Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

BenteR 22-11-12 22:10

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1404908)
:nei: Var der i dag, men de hadde ikke. Bare 0,33.

Jeg kjøpte på Ikea for tre uker siden
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60092214/

Finnes til samme pris i 55 cl

Anne 22-11-12 22:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1404902)
Skal jeg snike meg til å bruke legevakt her på kvelden, eller kan jeg ta noe antibiotika jeg har liggende og se om det funker? Orker ikke en slik natt til.... :rolleyes:

Ikke bruk antibiotika du har liggende. Det er skrevet ut til noe du har hatt før...og du vet ikke omvdet er bakteriellt denne gangen. Kan være virus og da hjelper ikke antibiotika. Bruk legevakten. Be om hoststillende/slimløsende.! Ikke misbruk antibiotika!

Ivory 22-11-12 23:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1404902)
Jeg har hanglet med forkjølelse i halvannen uke nå, og med feber mellom 38 og 39,5. Nå har det gått over til hoste, og i natt sov jeg ca 10 min sammenhengende, resten avbrutt av hostinga. Needless to say er jeg ganske støl nå... Så jeg vet ikke om det er vondt å puste eller bare støl. Problemet er at jeg har fastlege i Oslo, 4 mil fra her jeg bor. Skal bytte, men det gjelder ikke før månedsskiftet. Skal jeg snike meg til å bruke legevakt her på kvelden, eller kan jeg ta noe antibiotika jeg har liggende og se om det funker? Orker ikke en slik natt til.... :rolleyes:

Ikke bruk den antibiotikaen du har nei... Må være sikker på at det er bakterier du har, og du bør få diagnose, med rett type og mengde antibiotika skrevet ut til deg. Bruker du den du har så kan du medvirke til at bakteriene blir resistente mot den antibiotikaen senere, hvis det ikke er rett type og mengde (styrke og antall doser og dager). Da blusser det bare opp igjen...

Kanskje 23-11-12 00:36

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg forstår ikke noe, etter at WIMP ble forandret på. Hvordan går jeg frem for å lage ny spilleliste?
Og før kunne man dra sangene fra høyre, og til de private spillelistene til venstre i margen , det går ikke lenger, for man må høyreklikke sangen og så bla nedover og velge legg til i spilleliste, og så hvilken liste. Var jo mye lettere å bare dra sangen over.

Før kunne man også ha oppe spillelistene sine til venstre, og bla gjennom musikk, og slikt midt på skjermen/ til høyre. Nå vises mine spillelister, i det felte hvor musikken vistes før, og må velge mellom å lete etter musikk, eller ha mine spillelister åpne.

Er det en feil hos meg?

Supera 23-11-12 01:37

Jeg har canal digital på parabolen nå. Jeg har CI+ CAM rett i TVen og så kortet i der og slipper en ekstra tuner. TVen er tuneren. Det er veldig greit. Har koblet en liten harddisk til TVen og vips så kan den ta opp også. Har bare to fjernkontroller i stua. En til TV og en til hjemme-kinoen med blueray.

Jeg "snylter" på familien min og er på samme abbonement ("TV i et ekstra rom"). Familien hoppet på et tilbud på en TV med viasat og skal nå ha viasat. I butikken påstod de at viasat ikke kan brukes med CI+ CAM og at jeg må ha en egen tuner. Stemmer dette? I så fall grrrr. Da skipper jeg hele viasat og kutter enten ut TV eller får mitt eget abbonement fra canal digital. Finner ikke noe informasjon om viasat kan brukes med CI+ CAM nå. Kan ringe og spørre dem, men lurte på om noen hadde vært borti det her?

ElisaT 23-11-12 19:21

Jeg er midt i eksamensmodus og prøver å holde meg unna forumet, men jeg må lure meg inn av og til...

I pendlerhulen min har jeg 2 madrasser på 80 cm med en en stor overmadrass. Problemet er at jeg merker sprekken så godt, selv om jeg har tykk og god overmadrass. Jeg lurer på om noen vet hvor jeg får tak noe som kan "tette" dette? Jeg husker, fra gammelt av, at Nytt og nyttig hadde noe slikt (formet som en T) i katalogen sin, men jeg har ikke funnet noe. Kan noen hjelpe meg :)?

Det morsomme er at jeg var i en butikk i dag og spurte, og da ser fyren i kassa rart på meg og spør om jeg var sammen med noen andre? Nei, svarte jeg, hvordan det? 5 minutter før meg hadde en fyr akkurat spurt om det samme!!!

langaard 23-11-12 19:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ElisaT (Innlegg 1405223)
Jeg er midt i eksamensmodus og prøver å holde meg unna forumet, men jeg må lure meg inn av og til...

