Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   KnutteLOFF! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=34793)

Fredrikke07 01-12-10 21:26

Sv: KnutteLOFF!
 
Tok utgangspunkt i din første variant jeg, ettersom det var de ingrediensene jeg hadde. Brukte

100 g. glutenmel
100 g. soyamel
1/2 ss husk
1/2 pakke tørrgjær
1,5 dl vann til å røre ut gjæren i
1,2 dl fløte
2 ss smeltet smør
1/2 ts salt

Luktet litt rart til å begynne meg, men ble mer og mer borte ettersom loffen stekte.
perfekt konsistens å bake med synes jeg!

Kanskje jeg skal prøve med kryddersmør neste gang?:)

Hevet det tre kvarter på 40 grader i ovnen. ble dobbel størrelse.

Orkide 16-01-11 11:27

Sv: KnutteLOFF!
 
Mulig noen har gjort dette før, men i går laget jeg foccacia brød av denne loffen.

Jeg gikk etter den orginal oppskriften.

Helte en del olivenolje i en firkantet form og trykket deigen ut i formen
Helte så mer olje over deigen, ca 3 ss, og strødde lit fingersalt over.

Det ble kjempe godt, og de som smakte det ble veldig inponerte.

Anitave 17-01-11 15:57

Sv: KnutteLOFF!
 
Ser dere bruker Glutenmel.

Gubben var på Meny og han fant bare glutenfritt mel og vanlig mel.
Ingenting der som het Glutenmel.
Han fant Soyamel og alt det andre...

Så hvor får jeg kjøpt Glutenmel eller er det glutenfritt mel dere bruker?
Håper jeg slipper å dra helt inn til byen på helsekosten.......

Kitt 17-01-11 15:58

Sv: KnutteLOFF!
 
Må nok i en helsekost, gitt! Og ring dit på forhånd og forklar ordentlig hva du skal ha. Ikke alt de har inne til en hver tid!:p

sylwester 17-01-11 16:27

Sv: KnutteLOFF!
 
Dere skriver at brødene ikke holder seg så godt, dvs. at det blir litty seigt.Hvordan er det å skjære i skiver og ha i fryseren. Dvs. kan det fryses? Skummelt å ha loff så lett tilgjengelig syns jeg :)

Kanutten 17-01-11 16:30

Sv: KnutteLOFF!
 
Tror jeg må bake en ny runde for å ha til ostefunduen min. :sikle:

Jeg har frosset den i skiver mange ganger, tatt opp og tinet i brødrister. Masse smør oppå etterpå... :sikle:

Anitave 17-01-11 22:02

Sv: KnutteLOFF!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1004291)
Må nok i en helsekost, gitt! Og ring dit på forhånd og forklar ordentlig hva du skal ha. Ikke alt de har inne til en hver tid!:p

Var redd for det ja...

jaja, da får jeg ta det neste gang jeg er i byen en gang.

marjusen 17-01-11 22:06

Sv: KnutteLOFF!
 
blir dette brødet litt vått inni? hvis du rister det, blir det ordenlig sprøtt da?

Kanutten 17-01-11 22:08

Sv: KnutteLOFF!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av marjusen (Innlegg 1004664)
blir dette brødet litt vått inni? hvis du rister det, blir det ordenlig sprøtt da?


Det er ikke vått inni, det er vanlig loffaktig inni. Men det er ferskvare. Må spises tvert eller fryses.

marjusen 17-01-11 22:16

Sv: KnutteLOFF!
 
Okej. Tenkte å fryse ja, så tine det i brødristern;) hehe

Men hvilken oppskrift er det egentlig som er gogo nå a? Er det fortsatt den på forsiden, eller har det blitt forbedringer som jeg heller burde satse på? Ser det ligger mange forsøk i denne tråden, og jeg er mindre, eller mer forvirret;)

Kanutten 17-01-11 22:17

Sv: KnutteLOFF!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av marjusen (Innlegg 1004680)
Okej. Tenkte å fryse ja, så tine det i brødristern;) hehe

Men hvilken oppskrift er det egentlig som er gogo nå a? Er det fortsatt den på forsiden, eller har det blitt forbedringer som jeg heller burde satse på? Ser det ligger mange forsøk i denne tråden, og jeg er mindre, eller mer forvirret;)


Jeg vet ikke jeg, jeg bare putter oppi det jeg har.. Du får spørre de andre..Den siste er som oftest den beste. :ja:

marjusen 17-01-11 22:19

Sv: KnutteLOFF!
 
hehe, såpass ja. Er ikke sååå dreven på kjøkkenet jeg da. Så må nesten ha en oppskrift jeg følger veldig nøye;)

Idamor 22-01-11 16:50

Sv: KnutteLOFF!
 
Da har jeg min loff i ovnen. Den er klar om ca. 5 minutter :-) Jeg brukte oppskriften i det første innlegget. Men brukte ikke fiberhusk, og tok 2 dl fløte og 1 dl vann. Ellers det samme som sto i oppskriften. Lukter helt himmelsk!

