![]() |
Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!
Sitat:
|
Sitat:
Det føles litt som om de som fordrer en tankegang som f.eks Jaquesson og Drevon føler seg litt lurt av at noen har funnet ut at man faktisk kan bli sunn og slank ved å spise seg mett på ren, fettrik og karbohydratfattig mat og være normalt aktive. Jeg synes ærlig talt at livet ikke behøver å være mer strevsomt enn nødvendig. Jeg er en livsnyter, og ikke redd for å innrømme det. Så jeg favner lavkarbo med begge armene vidåpne! |
Hrmf... jeg slenger i hvert fall ikke Levaxin'en min i søpla før Hexeberg ber meg gjøre det. Hva Kari mener om forbrenning og stoffskifte synes jeg vitner om mangel på kunnskap enda større mangel på respekt for at vi er individer og at ingen av oss er like.
Guri malla... det er flere dager siden debatten og jeg merker jeg fortsatt blir provosert:eek: |
Sitat:
Jeg går foreløpig ikke på levaxin eller tilsvarende, men håper i samarbeid med spesialisten min som faktisk har konsultert Hexeberg at via å stabilisere insulinet med metformin og ellers leve strikt lavkarbo at stoffskiftet vil stabilisere seg. Jeg er i alle fall glad for at jeg endelig fant ut hvorfor jeg alltid har følt meg sånn som jeg har gjort store deler av livet. Narkoleptiske anfall og fullstendige fallouts, ja, for ikke å snakke om håret mitt og overvekten tross et næringsinntak som knapt var en åtteåring verdig. |
Sitat:
Og forstå meg nå rett, jeg mener ikke dette som noe negativt, og at man av den grunn mangler normal selvkontroll eller noe.... Jeg mener derimot at et karborikt kosthold skaper så store problemer for folk, at de mister kontrollen. Og den kontrollen er IKKE lett å få tilbake hvis man først har havnet på "karbokjøret", og karbokjøret.....der finner vi mange. Jeg tror ikke at mange er klar over at de befinner seg der heller, og de skylder på latskap.....eller at "jeg er så innmari glad i pasta". |
Sitat:
Når det gjelder debatten - pokker ta at ingen andre enn Sofie H. torte nevne den sulten og cravingen som følger med høykarboslanking for oss som ikke tåler karbohydrater. Ingen fulgte opp, og akkurat det der med sult og søthunger er litt tabu å snakke om. Men hun har jo ikke mindre rett bare fordi hun ble overhørt - tror vi var mange som kjente oss igjen i akkurat dèt! |
Sjanten: ja jeg følte at Hexeberg traff spikeren på hodet med det hun sa om sult.
Det er det mange ofte sliter med, kanskje "fordekt" sult, som ikke akkurat gjør at det rumler i magen, men som gjør at man bare MÅ ha den bollen i kantina, den sjokoladen på bensinstasjonen, den ekstra brødskiva, for mye pizza....... |
Sitat:
|
Dreamy - jeg er også tildels enig i at å være tjukk er manglende evne , kontroll og vilje. Men i tillegg til dette så tror jeg at manglende kunnskap om kroppen og hvordan den reagere på mat, er den aller største. Det at vi faktisk propper i oss mat som ikke er godt for oss, og at da kroppens signaler er sult og sug.... Hele livet mitt har dreid seg om å bekjempe sult og sukkerbehov, en kamp jeg var dømt til å tape.
Inntil jeg lærte meg, altså kunnskap, hvordan kroppen virker - og spiser riktig (for meg) mat, og er overhodet ikke sulten lenger!! Deilig.... Det er der jeg syns debatten er så meningsløs! Tenk å avfeie andres forskning og erfaringer på denne måten, nekte å se et problem fra flere sider - ja det forbauser meg. Hvis vi alle er så like - og det finnes kun en vei til et sunnere og slankere liv, ja hvordan har det da seg at vi er så forskjellig på andre områder? Det er bla. annet musklenes sammensetning som bestemmer om vi kan bli gode i sprint eller på langdistanse, korte og lange muskelfibre - forskjell. Hvorfor har vi forskjellige evner til å lære (jeg har teflon hjerne) og hvorfor blir noen kunstnere? Jeg har alltid drømt om å bli forfatter, men jeg kan ikke!:D Dette er forskjeller som er almen akseptert, og ingen stiller spørsmål ved dette. Men - når det gjelder forbrenning, så er det altså ingen forskjell???? Hmm.....dette faller på sin urimelighet :rolleyes: |
Sitat:
Tenkte jeg ville melde meg inn...:D |
Hehe... ja, hadde kanskje vært greit å deltatt på noen "bønnemøter" iblant.... :-D
:heia: |
Sitat:
|
Kari og Jørgen var på P4 også, de sendte et utdrag av programmet i natt da jeg skulle sove( radioen står alltid på om natten hos oss :))-greide å bli sint av de type 2 min innslaget varte ja...
