Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Proteinbrød (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=22102)

Missy- 21-08-09 13:35

Sv: Proteinbrød
 
Jeg regnet ut næringsinnholdet ved hjelp av Mat På Data nå.

Kcal: 1624
Protein: 93,2
Fett: 129
Karbo: 15

Dette er regnet med 150g cottage. Imponerende næringsinnhold til at det smaker så godt. Alt fettet er jo fra utrolig brae fettkilder også! Nei, jeg er solgt! ;D

screwball 22-08-09 09:40

Sv: Proteinbrød
 
Bakte dette brødet igjen i går, og skjærte i dag 3 skiver á 8-10mm tykkelse. Veide 60g tilsammen, så dette brødet er endel lettere enn lollipopbrødet.

caffemocca 28-10-09 23:55

Sv: Proteinbrød
 
Måtte hive meg i bakinga jeg og! Er spent på resultatet :)

Min 3 dag med minimalt inntak av karbohydrater så dette brødet kommer til å gjøre susen, siden jeg eeelsker brød!

jabba73 29-10-09 14:07

Sv: Proteinbrød
 
Hei. Jeg har bakt dette brødet mye og er kjempefornøyd, men det er en ting jeg lurer på... hvorfor er det så stor forskjell på karboinnholdet på samme vare fra forskjellige produsenter? Ta f.eks. Kruskakli. Den jeg har fra Regal inneholder 9 gram, mens den jeg har fra møllerens inneholder 18,5 gram. Blir ikke klok av dette jeg. Og på samme måte er det for solsikkefrø, gresskarkjerner og sesamfrø.

Jolly 29-10-09 16:37

Sv: Proteinbrød
 
Har noen av dere prøvd å lage brød av den bakemiksen som Ketolysekuren har kommet med? Jeg har ikke kommet så langt ennå at jeg har testet ut oppskrifta som står på boksen, vurderer å prøve i helga. Men, om noen av dere alt har prøvd...uten særlig lykke, så slapp nå jeg å prøve....og kunne heller konsentrere meg om et eller annet annet, som kan smake bedre. Jeg er veldig brødsjuk om dagen, jobber i kantine og smører mat hver dag. Gjett om det er prøvelse for meg som elsker grove mormors osv, får vann i munnen av tanken.
Men, 15 karver pr. dag, det er pokker meg ikke mye altså. Å jeg tviler på at jeg greier å holde meg under, enda jeg jobber hardt med saken. En karb her og en der, blir fort 15. Så for meg er det viktig at det brødet slår knock out på evt. andre brød/knekkebrød varianter.
Prøvde forresten pizzabunnen som stod i Ketolyseboka sist fredag, vel vel, det gikk an å spise den, men guuud så tørt? Jeg erstattet soyaprotein med bakemiksen da, kan ikke skjønne at det blir noe saftigere fordi om det er soyaprotein? Kan det hjelpe med litt mer olje kanskje?:rolleyes:

Krøllemor 04-11-09 17:46

Sv: Proteinbrød
 
:D MMMm...synes brødet var helt nydelig!!! Godt å ha lettvinn matniste

Furine 04-11-09 18:43

Sv: Proteinbrød
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jolly (Innlegg 788850)
Men, 15 karver pr. dag, det er pokker meg ikke mye altså. Å jeg tviler på at jeg greier å holde meg under, enda jeg jobber hardt med saken. En karb her og en der, blir fort 15.

Det er vel ikkje meininga at du skal halde deg UNDER 15...?:confused:

irenee 04-11-09 19:17

Sv: Proteinbrød
 
Løpe på butikken for å kjøpe ingredienser så jeg får bakt til jeg skal på ferie:)!!!!

Jolly 04-11-09 23:38

Sv: Proteinbrød
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 791551)
Det er vel ikkje meininga at du skal halde deg UNDER 15...?:confused:

Jo om jeg ikke har misforstått helt, så skal en dame helst ikke over 15 karber på en dag, og menn ikke over 20. Går forbrenningen sakte, så må du kanskje kutte ut enda mer. Nå er det Ketolysekuren dette gjelder da.

Carisma 04-11-09 23:41

Sv: Proteinbrød
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jolly (Innlegg 791685)
Jo om jeg ikke har misforstått helt, så skal en dame helst ikke over 15 karber på en dag, og menn ikke over 20. Går forbrenningen sakte, så må du kanskje kutte ut enda mer. Nå er det Ketolysekuren dette gjelder da.

Det er i veldig spesielle tilfeller du evt må kutte, vi snakker stillstand i måneder. Hvis du spiser slik Torkil har laget kuren, og får litt grønt til hvert måltid, er det nesten umulig å komme under 15g. Det anbefales at kvinner ligger på 15-20g i snitt.

