Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell ernæringsdebatt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Er det rart det finnes mange overvektige barn? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41049)

Tittit 09-03-11 11:55

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kula (Innlegg 1050898)
Dette dreier seg ikke om å bli enige om å være ueninge. Det dreier seg om å ikke tillegge andre meninger de ikke har.

-

dette skrev jeg:
men utifra deg å forstå hadde vel du meldt fra til barnevernet om du så overvektige barn/ungdom el noen som sto å røyka.

det var vel mer heller ett spm.
men tok du deg nær av det så beklager jeg.

Tittit 09-03-11 11:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1050917)
Vil også protestere på den uttalelsen! Mine blodprøver har aldri vært så bra som etter at jeg la om til lavkarbo, og her snakker vi nesten 25 år med sykdom! Lavkarbo er rett og slett gull for kroppen min!
Selv blodprosenten har gått oppover :D

Bla Lutz har noe slikt som 40 års forskning på drøyt 10 000 mennesker, så den finnes.

Er vel heller ikke uten grunn at feks diabetes har blitt en folkesykdom på kostholdet som blir anbefalt?

Ja men det er jo helt topp for deg og din helse:):)
jeg sa ikke at det IKKE var helsegevinster ved kostholdet.
jeg sa at de fleste begynner på denne kosten for å gå ned litt i vekt og bli der.
la du om kostholdet for å bli kvitt 25 år sykdom?
el var det fordi du ville gå ned i vekt?

og du er en voksen person ikke ett barn som jeg debatterer om.
men jeg er kjempe glad på dine vegne at du har blitt så fris som du har,kjempe bra:)

Tittit 09-03-11 12:02

jeg tror at diabetes skyldes ferdig produsert mat og snop.

Charlott 09-03-11 12:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Titti76 (Innlegg 1050929)
Ja men det er jo helt topp for deg og din helse:):)
jeg sa ikke at det IKKE var helsegevinster ved kostholdet.
jeg sa at de fleste begynner på denne kosten for å gå ned litt i vekt og bli der.
la du om kostholdet for å bli kvitt 25 år sykdom?
el var det fordi du ville gå ned i vekt?

og du er en voksen person ikke ett barn som jeg debatterer om.
men jeg er kjempe glad på dine vegne at du har blitt så fris som du har,kjempe bra:)

Kanskje jeg hadde sluppet 25 år med sykdom om noen hadde vært mer bevisste med mitt kosthold da jeg var barn? For hos oss gikk det i skikkelig husmannskost ala statens anbefalinger ;)

Blir en litt merkelig logikk for meg dette, se på all sykdomm som finnes nå, ikke minst dette med dia2 som før var gammelmanns-diabetes, nå får stadig yngre dette. Alt av allergier, problemer med konsentrasjons, lærevansker osv osv. Å se sammenhengen mellom det og dagens kosthold er utenkelig?

Tittit 09-03-11 12:06

Han Lutz ja,hmm han skal jeg lese mer om.
vis ikke han kan vise til gode resultater om hvordan barns helse blir etter et liv på lchf
så er jeg fortsatt i mot at små barn skal leve på lchf

Charlott 09-03-11 12:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Titti76 (Innlegg 1050938)
Han Lutz ja,hmm han skal jeg lese mer om.
vis ikke han kan vise til gode resultater om hvordan barns helse blir etter et liv på lchf
så er jeg fortsatt i mot at små barn skal leve på lchf

Hehe, skjønner fortsatt ikke HVORFOR jeg... ;) Barn er da også mennesker?

Tittit 09-03-11 12:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1050936)
Kanskje jeg hadde sluppet 25 år med sykdom om noen hadde vært mer bevisste med mitt kosthold da jeg var barn? For hos oss gikk det i skikkelig husmannskost ala statens anbefalinger ;)

Blir en litt merkelig logikk for meg dette, se på all sykdomm som finnes nå, ikke minst dette med dia2 som før var gammelmanns-diabetes, nå får stadig yngre dette. Alt av allergier, problemer med konsentrasjons, lærevansker osv osv. Å se sammenhengen mellom det og dagens kosthold er utenkelig?

ja jeg forstår godt den tanke gangen.
og du har lykkes med å få ett godt liv.
alle ønsker vi jo det.
men vi er nå engang ikke likt laget.

nellie 09-03-11 12:09

Barn skal VOKSE, det skal helst ikke voksne.. Er ikke det en ganske markant forhold mellom barn og voksne da?

Charlott 09-03-11 12:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1050943)
Barn skal VOKSE, det skal helst ikke voksne.. Er ikke det en ganske markant forhold mellom barn og voksne da?

