![]() |
Sv: Grønt pulver
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg har struma på grunn av jodmangel og lavt stoffskifte, og det er utrolig ubehagelig til tider. |
Noen som vil linke til hva de handler på iherb her??
|
Sitat:
http://www.iherb.com/Organic-by-Natu...0-g/16051?at=0 http://www.iherb.com/Organic-by-Natu...-80g/4856?at=0 http://www.iherb.com/Organic-by-Natu...4-g/16064?at=0 Spirulina bruker jeg pga stoffskiftet, og fordi det innholder mye mineraler og vitaminer, og jeg synsj eg får mere energi. Best of greens bruker jeg i smoothie for å få opp næringsinnholdet, og just barley, som er byggress bruker jeg fordi det er den typen av grønne pulvere som er absolutt best for huden min. Jeg slet mye med uren hud, men etter jeg begynte med disse tre så har huden blitt helt fin, jeg har også fått mere energi, og føler meg generelt bedre. |
Sitat:
|
Og Photo.. Hvordan føles struma egentlig?
|
Sitat:
Sitat:
Først trodde jeg det var angstrelatert, men etter at en endokrinolog så en hevelse på halsen min, og sendte meg til UL, så fikk jeg bekreftet struma og knutestruma. De er for små til å opereres foreløbig, og det var per da ikke noen betennelse i skjoldkjertelen min, men det kan faktisk komme og gå, så jeg er fortsatt under åvervåking sånn sett. Jeg går nå på heftige joddråper (Lugol's oppløsning), men vet ikke hvor mye det hjelper, om jeg muligens har en malapsorbasjon, skal ta nye prøver snart. Har i grunn bare merket at jeg har fått litt tykkere hår, og kanskje litt høyere kroppstemperatur. |
Sitat:
Får virkelig håpe medisinene hjelper, så du får det litt bedre:) |
Det er ulike typer lavt stoffskifte. Noen kan være jodmangelbasert - i andre tilfeller kan jod øke en autoimmun reaksjon. Dette må avgjøres i hvert enkelt tilfelle og det finnes knapt nok leger i norge som innehar denne kompetansen.
Har man et stoffskifteproblem og velger å spise matvarer med høyt jodinnhold bør det iallfall balanseres med selentilskudd. Jod(-mangel) måles i døgnurin, mens selen måles i blod. Helt generelt er det ofte sånn at struma er lavt stoffkifte med jodmangel (men ikke alltid) og lavt stoffkifte "uten struma" ofte har andre årsaker... (Men ikke alltid). Har man antistoffer mmot kjertelen (anti-tpo) bør man vurdere selen-tilskudd. (Det finnes ganske mange forskningspapirer på at dette kan virke senkende på antistoffene.) |
Sitat:
|
Sitat:
Men med den allergien din, så burde du virkelig få sjekket jod-nivået ditt med jevne mellomrom, og kanskje også sjekke for struma? Jod måles best ved døgnurinmåling. Sitat:
Jeg skal også be om å få målt selen denne gangen. Tar et lite tilskudd, og spiser noen paranøtter nå og da, men vet ikke om det er nok. Men så har jeg ikke antistoffer heller, i hvert fall ikke på den siste prøven. Ikke lett, ass. I tillegg ligger jeg litt lavt på jern/ferritin. |
Sitat:
Her i Norge (og størsteparten av europa) er lavt stoffskifte uten struma (men med "forsvinnende" kjertel/atroferende) mer vanlig. Vanligvis har man da antistoffer mot kjertelen (såkalt anti-tpo) i en tid av forløpet. Dette blir ikke alltid fanget opp på prøver. For å gjøre det vanskelig: Struma utelukker ikke at man også kan ha antistoffer... Og en forsvinnende kjertel utelukker ikke at man har for lite jod. Årsakene til lavt stoffskifte er vanskelige å finne. Derfor foretrekker "man" (les forskermiljø og medisinprodusenter) å behandle resultatet i stedet for å lete etter årsaken. :(:mad: |
Sitat:
I mitt tilfelle tror de jeg utviklet hypotheriosen av sjokk da jeg mistet faren min som fireåring. Livskriser kan visst utløse sykdommen:rolleyes: |
Sitat:
Leste her en studie hvor konklusjonen var at korn hemmer opptak av både jern og b12... I tillegg til at kornintoleranse er løselig knyttet opp mot antistoffer i stoffskiftet. Skulle ønske at "noen" hadde visst det før, jeg. Har ligget og skrapet bunnen av normalområdet helt fra jeg var 8... Brødgal var jeg også. :( Går på jerntilskudd 3 av 7 dager i uka nå. Er spent på om det er nok eller om jeg har falt tilbake siden sist. |
Sitat:
Sitat:
Jeg har ikke spist hvete nå på fem år, men tar stadige B12-prøver, ettersom jeg går på metformin som kan fordrive det, men det har sett bra ut så langt, så vidt jeg kan se av prøvene. Men i årenes løp jeg har begynt å lese flere og flere blodprøver med litt andre briller ... Ellers; takk for at du deler din kunnskap! Noe av det som er kjipt med nettopp stoffskifteproblemer er at korttidshukommelsen og de kognitive evnene generelt halter en god del ... :o |
Typisk at man skal diagnoseres som deprimert... Det er vel bare for at det er enklere enn å finne selve årsaken.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
:klem: Takker! Men når det gjelder grønt pulver så har jeg spist det lenge. Jeg begynte med det når legene ikke fant ut hva det var som feilte meg. Jeg følte at kroppen var sur og oppsøkte ei på helsekosten som hadde peiling. jeg begynte derfor med Kamutgress som skal gjøre kroppen mer basisk, primært musklene. I tillegg tar jeg nå spirulina og og og (husker ikke navnet!). Jeg inntar i allefall tre sorter gress hver dag. Det smaker gress, jeg lukter gress og jeg gulper gress, men jeg innbiller meg at det funker! Kroppen er ikke sur lengere, jeg får ikke melkesyrefølelse i musklene og jeg er mykere. I tillegg har en i lang tid tatt min daglige dose av Cocosa, d-vit, Udos og nå nystartet på selolje :eek: og 1 gram c-vit. Jeg blir omtrent mett av alle tilskudda, men de funker! |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:19. |