![]() |
Sv: Lavkarbo og kreft
Sitat:
Jeg tror vi alle innerst inne er enige. Vi har bare litt forskjelllige måter å komme til målet på ;) :klem: |
Men nå tror jeg at jeg tar en dags pause, det tror jeg vil gjøre godt. Nå er også søndagens frokost bestående av en boks tunfisk (jeg er så innmari heldig at jeg elsker tunfisk og knapt blir lei av det, billig er det også, 5 kr på ICA) inntatt så jeg er egentlig klar for en fin søndag. God søndag til dere også, Skaldeman inkludert. Neste gang skal jeg være enda litt mer saklig:D
flap |
Ja - det hadde vært fint om denne tråden fortsatte rundt temaet lavkarbo og kreft, og ikke diskusjonen om temaet.. :ja:
|
Sitat:
Jeg synes det er på tide at enkelte begynner å lese hva Skaldeman faktisk skriver. Han uttaler seg på ingen måte som noen ernæringsekspert! Les her i denne klistrede tråden: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=7636 Det er ingen vits i å forfølge Skaldeman og stille ham til veggs for noe han aldri har hevdet selv å være. Fortsatt god helg alle sammen! :) |
Fordi det var han som kom med det sterkeste utsagnet.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Det er alltid bra å vere tydleg og ærleg på ein kjærleg måte.
Svarte kor tar eg det frå? :D |
Sitat:
:klem: |
Hvis denne tråden skal fortsette som blir det ikke med diskusjoner om hvem som sa hva om og til hvem eller hvem som er årsak til hva.
Da blir det om LAVKARBO OG KREFT og spørsmålstillingene rundt det ! Postene som omfatter andre ting blir slettet eller flyttet til andre deler av forumet. |
Ja, det var dumt av mig att skriva så. Jag ber flap och alla andra som blivit upprörda om ursäkt.
Om jag ska ge en förklaring så var mitt olämpliga uttalande inte riktat speciellt till flap utan till häcklare av alla slag, som tillämpar liknande tekniker. I går kväll slogs jag nämligen på tre fronter, i tre olika länder, mot personer som ifrågasatte min rätt att rapportera andra människors erfarenheter. Samtliga skapade en vrångbild av vad jag faktiskt sagt och bemötte sedan den vrångbilden. Det är en vanlig härskarteknik. Jag måste lära mig att överse med sådant. Men efter 20 timmar vid datorn var det tyvärr slut på tålamod. Därför rann adrenalinet över. För att återgå till kreft. Skriver ett antal människor till mig och rapporterar om hälsoförbättringar så menar jag att det är det min plikt att föra de erfarenheterna vidare, åtminstone om någon frågar efter dem. Och här var det någon som frågade om kreft och lowcarbkost. Jag vet ingenting närmare om kreft själv men många anser sig hjäpta av alternativa metoder. Det får stå för dem. Det är deras erfarenheter. Jag fick de första rapporterna om detta för tre, fyra år sen och de personerna lever fortfarande. Vi får se hur det har gått för dem om tio år. Är det så att de blir permanent botade så kommer vetenskapen inte att röra sig en centimeter. Läkarna kommer nämligen att säga att det inte kan bero på kostförändringen! Tanken att kreft kan bero på dålig näringstillförsel är nämligen inte accepterad. OE är populärt på den här listan. Läs Kwasniewski! Han skriver om undernärda celler som löper amok och han säger sig ha botat mängder med kreftpatienter med vår typ av kost. Lägg en normal mänsklig cell i äggula, säger han, och den mår väldigt bra. Lägg en kreftcell i äggula och den dör. Varför det? Jo för att det inte finns något socker i äggulan! OBS: det är Kwasniewski som säger detta, inte jag! Men jag för gärna hans uttalande vidare. Stefansson, den store antropologen, noterade att kreft inte förekom hos inuiterna. Han såg kreft som en civilisationssjukdom och skrev en hel bok om det. Jag har inte läst boken själv, men kanske någon på listan gjort det? I så fall kan ni väl ge en rapport av innehållet. Sten Sture |
Og derved var debatten inne på riktig spor igjen !
Takk Skaldeman !! :D |
Jeg tror jeg må skaffe meg denne boken av Kwasnievski (skrev jeg rett nå ? :o ) - samt boken til Stefansson, hva heter den? Kanskje jeg kan låne på biblioteket?
|
Sitat:
flap |
Sitat:
Men bare så det er sagt da; jeg HAR tro på at lavkarbo kosthold er sundt, at det kan hindre en del sykdommer, og kanskje kreft også og vi må også huske at kreft er en naturlig del av aldringsprosessen, så enkelte vil på grunn av alder få kreft uavhengig av hva de spiser... |
Veldig interessant tema.
