![]() |
Sv: Lavkarbo og kreft
Sitat:
Og på Hospice Lovisenberg (som er smertelindring avdeling for terminale kreftpasienter) har de infomøter og kurs, bl.a i kosthold. |
Det var jo litt betenkelig det med faren din Nille, at han ble kvitt smertene men ikke kreften, en kan jo bli lurt til å tro at en er kvitt kreften når en kjenner seg bedre. Og så kan en jo bare spekulere om han hadde blitt kvitt kreften om han hadde kuttet ut poteten også?
Men nå er det mange som er alvorlig sjuke som ser helt friske ut. Det kan jo være at far din ikke ville plage andre med sine plager og ikke ville\orket å gjennomgå en behandling. |
Eller at kreften utvikla seg så sakte at det ikkje førte til mykje smerter. Tenker høgt eg:)
|
Takk for kommentarer Kristian og 205 !
Skal prøve å forklare litt. Sitat:
Sitat:
Sitat:
Bukspyttkjertelkreft er en helt spesiell krefttype som ikke kan kureres eller behandles om den har spredd seg. Jeg vet ikke hvorfor, men andre krefttyper kan behandles med cellegift og slikt, men IKKE bukspyttkjertelkreft. (Sa de på Ullevål). Før den har spredd seg kan den opereres bort. Men etter det er det ingen sjanse. Behandling av denne krefttypen går kun på smertelindring. Men som sagt prøver de alternative behandlingsmåter nå, så kanskje det er noe forskning på denne krefttypen også. Sitat:
Beklager å ha tatt opp så mye plass i denne tråden med fars historie. Følte bare at jeg måtte forklare litt....:o |
Det er jo ein himla relevant historie, fint at du vil dele med oss:) .
Tanta til mamma døde i sommar av magekreft, og ho hadde hatt kreft før. Ho åt "norsk" kost og blei ikkje kurert av skulemedisin. Kanskje litt spinkelt grunnlag for statistikk detta nille, men ein begynnelse.:) |
|
Trur at mange i allefall får kreften tidligere og hos veldig mange hadde det nok ikkje brutt ut, men så har jo røyking, forurensing o.l. litt å seie. Men om ein struper næringstilførselen til ei celle vil den jo dø tilslutt.
Kan seie egentleg skulemedisinen om kva ei kreftcelle forbrenner? Flap og jeef. Kom til å tenke på det som står i ernæringsboka til helseutdanninga om insulins fettlagringsegenskaper:rolleyes: , for der står det at insulin fremmer fett lagring,men ingenting om at det er lurt å begrense karboinntak for å hindre overvekt.Kommer ikkje på ka boka heiter nå, må sove snart:) |
Sitat:
Det siste eg har lest er at ein har funne ut at kreftcellene produserer sitt eget insulin, uavhengig av det insulinet kroppen frigir i forbindelse med økning av blodsukkeret. Kreftcellene har også fleire insulinreseptorer enn vanlige celler, nettopp for økt tilgang til energi. Det er derfor mulig å tenke seg at et STRENGT lavkarbokosthold holder blodsukkernivået på et så lavt nivå at det vil dempe celleveksten, men mest sannsynlig tar likevel kreftcellene det sukkeret de trenger fra blodet på BEKOSTNING av vanlige friske celler. Det er derimot forskning på å tilsette insulin systemisk (altså heile kroppen) slik at blodsukkeret blir så lavt at kreftcellene "sulter". De vil da kanskje være mer sensitive ovenfor cellegiftbehandling. Jepp, nå må jeg til sengs. God natt.... |
Sitat:
Jeg mener å ha lest at grunnen til at bukspyttkjertelkreft ikke kan kureres (i de fleste tilfeller) er at den oppdages ikke før kreften har spredd seg til mage og lever. Det som får de fleste pasientene med denne type kreft til å oppsøke lege er nok desverre når den har spredd seg til lever og galle, og de virkelig begynner å føle seg syke. Ofte har da kreften "tatt veien" via magesekk og tolvfingertarm. Jeg har vært borti et par tilfeller av denne typen kreft (før jeg begynte på barneavdelingen) og den ene døde bare et par dager etter at kreften ble oppdaget. Den andre var litt heldigere (var kanskje i 40-årene) og fikk operert bort bukspyttkjertel, magesekk, tolvfingertarm og noe av leveren. Det er vistnok ikke mange som overlever denne type operasjoner, fir de er ganske drastiske (eller de var i allefall det den gangen -2002) Dette er desverre en "snikende" krefttype, og det er nok hovedgrunnen til at de ikke behandler den så ofte. I tilegg til at når de først opererer så fjerner de ganske mange organer. Kanskje litt rotete forklart, men jeg har desverre ikke bøkene fra jeg gikk sykepleien her, men skal hente dem, og da kan jeg også svare på dette, for da har jeg det ordrett fra boka, og er enklere å forklare: Sitat:
|
Er kreft en naturlig del av aldringsprosessen?? Det trodde jeg da ikke? Nå er jeg ingen ekspert på kreft, tvert imot. Men er ikke kreft egentlig en "ny" sykdom, sett i sammenheng med hvor lenge mennesket har levd?
