Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

smgj 22-05-12 15:13

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1350116)
Hehe, ikke sant. Det var bare det at da jeg skulle legge opp spiler i halsen på bunadsskjorta mi, så tok jeg opp noen av rynkene, og de så ut som om de var sydd med en spesiell teknikk, så jeg lurte på om det var en hemmelighet her jeg ikke visste om. ;)

Tipper leggene er laget på forhånd med tråkletråd og så er bare "toppen av rynkene" sydd sammen? Eller kanskje sånn?
http://www.mariegracedesigns.com/mar...g-by-hand.html

Photobscura 22-05-12 15:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1350117)
Det er den metoden jeg bruker. Synes det er enklest for hånd, jeg. Da er det viktigste å tråkle med jevne sting og om du bruker dobbel tråkletråd for å spenne leggene helt jevn så må stingene også gå parallellt opp og ned på begge trådene .. er ikke så dreven på symaskina jeg, men her er en (jukse-)metode mange bruker. Den blir ikke så fin som kontrollerte legg da, i mine øyne.
http://frieblonder.blogspot.com/2011...lsm-smock.html

I denne bloggen får du også det engelske søkeordet (smock / smocking) om du vil lete mer.

Ai, se her! Takker!

Photobscura 22-05-12 15:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1350118)
Tipper leggene er laget på forhånd med tråkletråd og så er bare "toppen av rynkene" sydd sammen? Eller kanskje sånn?
http://www.mariegracedesigns.com/mar...g-by-hand.html

Jøss. Det så fryktelig avansert ut ... Må bokmerke og kikke nærmere når jeg skal sette i gang med syprosjekter! Igjen, takk!

Carisma 22-05-12 21:12

Noen som har erfaring med denne siden? http://www.jennyjoseph.com/no/

Carisma 22-05-12 23:09

Og kan man få luftveisinfeksjoner av stress?

Catwoman 22-05-12 23:19

Har fått maurinvasjon i grönnsaksbedene mine........:( Finnes det noe giftfri middel? Bortsett fra maursluker :rolleyes:
Eller er det bare og lage seg ny grönnsakshage tro..

langaard 22-05-12 23:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Catwoman (Innlegg 1350334)
Har fått maurinvasjon i grönnsaksbedene mine........:( Finnes det noe giftfri middel? Bortsett fra maursluker :rolleyes:

Sørg for at det er godt fuktig hele tiden, det liker ikke mauren:)
Tror ikke maur skader grønnsakene.

Catwoman 22-05-12 23:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1350342)
Sørg for at det er godt fuktig hele tiden, det liker ikke mauren:)
Tror ikke maur skader grønnsakene.

Det er det ;) Nei, de skader nok ikke grönnsakene. Men grönnsakspiserne derimot :rolleyes: Er noen rimelige hissige småkryp. Gjör lukejobben ganske ubehaglig..

Rin 23-05-12 00:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1350324)
Og kan man få luftveisinfeksjoner av stress?

Stress (alt sammen, anstrengelser og bekymringer og overbelastning og søvnmangel osv osv) påvirker immunforsvaret ganske brutalt... endokrinolog utbasunerte her om dagen til meg at en døgning (skippe en natts søvn), feks, nedsetter immunforsvaret i så mye som 14 dager etterpå. Så da gjetter jeg at luftveisinfeksjonene gjerne følger etter. :o

TrillTrall 23-05-12 08:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Catwoman (Innlegg 1350334)

Kan du finne bolet? Da er det bare å helle ufortynnet fun light i bolet, så går de helt i spinn og forsvinner. Prøve å helle litt i grønnsaksbedet kanskje?

Catwoman 23-05-12 10:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1350421)
Kan du finne bolet? Da er det bare å helle ufortynnet fun light i bolet, så går de helt i spinn og forsvinner. Prøve å helle litt i grønnsaksbedet kanskje?

Ut og pröve med en gang!

Dietta 23-05-12 10:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1350421)

Og hvem sier at grønnsaker ikke er søte ? :D

milena 23-05-12 17:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1350079)
Dere litt ekstra sykyndige -hvordan får man best sydd rynker? Jeg tenker sånn i kjolelinninger, og ermer som det skal være litt "puff" på og sånn ...

Det er litt sent kanskje, men denne kom in på Google Readeren min i dag og så tenkte jeg på deg... http://www.happytogethercreates.com/...zag-style.html

Håper det hjelper!

Photobscura 23-05-12 17:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av milena (Innlegg 1350653)
Det er litt sent kanskje, men denne kom in på Google Readeren min i dag og så tenkte jeg på deg... http://www.happytogethercreates.com/...zag-style.html

Håper det hjelper!

