Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Den store håndarbeidstråden! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=35500)

Huldr 15-04-12 13:53

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zincite (Innlegg 1331638)
Jeg lurer på om noen har en enkel forklaring til hvordan denne røde og hvite borden lages?
Eller hva jeg skal google på for å finne en forklaring?

Jeg fant dette, det ser ut til å være samme teknikken i nr 2 der?

smgj 15-04-12 13:55

Sitat:

Jeg lurer på om noen har en enkel forklaring til hvordan denne røde og hvite borden lages?

Åh... jeg tipper det er sånn kjedesting hvor utgangspunkt og nedslag står vidt fra hverandre i stedet for å stå tett som i ekte kjedesting...

Huldr 15-04-12 13:57

Åh ja, jeg så ikke nøye nok etter, trodde det var et bånd ... :flau:

smgj 15-04-12 14:01

Jeg er usikker... Kan være flammabånd også. Kanskje det går an å se på baksiden om det er sydd eller utenpåliggende bånd? Enklere å tippe da. ;)

Huldr 15-04-12 14:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1331697)
Jeg er usikker... Kan være flammabånd også. Kanskje det går an å se på baksiden om det er sydd eller utenpåliggende bånd? Enklere å tippe da. ;)

Er det det det heter, ja :). Da er det vel vevd, og ikke knyttet, slik disse vennskapsbåndene er.

Kan kanskje se ut som det er ment å se ut som et vevd bånd, men at det er sydd?

smgj 15-04-12 15:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Huldr (Innlegg 1331706)
Er det det det heter, ja :). Da er det vel vevd, og ikke knyttet, slik disse vennskapsbåndene er.

Kan kanskje se ut som det er ment å se ut som et vevd bånd, men at det er sydd?

Jeg *tror* det, men umulig å være sikker uten å undersøke plagget nærmere.

Zincite 15-04-12 15:51

1 Vedlegg
Tusen takk begge to :)
Jeg har liksom tenkt at det er noe man gjør med strikkepinnene jeg - men har absolutt ikke forstått hvordan. Og har sett det på forskjellige vottebilder - men ikke fått se på baksiden siden det ikke har vært lagt ut bilder av det. Men kan jo vurdere å kjøpe et mønster og finne ut av det helt sikkert :p Det er ikke så moro om det er sydd, men ser jo at det er det mest sannsynlige.
Har sett det samme båndet er på deep in the forest vottene også, og synes det er en fin detalj. Og så liker jeg å forstå ting, selv om jeg nok har tenkt i gal retning her.

FrkMarge 15-04-12 16:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zincite (Innlegg 1331775)
Jeg har liksom tenkt at det er noe man gjør med strikkepinnene jeg - men har absolutt ikke forstått hvordan. Og har sett det på forskjellige vottebilder - men ikke fått se på baksiden siden det ikke har vært lagt ut bilder av det. Men kan jo vurdere å kjøpe et mønster og finne ut av det helt sikkert :p Det er ikke så moro om det er sydd, men ser jo at det er det mest sannsynlige.
Har sett det samme båndet er på deep in the forest vottene også, og synes det er en fin detalj. Og så liker jeg å forstå ting, selv om jeg nok har tenkt i gal retning her.

Ser ut som de er brodert med løkkesting. Du "hekler" med nåla om du skjønner hva jeg mener..:o

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:A...W7_crNbZTxA57u

Om du bruker flere tråder med ulik farge vil det se ut slik som på vottebildet.:)

Photobscura 15-04-12 16:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1331634)
Jepp, da har jeg blogget igjen!
Et par vanter, og ei ... lue! ;)

Ikke for å fremheve meg selv eller noe (eller jo, kanskje! :p), men ingen tilbakemeldinger på mine siste arbeider, altså? :snill:

FrkMarge 15-04-12 16:29

Bunaden er ferdig forresten :D
Jeg har ikke sett den selv enda, men fikk bilde med den stolte eier i dag

[IMG]http://i1215.photobucket.com/albums/...mg38677438.jpg[/IMG]

