Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Den store håndarbeidstråden! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=35500)

Photobscura 04-04-12 14:17

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Akrylgarn? De har billig på TGR! :)

Kanutten 04-04-12 14:23

BenteR for noen råstilige solskjermer!! :heia: Frister til kopiering! :rodme:
Tenk å kunne ha overrasket sambo med tre solskjermer til soverommet vårt som ser ut som skummende ølglass?? :ivrig:

Huldr 04-04-12 15:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1325831)
Akrylgarn? De har billig på TGR! :)

I know! :) Har tenkt på det også. Men det er så mye mer farger å velge mellom i bomull, og jeg har litt sperrer mot akryl ...

De har fått et bomull/akrylgarn på Drops nå forresten, Cotton Light, tilbud nå. Tenkte på det evt. Men blir litt tjukt for mitt prosjekt, tror jeg ... Kanskje til nytte for noen andre :)

En del av det å være kreativ er jo å eksperimentere med teknikker og materialer og se hva som funker ;). Så går nok for bomullsgarn med impregnering, så får jeg bare se hvordan det går!

Photobscura 04-04-12 15:36

Ja, jeg har sett at cotton light har kommet tilbake, det er perfekt, for jeg har så lyst til å strikke meg en bomullsgenser, men i ren bomull så blir den gjerne iltt tung og den mister den så lett formen.

Men skjønner hva du mener. Mulig det finnes noe du kan sette inn garnet med etter det er ferdig også. Noe olje e.l. for å gjøre det mer vannavstøtende.

Huldr 04-04-12 15:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1325863)
Ja, jeg har sett at cotton light har kommet tilbake, det er perfekt, for jeg har så lyst til å strikke meg en bommullsgenser, men i ren ull så blir den gjerne iltt tung og den mister den så lett formen.

Det høres veldig lurt ut! :ja:
Sitat:

Men skjønner hva du mener. Mulig det finnes noe du kan sette inn garnet med etter det er ferdig også. Noe olje e.l. for å gjøre det mer vannavstøtende.
Ja, jeg tenkte på noe slikt, olje eller voks, og har googlet til øyet ble stort og vått uten å finne noe ... Men jeg tenker at med en to-tre lag med spray kan det hende det blir bra nok.

Zincite 04-04-12 16:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Huldr (Innlegg 1325865)
Det høres veldig lurt ut! :ja:
Ja, jeg tenkte på noe slikt, olje eller voks, og har googlet til øyet ble stort og vått uten å finne noe ... Men jeg tenker at med en to-tre lag med spray kan det hende det blir bra nok.

Vet ikke om denne kan være noe for deg? Du kan jo google litt mer og se om den er så miljøvennlig som den gir seg ut for? Aner ikke hva den koster, men det må jo gå an å finne ut.

Huldr 04-04-12 19:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zincite (Innlegg 1325877)
Vet ikke om denne kan være noe for deg? Du kan jo google litt mer og se om den er så miljøvennlig som den gir seg ut for? Aner ikke hva den koster, men det må jo gå an å finne ut.

Den ser bra ut Zincite :ja:. Kanskje den er bedre enn den jeg linket til fra Clas O. Denne heter visst Fiber Protector og koster 89 på en fiskeutstyrbutikk jeg googlet meg frem til :)

Photobscura 08-04-12 17:21

Noen som har noen gode triks for å skille rent ullgarn fra ullgarn med akryl i seg? Har en haug med restegarn liggende, som jeg tenkte å strikke sitteunderlag av og tove, men selv om mesteparten nok er ren ull, så aner jeg at også noe av det er akryl, og det er jo litt uheldig ...

Dilly 08-04-12 20:07

Kutt opp noen biter på ca 30 cm og knyt fast i en eller annen ting. Kjør dem igjennom en vask i vaskemaskinen. Da tror jeg de enkelte garnbitene avslører hva de er laget av :)

Photobscura 08-04-12 20:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dilly (Innlegg 1327396)
Kutt opp noen biter på ca 30 cm og knyt fast i en eller annen ting. Kjør dem igjennom en vask i vaskemaskinen. Da tror jeg de enkelte garnbitene avslører hva de er laget av :)

Det var jo lurt! Kan bli mye å gjøre da, jeg har SÅÅ mye restgarn, og i mange øyensynlig like farger ... :o

smgj 08-04-12 21:50

Vil også tro de oppfører seg forskjellig om du tenner på dem... Acryl er jo plast.