I pendlerhulen min har jeg 2 madrasser på 80 cm med en en stor overmadrass. Problemet er at jeg merker sprekken så godt, selv om jeg har tykk og god overmadrass. Jeg lurer på om noen vet hvor jeg får tak noe som kan "tette" dette? Jeg husker, fra gammelt av, at Nytt og nyttig hadde noe slikt (formet som en T) i katalogen sin, men jeg har ikke funnet noe. Kan noen hjelpe meg :)?

Det morsomme er at jeg var i en butikk i dag og spurte, og da ser fyren i kassa rart på meg og spør om jeg var sammen med noen andre? Nei, svarte jeg, hvordan det? 5 minutter før meg hadde en fyr akkurat spurt om det samme!!!

Kraftig borrelås burde duge, sånn som du teiper på:)

ElisaT 23-11-12 19:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1405225)
Kraftig borrelås burde duge, sånn som du teiper på:)

Tror du det? Kan være verdt et forsøk :). Problemet er ikke at madrassene glir fra hverandre, men overmadrassen min er litt tempuraktig, veldig deilig, men jeg kjenner sprekken godt. Siden jeg stort sett sover alene ender jeg alltid opp i midten...

Kitt 23-11-12 19:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ElisaT (Innlegg 1405223)

Det heter sengebro og finnes blant annet på Jysk! :)

ElisaT 23-11-12 19:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1405228)
Det heter sengebro og finnes blant annet på Jysk! :)

Tusen Takk, Kitt :)! Det var faktisk Jysk jeg var innom i dag, og ingen der hadde hørt om det...

Kitt 23-11-12 19:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ElisaT (Innlegg 1405229)
Tusen Takk, Kitt :)! Det var faktisk Jysk jeg var innom i dag, og ingen der hadde hørt om det...

Nå kan du jo til og med vise dem hva du mener!;)

Fant på Ikea også!
http://www.ikea.com/PIAimages/0094209_PE231953_S3.JPG
Der heter det madrasskile! :p

ElisaT 23-11-12 19:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1405230)
Nå kan du jo til og med vise dem hva du mener!;)

Fant på Ikea også!
Der heter det madrasskile! :p

Er det noen sak :D Jeg har for alt i verden ikke klart å forstå hva det heter, men nå har jeg flust av navn å velge i! Jeg bor nærme både IKEA og Jysk, så nå kan jeg bare glede meg til en god natts søvn.

Tusen takk, you made my night :)

Kitt 23-11-12 21:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ElisaT (Innlegg 1405233)
Er det noen sak :D Jeg har for alt i verden ikke klart å forstå hva det heter, men nå har jeg flust av navn å velge i! Jeg bor nærme både IKEA og Jysk, så nå kan jeg bare glede meg til en god natts søvn.

Tusen takk, you made my night :)

Bare hyggelig! :)
Sleep tight!:sove:

vaskeklut 23-11-12 22:33

Hva er sjansene for at man får gi blod når man står på zantac, somac og efexor samt jevnlig må ta NSAIDs?

Photobscura 24-11-12 00:53

Strikkeoppskrift! Hva i alle dager skal dette bety? Skjønner ikke anvisningene på fellinga i raglan, her. Hvordan går det opp med all denne fellingen? (Jeg vet jeg har spurt om det før, for jeg har brukt denne oppskriften tidligere, men jeg husker ikke, og nå spør jeg på vegne av noen andre)

"Les hele neste avsnitt før det strikkes videre.
Raglanfelling: Les Strikketips! Det felles 1 m på hver side av alle merketrådene - se Felletips! Fell i hver side på for- og bakstk: I str S strikkes det en omg før fellingene på for- og bakstk begynner. På hver 4.omg: 2-0-0-0-0 ganger, på hver 2.omg: 24-27-28-26-22 ganger og deretter på hver omg: 0-4-5-12-23 ganger.
Fell i hver side på ermene: På hver 2.omg: 25-25-26-27-27 ganger og deretter på hver omg: 5-8-9-10-13 ganger."