Jolly 04-11-09 23:46

Sv: Proteinbrød
 
Jeg bakte dette brødet for noen dager siden:
4 egg
5 dl bakemiks fra ketolyse
100 gr linfrø
40 gr solsikkefrø
100 gr kruskakli
80 gr valnøtter
2 ss sesamfrø
1,5 ts salt
1 ss natreen strø
2 dl Creme fraiche lett (skulle vært vanlig original, men tok feil i hylla)

Knuste alle frøene og nøttene til pulver, blandet med bakemiks og hadde så oppi egg og creme fraich.
La alt innpå vektklubben nå for å se hvordan det kom ut og fikk følgende analyse:
20 skiver= 20 porsjoner
46% proteiner
48% fett
6% karbo

219 kcal pr. skive :D Helt latterlig mye egentlig, for meg som nå har vært i vektklubben ei stund, der en skive maks skal ha 50 kcal.
Jeg syns kanskje kaboinnholdet var noe høyt, men vanskelig å komme noe særlig under tror jeg. For her har jeg lagt inn vanlig Creme Fraich.

Jeg er ikke så flink med slik matte og greier, så her trenger jeg litt hjelp. Om det står 6% karbo, hvor mange karber vil det være i en skive da?

Tok inn to slik på jobb i dag, sikkert galskap ja, for det var vel her karboene kom snikende inn i dag.

Carisma 04-11-09 23:49

Sv: Proteinbrød
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jolly (Innlegg 791690)
Om det står 6% karbo, hvor mange karber vil det være i en skive da?

6% av skivens totale vekt er karbo. Så da må du veie en skive og regne det ut.

Jolly 05-11-09 13:01

Sv: Proteinbrød
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 791692)
6% av skivens totale vekt er karbo. Så da må du veie en skive og regne det ut.

6 % er nå da egentlig på hele brødet, så da er det nå nesten enklere å veie hele brødet og dele på antall skiver. og antall skiver vil nå være forskjellig. Huff, syns slikt som dette er vanskelig jeg altså. Å beregne slik. Og enda værre blir det når noen sider minst mulig karbo, noen sier akkurat 15 og noen sier at det ikke spiller så stor rolle, så lenge du er i ketose. Hmm, lurer på å melde meg inn i forumet på ketolyse.no, da får jeg kanskje svar fra Torkil sjøl??

Kitt 05-11-09 15:07

Sv: Proteinbrød
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jolly (Innlegg 791829)
6 % er nå da egentlig på hele brødet, så da er det nå nesten enklere å veie hele brødet og dele på antall skiver. og antall skiver vil nå være forskjellig. Huff, syns slikt som dette er vanskelig jeg altså. Å beregne slik. Og enda værre blir det når noen sider minst mulig karbo, noen sier akkurat 15 og noen sier at det ikke spiller så stor rolle, så lenge du er i ketose. Hmm, lurer på å melde meg inn i forumet på ketolyse.no, da får jeg kanskje svar fra Torkil sjøl??

Trenger ikke melde deg inn der for å få svar av dr. Torkil!
Svarer på pm her også, den flotte mannen!:hearts:

Du skal helst ligge på ca 15 karber til å begynne med. Noen få over eller under spiller ikke stor rolle. Karbene skal med noen unntak komme fra grønnsaker som vokser over jorden + litt løk!

Nøtter, tomater og brøderstatninger kan stoppe vektnedgang hos enkelte, men det må du prøve deg frem med selv!;)

Jolly 05-11-09 15:29

Sv: Proteinbrød
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 791862)
Trenger ikke melde deg inn der for å få svar av dr. Torkil!
Svarer på pm her også, den flotte mannen!:hearts:

Du skal helst ligge på ca 15 karber til å begynne med. Noen få over eller under spiller ikke stor rolle. Karbene skal med noen unntak komme fra grønnsaker som vokser over jorden + litt løk!

Nøtter, tomater og brøderstatninger kan stoppe vektnedgang hos enkelte, men det må du prøve deg frem med selv!;)

Flere av dere som sier at jeg må prøve meg frem selv, men hvordan i pokker gjør du det da? Vil nå ta uker det, å prøve ut om nøtter stopper opp min vektnedgang? For det vil jeg jo ikke finne ut før jeg har testet en og en ting over flere dager. Og nøtter blir vi jo anbefalt å spise? Gjerne som mellommåltid.

Kitt 05-11-09 15:50

Sv: Proteinbrød
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jolly (Innlegg 791871)
Flere av dere som sier at jeg må prøve meg frem selv, men hvordan i pokker gjør du det da? Vil nå ta uker det, å prøve ut om nøtter stopper opp min vektnedgang? For det vil jeg jo ikke finne ut før jeg har testet en og en ting over flere dager. Og nøtter blir vi jo anbefalt å spise? Gjerne som mellommåltid.

