![]() |
Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?
Georgine: Hmm...såre tær? Virker som om du gjerne vil jage meg ut av Dodge? Det er akkurat like frivillig å diskutere med meg som det er å være her inne - du vet det? Finfint :)
Charlott: "Klippet vekk en masse bla-bla"....? Elegant. Jeg forstår at jeg kjeder deg, så jeg skal være kort. Om datteren min hadde gått opp til 130 kg på et strengt overvåket kosthold, så hadde jeg fått henne utredet. Fort. Carisma: Så det du sier er at du ble svært overvektig på 4-500 kcal pr dag? En mengde som knapt dekker de basale behovene kroppen har? Har du blitt medisinsk utredet, eller diagnostisert på noen måte i forhold til dette? |
Sitat:
Eller er du bare et troll som er ute etter å provosere? Du har nemlig ikke kommet med annet enn oppgulp og provokasjon hittil. |
Sitat:
Du er jo direkte ufin her! Her er det mennesker som forteller om sine opplevelser, deler med noen som helt sikkert er ganske sårt. Jeg ble faktisk svært overvektig på under 800 kalorier om dagen. SÅ det går an. Mange av oss har ulike diagnoser ja ( f eks PCOS), så vær varsom! Det er absolutt IKKE slik at overvektige mennesker er notoriske løgnere som overspiser. Jeg synes Fjasnissen kom med en flott advarsel lenger oppe her, kanskje lese den en gang til? Man kommer mye lengre ved å være litt ydmyk og vennlig. Om mitt barn hadde gått opp fra 100 til 130 kg hadde jeg vært dypt fortvilet, og ganske sår på dette. Nettopp fordi flerparten av befolkningen, inkludert leger, mener at dette kommer av overspising. Det er som oftest feil. Da jeg var overvektig, men var insulinresistent levde jeg så aketisk at du aner ikke. Nå har jeg gått ned mange kilo på lavkarbo, insuliner fungerer, og jeg spiser mye, mye mer enn da, og fortsetter å gå ned! |
Sitat:
|
Sitat:
Og selvfølgelig syntes jeg selv det var merkelig. Og straffet meg selv (selvskading bl.a) fordi jeg ikke fikk til det de ville jeg skulle, nemlig å fungere normalt slik "alle andre" gjorde. Det er først de siste årene jeg har fått kunnskap om hvordan dette hang sammen. På egenhånd Nå ser jeg jo at det var mange små tegn de kunne sett tidlig. Kronisk urinveisinfeksjon hele barndommen f.eks: Høyt blodsukker kan som kjent gi urinsveisinfeksjoner. Høyt blodsukker som følge av dårlig virkende isulin. Dårlig virkende insulin gir overproduksjon og fettlagring. Samt de metabolske tingene Pål skriver om i innlegget jeg linket til. Men de sjekker aldri sammenhenger, de er mer opptatt av å behandle symptomene enn å finne årsakene. For det kan jo plutselig bety at ikke ting er slik man har trodd ikke sant? ;) |
Georgine: Jeg gikk inn i en diskusjon om lavkarbo til små barn, diskusjonen vinglet litt i andre retninger, og engasjert som jeg er, diskuterer jeg gjerne. Du aner ikke hva jeg vet og ikke vet om lavkarbo, du er ikke kvalifisert til å fastslå det etter denne diskusjonen. Jeg lever lchf pga diabetes. Hadde jeg spist mer karber om jeg kunne? Utvilsomt. Drømmer jeg om den gode maten? Definitivt. Men fordi jeg kan fysisk måle hver dag hva som skjer i kroppen min, så er jeg ganske disiplinert. Jeg er i tillegg i en kinkig situasjon når det gjelder bevegelse, jeg har så mye stråleskader etter kreftbehandling, at trening er vanskelig uten mye smertestillende - og jeg vil ikke se verden gjennom kodeinbriller. Kjip, men sånn er det. Hadde jeg kunnet trene hardere, hadde jeg unnet meg mer kh. Jeg har aldri blitt kalt et troll før - uansett hvor opphetede diskusjonene har blitt. Voksne mennesker vet at det kan gå ei kule varmt når man er engasjert. Så synd at man ikke kan diskutere her inne uten å bli kalt troll og diverse annet, temaene er jo så interessante. Jeg har kanskje hatt litt for høye forventninger.
Vibeke-67: Nå må du forklare deg - hvordan er jeg ufin? Er vi skjøre 5 år gamle persilleblad? Voksne mennesker må da tåle såpass i en diskusjon? Jeg fortalte Charlott litt om egne erfaringer ifht mitt eget barn, hun responderte med å kalle det "masse bla-bla" som hun bare klippet vekk fra sitatet. Det var mitt barns historie jeg delte, det kjedet henne tydeligvis nok til å kalle det "bla-bla". Er det respektløst, Vibeke...? |
Sitat:
Det hormonet som jeg nevnte er et hormon som blir laget i hypofysen, og hypofysen ligger i nedre del av hjernen. Den gir beskjed i kroppen via veksthormonene at cellene skal sørge for at kroppen vokser i høyden. Insulin hemmer andre hormoner til å komme til. |
Sitat:
|
Carisma: Jeg er vant til å forholde meg til virkeligheten på en vitenskapelig måte, jeg har lært at de termodynamiske lover er ufravikelige, og har til dags dato aldri sett et fnugg av bevis på noe annet. Jeg har engasjert meg en del i fht overvektige barn, og det viser seg - uten unntak - at det alltid er for mye kalorier inn som er årsaken. Og når vi senker kaloriinntaket, og øker aktivitetsnivået, går de ned i vekt. Jeg jobber litt med ei lita lavkarbogruppe, 4 tenåringer, veldig spennende. Jeg har stort sett alltid vært tjukk sjøl, bortsett fra en heftig periode på 80tallet hvor jeg veide ned i 37 kg - jeg levde på epler, appelsiner og buljong. Fæl tid. Jeg har en del erfaring på vektopp/nedgang, og den bruker jeg for hva den er verdt i gruppa. Vi har det fint, det grines, brøles og bannes - men det er mye latter også. Ok, nå sklir jeg ut her - poenget mitt er vel at jeg har hørt så innmari mange ganger at "jeg spiser jo nesten ingenting!!"....eller "jeg lever jo så sunt!!" Og uten unntak er det ikke helt sånn når man kartlegger - og er bånn ærlig. Så...kan du forstå at jeg sliter med å forstå hvorfor noen kan trosse naturlovene?
