Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Wowo 25-05-14 11:44

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg skjønner at jeg er veldig heldig med arbeidssted og kollegaer. :)

Jeg har gått på diett (eurodietten) i snart et år. På fredag ville kollegaene mine feire bursdagen min og stilte opp med kyllingsalat med bare lovlige grønnsaker til fase 3b i Eurodietten. Jordbær til dessert. Fantastisk hyggelig og bra gjort. Mens vi satt å spiste kommenterte hun som hadde laget i stand at: "faktisk går det helt fint å feire uten kake". Denne damen er en svært dyktig kakebaker. Jeg synes dette virkelig vitner om en ekte omtanke. De ønsker virkelig at jeg skal lykkes med kostomleggingen min.

nellie 25-05-14 12:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1487132)
Jeg har etter endel år hvor jeg har fjernet sting på andre kunnet fortelle hvem som røyker og hvem som ikke gjør det alt etter hvordan arret ser ut. Jeg tar feil ca 2 pr 100.
Så spørsmålet mitt er: er huden en representant for hvordan innsiden ser ut? Jeg er snart 50 år. Jeg har i løpet av det siste året gått ned 28 kilo. Jeg har ikke løsskinn overhodet. Jeg har ikke antydning til rynker i ansiktet med mindre jeg smiler; da får jeg kyllingføtter som mange kaller det. Jeg har blodtrykk og kolesterol over det ønskelige, men en angiografri og fire innvendige ultralyder av hjertet sier at alt er ok.
Er huden aka kanarifugel i gruven??

Har ikke det med blodomløpet å gjøre da? Røykere har dårligere sirkulasjon og derfor tar det lenger tid å lege.

Skjønner ikke helt spørsmålet.:)

Rynker har vel også med mange faktorer å gjøre.. Gener, hudtype, eksponering for sol osv.

Carisma 25-05-14 15:08

Det verste man kan gi kroppen er røyk, sukker og tilsetningsstoffer så det er ikke uvanlig at man får veldig bra hud på lavkarbo. Det er viktigere hva man gjør med innsida enn hva slags renseprodukter o.l man bruker.

Vibeke-67 25-05-14 18:01

Det kan godt hende at hun serverer dere kake i beste mening, Sonim, men hvis du sier pent Nei takk, jeg kan ikke spise kake, en gang i uka året gjennom så er hun ikke så hyggelig synes jeg. Jeg er en som ikke tåler kake, og om jeg gjentatte ganger sier nei takk, jeg kan ikke spiser kake, og vedkommende likevel skal gi meg kake for å være hyggelig, så er det jo ikke spesielt hyggelig gjort, er det vel?
Hvis jeg møter noen som ikke tåler alkohol feks, tidligere alkoholiker, så er det vel ikke spesielt hyggelig å servere alkohol til vedkommende hele tiden for å være hyggelig.
Ved siden av å høres litt sykt ut, så høres det ut som at hun er svært lite sensitiv for andre mennesker. Som type er hun nok koselig og snill, men bare på egen premisser synes jeg det høres ut som.
Ei jeg jobbet med før var litt sånn, skulle alltid trøkke godteri eller kake på oss alle, og spesielt meg. Før hun høyt kunne utbryte at nei, Vibeke tåler jo ikke det, det var synd, vi som skulle kose oss. Etter noen år er det bare irriterende at den jæ..a kaka kommer på bordet ;)

Kanutten 25-05-14 20:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1487135)
Har ikke det med blodomløpet å gjøre da? Røykere har dårligere sirkulasjon og derfor tar det lenger tid å lege.

Skjønner ikke helt spørsmålet.:)

Rynker har vel også med mange faktorer å gjøre.. Gener, hudtype, eksponering for sol osv.

Da burde jo diabetikere også ha mer/flere rynker ++ enn andre. Diabetikere risikerer å må amputere beina grunnet redusert blodsirkulasjon.

Kanutten 25-05-14 20:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1487152)
Det verste man kan gi kroppen er røyk, sukker og tilsetningsstoffer så det er ikke uvanlig at man får veldig bra hud på lavkarbo. Det er viktigere hva man gjør med innsida enn hva slags renseprodukter o.l man bruker.

