Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Nyheter / media (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=72)
-   -   Fotballfruen gir ut kokebok med andres lavkarbooppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=50964)

maynard 24-02-12 15:15

Sv: Fotballfruen gir ut kokebok med andres lavkarbooppskrifter

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1305858)
La oss si at jeg synes at du har kul stil og jeg kopierer din hårfrisyre og kjøper like klær. Blir det ikke da rart hvis jeg påstår at jeg har funnet på stilen selv fordi jeg brukte et annet smykke? Det er ikke ulovlig å kopiere deg, men man får da innrømme det. Det er snakk om oppskrifter som er så åpenlyst basert på en annen oppskrift og hun påstår at hun har eksperimentert på kjøkkenet og nærmeste funnet opp hjulet når hun bare har forandret bittelitt på oppskriften.

Jeg synes ikke bloggen hennes er noe ille, det er bare ikke min smak. Jeg kan godt lese rosablogging hvis det kommer fra noen jeg kjenner, men å lese rosablogging fra en person jeg ikke kjenner interesserer meg ikke. Men jeg har brukt flere av oppskriftene hennes fordi lillesøstera mi leser bloggen og vil prøve ut oppskriftene. Og de er som regel gode. :snill:

Nei, for jeg synes ikke det i noe særlig grad er åpenbart basert på andre sine oppsrkifter. Jeg kan å lage mat, eksperimentere med mat. Som skrevet før er det ikke rent få ganger jeg opplever å lage noe som er laget før, uten at jeg har lest oppskriften på forhånd. Kjemien i mat er der uansett.

Når det er sagt, basere seg på andre sine oppskrifter eller ei, så er det jeg reagerer på "heksejakten" til enkelte her. Jeg synes det rett og slett er skammelig at voksne mennesker sitter å slenger ut påstander de ikke har fasit på (slik forlagsmannen sier; hva slags oppskrifter boka har, og hva slags kred hun gir til diverse i boka vet vi ikke), og gjør narr av både blogg, klestil og mentale evner til dama.

Denne hetsekulturen på nett synes jeg er totalt forferdelig.

TrillTrall 24-02-12 15:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67 (Innlegg 1306026)
Det handler ikke om at man alltid skal henvise til i alle oppskrifter. Å koke fisk er å koke fisk. Men i de mer spesielle er det ok, og lavakrbo-oppskrifter har ikke vært så lenge i omløp, derfor har man som regel en opphavsmann/kvinne til knekkebrødene, kakene etc.

Tja... Jeg vet ikke hvor mange oppskrifter jeg har sett på lavkarbo knekkebrød, også her inne, alle er mer eller mindre identiske, men omtrent alle hevder å ha funnet på dem selv.

Chamomilla 24-02-12 15:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av maynard (Innlegg 1306096)

Når det er sagt, basere seg på andre sine oppskrifter eller ei, så er det jeg reagerer på "heksejakten" til enkelte her. Jeg synes det rett og slett er skammelig at voksne mennesker sitter å slenger ut påstander de ikke har fasit på (slik forlagsmannen sier; hva slags oppskrifter boka har, og hva slags kred hun gir til diverse i boka vet vi ikke), og gjør narr av både blogg, klestil og mentale evner til dama.

Jeg er fullstendig enig med deg!!

krokodillen 24-02-12 15:55

Alt i alt kan vel denne tråden regnes som reklame: Jeg hadde hverken hørt om kokeboka eller klikket meg inn på fotballfruebloggen, nå har jeg gjort begge deler.

Målgruppen blir neppe affisert overhodet av en slik tråd som denne.

Kula 28-02-12 20:14

Maken til surmaget og usaklig tråd, gjennomsyret av mindreverdighetskomplekser skal man jaggu lete lenge etter.

