE interessant. Jeg orket ikke lese. Men det var vel så at målgruppen var fjortenåringer.
Egentlig litt artig at tenåringene heller hører på fotballfrue enn professorene Drevon og Norum. |
Sitat:
Her setter du fingeren på noe veldig, veldig, veldig, veldig viktig! ;) - |
Sitat:
Men jeg må si meg enig i at når man først skal se opp til en litt lettliva rosablogger, så er det i det minste positivt at det er snakk om en person som fronter en sunn og god livsstil enn en som kaller seg Barbie og anbefaler to glass barnemat om dagen ... |
Sitat:
Word! :) - |
Enig i at hun er gjennomtenkt, vet hva hun snakker om når det gjelder lchf, og heller ikke er ekstremt fanatisk. Hun prøver faktisk å formidle matglede kombinert med sunn bevissthet når det gjelder hva man stapper i munnen, og selv om hun er mer perfeksjonistisk, og trener mer enn de fleste gidder, så liker jeg innfallsvinkelen hennes.
Synes bloggen handler mye om livsglede, å gjøre mye ut av små ting i hverdagen og skape glede. Jeg synes derimot at hun er litt narsissistisk (det blir man sikkert med så mye fokus på seg) og er defensiv når hun blir kritisert, på grensen til det frekke. Men nok om det - jeg skal bla i boken når den kommer ut, jeg kommer IKKE til å ha den fremme i bokhyllen for enhver pris, men det kan tenkes at dersom den duger som et oppslagsverk for en del bra oppskrifter, så kan den havne i en skuff. Men det finnes mange lavkarbobøker i disse dager, så det blir et spørsmål om pris og kvalitet. Synes det er mye ræl der ute ala "ta en kotelett og surr den i fløte, og server med kokt broccoli". Jeg kan da tenke selv? Flere av oppskriftene hennes hittil har vært gode på det som er litt vanskeligere, som går på hvordan man måler opp erstatningsprodukter i rett mengde - det er ikke superlett å vite nøyaktig hvilke forhold man trenger når man baker noe nytt. Fint å ha noe som er testet ut av en perfeksjonist :) |
Sitat:
|
Ej 'lagar' en del oppskrifter sjøl, og omgjere en del og brukar nokre som dei er :)
Men en ting eg gjere med alle oppskrifter er å perfeksjonere dei, omgjere alle mål (der det er mulig) til gram, som for meg er meir nøyaktig og likt frå gong til gong. Og det kan vere en grunn til at folk feks ville kjøpe 'mi bok' :) Hm, eg lurer på om det sitter en bok'forfatter'spire i magen min :D |
Hei folkens,
jeg registrerer kommentarene deres. Men jeg må få ta min forfatter i forsvar her. Caroline kan bli en ny fremtredende talsperson for LCHF i Norge, noe vi trenger, i boken står hun ærlig frem og forteller om hvordan hun har fått det bedre med LCHF og appellerer til yngre lesere, ja. Ja, det er ikke en ren LCHF kokebok - men en livsstilsbok av en litt lettere karakter. Som forlegger i Lille Måne har jeg vært med på å gi ut tyngre bøker som Bedre uten brød, Matrevolusjonen, Kolesterolbedraget og annet. Nå ønsker vi å stimulere en annen målgruppe. Hvordan kan dere vite at oppskriftene i boken er kopiert? Det er ingen av dere som har lest manuset! Hvorfor spre slike tullete kommentarer? Cecilie vil bli en ny og viktig alliert for oss alle i lavkarbo/LCHF bevegelsen. Manuset er fremdeles i arbeid, og dere får se oppskriftene når boken er klar i slutten av mars. Caroline "fotballfrue" har en helt annen "approach" enn de fleste av våre andre utgivelser, og jeg tror ikke målgruppen vil bli skuffet. Caroline har måttet tåle mye kritikk og mye jantelov fordi hun som ung, slank og vakker jente med suksess har gjort ting på en annen måte enn tidligere i Norge. Tro meg - hun har mer på hjertet enn hva som kommer frem i bloggen, og vi ser frem til å løfte opp debatten ovenfor en ny målgruppe denne gangen om riktig kosthold og trening - jeg er veldig glad for å ha fått henne i forfatterstallen. Selv om det hun forteller vil være kjent stoff for mange av dere, så vil det for målgruppen vår og hennes være "nytt". Og det er det vi ønsker med denne utgivelsen - nå en ny målgruppe og få med flere på LCHF-laget. Jeg hadde håpet på støtte fra leserne på lavkarbo.no. God helg! Jan |
