![]() |
Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?
Sitat:
I mitt hode fungerer den biten omtrent slik: barna følte jeg at jeg hadde mye mer kontroll på når det gjaldt sykdom, mye "lettere" å sjekke sykdom på barna og ta forholdsregler. Jeg har en litt alternativ tankegang og tror de som er normalt friske tåler litt sykdom. Hundene blir vaksinert av flere grunner, for det første vil jeg ha mulighet til å stille dem ut, uten vaksiner kan vi ikke engang være tilskuere på utstillinger. Vi er også med på endel treff som gjør det nødvendig. Synes også det er vanskligere å ha full kontroll på hundenes helse, de er så dårlige til å si fra om de ikke er i form ;) Et eksempel jeg kommer på i farten, den eldste hunden "knakk" litt i en fremlabb da vi gikk, ikke hver gang, men noen ganger. Så bare ut som om han snublet litt. Da det hadde skjedd 5-6 ggr over flere uker fikk jeg vet`n til å sjekke. Da viste det seg at han hadde en kraftig betennelse i et albuledd. Hadde det vært et barn hadde det gitt uttrykk for smerte og ting hadde vært oppdaget tidligere. |
Sitat:
Min sønn fikk ødelagt et halvt år av ungdomsskolen fordi han var av de få som kikhostevaksinen ikke virket på! Hadde moren til kompisen hans vaksinert sin sønn, hadde han sannsynligvis ikke blitt smittet og derfor heller ikke smittet min sønn! Min sønn sliter 3 år senere fortsatt med nedsatt lungekapasitet! Jeg selv holdt på å dø av kusma da jeg var 4 år! Klart jeg har vaksinert ungene mine! |
Sitat:
Jeg er født i 76. |
Sitat:
Hadde sikkert hatt det grusomt om mitt valg om å ikke vaksinere hadde fått så store følger for andre ja.... |
Sitat:
|
Sitat:
Den klassen utenfor bergen husket jeg godt pga at det er flere av de i den som sliter med ME i dag. |
Sitat:
|
Sitat:
Barnet til ei venninne av meg ble alvorlig syk av en vaksine og endte hjerneskadet, DET var mer skremmende for meg enn muligheten for at de kanskje muligens kunne bli syke en gang i tiden. Jeg ga heller ikke barna mine sukkersnop/sukkerpålegg før de var 2-3 år, fikk faktisk mer pepper for det enn å droppe vaksineringa ;) |
Sitat:
|
Sitat:
Kusma medførte en lengre innleggelse bla. Mine 2 eldste har knapt nok vært forkjøla, kan ikke huske de noensinne har hatt feber engang jeg.... Yngsten derimot var myyyyye syk med masse innleggelser og han fikk vaksiner.... Klart det kan være tilfeldigheter, men det gjør i allefall mitt valg om å ikke vaksinere de 2 eldste helt greit å leve med :) |
Sitat:
Jeg kjenner ingen av oss som fikk vaksinen som har ME. Men jeg selv har lavt stoffskifte, og jeg kjenner veldig mange som har det. |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg har tro på at det er sunt for kroppen å lære seg å kjenne igjen en fare. Aner ikke om jeg ville vaksinert eventuelle barn, men jeg tror hvertfall på det de sier at vi har aldri vært så syke som etter folk begynte å nærmest sterilisere hjemmene sine i frykt for sykdom... :rolleyes: |
Sitat:
Slik utviklinga er blir vi sykere og sykere og fler og fler barn går på medisiner, levealderen er forlenget, men å si at helsa er bedre kan man vel ikke påstå? Jeg tror at om man gir kroppen til å leve mest mulig naturlig er vi bedre rustet til å stå i mot sykdom :) |
Friske folk dør også av influensaen, men det er selvsagt hysterisk og skulle sansynliggjøre at dette vil bli vanlig. En 27-åring døde - frisk og sterk, ellers er vel 2 av de andre rapporterte døde uten underforliggende sykdommer.