Mellommåltid???:confused:

Man trenger da ikke mellommåltider på ketolyse!
Man skal spise seg passe mett hver gang man er sulten, på ordentlig mat!

Og med nøtter menes de med færrest karber, som paranøtter og macadamian. Er ikke meningen at man skal spise dem hver dag heller!

Jeg vil heller si at det beste er å ikke spise nøtter, tomater, brøderstatninger, kunstig søtstoff etc og heller innføre dem en etter en etter som vekten går ned.

Jeg liker ikke tomater, spiser lite brøderstatninger og nøtter og prøver å holde meg til så lite søtstoff som mulig!
Går ikke fort ned, men nedover går det! Snart halveis til første delmål!:D
Er det meieriprodukter som gjør at det går sakte, får det heller være. Rømme og fløte "må" jeg ha!;)

Jolly 05-11-09 15:56

Sv: Proteinbrød
 
hehe, tror du misforstod meg. Med mellommåltid så mener jeg følgende...

3 måltider er for lite for meg gjennom en hel dag, som starter kl 07 og slutter kl 23-24. Så jeg har frokost, lunsj, middag og et "mellommåltid". Da greier jeg meg godt :)

Kitt 05-11-09 16:20

Sv: Proteinbrød
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jolly (Innlegg 791881)
hehe, tror du misforstod meg. Med mellommåltid så mener jeg følgende...

3 måltider er for lite for meg gjennom en hel dag, som starter kl 07 og slutter kl 23-24. Så jeg har frokost, lunsj, middag og et "mellommåltid". Da greier jeg meg godt :)

Da så!:D
Men du kan jo spise 4 -5-6-7 ordentlige måltider om du vil!:heia:
Bare du spiser deg passe mett hver gang du er sulten!:D

Så trenger du ikke kalle det mellommåltid! Bare måltid!;)

Carisma 05-11-09 21:00

Sv: Proteinbrød
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jolly (Innlegg 791871)
Flere av dere som sier at jeg må prøve meg frem selv, men hvordan i pokker gjør du det da?

Det kan være greit å ta et par uker hvor man følger menyoppsettet i boka om man er usikker. Da får man en ide om sammensetning av mat, og ferdig tilmålte dagsmenyer :ja:

Jolly 06-11-09 23:58

Sv: Proteinbrød
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 791885)
Da så!:D
Men du kan jo spise 4 -5-6-7 ordentlige måltider om du vil!:heia:
Bare du spiser deg passe mett hver gang du er sulten!:D

Så trenger du ikke kalle det mellommåltid! Bare måltid!;)

Joda, jeg vet jeg kan det. Men, det står jo tydelig i ketolyseboka, at en ikke trenger å spise om en ikke er sulten, så lenge du vet du får i deg det du skal og trenger. Og jeg har slettes ikke behov for mer enn 4-5. Blir for det meste, men avslutter dagen med noen skiver røkt laks eller noen skiver norvegia før jeg legger meg. For å ikke bli sulten på natta, samt få i meg litt fett :)

Beste er nå at jeg slettes ikke har slikt behov for godis og søtsaker, eller annet mellommåltid. Toppers. Tok meg 2 biter sjokolade til kveldskosen i kveld. Men det var slik sjokolade som jeg får kjøpt på sunkost. Det er kun 3 karber på en hel sjokobar, og den har vel 6 eller 7 biter. Må bare unne meg litt en og annen kvelden, spes i helgene, for da blir det ikke så tøft å stå imot. Og litt ekstra å glede seg mot på helg. Stikcsen var lys rosa likevel i dag, så...da kunne jeg likevel bare ta'n litt ekstra ut. Har ikke vært noen topp dag, enda jeg trodde faktisk at jeg hadde vært smart og flink idag...

Kitt 07-11-09 09:15

Sv: Proteinbrød
 
Fett er viktig!:ja:

Og væske! Helst vann, da!:ja:

Fargen på stiksen har ikke så mye å si, det går ikke an å være litt i ketose, uansett! Drikker du nok, blir den ofte lys, drikker du for lite, blir den gjerne på det mørkeste!

God helg!:klem:

Kuredu 22-01-10 15:03

Sv: Proteinbrød
 
Må bare føye meg inn i rekken her, brødet smakte faktisk fortreffelig :) Veldig positivt overrasket.

Tønneklara 27-01-10 22:59

Sv: Proteinbrød
 
Dette brødet vil jeg lage! Høres godt ut, og enkelt og lage. Hva gjør jeg når jeg må dele inn i dl? Jeg har nemlig ikke vekt, og får ikke målt i gram...

bobba 30-01-10 23:41

Sv: Proteinbrød
 
Hei.

Eg vil anbefala å ha i hakka nøtter også:)

pippemor 23-03-10 11:22

Sv: Proteinbrød
 
Jeg baker dette proteinbrødet i melkekartonger og det blir supert
resultat:).


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:54.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no