![]() |
Sv: Den store håndarbeidstråden!
Sitat:
Sitat:
|
Er det noen her som er på Ravelry? Jeg heter ElisaR, legg meg gjerne til som venn :)!
|
Sitat:
|
Noen som har forslag til morsomme strikketeknikker? Har akkurat oppdaget biestrikk og ble nysgjerrig på flere :)
|
Sitat:
Linen stitch har jeg brukt litt, det er en teknikk som gir spennende overganger ved fargeskift - se f.eks. dette skjerfet. Herringbone-stitch er en annen teknikk som gir spesiell struktur: https://lh3.googleusercontent.com/-S...%252520069.jpg Oppskrift her: My so called scarf Det er også en del videoer på youtube om denne teknikken. Jeg ser det er ulike måter å strikke dette på, jeg brukte denne. Og så er det jo patentstrikk, det blir veldig tøyelig sideveis. |
Stilig! Ja, når du sier det så har jeg faktisk strikket patentstrikk, men det begynner å bli en stund siden.. Takk for tips, skal absolutt testes ut!
|
Jeg har tenkt å hekle meg et pledd i oldemorruter. Oppskriften sier bomullagarn (PT Pandora 50 g = 180 m). Tidligere har jeg bare heklet/strikket pledd i ullgarn.
Har noen erfaring med pledd i bomull ? |
Sitat:
|
Sitat:
Tenker liksom at bomullen kan bli slapt i fisken, ikke varmt nok og at det krymper i vask. |
Sitat:
|
1 Vedlegg
Hurra for nye ord :D
Ja, det blir hekling i ull - det er sikkert. Lur ide med litt større nål, for oldemorrutene er jo ganske så tette, og dessuten skal de hekles sammen med fm, så det blir ikke noe luft imellom heller. Har heklet sengeteppe i ull til senga til junior med luftigere ruter som ble heklet sammen med lm i kjeder, og det er ganske tungt selv om det er veldig "hullete" :) |
Kjempefint!
|
Sitat:
|
Så koselig med oldemor-teppe, Dietta!
Jeg har kjøpt meg Viking Eco-Alpaca, funnet meg ei oppskrift, MEN så leser jeg på garnlabelen at dette må håndvaskes :eek: Jeg pleier og bruke ullprogrammet på vaskemaskinen til ullklær + Milo. Noen som har testet hva som skjer med eco-alpaca om man vasker det i maskin? Siden armene og hendene mine ikke er like sterke som i gamle dager, liker jeg litt lettvinte løsninger..... Må dette garnet vaskes for hånd, så forandrer jeg nok på planene over hva jeg lager av det. Blir nok julegaver i stedet....... |
Sitat:
Tror ikke jeg har sett noe alpakka garn som er superwash. |
Jeg vasker som oftest ull i maskin. Men, du kan jo strikke/hekle et lite stykke (10x10 cm) og kjøre det på ullprogrammet og se hvordan det kommer ut?
|
Jeg flere plagg i alpakka fra DuStoreAlpakka, og de vasker jeg i et putetrekk på ullprogrammet, og det har funka fint, men dete Eco-Alpaca har jeg altså ikke prøvd.
Lurer på om jeg skal lage f.eks. leggvaremere og så teste før jeg lager noe stort? milena, du kom meg i forkjøpet. Tenker jeg kjører en testlapp. |
Sitat:
|
Ferdig med et sjal igjen :-)
https://lh6.googleusercontent.com/-b...0/DSC_0011.JPG Flere bilder på bloggen min! |
Å det var lekkert aatinka. Helt nyyydelig. Du er superflink til å strikke sjal :), blir helt misunnelig jeg ;)
|
Takk, Dietta, det er EGENTLIG ikke så vanskelig, men litt tålmodighet må man jo ha... :)
|
Kjempelekkert sjal!
|
Eg hadde ei lang, fin ullkåpe.... som hadde blitt alt for stor :)
Den har hengt i skapet leeenge.... No har eg sydd den om frå sid kåpe i str 42, til ei lang jakke str 36/38 som igjen passar, so no har eg 'ny' vinterkåpe/jakke :D http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphot...71838462_n.jpg |
Kult Mariann! Det er ikke bare bare å sy inn noe sånt. Stoffet er jo kjempetykt og så skal man liksom beholde formen også...
|
Dere er skikkelig flinke, Dietta, Mariann og Aatinka. Fine arbeider. :)
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:05. |