Charlott 15-04-12 16:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1331788)
Ikke for å fremheve meg selv eller noe (eller jo, kanskje! :p), men ingen tilbakemeldinger på mine siste arbeider, altså? :snill:

Slik votter, med halv tommel, er ganske enkelt geniale for oss som trener hund på kalde dager! :D

Veldig praktiske votter, mao, og kul lue :D

Photobscura 15-04-12 16:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1331801)
Slik votter, med halv tommel, er ganske enkelt geniale for oss som trener hund på kalde dager! :D

Veldig praktiske votter, mao, og kul lue :D

Ja, det var sånne på et par "røykevotter" som jeg kjøpte en gang, så det måtte med. ;)
Jeg er mektig stolt av den lua, for ikke å snakke om eieren av den! Han bærer den med hodet høyt hevet! :D

BenteR 15-04-12 17:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1331634)
For en sutteklut, BenteR! Og vakker katt! :hearts:

Jepp, da har jeg blogget igjen!
Et par vanter, og ei ... lue! ;)

Slike vanter er kjempekule!
Jeg har laget noen liknende et par ganger. Geniale både til gubben når han kjører bil (vi har dårlig varmeapparat:rolleyes:) og til jegerne i familien.
Selvsagt er de supre som røykevanter også:)
Har liksom ikke tenkt hello kitty som herrelue, men det var megatøft, altså

Photobscura 15-04-12 17:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1331810)
Slike vanter er kjempekule!
Jeg har laget noen liknende et par ganger. Geniale både til gubben når han kjører bil (vi har dårlig varmeapparat:rolleyes:) og til jegerne i familien.
Selvsagt er de supre som røykevanter også:)
Har liksom ikke tenkt hello kitty som herrelue, men det var megatøft, altså

Ja, jeg tror jammen jeg skal strikke noen til meg selv også! :)

Lua ble jeg kjempefornøyd med! Jeg er ikke egentlig noen kløpper til å hekle, da jeg ikke har gjort det så lenge. men jeg ble veldig fornøyd! Jeg holdt på å le meg i hjel da jeg fikk forespørselen. Men det funka jo som fy! Han har fått MASSE komplimenter på den. :)

Zincite 15-04-12 18:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1331788)

Stilig lue og fine vanter :ja: og så har jeg tidligere tenkt å kommentere jakka din heldige mamma fikk av deg - for den var kjempefin. Både i farge og fasong. Men jeg kom liksom ikke så langt.

Og etter å ha postet spørsmålet mitt her og kikket på noen halvferdige votter så så fant jeg ut at det er en strikket kant - kalt "braided edge" - fant begrepet i en kommentar på ravelry, og da er det mye lettere å google litt :cool:

Photobscura 15-04-12 18:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zincite (Innlegg 1331866)
Stilig lue og fine vanter :ja: og så har jeg tidligere tenkt å kommentere jakka din heldige mamma fikk av deg - for den var kjempefin. Både i farge og fasong. Men jeg kom liksom ikke så langt.

Takk, takk og takk! :D
Mamma har fôra jakka med en gammel nylonskjorte, og bruker den som vårjakke! Hun er kjempefornøyd, og kler den veldig godt!

Huldr 15-04-12 20:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zincite (Innlegg 1331775)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zincite (Innlegg 1331866)

Og etter å ha postet spørsmålet mitt her og kikket på noen halvferdige votter så så fant jeg ut at det er en strikket kant - kalt "braided edge" - fant begrepet i en kommentar på ravelry, og da er det mye lettere å google litt :cool:

Der ser man! Du tenkte altså ikke i feil retning, men helt riktig :). Da du la inn linken med vottene så jeg det samme som deg, nemlig at det var strikking. Men det var litt lettere å se på vottene enn det andre bildet, synes jeg, kanskje fordi man blir litt lurt av at det er andre farger på "båndet" enn på resten?

Uansett artig med slikt detektivarbeid!