Ah, yes! Supert! Nei, jeg har ikke begynt enda, blir nok ikke før til neste uke. Skal lage laiv-kostymer, og da trenges det litt ruffles! :D Det var enkelt, og perfekt i grunn!

nellie 23-05-12 17:23

Noen som har sett noen gode tilbud på barnesandaler, denne uka?

langaard 23-05-12 20:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1350658)
Noen som har sett noen gode tilbud på barnesandaler, denne uka?

Laredoute.no :)

nellie 23-05-12 20:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1350682)
Laredoute.no :)

Thanks!:) Trengte dem i dag, så kjøpte på Obs!.

Kanskje 24-05-12 00:24

Bruker du after sun eller lignende etter soling? Er det noen spesiell grunn til at du bruker den du bruker? Jeg har aldri vært flink å smørre meg, men tror jeg skal ta meg selv i nakken og bli litt flinkere. Vet bare ikke helt hva jeg skal bruke:)

Carisma 24-05-12 00:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1350798)
Bruker du after sun eller lignende etter soling?

http://webshop.bodyshop.no/main.aspx...69&artno=94200

smgj 24-05-12 10:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1350798)
Bruker du after sun eller lignende etter soling? Er det noen spesiell grunn til at du bruker den du bruker? Jeg har aldri vært flink å smørre meg, men tror jeg skal ta meg selv i nakken og bli litt flinkere. Vet bare ikke helt hva jeg skal bruke:)

Nope. Bruker bare litt aloe vera (på tube) om jeg har vært dum og sittet for lenge før jeg valgte klær eller skygge.
Meeen ... jeg smører meg også minimalt da. Er fryktetlig skeptisk på alle disse suspekte kjemikaliene som "skal" på kroppen. Smøring innenfra har fungert bedre for meg (mye fett og mye omega3) enn utvendig smurning. ;)

Rin 24-05-12 11:19

Jeg har ikke giddet å investere i solkrem siden jeg må holde meg ute av sola av flere grunner, men nå merker jeg at jeg fort blir litt svidd i ansikt/utringning på veldig korte ekskursjoner hit og dit. Noen tips om en god solkrem for blåhvite skyggemennesker? En som ikke blir liggende blank og hvit oppå huden, helst. :o (Har sikkert spurt om dette tidligere år, men skal ta meg sammen i år og prøve å unngå hummer-fargen...)

smgj 24-05-12 11:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1350915)
Jeg har ikke giddet å investere i solkrem siden jeg må holde meg ute av sola av flere grunner, men nå merker jeg at jeg fort blir litt svidd i ansikt/utringning på veldig korte ekskursjoner hit og dit. Noen tips om en god solkrem for blåhvite skyggemennesker? En som ikke blir liggende blank og hvit oppå huden, helst. :o (Har sikkert spurt om dette tidligere år, men skal ta meg sammen i år og prøve å unngå hummer-fargen...)

Om du ikke har fått sjekket d-vitaminnivået ditt så bør du antakelig gjøre det... ? Å bli lett brent henger ofte sammen med lite d (bombe) eller lite omega3.
Jeg har likt nivea sine spray-solkremer for barn, men nå er de altfor sterke for meg.

Photobscura 24-05-12 12:02

Ja, angående d-vitaminer. Jeg har tenkt å kjøpe dråper fra iherb, kan jeg blande disse i samme vann som joddråpene mine? (Som jeg også har stevia eller sitron i).

smgj 24-05-12 12:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1350933)
Ja, angående d-vitaminer. Jeg har tenkt å kjøpe dråper fra iherb, kan jeg blande disse i samme vann som joddråpene mine? (Som jeg også har stevia eller sitron i).

Tror det skal gå greit. Om du får utfelling av noe så går det ikke greit fordi det da antakelig dannes forbindelser som du ikke kan være sikker på at kroppen tar opp. Jeg tar jod-dråpene "bare" i 1dl vann, jeg.

Kjøpte meg forresten magnesiumcitrat i pulverform... Det smakte ... !!!! Skjønner ikke hvordan jeg skal få det i meg. (Men jeg sov bedre da...)

Rin 24-05-12 12:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1350929)
Om du ikke har fått sjekket d-vitaminnivået ditt så bør du antakelig gjøre det... ? Å bli lett brent henger ofte sammen med lite d (bombe) eller lite omega3.
Jeg har likt nivea sine spray-solkremer for barn, men nå er de altfor sterke for meg.

Jeg spiser d-vitamin-tilskudd og øver meg på fiskespising (og tar tran og udo's), har påvist lav D-vit og kalsium. Nå tar jeg 35 mikrogram D3 daglig - men det er kanskje litt puslete?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:00.