Oppskrifta i sin helhet ligger her!

akas 24-11-12 08:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1405312)
Strikkeoppskrift! Hva i alle dager skal dette bety? Skjønner ikke anvisningene på fellinga i raglan, her. Hvordan går det opp med all denne fellingen? (Jeg vet jeg har spurt om det før, for jeg har brukt denne oppskriften tidligere, men jeg husker ikke, og nå spør jeg på vegne av noen andre)

"Les hele neste avsnitt før det strikkes videre.
Raglanfelling: Les Strikketips! Det felles 1 m på hver side av alle merketrådene - se Felletips! Fell i hver side på for- og bakstk: I str S strikkes det en omg før fellingene på for- og bakstk begynner. På hver 4.omg: 2-0-0-0-0 ganger, på hver 2.omg: 24-27-28-26-22 ganger og deretter på hver omg: 0-4-5-12-23 ganger.
Fell i hver side på ermene: På hver 2.omg: 25-25-26-27-27 ganger og deretter på hver omg: 5-8-9-10-13 ganger."

Oppskrifta i sin helhet ligger her!

Jeg tolker det som at det er gangene for de ulike størrelsene. Strikker du Medium skal du bare bry deg om siffer nr. 2. I Large skal du bare se på siffer nr 3 etc. Så for størrelse M, blir det (om jeg har rett:

Fell i hver side på for- og bakstk: På hver 4.omg: 0 ganger (altså glem denne fellingen!), på hver 2.omg: 27 ganger og deretter på hver omg: 4ganger.
Fell i hver side på ermene: På hver 2.omg: 25 ganger og deretter på hver omg: 8 ganger."

Håper dette ble rett! Lykke til.

smgj 24-11-12 12:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1405276)
Hva er sjansene for at man får gi blod når man står på zantac, somac og efexor samt jevnlig må ta NSAIDs?

Ring blodbanken og spør! De kan gi deg ordentlige svar på sånt. Det skal vurderes ut fra hvert enkelt medikament.

vaskeklut 24-11-12 12:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1405349)
Ring blodbanken og spør! De kan gi deg ordentlige svar på sånt. Det skal vurderes ut fra hvert enkelt medikament.

oh, okai! takk for svar :)

Photobscura 24-11-12 13:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av akas (Innlegg 1405322)
Jeg tolker det som at det er gangene for de ulike størrelsene. Strikker du Medium skal du bare bry deg om siffer nr. 2. I Large skal du bare se på siffer nr 3 etc. Så for størrelse M, blir det (om jeg har rett:

Fell i hver side på for- og bakstk: På hver 4.omg: 0 ganger (altså glem denne fellingen!), på hver 2.omg: 27 ganger og deretter på hver omg: 4ganger.
Fell i hver side på ermene: På hver 2.omg: 25 ganger og deretter på hver omg: 8 ganger."

Håper dette ble rett! Lykke til.

Jamen, det blir jo helt enormt mange fellinger! Blir det ikke? Skjønner jo at tallrekkene representerer de forskjellige størrelsene, altså, det var bare mengden fellinger, kan det være riktig?. :)

akas 24-11-12 19:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1405378)
Jamen, det blir jo helt enormt mange fellinger! Blir det ikke? Skjønner jo at tallrekkene representerer de forskjellige størrelsene, altså, det var bare mengden fellinger, kan det være riktig?. :)

Nå har jeg ikke regnet på det (det går jo å gjøre i oppskriften), men det er ganske mange masker i bolen, så jeg synes ikke at det ser ille ut. :)

annex 24-11-12 20:25

Noen som vet om koffeinfri kaffe er vanndrivende?

vaskeklut 24-11-12 20:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av annex (Innlegg 1405481)

Ja, det er ikke koffeinet (for det meste), men det varme vannet som passerer raskere i kroppen fordi det allerede er oppvarmet. Så vidt jeg husker.

Kanutten 24-11-12 21:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av annex (Innlegg 1405481)

Jeg har i allefall funnet ut at eplecidereddik er vanndrivende. :p

TrillTrall 24-11-12 21:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1404697)
Syns det høres smalt ut jeg, og når det ikke finnes i vanlige butikker, så må det jo være smalt, eller?

Jeg selv bruker alltid 2 str over det som de undertøysdamene sier... Jeg liker ikke at bh´n er stram rundt... Men vet at den skal være stram!

