Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Fløtegrøt Lavkarbo (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=16913)

Beurre 01-04-11 18:55

Sv: Fløtegrøt Lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pruttilutt (Innlegg 1072615)
Du får nesten teste ut :)

Ja, eller rett og slett kjøpe meg JBKM på helsekost (ev. Nestargel på apoteket) istedenfor å insistere på å handle på Iherb :o

Anos 13-04-11 17:15

Sv: Fløtegrøt Lavkarbo
 
Tusen takk for oppskrift!
Jeg lagde den nettopp selv, smakte veldig godt, men ble noe tykk.
Plutselig nå, 5 minutt etter at jeg har spist, føler jeg meg så sinnsykt mett! :o Helt ekstremt!

Dolsi 13-04-11 17:20

Sv: Fløtegrøt Lavkarbo
 
Dette høres da fryktelig kvamt ut, men så har jeg da også alltid syntes at vanlig smørgrøt/ fløyelsgrøt har vært kvalmt også da.
Liker nok best havregrynsgrøt jeg,men det er jo utelukket på lavkarbo :o

Aline 13-04-11 18:57

Sv: Fløtegrøt Lavkarbo
 
Man må nok like fløyelsgrøt for å like denne :D

Mellon 13-04-11 19:25

Sv: Fløtegrøt Lavkarbo
 
Må testes, hør digg ut. Spiser endel rømmegrøt, men kanskje dette kan være et godt alternativ, må teste.

trultemamma 18-05-11 17:05

Sv: Fløtegrøt Lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 389960)
Fløtegrøt
(Inspirert av Ziggy sin smør/fløtegrøt, men funnet mer nøyaktige mål og tilpasset min gane ;) )

1 liten bx fløte
ca 4-5 ss smør
2dl vann
1,5-2 ts Johannesbrødkjernemel (JBK)
0,5 ts salt


Smelt smøret, tilsett fløten, og kok opp. Rør hele tiden.
Rist JBK med vannet og hell det i fløten.
La grøten småkoke ca 5 minutter.
Smak til med salt.

Blir grøten for tykk, spe med litt fløte
Viss det blir klumper i grøten, bruk stavmixer.

Serveres med splenda og kanel. Gjerne et smørøye også.


Blir i underkant av 2 g karbohydrater pr 100g grøt.


Kan virkelig anbefales!!! :D

Laget grøt i dag og jeg må si at etter 1,5 mnd uten grøt var dette rene himmelen!

Fra grøtelskeren. :cool:

hannedt 20-05-11 17:50

Sv: Fløtegrøt Lavkarbo
 
Et lite tips til dere som skal lage fløtegrøt, ikke bland jbkm med varmt vann før det has oppi. :o Det ble en stor slimete klump, prøvde å mose det gjennom en sil men det var til ingen nytte... Tror jeg har lært nå, kun kaldt vann fremover :p

heidia79 21-05-11 17:09

Sv: Fløtegrøt Lavkarbo
 
åååh nå ble jeg glad!!! Tuuusen takk!!

Pruttilutt 25-05-11 15:11

Sv: Fløtegrøt Lavkarbo
 
Har ikke vann i grøten min. Når smøret og fløten koker, har jeg i en dæsj JBKM, 5 minutter oppkok og grøten er klar. Latmannstriks :P får ikke klumper eller problemer med at grøten skiller seg. Spiser dette 2-3 ganger i uken, kjempesuksess for både mage og vektnedgang :)

Sihette 25-05-11 17:43

Sv: Fløtegrøt Lavkarbo
 
Knallgod grøt :) gleder meg allerede til frokost i morgen, nam nam

Dolsi 27-05-11 13:26

Sv: Fløtegrøt Lavkarbo
 
:D Jeg er i himmelen.
Ja, laget en halv porsjon av fløtegrøten i dag og det ble da helt nydelig godt.
Mye bedre enn vanlig fløyelsgrøt for det liker jeg ikke. Men denne her :p
Spiser den uten søtt og uten smørøye, kun med kanel og det er som sagt veldig godt i en sugen kropp

Dolsi 27-05-11 13:33

Sv: Fløtegrøt Lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senorita (Innlegg 960354)
aldri smakt smørgrøt... smaker den utpreget smør eller?? :P

Vil si at denne her smaker mer fløte enn smør jeg altså, og det gjør den for meg mye bedre enn smørgrøt :p

annor 28-05-11 10:22

Sv: Fløtegrøt Lavkarbo
 
Hadde stor tro på denne, men merker jeg får problemer av den litt slimete konsistensen JBKM lager. Merker det også når jeg bruker det i sauser. Noen som har forslag til alternativ? Er ellers veldig glad i risgrøt og semulegrynsgrøt på høykarbo...