-

Beatrixie 28-02-12 21:41

Sitat:

Jeg kunne ikke være mer enig!
Denne tråden er vel det drøyeste jeg har lest her inne iløpet av de 2 årene jeg har vært på lavkarbo.no
Å baksnakke Fotballfrue på det groveste uten at hun har mulighet til å forsvare seg er lavmål! Hva er dette for et fjortissopplegg?
Om man har sansen for Fotballfrue og hennes blogg eller ikke, så kan man iallefall oppføre seg sånn noenlunde sivilisert!
Jeg har hatt stor glede av å titte innom på lavkarbo.no enten jeg har trengt tips eller oppskrifter, men nå fikk jeg en dårlig smak i munnen.
Denne tråden burde vært stengt eller aller helst slettet.

Til slutt vil jeg sitere Kardemommeloven:
Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og forøvrig kan man gjøre som man vil:)
-B.

index 29-02-12 08:34

Sitat:

Jeg synes det rett og slett er skammelig at voksne mennesker sitter å slenger ut påstander de ikke har fasit på (slik forlagsmannen sier; hva slags oppskrifter boka har, og hva slags kred hun gir til diverse i boka vet vi ikke), og gjør narr av både blogg, klestil og mentale evner til dama.

Kunne ikke vært mer enig. Må innrømme at denne tråden gir meg en litt flau smak i munnen...

Makat 29-02-12 10:00

ENIG med de to siste!! Bloggen er morsom og fin for de med samme smak og interesser som henne, og kokeboka blir helt sikkert flott! Jeg for min del skal sjekke den ut akkurat som jeg gjør med de andre lchf-kokebøkene jeg kommer over! Dersom jeg liker den, kjøper jeg den:D

Her foreslår jeg stopp!!! for denne tråden.:)

Licota 29-02-12 21:37

Jeg er helt matt jeg. Utrolig hva folk klarer å lire av seg.

Jeg for min del syns det er flott at Fotballfrue (Caroline) kommer ut med en lettlest, inspirerende bok for ungdomsgruppen, slik at de kan få fakta på bordet og få lyst til å undersøke mer om kostholdet. For en 15åring kan det nok virke særdeles lite interessant å lese Bedre uten Brød for å sette seg inn i hva LCHF handler om. Caroline bidrar med et nytt perspektiv, og hun er fresh, moderne, smart, kreativ og populær.

Jeg vil bla i boka når den kommer, men kjøper den neppe selv, men det er fordi jeg ikke så mye fagbøker.

Når det er sagt leser jeg faktisk bloggen til Caroline/Fotballfrue jevnlig, og syns det er gøy å se hvor blid og fornøyd hun er med livet sitt, og jeg har fått et inntrykk av at hun jobber hardere enn det flere av oss her inne kan si om oss selv.

krokodillen 02-03-12 12:04

Jeg skjems også over lengden på denne tråden og enkelte deler av innholdet, men må bare spørre:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Licota (Innlegg 1308824)
Jeg vil bla i boka når den kommer, men kjøper den neppe selv, men det er fordi jeg ikke så mye fagbøker.

Er "Fotballfruens dagbok" ment å være en fagbok???

Kanutten 02-03-12 16:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av krokodillen (Innlegg 1309677)
Jeg skjems også over lengden på denne tråden og enkelte deler av innholdet, men må bare spørre:

Er "Fotballfruens dagbok" ment å være en fagbok???

Er den ikke det?? Oppskriftsbok?? Ikke skjønnelitterær tror jeg... :o

janmesi 05-03-12 00:09

Jeg er begeistret og sjokkert samtidig over det enorme engasjementet på denne tråden. Men er enig i at det er på tide å avslutte "debatten", fordi overskriften på tråden er fullstendig gal.

Som hennes forlegger vil jeg imidlertid gjerne invitere alle på lavkarbo.no til vårt bokbad med fotballfruen, lørdag 24. mars, i Oslo.

Dere kan lese mer om det her
http://www.lillemaane.no/event/106

Vi kommer også snart til å legge ut smakebiter fra boken på nettsidene våre.

Ønsker alle lesere på lavkarbo.no en riktig god uke!

Hilsen Jan

janmesi 05-03-12 01:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Budeiea995 (Innlegg 1303949)
JA!!!!!!
Kjære Jan i Lille Måne. Denne damen her er en fabelaktig kokk og en super motivatør.
Jeg kopierer og stjeler støtt og stadig fra hennes side.

