![]() |
Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg
Sitat:
da er du flink som klarer å gjennomføre det synes jeg. jeg hadde aldri klart det. men det skal også sies at jeg har den formeningen at hadde det ikke vært meningen vi mennesker skulle levet av dyr hvorfor er det så mange dyr da. ville jo blitt overflod av dyr om ikke vi gjorde dette. hadde vært ille å bare slakte dyrene å gravlegge dem. de er nederst på næringskjeden, vi øverst. men som sagt jeg respekterer deg for det du står for. |
:eek: Har kjøtt i fryseren, som er kjøpt på rema,men er slakta og importert fra Uruguay!! Må jeg gi det til bikkja:confused:
|
Sitat:
|
Sitat:
glemte å si at den filmen er jo veldig horribel og takk og lov for at det der ikke er standard. |
Sitat:
|
Sitat:
i slike forhold blir ikke kjøttet godt heller. stresset dyrekjøtt smaker IKKE godt. og det er nok slikt kjøtt vi blir syke av. |
Hvis stresset dyrekjøtt ikke smaker godt, burde vel alt unntatt vilt smake grusomt. Tviler på at noen norske dyr IKKE er uhyre stresset på et slakteri?
|
Sitat:
|
Imorra skal jeg bestille kjøtt fra et reinslakteri, der vet jeg at det går ordenentlig for seg, nemlig:D
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Hvis man er det man spiser, så kan vi vel konkludere med at veganere er grønnsaker? :)
(edit: og jeg er en stut ;)) |
Og du et svin om du spiser svinekjøtt?:)
|
Mange kålhuer her inne da ja :)
|
Hmmm.. Da vokser det vel snart finner på meg da:D
|
Og jeg er en stor kikert. :D
|
Sitat:
De er jo et unntak foreløpig i dette landet, men hvis vi blir mer bevisste på hva vi velger å putte i munnen, vil industrien følge etter. Vi har faktisk makten sånn sett. Her er noen sitater fra hjemmesiden: "En fordel med et eget slakteri på gården er at fuglene slipper transport over lange avstander. Dette minsker skader på fuglene og utsetter dem for mindre stress. Ved slakting hentes fuglene til slakteriet flere ganger om dagen for at de skal tilbringe kortest mulig tid i transportkassene. Minst mulig stress og lidelser på fuglene er positivt for strukturen og smaken på kjøttet. En fordel for fuglene er at de slaktes manuelt og slipper å henge levende etter beina på et transportband før avliving. Hos oss legges fuglene manuelt i en elektrisk avliver, som bedøver dem før de avlives." "Vi prøver å gi fuglene et lykkelig liv og en «verdig død». Når fuglene er klare til å slaktes, blir de hentet av en de kjenner (som har vært med i det daglige stellet), plassert i kasser og kjørt den korte veien til slakteriet. Der blir de løftet ut av de samme personene som så legger dem i en elektrisk avliver. Dette gjør at du kan spise produkter fra Holte Gård med god appetitt og god samvittighet fordi du vet at dyret har hatt et godt liv og har endt sine dager på en så god måte som vi ser er mulig." |
Jeg kommer jo ikke til å spise kjøtt eller fisk uansett hvor det er slaktet, men det oppfor her høres jo uansett mye bedre ut enn på store, vanlige slakterier. Sånn skulle det vært på alle slakterier, men det er dessverre langt fra virkeligheten. Skulle jeg spist kjøtt nå, måtte det kun vært kjøtt fra slike gårder, jeg hadde aldri rørt vanlig slakterikjøtt.
|
Sitat:
|
Hmmm... jeg ser flere her bruker begrepet "human" om slaktemetoder. Ifølge Kunnskapsforlagets synonymordbok er "menneskevennlig" synonymt med "human".
Litt meningsløst kanskje, å snakke om menneskevennlig avlivning av dyr? - |
Sitat:
|
Sitat:
|
til dere som tror dyret lever etter at det er halsskåret tar feil.
en gris kan faktisk reise seg etter at det er blitt skutt og halsskåret i tillegg. dette kommer av kramper som oppstår selv om dyret er dødt. dette vet jeg for har drevet med griseoppdrett og har hatt slaktingen hjemme på gården. |
Sitat:
|
ja det gjør dem.
kan sprinte langt oxo :) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:14. |