Barn kan vel VOKSE på ren, naturlig mat?

manne 09-03-11 12:11

Det er stor forskjell på LCHF som diett og LCHF som livsstil... Å begrense brød, poteter og andre kilder til karbohydrater er jo ikke det samme som å sette barn på diett.

Det virker som om dere som er veldig imot at barn spiser LCHF tror at foreldrene lar barna gå i ketose hele dagen... jeg tror ingen her inne mener det... :rolleyes:

nellie 09-03-11 12:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av manne (Innlegg 1050950)
Det er stor forskjell på LCHF som diett og LCHF som livsstil... Å begrense brød, poteter og andre kilder til karbohydrater er jo ikke det samme som å sette barn på diett.

Det virker som om dere som er veldig imot at barn spiser LCHF tror at foreldrene lar barna gå i ketose hele dagen... jeg tror ingen her inne mener det... :rolleyes:

På samme måte som det virker som at de som er veeeeldig opptatt av at barna skal spise LCHF mener at foreldre lar barna spise loff og nugatti dagen lang?

nellie 09-03-11 12:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1050945)
Barn kan vel VOKSE på ren, naturlig mat?

Nå kommer det veldig ann på hva man mener med LCHF da. Det er tydeligvis et veldig vidt begrep. Noen her inne mener jo at barn absolutt bør leve ketogent. Mens andre. F.eks ketolyselegen mener at man skal være forsiktig med det, pga at veksten kan forstyrres.

I følge MINE overbevisninger så spiser ungen min lavkarbo, mens andre synes jeg er en uansvarlig, feig mor, fordi at jeg mener at hun skal ha i seg karbohydrater i det hele tatt:)

nellie 09-03-11 12:17

Sitat:

Og jo:) Det er flere som mener nettopp det:)

Tittit 09-03-11 12:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1050940)
Hehe, skjønner fortsatt ikke HVORFOR jeg... ;) Barn er da også mennesker?

ja de er små mennesker som ennå ikke har vokst seg ferdig verken fysisk el psykisk.
hva om barna trenger mer karbohydrater i denne perioden.
det er der spm ligger.
jeg mener barn skal ha alsidig og variert kost med bla:
brød
ris
pasta
fisk
kjøtt
frukt
grønnsaker
saus (hjemmelaget)
snop (kos)
brus(kos)
osv osv. så lenge barna ikke er allergiske el har annen sykdom i fordøyelsen sin så burde de få smake på den maten de måtte ønske.

Charlott 09-03-11 12:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Titti76 (Innlegg 1050961)
ja de er små mennesker som ennå ikke har vokst seg ferdig verken fysisk el psykisk.
hva om barna trenger mer karbohydrater i denne perioden.
det er der spm ligger.
jeg mener barn skal ha alsidig og variert kost med bla:
brød
ris
pasta
fisk
kjøtt
frukt
grønnsaker
saus (hjemmelaget)
snop (kos)
brus(kos)
osv osv. så lenge barna ikke er allergiske el har annen sykdom i fordøyelsen sin så burde de få smake på den maten de måtte ønske.

Om det er slik hadde ikke inuittene overlevd som rase ;)

HVA mener du pasta og brød gjør som ikke grønnsaker gjør bedre for en barnekropp?

nellie 09-03-11 12:32

Sitat av sitat fra Lena Beatrice sin blogg i dag:
Sitat:

Ikke farlig å spise 20 gram karbo per dag resten av livet. Men hvis man er slank og frisk er det ikke nødvendig. Da kan 50-70 g per dag være mer optimalt for kroppen
Sitat Sofie Hexenberg.

Normalvektige, friske barn kan vel gå under denne kategorien? Så da støtter jeg meningene mine på nok en lavkarbovennlig-lege sin profesjonelle mening:D

Tittit 09-03-11 12:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1050976)
Om det er slik hadde ikke inuittene overlevd som rase ;)

HVA mener du pasta og brød gjør som ikke grønnsaker gjør bedre for en barnekropp?

jeg mener ikke noe annet enn at barna mine skal få prøve ut ulike matsorter,
de dør ikke av det.om det ikke gir noe mer enn litt ekstra karbohydrater,
hva så.kan da ikke være verdens undergang det.

Tittit 09-03-11 12:42

da de som gikk på Grethe Roede i sin tid,hva tror dere de gjorde da?
la om hele familiens kost etter det?
det gjorde ikke min mor iallefall.
spør av ren nysgjerrighet :)

Kula 09-03-11 12:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Titti76 (Innlegg 1050918)
dette skrev jeg:
men utifra deg å forstå hadde vel du meldt fra til barnevernet om du så overvektige barn/ungdom el noen som sto å røyka.

det var vel mer heller ett spm.
men tok du deg nær av det så beklager jeg.