Jeg er lei av Dr. Ditt og helseguru datt. Hjelper lite med en forballfrue da jeg ikke er 16, men det er flott at det kommer ut bøker for dem og.

Jeg vil ha er type "Ingrid Espelig" bok og det er det jeg mener Mariann har!

Med vennlig hilsen
Ruth Elin bergum Sveinall

Send meg melding på jan@lillemaane.no
Vi er alltid på jakt etter nye forfattere og prosjekter. Jeg er aktiv på denne tråden fordi jeg er sjokkert over enkelte av kommentarene her, og tar vårt bokprosjekt og min forfatter i forsvar. Jeg hadde faktisk aldri trodd at jeg hadde måttet gjøre det, HER. I alle våre bøker har vi lagt inn anbefalinger til lavkarbo.no, jeg husker de første heftige debattrundene vi fikk til med Skaldeman, Dahlqvist og andre og var alltid glad over å ha lesere/brukere fra lavkarbo.no "på laget".

Selv har jeg en rekke oppskrifter og om jeg skulle lage en kokebok, skulle jeg da ha sjekket rundt om det fantes andre varianter med samme ide?

En kokebok er jo en kokebok - sjansen er jo svært stor for at noen har en liknende variant publisert ute, et eller annet sted, om det så er på web, ukeblad eller i en bok. Jeg blir også trist når jeg leser at noen sier de ikke vil kjøpe flere bøker fra Lille Måne fordi vi gir ut fotballfruens bok. Vi har jobbet hardt og systematisk i mange år for å få LCHF/lavkarbo opp på dagsorden, og det har til tider vært svært hardt arbeid med mye motstand å håndtere.

*Men ingen får ta min fårikåloppskrift*

krokodillen 05-03-12 10:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av janmesi (Innlegg 1310889)
Vi er alltid på jakt etter nye forfattere og prosjekter. Jeg er aktiv på denne tråden fordi jeg er sjokkert over enkelte av kommentarene her, og tar vårt bokprosjekt og min forfatter i forsvar. Jeg hadde faktisk aldri trodd at jeg hadde måttet gjøre det, HER.

Jeg vet ikke, men kan tenke meg at enkelte ikke liker konseptet rosablogger generelt. Det er ikke min greie, iallfall, jeg finner det ekstremt materialistisk. MEN jeg har ikke noe problem med at andre liker det, og jeg tror ikke noe på at fotballfruen ikke er smart, som noen har hevdet her i tråden. Jeg tror tvertimot at hun har et meget bra forretningstalent, noe bloggen vitner sterkt om. Jeg tror også at boka vil selge bra i målgruppen, selv om den ikke inkluderer meg.

Hvis du vil ha flere tips om bøker, så kunne jeg tenke meg lavkarbobok for småbarnsforeldre. "Barn i balanse" finnes jo, men det er bare den såvidt jeg vet. Gjerne mange praktiske tips og enkle løsninger for sunn mat til hele familien, som barn spiser i praksis og ikke bare i ønskedrømmen, og som ikke tar allverden med tid på hverdagene.

Vi har funnet en del løsninger, men tar gjerne flere tips. For eksempel tar jeg ofte tyrkisk yoghurt i et beger med skrukork kvelden før minstejenta skal i barnehagen, og legger litt frosne bær på toppen. Setter det i kjøleskapet til neste dag, hele greia tar få sekunder, og så får hun noe annet enn fruktyoghurt som inneholder nesten like mye sukker som sjokoladepudding. Så ja, istedet for at vi må finne opp mange slike hjul hele tida, tar jeg gjerne en samling av dem i en bok.

Chamomilla 05-03-12 11:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av janmesi (Innlegg 1310889)
Send meg melding på jan@lillemaane.no
Vi er alltid på jakt etter nye forfattere og prosjekter. Jeg er aktiv på denne tråden fordi jeg er sjokkert over enkelte av kommentarene her, og tar vårt bokprosjekt og min forfatter i forsvar. Jeg hadde faktisk aldri trodd at jeg hadde måttet gjøre det, HER. I alle våre bøker har vi lagt inn anbefalinger til lavkarbo.no, jeg husker de første heftige debattrundene vi fikk til med Skaldeman, Dahlqvist og andre og var alltid glad over å ha lesere/brukere fra lavkarbo.no "på laget".