Sant det...

nellie 25-05-14 20:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1487166)
Da burde jo diabetikere også ha mer/flere rynker ++ enn andre. Diabetikere risikerer å må amputere beina grunnet redusert blodsirkulasjon.

Les svaret mitt en gang til a. Sårheling - sirkulasjon. Rynker - gener, hudtype, soleksponering osvosv.

Kanutten 25-05-14 20:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1487168)
Les svaret mitt en gang til a. Sårheling - sirkulasjon. Rynker - gener, hudtype, soleksponering osvosv.

Leser ikke du hva jeg skriver?? Jeg skrev at jeg kan si hvem som røyker eller ei alt etter hvordan arret ser ut når jeg fjerner sting. Men kan ikke plukke ut diabetikere selv om de kan ha dårlig blodomløp.

nellie 25-05-14 20:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1487169)
Leser ikke du hva jeg skriver?? Jeg skrev at jeg kan si hvem som røyker eller ei alt etter hvordan arret ser ut når jeg fjerner sting. Men kan ikke plukke ut diabetikere selv om de kan ha dårlig blodomløp.

Diabetikere har STORE problemer med sårheling. Kanskje ikke operasjonssår, men andre sår. Du som er legesekretær har vel lært om dette?

http://www.hudlegekontoret.no/pasien...a/diabetessaar grunn= Bl.a dårlig blodtilførsel.

http://www.helsenett.no/index.php?op...sjon&catid=250 her kan du lese om hvorfor man skal slutte å røyke før operasjoner. Kort oppsummert: røyking = nedsatt blodomløp.

Kanutten 25-05-14 21:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1487172)
Diabetikere har STORE problemer med sårheling. Kanskje ikke operasjonssår, men andre sår. Du som er legesekretær har vel lært om dette?

http://www.hudlegekontoret.no/pasien...a/diabetessaar grunn= Bl.a dårlig blodtilførsel.

http://www.helsenett.no/index.php?op...sjon&catid=250 her kan du lese om hvorfor man skal slutte å røyke før operasjoner. Kort oppsummert: røyking = nedsatt blodomløp.

Jeg er ikke legesekretær. :p

nellie 25-05-14 21:04

Nei, da er det bare et inntrykk jeg har fått, fordi at det høres sånn ut på måten du forteller om legesekretær-ting på.:)

Kanutten 25-05-14 21:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1487174)
Nei, da er det bare et inntrykk jeg har fått, fordi at det høres sånn ut på måten du forteller om legesekretær-ting på.:)

Er det å fjerne sting legesekretær-ting? Vet da både om kirurger og sykepleiere :0) som gjør det. Jeg er ingeniør hvis du lurte.

Anne 25-05-14 21:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1487175)
Er det å fjerne sting legesekretær-ting? Vet da både om kirurger og sykepleiere :0) som gjør det. Jeg er ingeniør hvis du lurte.

:D
Må inrømme at jeg også har trodd at du var utdannet innen helse, med spesiell interesse i tillegg, for it :D
Herlg, Kanutten...du overrasker:D

Kanutten 25-05-14 21:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 1487176)
:D
Må inrømme at jeg også har trodd at du var utdannet innen helse, med spesiell interesse i tillegg, for it :D
Herlg, Kanutten...du overrasker:D

Heller motsatt... Er ingeniør og jobber i helsesektoren men har stor interesse for it. :D Zeiss og Alcon er jeg omtrent bestevenner med.

Carisma 26-05-14 11:11

Hjelp! Jeg trenger noen GODE (og gjerne korte) artikler på hvorfor god internkommunikasjon er viktig for suksess utad for en bedrift!

BenteR 26-05-14 20:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1487166)

Det gjelder dårlig regulerte diabetikere. Med et fint regulert blodsukker vil blodsirkulasjonen ikke påvirkes, en av mange grunner til at diabetikere, både type 1, type 1,5 og type 2 verden over har kastet øynene på alle fordelene med lavkarbo :)

Carisma 27-05-14 10:59

Noen som har noen linker til info om epilepsianfall og d-vitaminmangel? En kollega fikk anfall (ikke kejnt epilepsi) sist uke, og en annen sa at d-vit mangel var en kjent trigger?

