![]() |
Sv: Fettprosentbilder i praksis hos menn og kvinner
Sitat:
Usunt kroppsfokus vil antakelig alltid ligge der for de som er disponert for det på et forum som prater så mye om slanking, kosthold, trening, mote, kropp, utseende, helse osv osv. Fettprosent er i bunn og grunn viktigere enn vekten da den sier mer om helsen enn hvor mye man veier. Å veie mye med lav fettprosent (ikke for lav) er positivt, mens å veie mye med høy fettprosent ikke er hva man ønsker. |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Ehh? Du fikk det ut av det du siterte meg på? Da er det åpenbart noe langt mer galt med deg enn med formuleringen min... |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg sa ikke at det var så innmari viktig å holde styr på fettprosenten. Jeg har selv ikke peiling på min fettprosen for øyeblikket. Men jeg ser på å vite fettprosenten sin, hvis man har utstyret for å måle tilgjengelig, som en god måte å finne ut hvordan man ligger an, og at det ikke på noen måte er verre å følge med på fettprosenten sin enn på hva man veier i kg. Og..."tråden oppfattes" - det er kanskje sånn du oppfatter hypahs innlegg, men det er flere deltagere i denne tråden, og jeg vil ha meg frabedt å bli stilt ansvarlig for hans, eller noen andres, meninger. Igjen, siden dette tydeligvis må staves ut: Trilltrall trodde jeg mente noe annet enn det jeg ville formidle i en enkeltpost. Jeg oppklarte det for henne. Hva hypah har sagt om "Orlandos" fysikk tidligere i tråden har absolutt ingenting med det å gjøre. |
Sitat:
|
Nærmer seg jul treningsfreaks! Har dere kontroll på fettprosenten? La den nå ikke stige, målet må være å få den ned fremfor å få vekta ned.
Jeg har gått litt opp i vekt, men fettprosenten viser de siste 3 ukene en nedadgående kurve. Er nå rundt 13-13,5%. Til bmi jegerne, det er faktisk mindre stressende og ikke minst mer fornuftig å måle fettprosent enn bmi. Vekt sier lite om helsen. Leste ei bok her om toppsyklister, typisk klatrere i Tour de France. Detilstreber en fettprosent på rundt 4-5% fordi de er da de får ut mest watt pr kg kroppsvekt. De fokuserte på redusert fettprosent som en indikator på helsemessig vektnedgang fremfor det å veie seg. De ønsket jo bevare muskelmassen. |
Sitat:
|
Sitat:
Ei klype koster ikke mange pengene og du får kjøpt ei til rundt 7-800,- på nett. Ikke vanskeligere og dyrere enn å handle fra iHerb :) Selv bruker jeg ei Tanita BC-601 fitnessvekt som viser seg være veldig nøyaktig ift profesjonelle sykehusscannere og fettklyper. Ikke like bra som ei fettklype, men så lenge du måler på samme vekten så går det jo bra. Om din vekt viser 10% feil, så vil uansett en reduksjon på 2% på akkurat den vekten si at du fjerner fett og ikke muskelmasse :) Men hvis den deriomot viser mange prosent feil om du veier deg flere ganger på samme tid, ja da er den for unøyaktig og ikke til å stole på, enig. Hele poenget mitt var at det er mange her inne som er opptatt av helse, da synes jeg det er rart de fokuserer så mye på bmi fremfor fettprosent. Tror kanskje dette har mer holdning å gjøre kanskje? Å måle fettprosent på et senter er kanskje verre for en med 30% kontra en med 15%? |
Hva med å fokusere på hvordan kroppen føles, fremfor disse tallene? Ser ikke helt hvordan det er bedre å henge seg opp i fettprosent og bruke en hel masse penger for å få målt dette så nøyaktig så mulig, iforhold til det å gå på vekta hver dag..
Same shit, different wrapping. Er man opptatt av helsa så bør man dra til legen og få tatt noen blodprøver med jevne mellomrom. |
Har vel kanskje også noe med det å gjøre at før man nærmer seg iallfall lett overvekt-kategorien, så trenger man ikke å kjenne nøyaktig fettprosent for å vite at den bør ned. Da er vekt (og BMI, hvor høyden er tatt med i betraktningen) en mye mer tilgjengelig målemetode.