|
Sitat:
|
Det som er dumt er jo at det ikkje finst litteratur frå steinalderen.
Eg har forstått det sånn at Egypterane hadde mange av dei plagene me har(illustrert vitenskap om tannråte f.eks), og det var nok eit av det første samfunn som hadde eit politisk vedtak om at korn er bra å ete;) Kostholdet i Egypt var nok ganske så høgkarbo trur eg. |
Sitat:
|
Det er vel slik at kreft har blitt en naturlig del av aldringsprosessen i vår kultur. Og det er jo også utgangspunktet for denne diskusjonen - vil det å gå tilbake til et naturlig kosthold bidra til å forebygge kreft?
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg tror kreft var en naturlig del av aldringsprosessen også før i tiden, det er bare det at vi har fått bedre måter for å finne ut hvilke sykdommer folk har... Vi har flere muligheter til å behandle. I tilegg har jo kreft blitt mere vanligblandt yngre enn det var tidligere da. |
Sitat:
Det er ikke slik at vi må ut å jakte elg med kjepp og stein for å leve med et naturlig kosthold. |
Var helst for å sette det litt på spissen da, det jeg mener er vel at vi vet jo ikke om steinalderfolk hadde kreft eller ikke, så det er litt vanskelig å si at det kostholdet de hadde ikke førte til kreft...
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Hygiene - vi unngår det meste av smittespredning, lav spedbarnsdødlighet, liten fare for å stryke med av infeksjoner. Medisiner - vi kan holde folk i live mange år lengre enn de "naturlig" ville levd. Hvis hygiene svikter - så kan vi fikse det. Levestandard - vi unngår en rekke arbeidsrelaterte ulykker, og død/skade som følge av eksponering for naturkreftene. Død som følge av rovdyrangrep er også uvanlig. Dette gir en høyere snitt alder, men det gir ikke de eldste og sunneste eldre. Ikke at det er et mål i seg selv å være det landet med flest over 115 ;) |
Här kommer ett intressant abstract:
"J Am Coll Nutr. 1995 Apr;14(2):202-8. Effects of a ketogenic diet on tumor metabolism and nutritional status in pediatric oncology patients: two case reports. Nebeling LC, Miraldi F, Shurin SB, Lerner E. Nutrition Department, Case Western Reserve University, School of Medicine, Cleveland, Ohio, USA. OBJECTIVE: Establish dietary-induced ketosis in pediatric oncology patients to determine if a ketogenic state would decrease glucose availability to certain tumors, thereby potentially impairing tumor metabolism without adversely affecting the patient's overall nutritional status. DESIGN: Case report. SETTING: University Hospitals of Cleveland. SUBJECTS: Two female pediatric patients with advanced stage malignant Astrocytoma tumors. INTERVENTIONS: Patients were followed as outpatients for 8 weeks. Ketosis was maintained by consuming a 60% medium chain triglyceride oil-based diet. MAIN OUTCOME MEASURES: Tumor glucose metabolism was assessed by Positron Emission Tomography (PET), comparing [Fluorine-18] 2-deoxy-2-fluoro- D-glucose (FDG) uptake at the tumor site before and following the trial period. RESULTS: Within 7 days of initiating the ketogenic diet, blood glucose levels declined to low-normal levels and blood ketones were elevated twenty to thirty fold. Results of PET scans indicated a 21.8% average decrease in glucose uptake at the tumor site in both subjects. One patient exhibited significant clinical improvements in mood and new skill development during the study. She continued the ketogenic diet for an additional twelve months, remaining free of disease progression. CONCLUSION: While this diet does not replace conventional antineoplastic treatments, these preliminary results suggest a potential for clinical application which merits further research." Sten Sture |
Sitat:
De hadde nok ett høykarbo samfunn men de brukte lite sukker og melet var ikke så hvitt som idag. Mange omkom på havet og i epidemier. Sult tok sikkert også noen liv. de som overlevde dette kunne bli svært gamle. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:49. |