![]() |
Sv: Vaniljefudge (myke karameller)
Hadde med på jobben i dag:)
Falt i smak hos alle som smakte :heia: |
Disse er himmelske!!
|
Jeg elsker tittelen på denne tråden jeg. :sikle:
|
Er det noen som vet næringsinnholdet på lakrisekstrakt? Sånn man får kjøpt på Panduro osv. Det kunne jo vert interessant å lage lakriskarameller ut av denne oppskriften :)
|
I forigårs lagde jeg trippel røre og prøvde meg frem med tilleggsmaker.
Bringebærversjon (vellykket) Jeg lagde bringebærversjon ved å blande i litt Heistad bringebærgelepulver rett før jeg tok fudgen i former. Det ble herlig! Jordbærversjon (ikke vellykket, men brukbar) Jeg lagde også en jordbærversjon ved å blande inn sukkerfri jordbærsirup fra Hershley's, men den røren måtte i fryseren for å bli stiv. Det blir sukkerfri jordbærgelé neste gang heller. Men det smakte utrolig godt da, og den ble jo stiv etter en tur i fryseren. :geip: Eple/pære-versjon (ikke vellykket, men brukbart) Fun light eple/pære-konsentrat. Ble for tyntflytende så jeg slurpet det bare i meg der og da. Hadde nok blitt stivt i fryseren. Smakte godt i alle fall. Lakrisversjon (ikke vellykket, smakte ikke godt) Prøvde knuste anisfrø. Smakte ikke godt. Lakrispulver blir kanskje godt da, men det hadde ikke jeg. Kakaoversjon (vellykket, men jeg syntes ikke det smakte så godt) Bakekakao. Syntes ikke det smakte så godt rett og slett. Men andre likte det. Neste gang vil jeg heller prøve med sjokolade i. Kokosversjon (vellykket, men jeg syntes ikke det smakte så godt) Tok i litt revet kokos. Jeg synes det ble for snodig, men andre ville sikkert likt det. Neste gang blir det diverse Jell-O-geléer som skal til pers. Jeg har ørten typer. :snill: |
Hei:). Prøvde karamellene forleden dag og brukte vaniljestang som jeg bare delte i to og la oppi. Koka det hele i ca. 1 time og de ble kjempegode:). Skal prøve igjen til jul....
|
Hos meg ble det vellykket på andre forsøk. :) Prøvde for første gang i går, men da skilte det seg like etter at det kokte opp... :confused: Men siden det i oppskriften kun står "fløte" var det ikke så enkelt å vite om man skulle bruke kremfløte eller matfløte. I går prøvde jeg da med matfløte... og det gikk jo ikke så bra... :p Men da jeg prøvde igjen med kremfløte i kveld, så gikk det bra. Så nå står de og koser seg i kjøleskapet. Gleder meg til å smake. :D
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Icebabe: det er fint du skriver det, så lærer jeg å presisere bedre!
Takk for mange gode tips fra dere som har testet, og gode tilbakemeldinger. Jeg vet dessverre ikke hvor lenge de holder i kjøleskapet, for jeg synes det er stas å servere de og spise de selv... |
Sitat:
Kjempegode:sikle: |
Jeg har laget disse mange ganger og er super frelst.
Prøvd med vanilje, kakkao (tror sjokolade blir bedre) og kaffe. Har vært velykket og alle som har fårr smaksprøve har vært fornøyd. Aeryth hvor får du kjøpt det smaks pulveret som du bruker? Tentke jeg skulle lage julegodt til meg selv... |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
lagde disse i dag.2 stk, men jeg er jo en av de uheldige....min skilte seg:(
åsså begge gangene da :confused: første gangen små kokte og små putra innimellom.litt sånn opp og ned. mitt andre forsøk så lot jeg de såvidt putre, men etter lang tid,så skilte denne seg oxo. jeg vet ikke hva jeg gjør feil...kansje den koker for lenge.....har jo ikke helt skjønt når den liksom skal være ferdig.. satte det til kjøling,,så en smaksprøve blei det jo. ang.smaken, så er jeg ikke helt imponert :( brukte natreen, som jeg egentlig syns er best,men det blei liksom salt smak på karamellene.... skal kjøpe meg sukrinmelis,så starter jeg om igjen :) alle gode ting er tre...ikke sant :D |
Jeg har vært fornøyd alle gangene. aldri skillt seg. Brukte du ekte meierismør sam03?
Er det mye salt i smøret du bruker, kommer sikkert salt smaken derifra. |
Sitat:
hadde det smøret som heter smør :-) så det er vel rette smøret vel?? bare meg som er elendig som kokk.he he... |
Mmmm, må løpe og prøv
|
Sitat:
|
Har ikke sukrin-melis i hus, men har så lyst å prøve! Noen som har prøvd natreen?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Åhhh...er kvalm nå:høh: hehe. Har laga en dobbel posjon i dag, så nå står ca 70-80 små karameller og stivner i kjøleskapet.
Jeg har slikket kaserollen rein nå...hehe, så det tyter søtt ut av øra på meg... |
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:19. |