Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Festmat (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=123)
-   -   Black Sunday (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=20397)

going down 15-02-09 14:50

Sv: Black Sunday
 
Kan denne fryses?

Gracella 15-02-09 16:52

Sv: Black Sunday
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av going down (Innlegg 652702)
Kan denne fryses?

Black Sunday kan fryses, ja.
Jeg deler den opp i fire deler og fryser tre av de. Det er akkurat passe stykker å ta opp når man skal servere noe godt eller til å ta med seg på besøk. :)

fjanni 15-02-09 19:31

Sv: Black Sunday
 
kaka er ok når den er kald, men jeg ble så lei meg når jeg smakte på den mens den var lunken fordi den smakte som alt annet på ketolyse! EGG! Sjokoladeomelett! OMG! blæ. Den var helt grei når den ble kald da, men litt for mye sjokolade for meg faktisk så ble en liten klatt rømme på den gitt. Synden sjøl i min melkefrie uke! hehe.

going down 15-02-09 21:57

Sv: Black Sunday
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gracella (Innlegg 652779)
Black Sunday kan fryses, ja.
Jeg deler den opp i fire deler og fryser tre av de. Det er akkurat passe stykker å ta opp når man skal servere noe godt eller til å ta med seg på besøk. :)

Takk Gracella! Nå har min mann og jeg spist 1/4 av kaken. I morgen har jeg invitert søsteren min på kaffebesøk. Får se om det blir noe igjen til å fryse ned:D

fjanni 15-02-09 22:19

Sv: Black Sunday
 
forøvrig laget jeg den i brødform. springforma var opptatt med å holde gulrotkaken kjæresten min laget. hehe. gikk helt fint.

Sirius 18-02-09 17:42

Sv: Black Sunday
 
2 Vedlegg
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sma (Innlegg 635408)
Er det virkelig ingen som har lagt ut bilde av vidunderligheten?! :eek: :D

Har en kake på gang nå :)

Iset 18-02-09 18:20

Sv: Black Sunday
 
Det er en kake på www.detsoteliv.no som heter Black Magic som er identisk med denne, den har jeg laget maaange ganger. Med sukker da. Smaker helt nyydelig! Har ikke prøvd denne varianten uten sukker enda, men det skal jeg.

Sandy 18-02-09 19:23

Sv: Black Sunday
 
Nå står min i ovnen. Gleder meg noe helt sinnsykt til å nyte denne uten dårlig samvittighet. :sikle: (men neste gang blir det nok med nøtter i!)
Takk for oppskrift!

Everio 19-02-09 09:06

Sv: Black Sunday
 
Da har jeg laget kaken - i muffinsformer da :D

Synes den ble veldig god, men veldig kompakt og flat. Tilsatte derfor 2 ts jbkm (er det sånn det forkortes mon tro), 1 ts bakepulver og litt fløte og da ble de helt som vanlige muffins i konsistens og utseende :ja:

isabella 19-02-09 09:09

Sv: Black Sunday
 
Hvilke type muffinsformer brukte du? Papir eller teflon muffinsbrett.

Et spørsmål til - jbkm - tok du den i tørt eller rørte du den ut i fløte e.l.

Eilan 19-02-09 09:11

Sv: Black Sunday
 
Sitat:

Tilsatte derfor 2 ts jbkm (er det sånn det forkortes mon tro), 1 ts bakepulver og litt fløte
God idé!

Everio 19-02-09 09:16

Sv: Black Sunday
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av isabella (Innlegg 657055)
Hvilke type muffinsformer brukte du? Papir eller teflon muffinsbrett.

Et spørsmål til - jbkm - tok du den i tørt eller rørte du den ut i fløte e.l.

Jeg brukte vanlige små. Fikk tilsammen 35 muffins av det, og det blir ikke så mange karber i hver :)

Jbkm tok jeg oppi tørt.

Uten de ekstra tilsetningene hang muffinsene fast i formen, men med tok jeg dem utav helt som vanlig og ingenting satt fast.

Jabba 19-02-09 09:19

Sv: Black Sunday
 
Høres utrolig deilig ut!

isabella 19-02-09 09:36

Sv: Black Sunday
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Everio (Innlegg 657062)
Jeg brukte vanlige små. Fikk tilsammen 35 muffins av det, og det blir ikke så mange karber i hver :)

Jbkm tok jeg oppi tørt.

Uten de ekstra tilsetningene hang muffinsene fast i formen, men med tok jeg dem utav helt som vanlig og ingenting satt fast.

Flott, takk for svar. Skal ha selskap neste helg og tenkte jeg ville bare ha lavkarbo kaker (om ikke gubben forlanger kjøpe marsipan kake - det er hans dag):p

Skal lage disse i helgen og se hvordan de blir.

Målte du fløten du hadde oppi eller bare tok du det på slump?

