Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Vaniljefudge (myke karameller) (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=38232)

marjusen 21-11-10 13:37

Sv: Vaniljefudge (myke karameller)

Da lage jeg en halv porsjon med vanilje og en halv porsjon med sjokolade.

Lot 2 SS med sukrinmelis, 1 dl fløte og 50 gram smør koke i ca 1 time. Så tok jeg den vekk fra plata og smelta 60 gram sukkerfri mørk sjokolade oppi der igjen. Helte hele smørja i ei brødform og satt på kjøling nå.

Den andre var lik, men da hadde jeg oppi 1,5 ts med vaniljepulver og lot den koke med basisen hele timen. Den ble veldig seig til slutt, så var bare å legge på bakepapir i ei langpanne. Delte opp i ruter og lagt på kjøling.

Gleder meg til å smake på dette i kveld når vi skal feire bursdagen til samboern. Lagde også en snickerskake i går kveld som sto til kjøling til i dag. Ser heelt fantastisk ut. namme namme:)

Marius

Fofa 22-11-10 11:36

Jada...da har jeg egenhendig spist hele posjonen min på 2,5 dager.... jeg ga bort 3 stykker av 30.....hehehe.. Huff... De var jo så gode! Heldigvis lite karber i dem, så jeg er fortsatt i ketose altså!!:)

Frøkengiraldriopp 22-11-10 14:12

Jeg lagde sjokoladevarianten på lørdag, ble god, men jeg brukte 2 ss råkakao - og det ble litt for mye for gubben og dattera - så disse får jeg ha for meg selv, de syns de var for bitre. Jeg liker jo bitter sjokoladesmak, men må si meg enig i at det kanskje ble litt mye av det gode. Dere som har laget sjokoladevarianten - hvordan har dere gjort det? Hva og hvor mye??

marjusen 22-11-10 14:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøkengiraldriopp (Innlegg 971095)
Jeg lagde sjokoladevarianten på lørdag, ble god, men jeg brukte 2 ss råkakao - og det ble litt for mye for gubben og dattera - så disse får jeg ha for meg selv, de syns de var for bitre. Jeg liker jo bitter sjokoladesmak, men må si meg enig i at det kanskje ble litt mye av det gode. Dere som har laget sjokoladevarianten - hvordan har dere gjort det? Hva og hvor mye??

Bruker du kakao OG vaniljepulver?

Gerd 22-11-10 15:53

jeg brukte i tillegg til vaniljepulver 1 ts bakekakao til ca. 1/2 grunnrøra :ja:
De vart gode, og forsvant på et blunkt.

helenemor25 22-11-10 17:21

:confused: får ikke til jeg,skilte seg etter 30min småkoking ... hva gjør jeg galt? jeg som hadde gleda meg til karameller til ikveld :confused:

Karissima 22-11-10 19:47

Det samme skjedde meg første gangen. Tror jeg hadde for sterk varme. Laget en porsjon til men er ikke helt fornøyd :( Synes de ble litt "kornet" så jeg har vel gjort noe feil med den også :confused:

Minsten 23-11-10 20:37

Nå gir jeg opp med denne oppskriften, uansett hva jeg gjør så sprekker den! Men takk for at du delte :)

Biggie Small 26-11-10 22:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Minsten (Innlegg 972042)
Nå gir jeg opp med denne oppskriften, uansett hva jeg gjør så sprekker den! Men takk for at du delte :)

Den skilte seg også for meg etter ca. 30 minutter dvs. det blanke fettet. Fargen ble også etterhvert (50-60 minutter) for mørk selv om jeg rørte og med rett temperatur.

Hvis jeg hadde tatt den rundt 30 minutters merket ville den lignet bedre på karamell. Jeg fikk knapt 10 små muffins-bunner ved 90gr. fløte mengde. I tillegg var sukrin(melis)bismaken klart pregende, nesten mer ubehagelig enn som rent produkt.

Nå skal jeg prøve en variant som jeg fant på et diabetesforum og se.

Biggie

Sugarmom 26-11-10 22:58

mmmm..ELSKER fudge :) Så dette må absolutt prøves! supert som julekos da :)

Fofa 26-11-10 23:12

Jeg synes det er så utrolig rart at dere ikke får det til...jeg mener, det er jo ikke mye vi kan gjøre så forskjellig. Jeg er absolutt ingen kløpper på kjøkkenet, men mine fudges har blitt helt supergode! Det har nok lite med meg å gjøre, men all ære til den supre oppskrifta!!
Skal lage min 3.posjon i morgen.
Når det kommer til den kalde sukrin smaken, så var den veldig sterk når jeg smakte på røra, både underveis og når den var ferdig. Men, den forsvant helt etter at de var kjølt ned og stivna.