BenteR 27-05-14 19:22

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24063762
http://articles.mercola.com/sites/ar...-epilepsy.aspx

Carisma 28-05-14 13:45

Kan man kjøpe Mangan som kosttilskudd? Eller er det bare i multimineral-tabletter?

amritam 28-05-14 13:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1487373)
Kan man kjøpe Mangan som kosttilskudd? Eller er det bare i multimineral-tabletter?

Ja, det kan man. Jeg har en boks Carlson Chelated Manganese. Mistenker at jeg har kjøpt den på iHerb. Om den er lov å importere fra USA, eller om jeg bare har hatt flaks, er jeg usikker på ;)

Marella77 28-05-14 21:01

Jeg ble kloret til blods på leggen av en nabohund i dag. Størrelse med en 5- krone. Må jeg ta stivkrampe sprøyte tro?

smgj 28-05-14 23:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1487392)
Jeg ble kloret til blods på leggen av en nabohund i dag. Størrelse med en 5- krone. Må jeg ta stivkrampe sprøyte tro?

Vel - å opprettholde akkurat stivkrampevaksinen er nok ikke så dumt uansett.

Photobscura 29-05-14 15:04

Noen som har prøvd resorb brusetabletter i forbindelse med alkoholinntak? Jeg har den siste tiden hatt tendens til at jeg får skikkelig skallebank av nesten ingenting, nærmest uavhengig av både hva jeg drikker og hvor mye. Har en følelse av at jeg lett blir dehydrert, eller noe, ettersom det er den samme typen hodepine jeg opplever som når jeg vet jeg er dehydrert uten at alkohol er inne i bildet.

Rin 29-05-14 15:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1487415)
Noen som har prøvd resorb brusetabletter i forbindelse med alkoholinntak? Jeg har den siste tiden hatt tendens til at jeg får skikkelig skallebank av nesten ingenting, nærmest uavhengig av både hva jeg drikker og hvor mye. Har en følelse av at jeg lett blir dehydrert, eller noe, ettersom det er den samme typen hodepine jeg opplever som når jeg vet jeg er dehydrert uten at alkohol er inne i bildet.

Vet ikke noe om det i forbindelse med alkoholinntak, men jeg bruker resorb iblant når jeg er dehydrert / har trøblete blodtrykksfall - det hjelper litt, men jeg er virkelig ikke sikker på om det hjelper mer enn en flaske mineralvann eller lignende. :rolleyes:

Photobscura 29-05-14 15:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1487416)
Vet ikke noe om det i forbindelse med alkoholinntak, men jeg bruker resorb iblant når jeg er dehydrert / har trøblete blodtrykksfall - det hjelper litt, men jeg er virkelig ikke sikker på om det hjelper mer enn en flaske mineralvann eller lignende. :rolleyes:

Det er vel verdt å prøve, forsåvidt! Men egentlig heller ikke så dumt å drikke f.eks. farris i stedet for vann til vinen?! Synes det er litt stusselig at jeg i blant ikke en gang kan ta et par glass vin uten å føle meg ødelagt.

silje21 29-05-14 20:52

Jeg tinte laks i mikrobølgeovnen idag, 35 min på laveste innstilling. Når jeg kom for å ta ut laksen, så var den ferdig "stekt/kokt".
Hadde det vært trygt å spise den slik, jeg stekte den ekstra for å være sikker.

Carisma 29-05-14 22:59

Sitat:

skikkelig skallebank av nesten ingenting, nærmest uavhengig av både hva jeg drikker og hvor mye.

Det kan være kroppens måte å si fra at den ikke klarer å bearbeide alkoholen. Vet endel kollegaer har hatt slike perioder om de har vært på veldig mange kundearrangementer og drukke et par glass vin flere ganger i uka over en periode. Det har som regel forsvunnet etter en hvit måned.

Tiger 29-05-14 23:15

Sitat:

Finner ikke igjen linken i farten, men aloe vera inneholder stoffer som motvirker "fyllesyke". ;)
Stoffene er med på å reparere kroppen etter alkoholinntak.

Photobscura 29-05-14 23:29

Jeg har kortere og lengre hvite perioder stadig vekk, drikker ikke spesielt ofte.