Everio 19-02-09 09:40

Sv: Black Sunday
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av isabella (Innlegg 657084)
Flott, takk for svar. Skal ha selskap neste helg og tenkte jeg ville bare ha lavkarbo kaker (om ikke gubben forlanger kjøpe marsipan kake - det er hans dag):p

Skal lage disse i helgen og se hvordan de blir.

Målte du fløten du hadde oppi eller bare tok du det på slump?

Jeg tok bare litt fløte på slump. Dette var for å gjøre dem mindre "mørk sjokolade" i smaken. Tror faktisk jeg kutter 50g på sjokoladen neste gang og har i ca 1 dl fløte. Så det var greit å vente i 20 min før jeg helte røren oppi formene. Jbkm trenger litt tid å "sette" seg. Konsistensen skal være som med vanlig muffinskonsistens også før de er stekte, så da kan en se om en vil ha oppi mer jbkm alt etter hvor mye fløte en bruker.

isabella 19-02-09 09:49

Sv: Black Sunday
 
Takk for utfyllende svar!!

Gleder meg til å smake disse.

Sandy 19-02-09 10:10

Sv: Black Sunday
 
Mmmmm, kake til frokost ..... (med god samvittighet tror jeg...)

Iset 19-02-09 10:18

Sv: Black Sunday
 
Muffinsene må definitivt prøves. Men nå liker jeg best kompakte, saftige, halvrå sjokoladekaker i stedetfor sånne myke formkake-greier, hehe.

isabella 19-02-09 10:26

Sv: Black Sunday
 
Enig med deg Iset, liker de best kompakt, fuktig og saftig. Men det er nok bare meg som liker det hjemme hos oss.

Areola 19-02-09 10:50

Sv: Black Sunday
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sandy (Innlegg 657108)
Mmmmm, kake til frokost ..... (med god samvittighet tror jeg...)

Jeg hååper du tuller litt nå?

journey 19-02-09 19:56

Sv: Black Sunday
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sissi (Innlegg 529457)
Synes kaken var kjempe god, men jeg synes den ble litt for sterk :S
Tok å stiv pisket litt fløte og tok oppi vanilje ekstrakt, ble deilig :D

Tok du kremen oppå kaka? Jeg har laget kake nå, den har sprukket masse og for å skjule det lurer jeg på om jeg kan fylle et godt lag med pisket krem på. Hadde planer om å ha den med meg i 60-årslag i helgen, men vil helst skjule alle de fæle sprekkene i den... :)

Ella-A 24-02-09 00:17

Sv: Black Sunday
 
Har noen lagd denne kaka med annet enn anton berg, nå etter anton berg ble "tatt av markedet"? Tenkte kanskje å bruke sukkerfritt sjokolade, men hvis sambo skal spise den kan jeg ikke det, han tåler ikke maltitol i hele tatt så :p

Og (haha nå føler jeg meg ikke som en fjortis) - hvillken kaffe skal jeg bruke? drikker ikke kaffe, så vet ikke hva som burde og ikke burde brukes. F.eks kokekaffe eller f.eks sånn du har i bare vann?

Everio 24-02-09 08:46

Sv: Black Sunday
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ella-A (Innlegg 661859)
Og (haha nå føler jeg meg ikke som en fjortis) - hvillken kaffe skal jeg bruke? drikker ikke kaffe, så vet ikke hva som burde og ikke burde brukes. F.eks kokekaffe eller f.eks sånn du har i bare vann?

Jeg bruker ihvertfall bare pulverkaffi (sånn du har i vann bare ;))

Anka 08-03-09 11:12

Sv: Black Sunday
 
Nå står kaka i ovnen og gjett om jeg er spent på resultatet :-)
Deigen var nesten "til å dø for" iallefall... Nam, nam..
Jeg brukte opp litt mørk sjokolade som jeg var redd jeg kunne spist opp hele selv, så total karbeinnholdet på kaka blir litt høyere enn hva jeg ville valgt ellers.

100 g mørk sjokolade 70%
100 g " 86%
50 g " m/appelsin 70%
230 g smør
1 1/2 dl sukrin
4 egg
Jeg liker ikke kaffe, så jeg droppet det.
Pisket eggedosis siden jeg bruker sukrin, skjønte jeg burde det (?). Første gang jeg bruker sukrin, så det blir spennende...
Deigen ble som sagt kjempe god, så da er det bare å vente på kaka!!

Anka 08-03-09 12:18

Sv: Black Sunday
 
Tja... etter 50 min begynte det å lukte brent på kjøkkenet (på 170 c) så da tok jeg kaka ut. Den ser jo veldig mørk ut og passer godt til navnet sitt Black sunday ;-) Da får jeg krysse fingrene for at den er god og ikke smaker brent...


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:27.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no