|
Men frk Scott, det er da ingen som betviler at man går ned i vekt ved å kutte ut både karbohydrater og kalorier? Jeg håper virkelig ikke at Carisma og de andre fikk så lite mat i oppveksten?
Men det er for enkelt å si at det er for mye inn. Det er hva man spiser som er poenget. Ikke hvor mye. |
Sitat:
|
Sitat:
Hvis det kun har noe å si hvor stor porsjon man spiser, hvordan kunne da min venninne som spiste 7 brødskiver til frokost være superslank, mens jeg som spiste et og et halvt fiberrik uten pålegg ikke var det? |
Sitat:
Det er ikke snakk om at det går en kule varmt når du beskylder brukere for å lyve, det er nedlatenhet og arroganse. Jeg har enda ikke sett noe svar på motivasjonen din for å holde på slik du gjør og når flere her inne reagerer på fremgangsmåten din så er det kanskje på tide og tenke på hvordan man skriver og fremstiller seg selv. Du bedriver utstrakt hersketeknikk og om du ikke har noe konstruktivt å bringe inn i diskusjonen så ser jeg ingen grunn til å diskutere med deg før du bidrar med mer enn det du gjør. Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Fakta nr 1: Energi kan kan komme i forskjellige former, tenk på det du... Fakta nr 2: Energi er interaksjon mellom to eller flere partikler/"systemer". |
Georgine: Det er helt i orden at du ikke vil diskutere med meg, du kommer ikke med noe konstruktivt, eller nytt - så jeg føler det ikke som noe tap. Jeg har prøvd med teskje, pipette har jeg ikke tålmodighet til.
Carisma: Jeg har sett på linkene. Og jeg vet en del om insulinresistens fra før. Men sammenhengen med vektoppgang på 4-500 kcal ser jeg ikke? Kan jeg få spørre om hvordan maten gjorde deg syk? Altså hvordan det ga seg utslag? Du trenger ikke svare om det blir for personlig. |
Greddy: Linker til (seriøs) dokumentasjon hadde gjort seg på dette tidspunktet.
|
Sitat:
Jeg jobber på skole, og jeg får inn barn hvert matfriminutt med kneip i matpakka. Det gjør meg skeptisk. |
Sitat:
|
Sitat:
Selvfølgelig går man ned ivekt når man senker kaloriinntaket og hever aktivitetsnivået. Det har jeg da erfart hos meg selv også. Problemet er bare at jeg selv må senke kaloriinntaket mitt så mye til tross for mye aktivitet, at jeg blir gående å være sulten. Og det til tross for at jeg er vektopereret og har lite magesekk igjen. Orket ikke denne sulten jeg, så derfor gikk jeg over til lavkarbo. Spiser mye mindre på lavkarbo, men suget i magen er borte og det er så godt. :) |
Sitat:
Sitat:
[/quote] |
Sitat:
Og ved å fortsette å spise mat med høyt karboinnhold, og veldig lite fett vedlikeholdt jeg resistensen, og dermed lagringa. Men jeg forstår ikke helt hvor du vil med diskusjonen utover å forsøke å overbevise oss om at vi er idioter og løgnere som sitter og stapper i oss mat i skjul? |
Sitat:
Greit om du gir oss andre litt kreditt også ;) På internatskolen var det forøvrig ernæringsfysiolog som satte opp matplanen hennes. Hun ble også utredet i forkant av slankeoperasjonen, de fant fortsatt ikke noe galt, utover vekta. |
Sitat:
Siden folk referer stortsett til første loven: http://no.wikipedia.org/wiki/Energiloven For fakta nr 1 http://no.wikipedia.org/wiki/Energi For fakta nr 2 http://no.wikipedia.org/wiki/Termodynamikk Les også avsnittet under Termodynamisk likevekt. Den vil forklarer hvorfor kroppen kan ha forskjellig energinivå, selv om kroppstemperaturen er på 37 grader på et tilfeldig punkt i kroppen. Og at temperaturen variere etter også hvor vi måler den. |
Sitat:
Joda det er mulig å bli feit på det. Er man i utgangspunktet karbsensitiv, og spiser mye karbs, så legger man litt på seg, så får man litt større problemer med insulinet og blir litt mer karbsensitiv, og sånn fortsetter det. Men klart, ett poeng har du jo, og det er jo at det er mulig å bli feit simpelt enn ved å spise for mye. Hadde kanskje vært fint med litt større innsikt i hva man snakker om dog. |
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:24. |