Grunnen til at det ikke finnes er at det er solgt ut. Jeg synes jeg finner det hele tiden og skjønner at hun som brukte det ikke går i de samme butikkene som meg. :)

Photobscura 25-11-12 00:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av akas (Innlegg 1405463)
Nå har jeg ikke regnet på det (det går jo å gjøre i oppskriften), men det er ganske mange masker i bolen, så jeg synes ikke at det ser ille ut. :)

Vel, jeg regnet på det nå, og jeg tror det blir litt vanskelig å felle av 488 masker av 324 og sitte igjen med 80. :p

Edit: Jeg TROR nå, ut fra en kommentar i bloggen (som jeg ikke har sett før nå, gitt!) på siden at det er forskjell på felling på forsiden og baksiden av genseren ... Så da er det vel strengt tatt omtrent halvparten av hva det ser ut som at det skal felles. Norske oppskrifter, altså. Elendig forklart! :realmad:

Photobscura 25-11-12 00:24

Er det forresten noen som vet om man får kjøpt komprimert luft på Clas Ohlson? Eller Jernia, kanskje? Og koster det mye?

vaskeklut 25-11-12 01:06

Jeg kjøpte luft på boks på clas. Jeg troooooooor det kosta rundt 150 pluss minus. De har det nok på Jernia også.

Photobscura 25-11-12 01:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1405542)
Jeg kjøpte luft på boks på clas. Jeg troooooooor det kosta rundt 150 pluss minus. De har det nok på Jernia også.

Såpass, ja? Har kjøpt det en gang for hundre år siden, til å rengjøre negativer med, hadde glemt at det var så dyrt. Trenger å rense laptopen min (og sikkert bytte vifte i samme slengen), den bråker som et uvær, blir glovarm og dør sikkert fem ganger om dagen. (Og er sikkert full av kattehår og tjære. :rolleyes:)

vaskeklut 25-11-12 01:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1405544)
Såpass, ja? Har kjøpt det en gang for hundre år siden, til å rengjøre negativer med, hadde glemt at det var så dyrt. Trenger å rense laptopen min (og sikkert bytte vifte i samme slengen), den bråker som et uvær, blir glovarm og dør sikkert fem ganger om dagen. (Og er sikkert full av kattehår og tjære. :rolleyes:)

Stakkar lappisen :eek:
Men jo, det er uhyre dyrt for litt luft! Men man trenger heldigvis ikke mye av den. Husk bare å ta ut strømtilførsel og batteri før du begynner å fikle da :cool: :lol:

Photobscura 25-11-12 01:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1405545)
Stakkar lappisen :eek:
Men jo, det er uhyre dyrt for litt luft! Men man trenger heldigvis ikke mye av den. Husk bare å ta ut strømtilførsel og batteri før du begynner å fikle da :cool: :lol:

Jeg har stukket en strikkepinne eller to i støpslet i min veldig tidlige barndom, så jeg har respekt for strøm. :cool:
Det verste er at dette i all hovedsak begynte etter at jeg fikk den igjen fra reparasjon, der de oppdaterte biosen og skiftet ut harddisken. Den bråka noe fra før også, den er jo to år gammel (som vel er typ seksti menneskeår i dataår. :rolleyes:), men nå holder den på som en tåkelur. Arrrg.

Kanskje 25-11-12 01:21

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Når slutter dere å drikke om kvelden? Tenker på vann, brus osv . Jeg blir sprø av å springe oppe om nettene for å tisse.:sove: Blir jo hele tiden avbrutt i søvnen min.
I natt var jeg oppe klokken 2 - 4 - 6- 8 og 10 for å tisse. :_oy: Våkner av at jeg kjenner jeg virkelig må tisse. Eller våkner av at jeg drømmer om at jeg må tisse. Det er såpass at jeg står opp, for jeg er redd for uhell om jeg fortsetter å sove.:rodme:

:forvirret Det kan vel ikke være normalt å skulle stå opp SEKS ganger for å tisse :confused:

Photobscura 25-11-12 01:23

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1405551)
Når slutter dere å drikke om kvelden? Tenker på vann, brus osv . Jeg blir sprø av å springe oppe om nettene for å tisse.:sove: Blir jo hele tiden avbrutt i søvnen min.
I natt var jeg oppe klokken 2 - 4 - 6- 8 og 10 for å tisse. :_oy: Våkner av at jeg kjenner jeg virkelig må tisse. Eller våkner av at jeg drømmer om at jeg må tisse. Det er såpass at jeg står opp, for jeg er redd for uhell om jeg fortsetter å sove.:rodme:

:forvirret Det kan vel ikke være normalt å skulle stå opp SEKS ganger for å tisse :confused:

Drikker når jeg føler for å drikke, men om du opplever dette, kan det være fordel å få i deg noe salt før du legger deg, typ noe spekespinke e.l., for å binde opp mer vann i kroppen, sånn at du slipper å måtte springe på do hele natta. Og så klart prøve å begrense væskeinntaket til akkurat så mye du trenger for å ikke være tørst. :)