Selv har jeg en rekke oppskrifter og om jeg skulle lage en kokebok, skulle jeg da ha sjekket rundt om det fantes andre varianter med samme ide?

En kokebok er jo en kokebok - sjansen er jo svært stor for at noen har en liknende variant publisert ute, et eller annet sted, om det så er på web, ukeblad eller i en bok. Jeg blir også trist når jeg leser at noen sier de ikke vil kjøpe flere bøker fra Lille Måne fordi vi gir ut fotballfruens bok. Vi har jobbet hardt og systematisk i mange år for å få LCHF/lavkarbo opp på dagsorden, og det har til tider vært svært hardt arbeid med mye motstand å håndtere.

*Men ingen får ta min fårikåloppskrift*

Stå på videre! Det er flott at et forlag er så profilert på lavkarbofronten!

janmesi 05-03-12 12:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla (Innlegg 1311076)
Stå på videre! Det er flott at et forlag er så profilert på lavkarbofronten!

Takk! Skal vi da gravlegge denne tråden her?

Supera 05-03-12 14:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av krokodillen (Innlegg 1311064)
Hvis du vil ha flere tips om bøker, så kunne jeg tenke meg lavkarbobok for småbarnsforeldre. "Barn i balanse" finnes jo, men det er bare den såvidt jeg vet. Gjerne mange praktiske tips og enkle løsninger for sunn mat til hele familien, som barn spiser i praksis og ikke bare i ønskedrømmen, og som ikke tar allverden med tid på hverdagene.

Vi har funnet en del løsninger, men tar gjerne flere tips. For eksempel tar jeg ofte tyrkisk yoghurt i et beger med skrukork kvelden før minstejenta skal i barnehagen, og legger litt frosne bær på toppen. Setter det i kjøleskapet til neste dag, hele greia tar få sekunder, og så får hun noe annet enn fruktyoghurt som inneholder nesten like mye sukker som sjokoladepudding. Så ja, istedet for at vi må finne opp mange slike hjul hele tida, tar jeg gjerne en samling av dem i en bok.

Er ikke Kjernesunn Familie det? Jeg har ikke lest boka (som jeg ser nå er bøkene), men jeg tror det er moderat lavkarbokost.

krokodillen 05-03-12 14:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1311174)
Er ikke Kjernesunn Familie det? Jeg har ikke lest boka (som jeg ser nå er bøkene), men jeg tror det er moderat lavkarbokost.

Jeg har den, det er glutenfritt, melkefritt og moderat lavkarbo (tror jeg). Men jeg bruker den ikke, i praksis, selv om den forsåvidt var interessant å lese. Siden alt er både gluten- og melkefritt, ble det mye spesielle ingredienser, så jeg har ikke prød noe særlig av oppskriftene. Lenge siden jeg har hatt den framme.

Carisma 05-03-12 15:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av krokodillen (Innlegg 1311064)

Og som viser at lavkarbo barnemat er sunn, natulig mat og ikke barnemishandling! ;)

Vibeke-67 05-03-12 17:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1311200)
Og som viser at lavkarbo barnemat er sunn, natulig mat og ikke barnemishandling! ;)

DET hadde vært tingen, den hadde jeg garantert kjøpt :ja:
Så kunne man f eks vist til denne boken på helsestasjonen, når HS snakker varmt om grøt og får nervøse rykninger når du forteller at poden ikke får grøt men grønnsaksmos med SMØR i.....

smgj 05-03-12 18:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67 (Innlegg 1311257)
DET hadde vært tingen, den hadde jeg garantert kjøpt :ja:
Så kunne man f eks vist til denne boken på helsestasjonen, når HS snakker varmt om grøt og får nervøse rykninger når du forteller at poden ikke får grøt men grønnsaksmos med SMØR i.....