heidia79 30-05-11 11:45

Sv: Fløtegrøt Lavkarbo
 
hmmm jo altså, nå har jeg spist dette for første gang... Konklusjon: følte at eg fikk et veldig fettlag inne i munnen, og en skål va nok men den var god altså!! tror jeg... litt vanskelig å bestemme meg.... :lol:

Cyan 30-05-11 12:35

Sv: Fløtegrøt Lavkarbo
 
Denne smakte akkurat sånn som smørgrøten bestemora mi brukte å lage da jeg var lita :love: Men halve porsjonen holdt i massevis :ja:

heidia79 30-05-11 12:37

Sv: Fløtegrøt Lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1123400)
Denne smakte akkurat sånn som smørgrøten bestemora mi brukte å lage da jeg var lita :love: Men halve porsjonen holdt i massevis :ja:

Ja ikke sant??:rolleyes: En halp porsjon sitter i magen den! :lol: lurer på om den hjelper på en noe treg mage? :D he he

Cyan 30-05-11 12:42

Sv: Fløtegrøt Lavkarbo
 
Det var det jeg håpet på med min fløtebonanza i går (jeg er laktoseintolerant i tillegg, så hadde regnet med å få løst opp proppen, hehe), men der må jeg si at effekten var skuffende gitt. Fortsatt like forstoppet her :o

Dolsi 30-05-11 14:26

Sv: Fløtegrøt Lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av annor (Innlegg 1120399)
Hadde stor tro på denne, men merker jeg får problemer av den litt slimete konsistensen JBKM lager. Merker det også når jeg bruker det i sauser. Noen som har forslag til alternativ? Er ellers veldig glad i risgrøt og semulegrynsgrøt på høykarbo...

Kanskje du har i for mye JBKM da, eller gjør noe feil.
Min grøt blir iallefall ikke slimete, den ser akkurat ut slik grøt skal gjøre :p

Paris 30-05-11 14:39

Sv: Fløtegrøt Lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av annor (Innlegg 1120399)
Hadde stor tro på denne, men merker jeg får problemer av den litt slimete konsistensen JBKM lager. Merker det også når jeg bruker det i sauser. Noen som har forslag til alternativ? Er ellers veldig glad i risgrøt og semulegrynsgrøt på høykarbo...

Jeg syns også jbkm lager en rar "smak/konsistens" som er litt merkelig... men går stort sett bra- velger litt mindre så grøten blir kanskje litt tynnere enn den burde, men det hjelper. Noen som har prøvd feks fiberhusk i grøten? Mandelmel da? Det blir vel for sært?

Cyan 30-05-11 14:48

Sv: Fløtegrøt Lavkarbo
 
Fiberhusk gir bare en stor klump med grøtgele :p Jeg merker ikke noe til den slimete konsistensen av jbk, men jeg bruker ikke å riste det ut i vann. Jeg tar det i en tesil og drysser litt om gangen mens jeg rører godt til ønsket konsistens.

arnakristin 30-05-11 15:02

Sv: Fløtegrøt Lavkarbo
 
Hei,
Jeg har ikke lagd fløtegrøten ennå men i rømmegrøten bruker jeg alltid fiberhusk, så det burde vel funke her også. Jeg er også en av dem som synes JBK er noe ekle greier, både smak og konsistens, så det har jeg helt slutta med.

Jeg har samlet sammen det jeg fant av grøtoppskrifter på forumet her:
Grøt?

heidia79 30-05-11 16:14

Sv: Fløtegrøt Lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1123407)
Det var det jeg håpet på med min fløtebonanza i går (jeg er laktoseintolerant i tillegg, så hadde regnet med å få løst opp proppen, hehe), men der må jeg si at effekten var skuffende gitt. Fortsatt like forstoppet her :o

vel, jeg kan ikke si annet enn at her løsna "proppen" i allefall!! :lol:

Paris 04-06-11 16:19

Sv: Fløtegrøt Lavkarbo
 
Syns jeg såg en oppskrift med bare fløte og smør? Men kanskje drømt det... tenkte å lage meg sånn nå, men er ikke hjemme og har ikke med jbkm:p

Pruttilutt 04-06-11 17:00

Sv: Fløtegrøt Lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Paris (Innlegg 1128864)
Syns jeg såg en oppskrift med bare fløte og smør? Men kanskje drømt det... tenkte å lage meg sånn nå, men er ikke hjemme og har ikke med jbkm:p

Prøv sæterrømme og kok det hele på middels varme over ei stund? Kanskje 15 minutter? Se det an - bare prøv :) Men har du lurt sukker med deg?

Paris 04-06-11 18:18

Sv: Fløtegrøt Lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pruttilutt (Innlegg 1128883)
Prøv sæterrømme og kok det hele på middels varme over ei stund? Kanskje 15 minutter? Se det an - bare prøv :) Men har du lurt sukker med deg?

sukrin har jeg lurt med meg;)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:09.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no