Jeg tror kostholdet har stor betydning, og at lavkarbo har positiv effekt på å forhindre utvikling av kreft. Det er vel ikke til å komme bort fra at det også er en genetisk arvelighet , for sansynlig mulighet til å utvikle kreft, som er inne i bildet. Gåten er vel ikke helt oppklart enda...... |
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg vil bli svært posetivt overrasket hvis det faktisk blir gjort forskning som kan bevise eller motbevise at lavkarbokost kan forebygge eller motvirke kreft.
Jeg tror det ikke før jeg får se det :cool: Det jeg ikke fatter er at man ikke gjør en grundig analyse av dem som mener seg helbredet av alternativemetoder. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg har en liten teori jeg. Jeg vet ikke om den stemmer og legene fnyste av meg. Men som dere kanskje vet så døde min far av kreft rett før jul - etter "kort tids sykdom". Vi ante ikke at han var syk engang - bortsett fra litt småtrøbbel med det ene benet - noe som viste seg å være blodpropp. De ville vite hvor denne kom fra - tok en masse prøver og fant ut at kan hadde bukspyttkjertelkreft med spredning til lever, lunger, nyrer, binyrer, bukhule, - ja stort sett alt. Kirurgen som rett før han døde opererte ham for ilius (tarmslyng) sa hun aldri hadde sett en person med så langt fremskreden kreft som fremdeles levde - og hadde hatt så god livskvalitet og levd uten smerter så lenge. Dessverrre finnes det ingen annen behandling enn smertelindring når en bukspyttkjertelkreft har spredd seg. Han har hatt kreften i flere år mener legene på onkologisk på Ullevål.
Men til saken. De siste to årene har far blitt noe påvirket av meg og mitt kosthold. Uten å innrømme det selvfølgelig, men han spiste stort sett kjøtt, fisk og fugl stekt i masse meierismør eller cocosa, med litt grønnsaker og en bitteliten potet ved siden av. (Poteter MÅ man jo ha !! :rolleyes: ). Han røykte pipe og likte godt et glass vin. Han foreleste for meg om at fettet er viktig for kroppen (hadde glemt at det var jeg som hadde fortalt ham det) og spiste alltid fettranden på koteletten, brukte stekefettet som saus. Samboeren fortalte at han ble i mye bedre form og humør etter at han la om kostholdet. Jeg dristet meg frempå og spurte legen på Diakonhjemmet om det kunne ha en sammenheng med kostholdet at han var i såpass god form til å ha så langt fremskreden kreft, - og ble føysa bort. Etterpå kom en sykesøster bort til meg og sa "vet du, jeg tror teorien din er rett jeg, for jeg hadde aldri trodd han var så gammel og at han var så syk !". Far var en stolt mann og jeg er glad over at han hadde det godt de siste årene han levde. Hadde han vært mindre sta og ikke så inni h**** stolt, hadde jeg nok klart å få ham over på lavkarbo tidligere. Om det hadde hjulpet vet jeg ikke. Men jeg ER overbevist om at kostholdet hindret symptomene på sykdommen i å ødelegge livskvaliteten hans - og det er jeg glad for. En venninde av far har fått samme diagnose, med spredning. Hun har fått "dødsdommen", men ikke noe om hvor lenge hun har igjen. Vi har snakket mye om kosthold (hun var innlagt på Diakonhjemmet for tester uken før far døde) og hun går til en alternativ behandling ved onkologen på Ullevål nå. Hun har lagt om kostholdet sitt, og sier at om hun skal dø, så vil hun iallfall kose seg med god mat på veien. Jeg snakket med henne før helgen og hun er i bedre form enn på lenge. Hun vil ikke bli kurert, det vet vi, men livskvaliteten er bedre og det er jo det som teller ! Igjen, om det er kostholdet som hjelper kan jeg ikke være 100 % sikker på, men jeg tror iallefall at om det ikke kan stoppe kreften, så kan det sinke den prosessen som foregår i kroppen ved kreftsykdom. Men det er altså min teori...... |
Sitat:
Og som noen sa i starten av tråden, så anbefaler faktisk legene på onkologisk avdeing kreftpasienter å oppsøke alternative behandlingsmetoder, så vi er ikke så langt unna som vi tror... |
Sitat:
|
Sitat:
Og dessuten er dette en fin grunn til å reklamere litt for kreftforeningen,som mer enn gjerne tar i mot penger fra folk ;) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:26. |