Sitat:
Pappa gris: du aner jo ikke hvilke oppskrifter som er i boken, den er ikke kommet ut! |
Sitat:
Hvor mange oppskriftsbøker inneholder ikke en pizza oppskrift, eller en oppskrift på lasagne, eller en oppskrift på moussaka, eller en oppskrift på fiskegrateng? Dette er jo alle oppskrifter som er "så og si like", alle har bare gjort tvister som gjør at de kan kalles sine egne.. Er jo ingen som har opphavsrett på en oppskrift :D beklager altså, men nå ler jeg høyt |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
I 2007 lagde jeg en brødoppskrift som jeg delte blant annet med en dame på den lokale helsekosten. I ettertid har jeg blitt anbefalt mitt eget brød både her og der og det har blitt representert som vedkommenes ide, noe som er utrolig frekt i og med at dette brødet har nøyaktig samme innhold og mengde av de samme ingrediensene som mitt brød. |
Sitat:
|
Sitat:
Ja, det er den "letteste" kostholdsboken vi har gitt ut. Men vi har aldri lagt skjul på det heller - vi ønsker med denne utgivelsen å nå en ny målgruppe, og er veldig glad for at Caroline ville være med oss på dette. Om du på bakgrunn av dette velger å ikke lese fremtidige bøker fra Lille Måne, må jeg si du gjør det valget på et særdeles tynt grunnlag. Vi kommer med Gary Taubes og Mark Sisson i år - for å nevne noen nye prosjekter med en helt annen tyngde og for en helt annen målgruppe enn Caroline sin bok. Jeg synes det er drøyt at det spres rykter på nettet om at oppskriftene er kopiert når ingen av dere vet hvilke oppskrifter det er som kommer i boken. (Men ja, trolig er ikke du i målgruppen for denne boken - dette er nok en bok beregnet på et yngre og fortrinnsvis kvinnelig publikum ...) |
Sitat:
Jeg personlig synes det er underlig at det noen registerer seg rundt om kring på forum kun for å forsvare damen, hun er vel vitterlig oppegående nok til å svar for seg selv? |
Sitat:
du må gjerne sende meg en PM for å forklare hva du insinuerer med dette innlegget. mvh Jan |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Men det er jo kanskje en grunn til at det er så populært å gi ut kokebøker - det er enkelt å lage. |
Jeg synes denne diskusjonen her er ganske så viktig. Vi er på et lavkarboforum hvor mange av medlemmene eksperimenterer og lager og med glede deler av sin kunnskap til glede og berikelse for oss andre. Men ved å dele oppskriftene her, så gir man samtidig fra seg rettighetene. Og dermed oppleve at andre bruker oppskriften uten å kreditere opphavsmannen/kvinnen. Så da har man et dillemma. Mange her inne har fått til å leve på lavkarbo takket være de som deler av sin kunnskap. Men om man til stadighet opplever at oppskriftene blir "lånt" uten å bli kreditert så vil man kanskje slutte å dele oppskriftene med andre medlemmer? Altså står en viktig del av forumet i fare for å bli svekket.
Man kan holde seg for god til å komme med personlige karakteristika av fotballfruen, den er jeg helt med på, men at man diskuterer temaet på bakgrunn av det som står i bloggen hennes er naturlig og sundt. Og fotballfruen er jo ikke den eneste, Hexeberg sin kokebok er et godt eksempel. Og til slutt ett tips til redaktøren i Lille Måne: Hvorfor ikke lage en kokebok med noen av de dyktige matskribentene som har lagt ut så mange glimrende oppskrifter her inne? jeg tenker spesielt på Nannah. Hun har jo sin egen matblogg med mange gode oppskrifter, samtidig som hun er en dyktig skribent. Jeg ønsker meg en Nannah bok med oppskrifter og dikt. |
og jeg ønsker meg en av Kristine:http://www.kriweb.no/2011/08/06/en-o...re-muligheter/
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:24. |