Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Den store håndarbeidstråden! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=35500)

aatinka 16-04-12 11:04

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Og fine votter og lue Photo! Tøft med mandig Hello Kitty :)

Og flott bunad! Skulle ønske jeg kunne brodere sånn... Jeg KAN ikke selv om jeg har brodert en kystdrakt for noen år siden :p

Zincite 16-04-12 12:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av aatinka (Innlegg 1332278)
Dette er typisk i Tvebandsstrikk - da strikker man med to tråder også når man strikker ensfarget. Trådene tvinnes for hver maske og plagget blir derfor mye tettere enn vanlig strikking. Heter Twined knitting på engelsk, Tvåändstickning på svensk.

Mønster fremkommer ofte med vrangmasker (krokmasker) og slike border som på bildet.

Skal man strikke større prosjekter i tvebandsstrikk bør man ha Z-tvunnet garn (vanlig garn er S-tvunnet) fordi teknikken fører til at garnet tvinner seg mot høyre, og S-tvunnet garn kan da blir veldig hardt tvunnet etter hvert.

Knitty.com har mønster på vanter i tvebandsstrikk, men linken til artikkelen med teknikken er feil...

Jeg lette etter mønster på norsk for en stund siden, men fant ikke noe. Jeg fikk mønster på votter i tvebandsstrikk på husfliden i Drammen for noen år siden. Der fikk jeg også kjøpt garn som var Z-tvunnet. Morsom teknikk, men kjedelig å snurre opp nøstene hele tiden :p

Tusen takk, tvebandsstrikk har jeg jo hørt om :) men aldri kunnet. Ser absolutt ikke bort i fra at mor har bok med beskrivelse heller. Når jeg vet hva jeg leter etter. Og hadde vært greit med forklaring i forhold til at jeg ikke strikker "engelsk" med garnet på feil side :) skal sjekke linkene dine.

Edit: Fant en norsk beskrivelse med "tvinning" begge veier slik at det blir flettet utssende. Og da legger inn lenken her så finner jeg den igjen.

Charlott 16-04-12 12:19

Noen som har tips til ei sommerjakke med litt fasong i plain strikk? Oppskrift altså :)

Godt med noe man ikke behøver å konsentrere seg veldig så man kan være sosial eller se film samtidig ;)

Har ikke øyne som er tilrettelagt mye nett-søking, kjenner jeg...

Zincite 16-04-12 13:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1332338)
Noen som har tips til ei sommerjakke med litt fasong i plain strikk? Oppskrift altså :)

Godt med noe man ikke behøver å konsentrere seg veldig så man kan være sosial eller se film samtidig ;)

Har ikke øyne som er tilrettelagt mye nett-søking, kjenner jeg...

Mener du glattstrikk når du skriver plain?

Er litt usikker, men siden jeg liker å titte på ravelry fant jeg disse i alle fall - om det er noe i den gata du tenker?
http://www.garnstudio.com/drops/mag/112/11/11-1.jpg Finner du her http://images4.ravelrycache.com/uplo..._3_medium2.jpg Denne finner du her
http://images4.ravelrycache.com/uplo...-2_medium2.jpg Finner du her
Ser ut som om det er litt fasong på disse synes jeg, og garnvalg gjør jo mye i forhold til sommerjakke. Men er ikke helt sikker på hva du leter etter :)

Photobscura 16-04-12 14:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av aatinka (Innlegg 1332280)
Og fine votter og lue Photo! Tøft med mandig Hello Kitty :)

Og flott bunad! Skulle ønske jeg kunne brodere sånn... Jeg KAN ikke selv om jeg har brodert en kystdrakt for noen år siden :p

Takk takk! :D Har fått mange tilbakemeldinger på den lua, altså. :) Gøy gøy! Det eneste jeg har å utsette selv er at øyne og nese er litt langt opp i forhold til original "Hello Kitty-anatomi", men for alt jeg vet er det sånn den mannlige Kitty ser ut? :p