Ta det helt med ro, det skal nok mye mer til før jeg tar meg nær av ting...

-

Vibeke-67 09-03-11 13:01

Sitat:

Bra og oppklarende innspill! Takk :heia:

Kanutten 09-03-11 13:55

Jeg har vært slank hele veien.. Både som barn og som ungdom. Som voksen også. Jeg spise brød, pasta etc etc. Ja, jeg spiste alt av fymat. Det som gjorde utslaget og "endret" meg var da jeg ble gravid. Mens jeg gikk gravid spiste jeg stort sett bare kinakål og agurk! Likavel gikk jeg opp 40 kilo. OG fikk påvist eggehvite i urinen.

Kiloene gikk ganske fort av igjen og jeg ble slank, atter en gang. Så ble jeg gravid igjen. Gikk atter opp 40 kilo. OG eggehvite på nytt igjen. Spiste bare grønt, noe annet fristet ikke.

Jeg gikk fort ned igjen, MEN fikk beskjed om at hormonene hadde forkludret kroppen enda mer så jeg måtte kanskje regne med at jeg ville utvikle diabetes.

Hva hvis jeg IKKE hadde blitt gravid? Hadde jeg DA fremdeles vært slank? Var det graviditetene som trigget noe i kroppen eller direkte forårsaket noe i kroppen?

Jeg tror ikke overvekt blant barn primært skyldes karbohydrater, men dårlig mat OG lite aktivitet. Kjappe poseløsninger istedet for å lage maten fra bunnen av SELV om den inneholder både litt hvetemel og andre ulumskheter er ikke bra. Og jeg ser jo på mine egne barn, de er slanke, men sitter pal foran datan 6 timer hver dag. Greitt, de spiller ikke hele tiden, det gjør lekser, herper maskinen og lærer mye, men likavel; de sitter i ro!!

Barn trenger å være i beveglese.

Tittit 09-03-11 15:00

mine barn er oxo tynne og aktive.
eldste jenta på 19 år er 150 høy og veier mellom 43-45 kg.
vesla på 3 år er oxo en type mini og sønnen på 5 år er lang og tynn.

Tittit 09-03-11 15:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1051087)
Jeg har vært slank hele veien.. Både som barn og som ungdom. Som voksen også. Jeg spise brød, pasta etc etc. Ja, jeg spiste alt av fymat. Det som gjorde utslaget og "endret" meg var da jeg ble gravid. Mens jeg gikk gravid spiste jeg stort sett bare kinakål og agurk! Likavel gikk jeg opp 40 kilo. OG fikk påvist eggehvite i urinen.

Kiloene gikk ganske fort av igjen og jeg ble slank, atter en gang. Så ble jeg gravid igjen. Gikk atter opp 40 kilo. OG eggehvite på nytt igjen. Spiste bare grønt, noe annet fristet ikke.

Jeg gikk fort ned igjen, MEN fikk beskjed om at hormonene hadde forkludret kroppen enda mer så jeg måtte kanskje regne med at jeg ville utvikle diabetes.

Hva hvis jeg IKKE hadde blitt gravid? Hadde jeg DA fremdeles vært slank? Var det graviditetene som trigget noe i kroppen eller direkte forårsaket noe i kroppen?

Jeg tror ikke overvekt blant barn primært skyldes karbohydrater, men dårlig mat OG lite aktivitet. Kjappe poseløsninger istedet for å lage maten fra bunnen av SELV om den inneholder både litt hvetemel og andre ulumskheter er ikke bra. Og jeg ser jo på mine egne barn, de er slanke, men sitter pal foran datan 6 timer hver dag. Greitt, de spiller ikke hele tiden, det gjør lekser, herper maskinen og lærer mye, men likavel; de sitter i ro!!

Barn trenger å være i beveglese.

"BARN TRENGER Å VÆRE I BEVEGELSE"

knall utsagn:)

langaard 09-03-11 15:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Titti76 (Innlegg 1051175)
"BARN TRENGER Å VÆRE I BEVEGELSE"

knall utsagn:)

Enig! Det er nesten så man skvetter til, om man hører lyden av barn som leker ute nå til dags:)

jvb 09-03-11 19:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1050959)
Og jo:) Det er flere som mener nettopp det:)

Nå vet jeg ikke om det var meg du siktet til, men for å klare opp saken: Det JEG sier er at barn TRENGER ikke hvetemel/korn og stivelse.

Og for orden skyld vil jeg også klart si ifra at dette betyr (så slipper dere å tolke dette):
Barn tar ikke skade av det en gang i blant, men de trenger det altså ikke.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:38.