![]() |
Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol
Huff. :(
Jeg fikk svangerskapsforgiftning under mitt første svangerskap. Det ble ganske heftig på slutten, men jeg fikk heldigvis føde naturlig, dog 6 uker før tiden. Jeg levde på drittmat og er overbevist om at det + overvekten min var utslagsgivende. I mitt andre svangerskap nå nylig fikk jeg ingenting overhodet, da levde jeg mye sunnere og var/er slank. Kanskje heelt tilfeldig, men jeg tror egentlig ikke det. Klart man kan få det av gener og sånt, men sukker øker faren ganske dramatisk, og siden raske karber = sukker i kroppen, gjelder vel det også mat som poteter, lys pasta, lys ris og brød? Her er noen linker, den første er denne Lindberg-greien: http://www.adm.uit.no/doktorgrad/199.../Folgeroe.html http://www.etiskforbruk.no/index.php...1&limitstart=2 En norsk undersøkelse har også vist en sammenheng mellom høyt sukkerinntak og svangerskapsforgiftning.13 http://www.helsenytt.no/artikler/sva...orgiftning.htm Sitat:
|
Hmm jeg må ha funnet den på Lindberg sin nettside, det er nok derfor jeg forbinder den med Lindberg? Og det stod ikke så mye der, i den forrige jeg leste stod der mye mer, mener jeg å huske. Men den finner jeg ikke igjen!
|
Sitat:
Jeg har en god venn som er nevrolog og har drevet forskning på bl.a. demens i flere år. Ifølge ham er det ingen som har angrepet problematikken rundt et "normalt" (HC/LF) kosthold og f.eks. demens. I motsetning til deg er han ydmyk i forhold til hva man vet og ikke vet om denne type lidelse. Jeg antar ydmyketen øker proporsjonalt med kunnskapen. - |
Takk til E-bunten. Det er veldig viktig alt du får med i henhold til forskning.
Spesielt viktig å sette fokus på forskning som er sponset av legemiddelindustrien , for ofte er dette de eneste studiene som finnes!! Det har pågått en "diskusjon" i Aftenposten i sommer ang kolsestrol, statiner og mulig effekt. Kjellevand og Ravnskov har bidratt, og medvirket til min beslutning om å ikke ta tabletter for forhøyet kolestrol. |
Magga Dutti sa:
Sitat:
|
Sitat:
Ja, du har nok rett i at det ikke er gjort mye forskning på feltet, og mitt poeng er at enn så lenge så vet vi ikke om det er noe i hypotesen. Jeg skriver jo at det er mye mylig det er en sammenheng, men at man så langt ikke vet. Vi er vel egentlig ikke så uenige, tror jeg. En annen årsak til at det ikke er gjort så mye forskning er sansynligvis at det er ingen til å betale denne forskningen. Det er ingen legemiddelfirma som ønsker å sponse slikt. På samme måte er det ingen forskning som viser at miljøbehandling fungerer like bra og kanskje bedre enn pillene, selv om alle som jobber med dette ser det i praksis. Ingen legemidler sponser slik forskning, for det tjener man ikke penger på. |
i januar i år kom det ut langtidsstudier av statiner (kolesterolmedisin) i New York Times. Den viste en økt overlevelse pga hjerte og karsykdommer på 2% ! Dvs man spiser statiner til 25 milliarder dollar årlig for at 1 av 50 skal overleve. Og videre var man da usikker på hva virkningen egentlig var, dvs at den hadde en indirekte virkning.
Siden jeg er klar på at kolesterol ikke er årsaken til Hjerte og karsykdommer så er jeg ikke overrasket. http://www.nytimes.com/2008/01/15/business/15drug.html http://www.nytimes.com/2008/09/02/bu...=1&oref=slogin |
Sitat:
- |
Nei det er jo ikke kolestrolet som er sårsaken, det er FEDMEN.
