![]() |
Sv: Belønninger som motivasjon?
For meg har det alltid vært sånn at reelt behov må dekkes før jeg kan unne meg noe jeg har lyst på.
Nå har jeg blitt flinkere, men det tar tid å komme over den sperren/tanken at "dette trenger jeg jo strengt talt ikke" Men da jeg i fjor skulle starte på med eurodietten (igjen), viste jeg at det kom til å komme en del motgang i form av lav motivasjon, sykdom, stilstand osv. Løsningen ble og er fortsatt; belønning for daglige delmål og stooor belønning for definerte delmål i MUP'en min. Belønning for daglige delmål: - Spise riktig = 10 kr på sparegrisen - Trening gjennomført = 10 kr på sparegrisen Belønning for definerte delmål: Dette varierer i forhold til hva jeg har lyst på fra gang til gang, men inneholder alltid de pengene som er på sparegrisen siden forrige delmål. Så langt har jeg nådd 3 av mine delmål, og har bl.a. reist på helgetur til Aberdeen som belønning. I sommer har jeg hatt en umotivert pause, men nå er jeg i full gang igjen :D |
Det er litt greit med et slags belønningssystem. For det gir meg mer motivasjon. Tror kanskje jeg skal gjøre som grotingeling og sette av litt penger når jeg er flink. Da går det ikke så mye utover budsjettet når jeg tar ett større innhugg ved delmål. Spennende å se hvor mye jeg kan spare opp.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg har hatt noe delmål, første var å komme til 85 kilo, da unnet jeg meg noe fint. Neste delmål var 80 kilo, da unnet jeg meg også noe fint. Neste delmål var 75 kilo. Så stoppet vekten helt opp på 76 kilo i ett halvt år. Nå har jeg endelig begynt å gå ned igjen og har gått ned til 73,9 kg. Kom plutselig på at jeg hadde glemt av delmålet og premieringen. Jeg fant imidlertid ut at denne gangen, etter så langt platå, så er det belønning godt nok at jeg har klart å gå ned igjen. Trenger ingen ytre belønning akkurat nå fordi jeg er så inderlig glad inni meg.
Så får vi se om jeg unner meg noe ved neste delmål som er 70 kilo. Vil uansett trenge noen nye klær :). |
Det med klær er jo en ting vi trenger etter som kiloene forsvinner, men jeg ser likevel på det som en belønning. Det er jo en litt nødvendighet også, så da blir det to ting på en gang ;)
|
1 Vedlegg
Da har jeg vært og shoppet sko. Ikke fordi jeg har nådd et delmål, men fordi jeg hadde lyst... :) Og så så ufornuftige da... Mye høyere enn jeg hadde planlagt, men de passet liksom akkurat, og da klarte jeg ikke gå fra dem. EGENTLIG syns jeg de ser litt harry ut, men noe skjedde da jeg tok dem på meg, MÅTTE bare ha dem. Mystisk.
|
De var skikkelig kule! Kunne tenkt meg sånne selv. :D Gratulerer med fine sko. :)
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg belønner meg selv omtrent hver dag jeg.. :p |
Jeg har også kommet litt inn i det med å belønne meg litt hver dag. Jeg merker at jeg føler meg mer vel med meg selv. Har ikke samme forklemage som jeg hadde før, så det er gøyere å kjøpe topper, og jeg har blitt flinkere til å sminke meg før jeg går på jobb. Så nå som jeg må kjøpe nye klær pga vekta så er det også morsommere å pynte seg med smykker, sminke og hårstyling. Det er med på å gi meg en positiv vinkling på alt. For hele meg føles mye bedre. Og jeg får en del komplimenter jeg ikke har fått før.
|
Ettersom jeg har nådd mitt første delmål, som var et kjølehjørne, bestilte jeg et i gårkveld. Hadde vel egentlig hatt mer bruk for en tørketrommel, men kan tørke klærne på stativ enda en stund.
|
Gratulerer med delmål, og bestilt kjølehjørne!
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Sambo er blitt veldig kløpper i ølbrygging så i løpet av høsten blir det kjølerom her i heimen... for å ha øl i.. stort sett. :lol: |
Sitat:
Jeg har alltid syns det er viktig å ta vare på seg selv, både for seg selv og for de man bor sammen med. |
I prinsippet er jeg enig med deg, men jeg bor med en mann som ikke legger merke til noe som helst. I alle fall skal det mye til... Men han deler ut komplimenter ofte nok, det skal han ha, bare at det blir litt umotivet i mine øyne når jeg er "fin på håret" når det i virkeligheten skulle vært vaska for to dager siden og ser helt j****g ut. ;)
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg belønner aldri/sjelden meg selv.. Så i dag har jeg vært på godeste Løkka å farga håret, fått lugg og klipt +- 20 cm av håret :eek:
Sinnsykt uvant, men damn så deilig!! :D |
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:10. |