Jeg er snart i gang med å reparere perlebrodier på bringekluten og beltet til bunaden min. Det er bare en håndfull perler som har ramlet av, men jeg finner alt på Husfliden (tross at bunaden er over søtti år gammel!), og da er det mulig jeg trenger noen tekniske tips! ;) Når jeg ser arbeidet ditt, FrkMarge, så må jeg si jeg er letta over at det ikke er noen sånne broderier på min. Det ser alvorlig og imponerende vanskelig ut! :ja:

Charlott 16-04-12 15:00

Takk takk, Photo! :D

Nå fikk jeg akkurat tlf om en innleggelse som de regner 8-12 uker på, inn mandag om en uke. Da vil jeg tro det blir roligere stunder nok til noe mer avansert enn no-brainer strikking også :)

FrkMarge 16-04-12 18:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1332219)
Aha! Han som skulle ha dem røyker rulletobakk, og det er en smule vanskelig å rulle røyk uten å bruke tommelen. ;)

Ok... da er jeg med :p Tenkte bare på ferdigsydde jeg..:rolleyes:

Imse 17-04-12 10:45

Jeg hekler for tiden, skapen tyter nemlig av strikketøy, så jeg måtte finne på noe anna:lol:

I øyeblikket driver jeg med nye gardiner til campingvogna, et evighetsprosjekt. Men jeg tar et og et vindu;)

Her er et bilde, det er altså raporter som skal hekles sammen dette.
http://i246.photobucket.com/albums/g...71078347_n.jpg

FrkMarge 17-04-12 11:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1332910)
Jeg hekler for tiden, skapen tyter nemlig av strikketøy, så jeg måtte finne på noe anna:lol:

I øyeblikket driver jeg med nye gardiner til campingvogna, et evighetsprosjekt. Men jeg tar et og et vindu;)

Her er et bilde, det er altså raporter som skal hekles sammen dette.
http://i246.photobucket.com/albums/g...71078347_n.jpg

En gang... når jeg endelig har egen bolig igjen skal jeg gjøre noe sånnt:p
Ser ut til å bli kjempefine gardiner:)

BenteR 17-04-12 13:16

Så koselig med hekla gardiner i campingvogna Imse!

Klara 19-04-12 12:41

Noen som har prøvd det nye garnet fra Drops? Superbillig (kampanje) - 6 kr pr nøste!

Photobscura 19-04-12 12:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Klara (Innlegg 1334216)
Noen som har prøvd det nye garnet fra Drops? Superbillig (kampanje) - 6 kr pr nøste!

Nope! Men men det mørkerøde så jo kjempefint ut! Har du sett det i butikk?

Klara 19-04-12 12:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1334217)
Nope! Men men det mørkerøde så jo kjempefint ut! Har du sett det i butikk?

Nei, men det sto at de skulle ha det på Bentes på Bjølsen ;)

Photobscura 19-04-12 12:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Klara (Innlegg 1334219)
Nei, men det sto at de skulle ha det på Bentes på Bjølsen ;)

Ah, nice! Frakten er jo veldig dyr, forsåvidt. Tenkte også om det gikk an å ringe Tjorven som gjør postordre for Garnstudio, og bestille via dem og hente selv. Dette er jo AKKURAT sånn garn jeg leter etter for en sommergenser jeg planlegger!

Dietta 19-04-12 12:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1334220)
Ah, nice! Frakten er jo veldig dyr, forsåvidt. Tenkte også om det gikk an å ringe Tjorven som gjør postordre for Garnstudio, og bestille via dem og hente selv. Dette er jo AKKURAT sånn garn jeg leter etter for en sommergenser jeg planlegger!

Hvis du bestiller for over kr. 1000,- så er det gratis frakt på www.strikkenett.no

Klara 19-04-12 12:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1334220)
Ah, nice! Frakten er jo veldig dyr, forsåvidt. Tenkte også om det gikk an å ringe Tjorven som gjør postordre for Garnstudio, og bestille via dem og hente selv.

