![]() |
Sv: Den store håndarbeidstråden!
Sitat:
|
Er det ikke bare vanlig diagram?
Jeg reagerte nok også litt på fasongen. Ser ut til å være litt formløs og stor på armene? Jeg må ha ettersittende klær, med fasong, ellers ser jeg ut som en linjal. :p |
Strikker forresten denne nå. Men i en farge (mørk rød) og så skal jeg prøve meg på en hette og lommer i tillegg. Den ser ut til å ha fin fasong, synes jeg.
|
Sitat:
Når det gjelder fasongen på kanuijakkene så er jeg enig i at de var litt vel firkantet - penere med litt snitt, ja. Det var først og fremst damaskmønstret jeg falt for. Her er forresten bilder av en som har strikket den litt mer ettersittende og med to-tonegarn i bunnfarge + toppfarge. Det virket ikke så dumt - selv om det ikke er 100% fulltreff ennå heller etter min smak. http://www.ravelry.com/projects/mc-c...inbow-cardigan Menmen - først må jeg bli ferdig med pannebåndet mitt med selbu-death på den ene siden og egenkomponert mønster på den andre... Strikker et vendbart et med "provisoinal cast-on" og kitchener stitch-sammenfelling. Masse rart jeg ikke har gjort før. Gøy! |
Jeg fant denne genseren i bloggen din, Photo, og den vil jeg strikke. Den så ganske grei ut for en novise som meg :) Jeg lurer på hvilken størrelse jeg skal strikke i. Kunne godt tenke meg en som er litt romslig, men det er mulig jeg blir seende ut som et fjell i den. Blir genseren stretchy? Og fins det noe alternativt garn som er billigere enn Eskimo?
|
Ja, der så passformen litt bedre ut.
Jeg kler dårlig gensere/jakker med rett avfelling som er påsydd senere, da jeg har litt brede og kantete skuldre. Raglan og rundfelling ser best ut på meg. :) |
Sitat:
Den blir vanlig stretchy. Jeg ville uansett ha valgt et litt annet garn, da eskimo tenderer til å bli ganske nuppete (men det hjelper en del med balsamvask, forsåvidt), jeg ville ikke valgt Cortina soft, har nettopp fått høre at en genser jeg strikket i det holder på å gå i oppløsning. :p Kanskje Balder? Det er temmelig likt på tykkhet som eskimo, men er tvinna. Jeg tror ikke det er så mye billigere, dog. Nesten seksti kroner for 100 grams nøster. (Eskimo koster 20 for 50 gram). |
Sitat:
|
Sitat:
(pst... hva med å la kleshengeren bli igjen i jakka før du tar den på :p) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Er det noen som har tips til elastisk avfelling som passer til kanter som skal sys sammen? Skal sy sammen ermene på en babyjakke på langs, så den bør være bløt, men fast nok til å sy sammen med oppleggskanten. Jeg prøvde meg på Jeny's surprisingly stretchy bindoff som aatinka linket til lenger bak i tråden, men jeg syntes den ble så tykk, den kanten ... Skal sy sammen med usynlig søm, tenkte jeg, så da bør det være minst mulig klumpete :)
|
Sitat:
Jeg har brukt denne på et par fingerløse vanter... http://knitfreedom.com/wp-content/up...ustration1.pdf Synes den ble både tynn, ganske stretchy og ikke klumpete. Det er en ensidig form for kitchenerstitch. |
1 Vedlegg
Strikket et par pulsvarmere av restegarn etter siste genserprosjekt - varme og myke. :) (Kommer bilde av genseren også, men jeg må ut og kjøpe en kattebørste først for å kjemme den ren - røytet litt etter vask. :p) Disse pulsvarmerne er ca 1,5 nøste svart Nepal-garn, vrangbord og perlestrikk.
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Har lyst til å strikke en genser som skal strikkes i Sandnes Fritidsgarn, det er anbefalt til pinner 5,5 og 50 g = 70 m.
Dette garnet er det litt plundrete (latskap...) å få tak i, men jeg fant i dag ut at Trysil garn har et garn som ligner (ikke Iglo-garnet), det er anbefalt til pinner 5-6 og 50 m = 75 m. Tror dere erfarne strikkere (*smiske*) at det kan brukes istedetfor Sandnes Fritidsgarn? Et annet godt poeng er at det blir rundt 150,- billigere også... |
Sitat:
|
Sitat:
|
Nei, det betyr at femten masker tilvsarer 10 cm. Det er så godt som alltid antall masker på 10 cm. (i snitt, alle kan ha litt forskjellig strikkefasthet, ettersom man strikker løst eller stramt, så ta en prøve. ;))
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:30. |