Photobscura 08-04-12 21:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1327472)
Vil også tro de oppfører seg forskjellig om du tenner på dem... Acryl er jo plast.

Ja, tenkte på det, men mener jeg prøvde uten at det var så lett å si forskjell. Det er jo stort sett ikke særlig mer enn 5-10 prosent akryl i disse garnene ... :o

Zincite 10-04-12 16:45

Har du prøvd å håndtove med varmt såpevann, eller er det for mye jobb om du har veldig mange?

Jeg har ikke tovet med garn, men tovet noen bilder i ull for mange år siden. Og trooor at om du tar en tråd og legger i varmt såpevann og bretter litt sammen eller ruller mellom hendene så vil du raskt se om det tover litt...

Vil jo anta at du fort ser om det tover - og du har full kontroll på hvilke nøster som tover/ikke tover om du er litt systematisk i fremgangsmåten.

Photobscura 10-04-12 17:20

Jeg har sikkert et femtitalls nøster, så jeg hadde vel håpet på et litt enklere tips, ja! :p Men takk for tipset! Jeg må vel finne ut av det. :)

Photobscura 10-04-12 17:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Egwene (Innlegg 1328205)
Kan glutenmel brukes som vanlig hvetemel?

Nå er jeg veldig spent på hvilket håndarbeidsprosjekt dette omhandler! :p

Egwene 10-04-12 17:22

Hahahahaha XD
Jeg er helt borte vekk for driver med andre ting samtidig, så feil tråd:P
Bare og slette x)

smgj 10-04-12 18:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1328209)
Nå er jeg veldig spent på hvilket håndarbeidsprosjekt dette omhandler! :p

Det måtte jo bare ha vært trolldeig... ;)

Imse 10-04-12 21:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1328208)
Jeg har sikkert et femtitalls nøster, så jeg hadde vel håpet på et litt enklere tips, ja! :p Men takk for tipset! Jeg må vel finne ut av det. :)

Riv av en bit ekte ulltråd og en av den du er usikker på. Tenne på endene. Du ser fort hvem som smelter og tar fort fyr..

FrkMarge 13-04-12 21:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Huldr (Innlegg 1325754)
Kjempetøffe drager, Bente!

Jeg skal pimpe sykkelen min tenkte jeg, med en slik:

http://4.bp.blogspot.com/-xrOXUJfsUy....216854974.jpg

Men jeg vil ikke bruke mercerisert bomullsgarn etter at jeg fant ut (var det her i tråden kanskje?) hvor utrolig kjemisk og giftig prosessen med mercerisering er (les mer her). Så jeg lurer på å hekle i umercerisert garn og impregnere med miljøvennlig spray. Hva tror dere, blir det god nok beskyttelse mot skitt, fukt og det som verre er?

Hvor finer man oppskrift til en sånn? Den var dritstilig og hadde passet perfekt til min retrosykkel:D

Huldr 14-04-12 13:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge (Innlegg 1330636)
Hvor finer man oppskrift til en sånn? Den var dritstilig og hadde passet perfekt til min retrosykkel:D

Ravelry :)

Dietta 14-04-12 14:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Huldr (Innlegg 1331013)

Denne er så tøff at jeg vurderer å anskaffe en retrosykkel, bare for å hekle denne :D
Ravelry rocks !!!!!

Huldr 14-04-12 14:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1331019)
Denne er så tøff at jeg vurderer å anskaffe en retrosykkel, bare for å hekle denne :D
Ravelry rocks !!!!!

Oh yeah :_punk:

BenteR 14-04-12 14:23

Jeg laget noe så enkelt som en sutteklut som gave til babyen av kompisen til ungene venter i disse dager
http://i676.photobucket.com/albums/v...2009/001-2.jpg
Oppskriften fant jeg på ....trommevirvel...ravelry
http://www.ravelry.com/patterns/library/baby-blanket-55

Photobscura 15-04-12 13:11

For en sutteklut, BenteR! Og vakker katt! :hearts:

Jepp, da har jeg blogget igjen!
Et par vanter, og ei ... lue! ;)

Zincite 15-04-12 13:14

1 Vedlegg
Jeg lurer på om noen har en enkel forklaring til hvordan denne røde og hvite borden lages?
Eller hva jeg skal google på for å finne en forklaring?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:03.