Dette er en helt vanlig influensavaksine, dyrket frem på denne spesielle strengen av virus. Mengden konserveringsmidler, kvikksølvforbindelser etc er lik den som ligger i alle vaksineringer man får. Alle som har fulgt vaksinasjonsprogram har mao gjort dette før. Tok sprøyten i dag - det føltes riktig for meg ihvertfall. |
Sitat:
Og det er jo nettopp bla. pga. alle som vaksinerer at dine barn har vært skånet for disse sykdommene. Dersom alle slutter å vaksinere kan vi jo bare tenke oss hvor mye mer utsatt barna vil være for disse sykdommene. Riktignok er det mindre farlig å få dem i dag enn for 50-100 år siden (men barn kan dø av det i dag også), men har du sett en baby med kikhoste eller polio? JÆVLIG! Vaksineprogrammet har fått ned barnedødeligheten ganske dramatisk. Og det er jeg glad for, og håper flest mulig følger programmet og ikke dropper det fordi de tenker at kroppen ordner opp selv. Det gjorde den for de sterkeste før i tiden også, men det er ikke slike tilstander jeg vil tilbake til. |
Sitat:
Svart har jeg gjort flere ganger. Og angrer på mine valg gjør jeg fortsatt ikke. Men, vaksinerer du deg mot influensaen hvert år ? Og kommer du i så fall til å ta 2 vaksiner i år ? Sitat:
Og han ble vaksinert. |
Bare et lite innspill til å "leve naturlig";
Forskning viser at vi stresser når vi bor i byer/tettsteder med mere enn 1500 (pluss/minus) innbyggere. Vi er "designet" for å leve sammen, men ikke altfor mange på samme sted. Mange av oss utvikler teknikker for å minske dette stresset, det er et kjent faktum at "byboere" gjerne automatisk filtrerer inntrykkene fra omverdenen for å takle/fordøye det de bombarderes med av informasjon. Noen klarer aldri å opparbeide seg denne beskyttelsen, og sliter med det, hele livet. Andre kjeder seg vettløse om de befinner seg tre meter utenfor bygrensen.. ;) Antallet verdensomfattende (for noen epidemier kun den "kjente delen" av verden, om man går tilbake i tid) har økt i takt med befolkningstettheten, antall ofre proporsjonalt med denne utviklingen, antas det. (Antagelser fordi endel epidemier mangler skriftelig materiale..) Mye kan man si om Darwins teorier, men èn ting kan man vel si på generelt grunnlag; vi endrer ikke vår genetiske koding spesielt raskt. Er da vaksinering den eneste måten vi overlever på? Eller blir det tvunget frem restriksjoner på omgang og handel med resten av verden? Eller; kan vi ta med fordelene av handel, og velge metoder som kan tilpasse oss dette smittepresset bedre? Som vaksinering.. Min påstand er at vi vanskelig kan "leve naturlig", selv om vi spiser økologisk til det tyter ut av ørene på oss, og ønsker å spise "ren mat". Jorda er utarmet, vi er avhengige av vitaminer og mineraler som tilskudd, og egentlig vet vi forferdelig lite om virkninger/bivirkninger av det kostholdet vi velger, over lang tid. Uansett hvilken filosofi vi velger å leve etter.. Det har vært gjort lite seriøs forskning på hvilke større sammnehenger vi fungerer etter. Mer i målestokken "definere en bit i et puslespill med x-antall deler".. Samtidig som man tilsynelatende ikke gidder bry seg om hvor den brikken egentlig hører hjemme. Som en følge av dette, KAN det være en logisk konklusjon at også immunsystemet vårt er designet for en slik, relativt, beskyttet tilværelse? Har aldri vurdert å ikke vaksinere barna, like lite som jeg aldri har vurdert å ikke vaksinere meg selv (eller få forebyggende behandling) når jeg skulle til steder der jeg visste at jeg var utsatt for smittefare av f.eks malaria, gulfeber, difteri, stivkrampe og poliomyelitt (oppdaterer endel av disse med jevne mellomrom). Det eneste som er 100% sikkert her i livet, er at vi skal dø. Men, det betyr ikke at man trenger å oppsøke farene uten å prøve og sikre seg som best man kan. Og med det bildet som tegnes av konsekvensene av klimaforandringene, så kan det rimelig kjapt bli flere enn meg som må vaksinere seg mot "tropiske" sykdommer.. Litt på siden, men ser jeg ikke er den første.. ;) |
Sitat:
Jeg har aldri blitt vaksinert mot influensa for jeg anser ikke vanlig influensa for å være farlig for "folk flest". Min mor, derimot, vaksinerer seg hvert år og tar to vaksiner i år, fordi hun er i risikogruppen og kan dø av en forkjølelse, omtrent. Potensielt livsfarlige barnesykdommer derimot, vaksinerer jeg selvsagt mot. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Hørte nettop om ei veninne av sambo som skulle bli "tvangsvaksinert" i forrgie uke grunnet jobbbing med risikogrupper. Men hun kunne ikke pga allergi for egg. Dagen etter var hun den eneste som kom på jobb, alle andre lå hjemme med høy feber.... |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg og sambo er ikke så opptatt av sånt, tar ting på sparket, og syns det er gøy å leve lit farlig i forhold til restaurantvalg på ferien (hvertfall så lenge de er "ekte"). Jeg har spist på veikro i Egypt, på gatekjøkken-vogn i en bakgate i tyrkia, rett fra nyslakta gris og i panna hjemme (utendørs, uten desifisering :eek:) , og i bushen i afrika. Og ikke blitt syk ene eneste gang. Jeg mener hun bekymrer seg sjuk, at om hun ikke hadde forberedt seg så mye, så hadde immunforsvaret hennes ikke vært i hvilemodus til enhvert tid. Så for meg er det å ikke utsette seg for smitte å faktisk gjøre det innimellom. |
Sitat:
Hvor mange barn synes du skal bli syke og dø før du revurderer synet ditt på barnevaksiner? For sykdommer VIL jo blusse opp igjen om folk slutter å vaksinere. Jeg vaksinerer mot sykdommer som er potensielt farlige for friske og barn. Om dere vil fremstille det som at jeg synes alle gamle og syke folk bare kan dø (deriblandt min egen mor), så får dere bare gjøre det altså. ;) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:29. |