Når man snakker om å overse ting som postes i tråden her (som nok mange har opplevd), så må jeg si at bunaden er helt fantastisk, Frk Marge!! Helt utrolig flott, altså :ja:

Photobscura 15-04-12 20:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Huldr (Innlegg 1331948)
Når man snakker om å overse ting som postes i tråden her (som nok mange har opplevd), så må jeg si at bunaden er helt fantastisk, Frk Marge!! Helt utrolig flott, altså :ja:

Ja, herregud! Det glemte jeg HELT! Beklager! Virkelig virkelig flott bunad, FrkMarge! :)

BenteR 16-04-12 00:24

Wow, er det du som har sydd den Frk.Marge?
Fikk ikke det med meg.
Kjempeprestasjon!

Zincite 16-04-12 08:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge (Innlegg 1331787)
Ser ut som de er brodert med løkkesting. Du "hekler" med nåla om du skjønner hva jeg mener..:o

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:A...W7_crNbZTxA57u

Om du bruker flere tråder med ulik farge vil det se ut slik som på vottebildet.:)

Jeg skulle bare inn og skryte av telemarksbunaden jeg også. Det er utrolig mye arbeid på de, og jeg kan bare sy korssting. Eventuelt friske opp litt og sy hardangersøm. Så jeg er kjempeimponert!

Og så siterte jeg denne fordi jeg plutselig forstod hva du mente :p det tok litt tid..

FrkMarge 16-04-12 08:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zincite (Innlegg 1332189)
Jeg skulle bare inn og skryte av telemarksbunaden jeg også. Det er utrolig mye arbeid på de, og jeg kan bare sy korssting. Eventuelt friske opp litt og sy hardangersøm. Så jeg er kjempeimponert!

Og så siterte jeg denne fordi jeg plutselig forstod hva du mente :p det tok litt tid..

Takk og godt jeg kunne hjelpe :D

Photo: Vottene og lua var tøffe:p, men hvorfor ha hette på tommelen???:confused:

Photobscura 16-04-12 09:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge (Innlegg 1332191)
Takk og godt jeg kunne hjelpe :D

Photo: Vottene og lua var tøffe:p, men hvorfor ha hette på tommelen???:confused:

For ikke å fryse, vel! :) Når det er hetter over de andre fingrene, så må jo nesten tommelen få, også. ;)

FrkMarge 16-04-12 09:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1332192)
For ikke å fryse, vel! :) Når det er hetter over de andre fingrene, så må jo nesten tommelen få, også. ;)

Ja det skjønte jeg jo:p
Jeg lurte på hvorfor den ikke var hel jeg:confused:

Photobscura 16-04-12 09:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge (Innlegg 1332213)
Ja det skjønte jeg jo:p
Jeg lurte på hvorfor den ikke var hel jeg:confused:

Aha! Han som skulle ha dem røyker rulletobakk, og det er en smule vanskelig å rulle røyk uten å bruke tommelen. ;)

aatinka 16-04-12 10:59

Sitat:

Dette er typisk i Tvebandsstrikk - da strikker man med to tråder også når man strikker ensfarget. Trådene tvinnes for hver maske og plagget blir derfor mye tettere enn vanlig strikking. Heter Twined knitting på engelsk, Tvåändstickning på svensk.

Mønster fremkommer ofte med vrangmasker (krokmasker) og slike border som på bildet.

Skal man strikke større prosjekter i tvebandsstrikk bør man ha Z-tvunnet garn (vanlig garn er S-tvunnet) fordi teknikken fører til at garnet tvinner seg mot høyre, og S-tvunnet garn kan da blir veldig hardt tvunnet etter hvert.

Knitty.com har mønster på vanter i tvebandsstrikk, men linken til artikkelen med teknikken er feil...

Jeg lette etter mønster på norsk for en stund siden, men fant ikke noe. Jeg fikk mønster på votter i tvebandsstrikk på husfliden i Drammen for noen år siden. Der fikk jeg også kjøpt garn som var Z-tvunnet. Morsom teknikk, men kjedelig å snurre opp nøstene hele tiden :p

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:13.