Supera 26-11-10 23:41

Åh, dette var helt herlig! Jeg lagde dette i kveld til moren min som har bursdag og hun syntes også det var helt fantastisk godt.

nellie 26-11-10 23:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fofa (Innlegg 974034)
Jeg synes det er så utrolig rart at dere ikke får det til...jeg mener, det er jo ikke mye vi kan gjøre så forskjellig. Jeg er absolutt ingen kløpper på kjøkkenet, men mine fudges har blitt helt supergode! Det har nok lite med meg å gjøre, men all ære til den supre oppskrifta!!
Når det kommer til den kalde sukrin smaken, så var den veldig sterk når jeg smakte på røra, både underveis og når den var ferdig. Men, den forsvant helt etter at de var kjølt ned og stivna.

Det kan jo ha noe med varmen å gjøre:)

Karissima 27-11-10 08:00

Så mye som dere andre skryter får meg til å lure på om jeg skal prøve en tredje gang :confused: Alle gode ting er tre som det så fint heter :D

Echo 27-11-10 08:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Karissima (Innlegg 974116)
Så mye som dere andre skryter får meg til å lure på om jeg skal prøve en tredje gang :confused: Alle gode ting er tre som det så fint heter :D

Jeg prøvde to ganger, lot det omtrent ikke koke 2. gang sånn at du nesten ikke så at det kokte. Holdt på i nesten en time. Jeg syns imidlertid at resultatet mitt ikke på noen måte kan sammenlignes med fudge, ihvertfall:D Det så ut som på bildet, men var mer likt for myke karameller og det er jeg igrunnen ikke så veldig glad i :) Lykke til!

Karissima 27-11-10 10:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Echo (Innlegg 974133)
Jeg prøvde to ganger, lot det omtrent ikke koke 2. gang sånn at du nesten ikke så at det kokte. Holdt på i nesten en time. Jeg syns imidlertid at resultatet mitt ikke på noen måte kan sammenlignes med fudge, ihvertfall:D Det så ut som på bildet, men var mer likt for myke karameller og det er jeg igrunnen ikke så veldig glad i :) Lykke til!

Får se om jeg gidder en tredje gang i og med at du heller ikke forbinder det med fugde .Det var nemlig det jeg ble skuffet over ved 2.forsøk da jeg trodde jeg hadde fått det til :(

Tone-G 27-11-10 14:35

:sikle:

Nååååååå skal jeg løpe ut å handle :heia::sikle:
Må bare vente på ribba i ovnen :lol: Det blir ikke ribbemiddag før ingridiensene er i hus :lol:

Dere som ikke får det til.. Hva slags smør bruker dere?

Jeg regner med at jeg skal kjøpe inn vanlig meierismør?

Herremin som jeg gleder meg til i morra, da skal jeg nemlig age adventsgodteri :sikle:

Julie 27-11-10 17:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Amariel (Innlegg 974327)
Dere som ikke får det til.. Hva slags smør bruker dere?

Jeg regner med at jeg skal kjøpe inn vanlig meierismør?

Brukte vanlig meierismør, jeg, ja. :ja:

Tone-G 27-11-10 17:24

Gosj, nå har jeg det som trengs for å lage disse.. Jammen skal de testes ut i helgen :sikle:

Tone-G 28-11-10 10:11

Disse var utrolig gode :sikle:

Men hvor lenge holder de i kjøleskap ?

Fofa 28-11-10 11:25

Jeg la halvparten i fryseren...og de va helt fine når jeg tinte dem. Jeg spiste også noen direkte fra fryseren, og det funka og helt bra!!

LIBBA 28-11-10 18:25

Da har jeg prøvd meg igjen:) Denne gangen gikk det bra:heia:, men jeg koker dem ikke. Røra bare trekker.
Som søtning brukte jeg en ss sukrin, en ss natreen, og litt stevia.
Smaken ble fortreffelig;)

LIBBA 28-11-10 18:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LIBBA (Innlegg 974855)
Da har jeg prøvd meg igjen:) Denne gangen gikk det bra:heia:, men jeg koker dem ikke. Røra bare trekker.
Som søtning brukte jeg en ss sukrin, en ss natreen, og litt stevia.
Smaken ble fortreffelig;)

Mente selvfølgelig melis sukrin:D

Biggie Small 28-11-10 18:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fofa (Innlegg 974034)

Varianten på diabetesforumet foreslo å ta i smør på slutten og så røre mye rundt..

otika 28-11-10 19:26

Hvor lenge kan jeg oppbevare disse i kjøleskapet ??? Jentungen vil lage disse i julegave til pappa`n sin,men er det for tidlig ?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:58.