Primære og sekundære mål... |
Sitat:
Å bli slave av tall er selvsagt ikke bra, mest forbeholdt de som skal bli best i sin idrett enten prestasjonsmessig elelr utseendemessig. Blodprøvetaking av friske mennesker skal man unngå, fordi før eller senere vil friske mennesker, eller mennesker som føler seg friske uten indikasjoner på noe annet kunne få avvik på blodprøver. Å slave etter tall kan lett føre til spiseforstyrrelser sammen med en hel masse andre ting som kan påvirke akkurat det. Men jeg ser liten forskjell på å være opptatt av fettprosent som å være opptatt av antall karbs, gram fett, vitaminer osv osv. Det jeg er mest opptatt av er å ha en viss plan og et mål. Dette kan gjerne tallfestes ja, enten det er antall treningsøkter, antall gram fett, karbo, antall minutter i ulike soner osv osv. Skulle jeg tatt alt på følelsen i kroppen, eller hvordan kroppen føles, så ender jeg antakelig opp som enkelte her inne: utskeielser, oppgang, nedgang, overvekt og tullball, restart osv. Jeg ser jo at du basert på det du poster på din blogg og skriver her inne brenner for hvordan ting føles for deg, og hvis det fungerer for deg, så er jo det bra. Det viktigste er hvordan en selv når sine mål og at disse nås på en måte du er happy med. |
Sitat:
Men hvis den hele tiden går nedover og nedover så er dette en god motivasjon. hvis vekten går nedover og nedover er jo det også god motivasjon, men det er jo fettet man vil bli kvitt og ikke muskelmassen. Man må derfor legge opp kosthold og trening til å bli kvitt fettet, men bevare muskelmassen. Starter man med det utgangspunktet så har man riktig fokus, fremfor å kun være opptatt av antall kilo. Arrester meg gjerne om det er helt feil å ha dette fokuset? |
Sitat:
Når man finjusterer målene må man også ha bedre verktøy. Det er også klart. Men... etter min mening så trenger ikke alle de mest nøyaktige verktøyene med en gang. |
Jeg har ingenting imot måling av fettprosent. Skulle gjerne ha gjort det selv, men gidder ikke betale penger for det. Dessuten er jeg en av de som BMI passer veldig godt på.
Folk må passe på å spise proteinene sine, så slipper de å miste så veldig mye muskler.:p |
Fettprosentmåling er jo helt knall for de som skal stille i kroppsbygging- eller fitnesskonkurranse OG det er bra for mennesker som sliter med overvekt for å måle nedgang.
Det jeg synes er interessant med den opprinnelige posten, er å se hvordan samme fettprosent kan se ut med ulike kroppskomposisjoner. Og det er tull å se seg blind på BMI. Som et tillegg til andre målinger ja, alene, ikke faen. |
Sitat:
2) Kommer an på. Har man en bmi på 35-40 så er nok det å redusere BMI et helt greit utgangspunkt. Ligger man derimot tett ved normalvekt så er BMI muligens et verktøy som med helle kan kompletteres. Enten det er med fettprosent eller den rimeligere varianten - målebånd. |
Sitat:
Det har du helt rett i. Da WHO utviklet BMI-systemet var det aldri ment å bli brukt på enkeltindivider. Det var ment som en statistisk metode for å følge utviklingen i en folkegruppe, eller for å sammenligne forskjellige folkegrupper. - |
De fleste klarer fint å se på kroppen sin selv. Om de er 70 kg og muskuløs eller 70 kg og har mye fett. Det ser man jo fint på hvor trent man er. Trenger ikke noe fettmåling for å se det.. :)
|
Sitat:
|
Etterhvert som jeg mister mer og mer vekt, er jeg rett og slett misunt på dere som har mye sunnere kropper enn mine skranglete ben. Jeg vil tippe min fettprosent til og være rundt 12-15, og det er hverken kledelig, behagelig eller sunt etter mitt syn.
Både BMI og fettprosent er liksom bare tall; man skal trives i polstringa si, uansett hva tallene sier. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:34. |