|
Sitat:
Kjenner meg på ingen måte igjen i alle som snakker om at de hadde det så helt for jævlig alle de årene de var ført bak lyset, gikk rundt som hungrende, tikkende følelsesbomber, fordi at de prøvde å slanke seg ved å følge kalorier inn-kalorier ut greia. Hver sin måte å reagere på et sånt kosthold på.. Klart. Er insulin og alt fucked, så er det sikkert ikke noe særlig, men at folk velger å spise minst mulig, når de ikke MÅ, for å gå ned i vekt på den måten, det er deres eget valg. At det handler om strev og forsakelser for alle er en feilaktig generalisering. |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg kjenner et utall mennesker som liksom ikke kan kalle det slanking før det gjør litt vondt, og som ikke for sitt bare liv kan forstå hvordan jeg kan gå ned i vekt ved hjelp av et kosthold som ikke fører til noe sult, eller at jeg ikke henger over ergometersykkelen en time om dagen, for ikke å snakk om at jeg liksom aldri kan unne meg noe etc. Det er som om noen kanskje tror at jeg "jukser" litt, ettersom jeg ikke lider noe særlig for vekttapet mitt. Så det er mange forskjellige opplevelser, og oppfatninger av dette, helt klart. |
Sitat:
Jeg vet fortsatt ikke om jeg tør å se den famøse tv-debatten :p. |
Sitat:
Jeg ligger sånn sett omtrent midt på skalaen. Spiser jeg masse raske karbohydrater raser jeg opp i vekt og spiser jeg under 40'ish gram om dagen raser jeg ned. Hva så med mennesker som Sten Sture Skaldeman? Ble tvangsslanket på en diett med 800kcal om dagen. Det er rimelig drøyt for en mann på 140+kg, antageligvis 1/4 av kalori-"behovet" hans. På så lite mat, og så svingende blodsukker går man garantert sulten, men alikevel gikk han totalt sett opp i vekt på grunn av insulinets effekt (spesielt på en som er insulinresistent) og muskeltap og nedjustering av forbrenningen fra slike idiotiske sultedietter. Så ja, for de som i utgangspunktet har lav karbohydrattoleranse kan jeg faktisk se at det kan være et reint helvete å følge Statens anbefalinger! |
En gang fikk jeg en litt merkelig reaksjon, som ikke har med kosthold å gjøre.
Jeg satt i et selskap og forklarte at jeg var så glad for at butikken "Glitter" fantes, for da hadde også JEG råd til å kjøpe meg smykker. Ei dame (ca 50 år), hadde virkelig ikke sansen for den butikken. Hun mente at det ble urettferdig at "alle" kunne kjøpe smykker som så ekte ut, når f.eks hun hadde brukte masse penger på smykker som virkelig VAR ekte. Det ble ikke riktig mente hun. Og jeg lurer på om noe av det samme kommer frem i denne fedmedebatten også, at "enkelte" ikke VIL at det skal kunne gå å gå ned i vekt og få bedre helse med fet mat og ved å spise seg mett, miste søtsug etc....for det blir litt "juks" i forhold til hva de har gjort selv, eller mener om saken. Hva tror dere? |
Sitat:
Nei, det var ikke min mening. Bare en observasjon på hvordan det virker som om folk tenker. :p |
Sitat:
|
Ang. "hvitknokeopplegg"..det får meg til å tenke på det Kari J sa om det anorektiske 70-tallet.
Var det ikke nettopp på 70-tallet at Grete Roede kom på banen og slo igjennom? Jeg kan huske at jeg i min spede barndom var på besøk hos min bestemor, og da stod vekta på kjøkkenbenken, og noen ark fra Grete Roede. Min bestemor var ikke anorektiker, og det må det ha vært mang andre som ikke var også, med tanke på Grete Roedes suksess. Der i gården (bestemor) var det masse fysisk bevegelse og veldig lite "drittmat": Mormor var husmor på sin hals, med lite tekniske hjelpemidler. Hun hadde ikke dusj, varmvann eller bad inne...jepp, utedo. Hun jobbet mye med kroppen når hun jobbet, og skulle hun i butikken så måtte hun gå til bussen (noen km), og så hjem igjen. Vi gikk for å bade om sommeren, 2-3 km, og godis, ja det var LITT, til helgen. Da snakker vi ikke digre poser og slikt, men nettopp litt til helgen. Ellers var kostholdet basert på brød og poteter, bokstavelig talt. |
Sitat:
Sitat:
Sitat:
I bunn og grunn synes jeg du i innlegget ditt gjør akkurat det samme som du anklager andre for å gjøre - du generaliserer, og tildels sår tvil om andres beskrivelse av sine negative opplevelser på lavkcal-slanking/høykarbo-kosthold er riktig. Hvis det ikke var det du mente, vel - da har jeg misforstått - og du kanskje uttrykt deg uklart... Dette forumet synes jeg gjør en god jobb med å lære alle å vise respekt for og forståelse for den enkeltes PERSONLIGE oppfatning av sin virkelighet - og det har jeg tro på at det vil fortsette med i uoverskuelig framtid :) Leve mangfoldet! :cool: |
Sitat:
http://www.carbohydratescankill.com/ han nevnte Edit: jeg syntes nettstedet var litt rotete, men mye interessant, så ikke gi opp med en gang :) |
Sitat:
Jeg husker også sånt hos mormor. Og at hun sa at mat skulle ikke smake godt, mens hun grøsset og spiste brødskive med cottage cheese :lol: Men hn ble ikke så mye slankere av det da. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:18. |