Tiger: Takk for tips! Skal sjekkes ut. :)

Marella77 29-05-14 23:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1487401)
Vel - å opprettholde akkurat stivkrampevaksinen er nok ikke så dumt uansett.

Takk for svar :)

Lemen 30-05-14 00:07

Siden her er flere språkinteresserte her inne...

Jeg stusser litt over hvordan ordet drukningsulykke blir brukt i avisene. Når det står drukningsulykke så går jeg automatisk ut i fra at vedkommede har druknet, og altså er omkommet. Er det ikke heller snakk om en badeulykke, evt en nesten drukningsulykke når det er overlevende?

Carisma 30-05-14 00:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1487430)
Jeg tinte laks i mikrobølgeovnen idag, 35 min på laveste innstilling. Når jeg kom for å ta ut laksen, så var den ferdig "stekt/kokt".

Tja, sushi/sashimi er jo bl.a laks som er frosset og tint igjen, og den spises rå.

smgj 30-05-14 10:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1487416)

Blodtrykksfall blir ofte mindre plagsomt om man ikke holder igjen på saltet iallfall.

Tiger 30-05-14 14:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 1487450)

Jeg stusser litt over hvordan ordet drukningsulykke blir brukt i avisene. Når det står drukningsulykke så går jeg automatisk ut i fra at vedkommede har druknet, og altså er omkommet. Er det ikke heller snakk om en badeulykke, evt en nesten drukningsulykke når det er overlevende?

Om det ikke er mord, så er en drukning skjedd ved en ulykke. Uansett synes jeg ordet er misvisende, med tanke på at vedkommende er omkommet.

Lemen 30-05-14 14:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tiger (Innlegg 1487472)
Om det ikke er mord, så er en drukning skjedd ved en ulykke. Uansett synes jeg ordet er misvisende, med tanke på at vedkommende er omkommet.

Etter det jeg har forstått tidligere så er drukning = død. Synes derfor det er rart når det er snakk om en drukningsulykke, og så står det at vedkommede ser ut til å ha det etter forholdene bra. Da har vel denne personen ikke vært i en drukningsulykke? Personen har jo ikke druknet, men overled. Altså vært i en badeulykke.

TrillTrall 02-06-14 10:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1487430)

35 MIN??? Jeg tiner laksen (altså slike enkelt-porsjons-biter) i 2-3 min på tineprogrammet, da er den myk nok til at jeg får delt den og stekt den i små biter.

TrillTrall 02-06-14 10:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 1487450)

Det har jeg reagert på også, dette er vel noe som har blitt vanlig de siste årene? Jeg mener også at har man druknet så er man død! Ellers har man nesten druknet.

silje21 02-06-14 10:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1487588)
35 MIN??? Jeg tiner laksen (altså slike enkelt-porsjons-biter) i 2-3 min på tineprogrammet, da er den myk nok til at jeg får delt den og stekt den i små biter.

hehe ja sånn kan det gå :rolleyes: da vet jeg bedre til neste gang, takk :D

Gracella 03-06-14 14:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1487418)
Det er vel verdt å prøve, forsåvidt! Men egentlig heller ikke så dumt å drikke f.eks. farris i stedet for vann til vinen?! Synes det er litt stusselig at jeg i blant ikke en gang kan ta et par glass vin uten å føle meg ødelagt.

Jeg mener å ha lest at kullsyre gjør at man blir fortere full /blir mer bakfull og at man derfor bør drikke vann til vinen. Men man kan godt drikke farris etter at man er "ferdig" med å drikke alkohol - for å dempe dehydreringen.
"Beer after wine, makes you feel fine, but wine after beer, you should fear" er ikke et ordtak som spiller på alkoholprosenten, men at kullsyreholdig drikke i "bunnen" gjør at man blir fortere dårlig.
Så vin + cognac litt senere skulle i teorien gå bra :o, mens øl + whisky etterpå ikke går så bra...
Vet ikke heeeelt om jeg kan skrive under på det jeg påstår her, men det var nå det de hadde forsket seg fram til ;).

Resorb har jeg prøvd, det smaker godt og er med på å få meg til å huske å drikke et par tre glass med vann før jeg legger meg.

Photobscura 03-06-14 14:46

Prøver å unngå å blande, ja. :)
Tar du forresten resorb før du begynner å drikke, da?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:06.