BenteR 25-11-12 01:24

Sjekke blodsukkeret kanskje?
Det siste jeg gjør før jeg legger meg er og drikke et stort glass vann, og det er kanskje to ganger i året jeg trenger og opp og tisse, men i tiden før jeg ble diagnotisert med diabetes drakk jeg som en svamp og urinerte som en helt døgnet rundt. Fikk i ettertid vite at dette er klassisk ved høyt blodsukker.

vaskeklut 25-11-12 01:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1405550)
Jeg har stukket en strikkepinne eller to i støpslet i min veldig tidlige barndom, så jeg har respekt for strøm. :cool:
Det verste er at dette i all hovedsak begynte etter at jeg fikk den igjen fra reparasjon, der de oppdaterte biosen og skiftet ut harddisken. Den bråka noe fra før også, den er jo to år gammel (som vel er typ seksti menneskeår i dataår. :rolleyes:), men nå holder den på som en tåkelur. Arrrg.

Jeg tok direkte på kontakten jeg skulle dra ut da plastdekselet falt av en gang..:cool: Farfar hadde jo gitt beskjed om at jeg måtte ta ut kontakten :rolleyes:

Photobscura 25-11-12 01:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1405556)
Jeg tok direkte på kontakten jeg skulle dra ut da plastdekselet falt av en gang..:cool: Farfar hadde jo gitt beskjed om at jeg måtte ta ut kontakten :rolleyes:

Eeeep!
Men det er klart. Jeg skrur ikke opp en laptop som er kobla til, eller for guds skyld på! Sist jeg rensa inne i en pc koblet jeg til og med batteriet fra, just in case. ;)

vaskeklut 25-11-12 01:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1405558)
Eeeep!
Men det er klart. Jeg skrur ikke opp en laptop som er kobla til, eller for guds skyld på! Sist jeg rensa inne i en pc koblet jeg til og med batteriet fra, just in case. ;)

Ja, det var første og siste gang, foråsidetsånn...

Ja, flink jente! Batteriet skal alltid ut før man fikler, samme hva man skal! :ja:

Carisma 25-11-12 01:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1405550)

Forsøkt med hårføner? Ikke sikkert det trengs komprimert luft hvis man bare skal rense for støv generellt. Eller kan du ta den med til datakjeden eller lignende og spørre om de har luft og kan blåse i den. Ikke lever den inn, men bare få gjort det sånn over disk. De pleier å gjøre det gratis.

vaskeklut 25-11-12 01:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1405555)
Sjekke blodsukkeret kanskje?
Det siste jeg gjør før jeg legger meg er og drikke et stort glass vann, og det er kanskje to ganger i året jeg trenger og opp og tisse, men i tiden før jeg ble diagnotisert med diabetes drakk jeg som en svamp og urinerte som en helt døgnet rundt. Fikk i ettertid vite at dette er klassisk ved høyt blodsukker.

Jaså! Jeg har nemlig også problemet med at jeg er oppe for å tisse stadig vekk om natta. Men jeg drikker ikke spesielt mye på dagtid, teite meg. Så da blir jeg naturlig nok tørst om kvelden :rolleyes: Spiser gjerne kveldsmat ganske seint (blir gjerne sulten sånn i elleve, halv tolvtida) og medisinen min skal helst tas sammen/etter mat. Hvor mye koster det for en sånn billig blodsukkermåler sånn ca? Og er de til å stole på, de billige?

vaskeklut 25-11-12 01:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1405561)
Forsøkt med hårføner? Ikke sikkert det trengs komprimert luft hvis man bare skal rense for støv generellt. Eller kan du ta den med til datakjeden eller lignende og spørre om de har luft og kan blåse i den. Ikke lever den inn, men bare få gjort det sånn over disk. De pleier å gjøre det gratis.

Hårføner?! Det skal sjelden stort til for å føkke til komponenter da. Varmen fra en hårføner ville ikke jeg stolt på at ikke ødela noe. Spesielt ikke rett før eksamen.

Photobscura 25-11-12 01:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1405561)

Hårføner? :eek: Det er da ikke nok styrke i en hårføner, som dessuten er for stor til å komme til. Heh. Nei, tror ikke det.
Jeg kjøpte den fra en nettbutikk ... i fucking Kongsvinger. Og jeg her forstått det sånn at du vet litt om info"care"? ;) Har en kompis som skal kikke på vifta, men det er ikke noen hjerneoperasjon å fjerne støvet fra inni en laptop. :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:23.