StineK 03-02-11 19:49

Sv: KnutteLOFF!
 
Disse oppskriftene har stått på listen over ting som skal prøves lenge, og i dag fant jeg ut at jeg skulle forsøke brødbakemaskinen. Fulgte denne oppskriften:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lisbeth (Innlegg 902689)
140g glutenmel (28 kh)
60g bakemiks (4,8 kh)
25g sesamfrø (1,25 kh)
1 pk tørrgjær (0,5 kh)
1 ts salt
1 dl kulturmelk (4 kh)
1 dl vann
50g smør (0,5 kh)

Mamma mente dette er "det beste lavkarbobrødet jeg har smakt". Og skorpen var nydelig. :D Takk til hele gjengen som har eksperimentert fram dette.

Det hevet ikke så veldig mye - kanskje var det brødbakemaskinens feil?

marjusen 03-02-11 19:57

Sv: KnutteLOFF!
 
Er vel ikke så mye heve her, ettersom glutenmel ikke hever. Litt usikker på bakemiksen, men det er jo heller ikke egg her. Så er nok derfor dette ikke hever.

Fredrikke07 03-02-11 21:18

Sv: KnutteLOFF!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av marjusen (Innlegg 1019821)
Er vel ikke så mye heve her, ettersom glutenmel ikke hever. Litt usikker på bakemiksen, men det er jo heller ikke egg her. Så er nok derfor dette ikke hever.

Vel, hos meg har loffen hevet seg hver gang på grunn av nettopp kombi av glutenmel og gjær!

Ferskenbeinet 04-02-11 07:06

Sv: KnutteLOFF!
 
Er det noe som hever så er det glutenmel! En kan bruke litt av dette i vanlig bakst også, akkurat for å få det til å heve mer! ;)

marjusen 04-02-11 09:37

Sv: KnutteLOFF!
 
Ah, beklager, da er det jeg som har missforstått. Har alltid litt problemer med dette gluten, glutenfritt osv. Mente glutenfritt heva veldig bra, og derfor gluten ikke heva. hehe

beklager det jeg skrev over da...

sylwester 04-02-11 21:30

Sv: KnutteLOFF!
 
Lurer fremdeles på om noen av dere har forsøkt å fryse loffene sine i skiver. Blir de bra når de er tint?

littleme 04-02-11 21:50

Sv: KnutteLOFF!
 
Jeg laget nettopp brødet, og det heva til ca dobbelstørrelse når jeg heva det i ovnen på 40 grader, men når jeg stekte det ble det jo ikke noe større i det hele tatt? Ser skikkelig mislykket ut, og formen er jo ikke halvfull engang :/

Noen som kan skrive en trinn for trinn oppskrift? Jeg er totalt blåst på baking. Sikkert gjort noe kjempegrunnleggende feil. :/

Tea70 06-02-11 00:52

Sv: KnutteLOFF!
 
Hjelp!!
Nå har jeg prøvd å bake denne her to ganger, men deigen vil jo ikke heve :(

Fredrikke07 06-02-11 11:54

Sv: KnutteLOFF!
 
Hm...vanskelig å si når jeg ikke vet hva du gjør.. Men jeg rører ut gjøren i finger-lunkent vann først, kanskje det kan hjelpe? Setter deigen til heving på varme fliser på gulvet, i en bolle med plast selvsagt, he, he.

Tea70 06-02-11 12:49

Sv: KnutteLOFF!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fredrikke07 (Innlegg 1021957)
Hm...vanskelig å si når jeg ikke vet hva du gjør.. Men jeg rører ut gjøren i finger-lunkent vann først, kanskje det kan hjelpe? Setter deigen til heving på varme fliser på gulvet, i en bolle med plast selvsagt, he, he.

Første gangen rørte jeg ut gjæren i vann, og satte deigen til heving på svak varme i ovnen. På andre forsøk dobla jeg mengde gjær og blandet den med det tørre. Heva kanskje 2mm :-(

Kanutten 06-02-11 13:00

Sv: KnutteLOFF!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tea70 (Innlegg 1022009)
Første gangen rørte jeg ut gjæren i vann, og satte deigen til heving på svak varme i ovnen. På andre forsøk dobla jeg mengde gjær og blandet den med det tørre. Heva kanskje 2mm :-(

Bruker du glutenmel?? Og gjæra må røres ut i passelig varmt vann. Og det andre du tilsetter må ikke være for kaldt.

GULLFISK 06-02-11 13:54

Sv: KnutteLOFF!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lisbeth (Innlegg 899881)
Ja, det heva seg veldig bra..ca tredobbelt.. og så ut som vanlig brød :D

Men det er jo endel karber i gluten i forhold til soyamel da.. Hva med kulturmelk istedet for vann.. eller litt mer smør + litt kulturmelk, det tror jeg at skal jeg prøve i morgen.. også bruke litt mindre teff.. :)

Skjønner ikke noe, mitt brød hever nesten ikke. Brukte en halv pose tørr gjær...


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:49.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no