Sv: Du blir glemsk av lavkarbo
Sitat:
Opprinnelig lagt inn av Bombus
(Innlegg 978176)
Jeg tror (der kom det igjen - "tror") det er lavere blodsukker og dermed lavere insulin som bedrer verdiene, ikke vektnedgangen i seg selv. Grunnen til at jeg "tror" er at jeg har lest det i en troverdig kilde, men husker altså ikke hvor (det var dette med glemsomhet) og jeg gidder ikke lete i alle bøkene jeg har lest (man blir vel energiløs av dette kostholdet:D). Insulin er betennelsesfremmende, øker blodtrykket og fremmer fettlagring. Når insulintoppene uteblir på grunn av lite karbo eller lav GI, reverseres utviklingen av høyt blodtrykk, tendensen til betennelser og vektøkning. Veldig grovt brød har lavere GI (enn f.eks. baguette o.l.) og skulle altså ha samme positive effekt. Det er altså ikke selve vektreduksjonen som er årsaken, men den er virkningen på lik linje med blodtrykk mm. Sånn tror jeg det er.
Linfrø inneholder omega 3 (litt) og bidrar til en BEDRET balanse mellom omega 3 og omega 6. I følge Wikipedia. (riktig nok ikke marine omega 3 - det er kanskje det du mener?).
|
Virkelig? Men forbedring i diabetes ved vektnedgang skyldes vel ikke bare lavere blodsukker, men også mindre "press" på kroppen kanskje? Veldig grovt brød er bedre enn loff er vel alle enige i :). Men det som er cluet er at ett brød som inneholder 35 + karber pr hundre gram og man spiser kanskje to brødskiver i ett måltid, så vil det gi litt blodsukkerstigning og dermed utskille insulin, vil det ikke? Eller det kanskje sånn at kroppen må jobbe hardere med å omsette veldig grovt brød slik at det på en måte utligner seg? Jeg vet ikke :D. Jeg vil tro at for diabetikere er det i alle tilfeller gunstig både med vektnedgang og mat med lavere gi. Hva som gir hva skal jeg ikke spekulere mer i:p
Jeg tittet forresten på innholdsfortegnelsen på brødet i butikken i stad, og der var det listet sammalt hvete først. Det vil si at brødet ikke er rugbrød siden det er mest sammalt hvete i det. Men jeg skal jo i alle tilfeller gi kred for at det er grovere enn kneip og dermed sunnere;)
Men jeg holder fortsatt fast på at rug og hvete kan forårsake sykdommer og betennelser, jeg skal bare være såpass storsinnet at jeg sier at dette ikke er en bastant regel for alle mennesker i hele verden ;)
Jeg leste en eller annen plass i en forskningsartikkel at overdrevet inntak av linfrø gir ubalanse i de essensielle fettsyrene, fordi den inneholder for mye av det ene og for lite av det andre. Jeg har ikke sagt at linfrø i seg selv er farlig, bare ikke spis/drikk for mye av det, og det skal nok litt til :). Det har jeg sagt.
|