Høh - der hadde jeg glatt innført en hvit løgn og ordet "litt" i samme setning og da ville jeg gjerne hørt de "vektige" argumentene mot grønnsaksmosen... :eek:

Chamomilla 05-03-12 18:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1311306)
Høh - der hadde jeg glatt innført en hvit løgn og ordet "litt" i samme setning og da ville jeg gjerne hørt de "vektige" argumentene mot grønnsaksmosen... :eek:

Jeg ble frarådet å gi helmelk til barna siden det gjør de mettere enn lettmelk - dermed mindre plass til annen mat. :rolleyes: Sagt av en god og rund helesøster. Men dette ble vel litt mye utenfor tema..

krokodillen 05-03-12 21:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1311200)

Ja. Det reker jo noen der ute i tabloidene som påstår at det er barnemishandling å begrense pasta og sukker, og gi næringsrik mat istedet.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla (Innlegg 1311321)
Jeg ble frarådet å gi helmelk til barna siden det gjør de mettere enn lettmelk - dermed mindre plass til annen mat. :rolleyes: Sagt av en god og rund helesøster. Men dette ble vel litt mye utenfor tema..

Utenfor tema, kanskje ny tråd hadde vært tingen. Men jeg tror det er marked for flere bøker om mat til barn, og for info om sunne og kjappe løsninger (det tar ikke lang tid å lage mat fra bunnen når man er vant til det, men noen er overbeviste om at det er umulig).

Dessuten bør snodig og gal informasjon som gis til småbarnsforeldre påpekes. Noen følger jo de feilaktige rådene.

janmesi 05-03-12 23:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av krokodillen (Innlegg 1311520)
Ja. Det reker jo noen der ute i tabloidene som påstår at det er barnemishandling å begrense pasta og sukker, og gi næringsrik mat istedet.

Utenfor tema, kanskje ny tråd hadde vært tingen. Men jeg tror det er marked for flere bøker om mat til barn, og for info om sunne og kjappe løsninger (det tar ikke lang tid å lage mat fra bunnen når man er vant til det, men noen er overbeviste om at det er umulig).

Dessuten bør snodig og gal informasjon som gis til småbarnsforeldre påpekes. Noen følger jo de feilaktige rådene.

Vi har tenkt på det og har et par alternativer på bordet! :)

krokodillen 05-03-12 23:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av janmesi (Innlegg 1311583)
Vi har tenkt på det og har et par alternativer på bordet! :)

Bra!

Photobscura 06-03-12 00:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla (Innlegg 1311321)

Så rådet er indirekte å drikke mer melk, antar jeg? :o

krokodillen 09-03-12 11:03

Er ambivalent til å drøye tråden enda mer ut, men kom tilfeldigvis over denne i dag:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10069940

Fotballfruen har, i likhet med et par andre rosabloggere, fått påpakning for å drive med ulovlig markedsføring på bloggen, for andre gang.

Det har forsåvidt ingenting med boken å gjøre.

j88 09-03-12 11:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av krokodillen (Innlegg 1313306)
Er ambivalent til å drøye tråden enda mer ut, men kom tilfeldigvis over denne i dag:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10069940

Fotballfruen har, i likhet med et par andre rosabloggere, fått påpakning for å drive med ulovlig markedsføring på bloggen, for andre gang.

Det har forsåvidt ingenting med boken å gjøre.

Hun skriver selv på bloggen sin at det ikke var påpakning hun fikk, men kun veiledning. Jeg leser bloggen hennes daglig, og jeg syns at hun er veldig flink til å merke reklameinnlegg

krokodillen 09-03-12 12:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av j88 (Innlegg 1313315)
Hun skriver selv på bloggen sin at det ikke var påpakning hun fikk, men kun veiledning. Jeg leser bloggen hennes daglig, og jeg syns at hun er veldig flink til å merke reklameinnlegg

Det sto påpakning i artikkelen jeg lenket til. Jeg la merke til dette da jeg klikket meg inn i bloggen pga denne tråden, og har en viss opplæring i kildekritikk, kan du si :D - stoler mao hverken på blogg eller vg, men stoler på det jeg ser selv.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:32.