FEDME er usunt og en sykdom for kroppen. Kroppen får overbelastning av all mishandligen. Det er logisk å tenke seg at når man er fet, har høyt blodsukker, får man masse små sår i blodårene, da øker kroppen kolestrolet for å bøte på disse sårene. Sånn går det til man er åretett. Det blir som å plastre og plastre... til slutt er det ikke plass til mer plaster og da går det galt. Enkelt og greit :D Tror at et eple om dagen holder dokteren unna. Så et vanlig kosthold og at man er slank. Viktig å ikke stresse for mye og ta livet med ro. |
Sitat:
Jeg kan se for meg at forsinkelsen skyldes det intense arbeidet med å forsøke å "tolke" tallene i en retning som passet dem. De måtte tydeligvis gi opp til slutt, eller kanskje fasiten egentlig er enda verre enn det som er offentliggjort? - |
Sitat:
- |
Sitat:
|
Er vi ikke stort sett enig?
Fedme er et symptom på feilernæring. Dette symptomet er jo bare fedme til å begynne med, så baler et på seg etter hvert som man blir eldre og det blir en for stor belastning på kroppen. Så får man flere symptomer, sånn som inulinresistents, dida2, høyt kolestrol og høyt blodtrykk. Tar man ikke rev i seilene nå og slanker seg og begynner å bevege seg, fører dette til tidlig død. Noen som er uenig i dette? |
Sitat:
- |
Men jeg så en forskningsrapport som viste at folk som hadde slanket seg ikke ble så mye eldre enn de ville gjort om de ikke slanket seg. Dette gjaldt ikke folk som hadde tatt gastric bypass. Tror det var en finsk rapport. ... skal sjekke om jeg finner den. Kan jo ha noe å gjøre med at de som har slanket seg spiser annen og mer usunn mat enn "normale". Hvem veit...
Synes det er vanskelig å vite hva som er rett når det forskningsrapporter spriker i alle rentninger. :nei: |
Definisjonene.. er vel ikke så nøye hva man kaller det? En spade er fortsatt en spade :D
|
Sitat:
- |
Sitat:
- |
Har man gode sko får man ikke gnagsår..det er min erfaring. :ja:
|
Sitat:
- |
Hvis du spiser for mye.. blir du fet uansett hva du spiser. Har alltid hatt et sunt kosthold. Men det hjelper lite når man fortærer mer enn man forbruker.
|
Sitat:
- |
Det er du som tar feil faktisk. Har hatt samme kosthold som venninnen min. Hun veier 51 kg. Spiser til og med litt sjokolade hver kveld. Vi har gått igjennom spisevanene våre sammen. Den eneste forskjellen er at jeg spiser MER enn henne. Hun har aldri brukt light produkter og den sjelden gangen hun tar det glass brus er det brus med sukker.
Jeg levde ren lavkarbo.. under 20 karber om dagen. Gikk ikke ned et gram etter de første 5 kiloene. Hvorfor? Fordi jeg spiste for mye. Baconcrisp og nøtter på kvelden. Begynte å regne på dagsinntaket og var oppe i nærmere 3000 kcal. Det var mens jeg ammet. Du må gjerne sveve i den villfarelsen at feil mat fører til overvekt. Jeg spiste aldri sjokolade, sukkerbrus og potetgull, spiste vanlig mat og ble fet fordi jeg spiste for mye. Venninnen min er slank, men spiser samme kosthold som meg. Så det er klart det er mengden mat det er snakk om her. |
Nei her er jeg enig med Impulsiw. Vektnedgang kommer generelt ved inntak av mindre næring enn man forbruker.