Ja, må kunne kjøpe det i butikk om det skal bli så billig som jeg tenkte meg.
Hm, kanskje det! Lettere å komme seg til Tjorven :ja:

Jeg tror jeg trenger en turkis genser, hvis turkisfarger er omtrent som jeg ser den på skjermen her!

Photobscura 19-04-12 12:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1334221)
Hvis du bestiller for over kr. 1000,- så er det gratis frakt på www.strikkenett.no

Skal jeg bestille garn for seks kroner nøstet for over tusen spenn, så må jeg strikke mange gensere for å rettferdiggjøre det! :p Hehe, takk for tips, men det matcher dessverre ikke økonomien å gjøre et så stort kjøp i en smekk. :o
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Klara (Innlegg 1334222)
Ja, må kunne kjøpe det i butikk om det skal bli så billig som jeg tenkte meg.
Hm, kanskje det! Lettere å komme seg til Tjorven :ja:

Jeg tror jeg trenger en turkis genser, hvis turkisfarger er omtrent som jeg ser den på skjermen her!

Og jeg vil ha en rød/svart og/eller en svart/grå stripete sommergenser med båthals! Denne skal jeg strikke, men Pickles er dessverre gnien på alt annet enn pastellfarger. :p

Dietta 19-04-12 12:58

Her har det skjedd mye jeg ikke har fått med meg gitt :eek:

Det må være verdens nydligste sutteklut BenteR :hearts:

Veldig stilig lue og vanter photo. Det er så smart med små hetter på fingrene - ikke bare for å ta en blås, men å feste rullestol i bil på vinteren også. *jeg lage til meg selv* :D

FrkMarge, det er helt utrolig å se bundaden ferdig. Det er jammen meg et arbeid det står stooor respekt av :)

Imse, det blir lekre gardiner til vogna :) Litt av en jobb å gå løs på det der. Må få heklet meg noen løpere til 2 nye skjenker jeg, nå fikk jeg inspirasjon.

Photobscura 19-04-12 12:58

Takk for det, Dietta! :)

Dietta 19-04-12 13:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1334225)
Skal jeg bestille garn for seks kroner nøstet for over tusen spenn, så må jeg strikke mange gensere for å rettferdiggjøre det! :p Hehe, takk for tips, men det matcher dessverre ikke økonomien å gjøre et så stort kjøp i en smekk. :o

Og jeg vil ha en rød/svart og/eller en svart/grå stripete sommergenser med båthals! Denne skal jeg strikke, men Pickles er dessverre gnien på alt annet enn pastellfarger. :p

Ja, det er ulempen. Men av og til har de kampanjer med gratis frakt på best over 500,-, og da synes jeg det blir bedre. Har benyttet meg at det flere ganger. Kjøper det jeg trenger til et prosjekt, og putter på annet jeg vet jeg kommer til å trenge for å fylle kvota ;)

Klara 19-04-12 13:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1334225)

Ah, den hadde jeg planer om lenge, den er kjempefin!

Men siden jeg hadde sånt hell med den alpakkagenseren, tenkte jeg å prøve den en gang til i annet garn.

BenteR 19-04-12 14:53

Jeg fikk en bestilling på ugle-sutteklut, så da laget jeg denne
http://i676.photobucket.com/albums/v...2009/003-2.jpg
Den går i posten i dag, så da håper jeg den faller i smak hos lillegutten som skal bruke den

Photobscura 19-04-12 14:55

Wow wow! Så utrolig søøøt! :hearts:

BenteR 19-04-12 14:56

Takk.
Det er litt herlig med slike småprosjekter der jeg både kan benytte restegarn og få det ferdig kjapt:)

Dietta 19-04-12 15:00

Helt nydelig BenteR, og så smart måte å bruke restegarn på.
Nå fikk jeg ideer jeg også ;)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:08.