Men at mat påvirker oss er helt klart. Jeg vet ikke om mat endrer energiomsetningen vår særlig mye, men at mat påvirker helse, psyke, hormonnivå, forbrenningstype og ikke minst appetitt er jeg helt klar på. |
Sitat:
Du hadde jo helt åpenbart ikke et sunt kosthold! - |
Sitat:
Helt enig i at mat påvirker oss både psykisk og fysisk. Det med apetitt er jo et springende punkt. Noen har stor matlyst, andre har det ikke. Bare se et kull med valper. Noen er tykke, noen er slanke. Følger man med de tykke, ser man at de legger i seg mer mat enn de slanke. De spiser samme type mat. Så med noen hunder kan man ikke ha maten stående framme, men gi tilmålte posjoner. Sånn er det med noen barn også. Noen spiser seg overmette rett og slett. Slik starter problemene fra barnsben av. Nå var jeg tynn hele barndommen, så jeg hadde ikke noe fedmeproblem. Det kom senere. Startet i tenårene med "trøstespising". Smøre seg et lass med mat, legge seg på senga og lese. Så var den onde sirkelen med overspising i gang. |
Sitat:
Tror du det er mulig å legge på seg av et kosthold som består av 80% fett, 15% protein og 5% karbohydrat (energiprosent)? - |
Misforstod deg.
Men ja.. jeg klarer det! :D |
Sitat:
- |
Men det jeg synes er så rart er at da jeg gikk på Skaldeman i 8 uker og da lå på mellom 3 og 4000 kalorier daglig (jeg førte inn alt jeg skrev i dagboka i vektklubb.no og fikk opp kaloriene), raste jeg ned 10 kg uten å trene ett sekund. Mens da jeg gikk på Grete Roede og lå på 1800 kcal daglig, gikk jeg nesten ikke ned noe? Hvordan forklarer man noe sånt?
|
Sitat:
|
Sitat:
Nå vet ikke jeg helt hvordan dette med gastric bypass fungere. Men etter som jeg har forstått på min venninne, får man ikke i seg mer enn en desiliter eller to om gangen. Hvor mange kalorier fikk du i deg i døgnet da? Det kan umulig har vært 3-4000? Men du har jo gått ned masse...:ja: |
Sitat:
- |
Sitat:
- |
Sitat:
|
Sitat:
Det er vi som har en "overfølsomhet" for karbohydrater som legger på oss av et vanlig norsk kosthold. Naturligvis kan man også klare å unngå overvekt ved å skjære ned på matinntaket. Men det er vel ikke noe godt å sulte seg? - |
Det er jo det jeg har prøvd å si helel tiden. Det er forskjell på folk. Man kan ikke holde beholde en slank figur så lenge man spiser mer enn man forbruker.
Min venninne spiser kanskje et par tre brødskiver om dagen, så en god middag og kanskje noen sjokoladebiter eller en brødskive til kvelds. Når man regner på det, finner man fort ut at dette er ca. 2000 kcal om dagen. Jeg derimot kan starte med to til tre brødskiver. Fortsette med to til tre til lunsj. Spise to middager og når kvelden kommer kan jeg smøre meg et lass med brød. Jeg er glad i mat og har god matlyst.. ..sånn er det. :ja: |
Sitat:
Jeg spiser mange flere kalorier nå enn på "vanlig kosthold". Og jeg går jo faktisk ned i vekt. Selv om jeg i perioder ikke går ned, så har jeg i det minste sluttet oppgangen. I de ukene jeg la om til ketolyseaktig lavkarbo, sluttet jeg å løpe ca 45 min hver morgen. Dette hindret heller ikke nedgang. |
Ja det mener jeg. Det er jo det som skjer når man tar gastric bypas. Man får faktisk i seg minimalt med mat og går kraftig ned i vekt. Ei venninne av meg har gått ned fra 163 til 80 kilo. Hvis ikke det er sånn det fungerer er det jo liten vits med operasjon.
Synes klart det er litt lettere med lavkarbo kost når jeg skal ned i vekt, men jeg er ikke helt fanatiker. Den enkelte må jo finne ut hva som passer for deres kropp og deres liv. Folk er forskjellige :ja: |
Jeg er jo enig i at dersom man ikke tilfører kroppen næring, så vil man gå ned i vekt.
Dersom en person slutter å spise, men bare drikker vann, så er det klart at man vil rase ned i vekt. Men det er jo ikke sunt likevel. Jeg mener at vi bør gi kroppen sunn og naturlig mat. For meg (utfra erfaring og litteratur) vil det si å kutte ut mat med mye karbo, helt uavhengig av kaloriinnhold. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:40. |