![]() |
Sv: Oida - Jaquesson igjen
Sitat:
|
Kanskje det er Kari som burde gå i terapi og til psykolog, lære seg litt folkeskikk... :-D
|
Sitat:
For å formulere meg på en annen måte da. Jeg har aldri sett Jørgen Foss uttale seg om egen overvekt uten at det på en eller annen måte har vært alle andre sin feil og han sier ingenting i retning av at han har et ansvar selv. Det er hele 100%. |
Fantastisk bra diskusjoner i denne tråden og mer enn noe annet synliggjør for meg at leiter vi lenge nok så finner vi alltids en "hylle" å plassere vår egen overvektighet på. Det beste må vel være å med vett og viten i behold påstå at fysiske og termodynamikkens lover IKKE gjelder for en selv. Den var ny og ikke så rent lite orginal.
KJ har et par poenger som jeg av prinsipp støtter, men her står egentlig poler litt mot hverandre og slik jeg ser det i tråden...begge poler har piggene greit ute overfor hverandre og da blir budskapet noe borte. Han J Foss er det klassiske ekspemplet for meg på en som fullstendig forsøker overlate ansvaret over på andre ting enn seg selv. Det er synd for fyren er jo hyggelig og har virkelig et problem med sin overvekt. Dog, så får han ikke mye sympati fra min side, like lite som KJ får det, for sin sutring og fraskrivelse av ansvar. KJ er jo en trimdronning à la Jane Fonda for meg, mulig de er forskjellige, men budskapet deres er vel temmelig likt. Kanskje hun burde holdt seg til trimmen fremfor å uttale seg alt for mye om overvekt i media :) |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg har ingen fasit, og jeg har heller ikke lagt meg opp i diskusjonen. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Det finnes like mange spørsmål som det er svar.
Det at Kari ikke har fått svar kan skyldes at hun ikke har stilt de rette spørsmålene. Jeg lurer på hva Kari sier den gang hun får beskjed om at kolesterolet er for høyt og at bloddukkeret bør stabiliseres. Jeg har sett mange få den beskjeden etterhvert selv om de er både tynne og spreke. |
Og soga fortset:
Sitat:
Jadda :D:D:D:D |
Never ending story :eek:
|
Det der var en fin kronikk, synes jeg! :ja:
|
Sitat:
|
Ok kronikk ja, men jeg savner noe mer av hva de savner? Hvilket tilbud savner de, og hva savner de i mediadebatten?
Kronikken, slik jeg leste det nå, påpeker at Kari J og er avlegs innenfor forskningsmiljøene - men hvorfor? De synes det er for mange behandlingstilbud til overvektige, men hvilket tilbud bør være tilgjengelig da? Og hva bør debatten inneholde for å være konstruktiv? |
Så selv om jeg ikke vet mye om det tekniske her, så kan jeg ikke være enig i at min overvekt skyltes kalorioverskudd. Den skyldtes insulinresitens. Jeg la på meg av mager kylling og salat. Jeg trente hundre ganger mer enn jeg trener nå, jeg spiste mye mindre enn jeg spiser nå, likevel la jeg på meg. Selvfølgelig hadde jeg ikke lagt på meg om jeg helt hadde sluttet å spise, men da hadde jeg jo dødd. Bokstavlig talt. Jeg fikk ikke anorexi av dette, jeg ble ikke syklig tynn av så lite mat. Jeg var skrubb sulten hele tiden, men la likevel på meg.
Slik er min historie også, Vibeke-67! Teorien om kalorier inn-kalorier ut stemmer dårlig i mitt tilfelle, jeg har ikke spist eller overspist på grunn av følelser, jeg har tatt ansvar etter gjeldene råd. Men har endt opp som overvektig. Grunnet uheldige gener, det er flere i familien som er ubegripelig feite, og feil kostholdsråd. Jeg takker dette forumet, Fedon Lindberg som gikk i fronten for karbohydratreduserte kostholdsråd og mitt kjære internett som gir meg tilgang til ny (eller annen) kunnskap, for at jeg nå går ned i vekt, og har fått orden i hormonsystemer og helse. Det eneste jeg unner Kari J er noen bilringer rundt midjen, haha.. Det er synd at feite mennesker må operere ut helt fine indre organer, og leve med slaskehud og fettdiare resten av livet, fordi det er den eneste løsningen offentligheten har når "spis mindre-spis fettfattig-tren mer"-rådet ikke virker.. |
Hear hear....
http://www.dagbladet.no/2012/10/01/k...edme/23669873/ Sitat:
|
Haleluja :heia:
|
Sitat:
Kari uttaler seg noen ganger ganske bombastiskt og strengt, men det folk glemmer er at noen ganger så trenger man rett og slett å få høre sannheten. Når man er overvektig er det veldig lett å tulle seg inn i ett nett av løgner og selvbedrag og legge skylden over på mange andre faktorer (dette forumet er fullt av slike mennesker, og føler du deg truffet, så ja...da har du grunn til det) for å slippe å innse fakta over at det er en selv som er årsaken til sin egen overvekt. Det er ganske få prosentandeler som er så ekstremt overvektige fordi de har en eller anne sykdom i seg selv, det finnes nok en del andre faktorer i tillegg til dette. Jeg som overvektig føler meg ikke støtt, dette fordi jeg har stukket fingeren i jorda for lenge siden og erkjent fakta. Flere bør kjøre det. |
Det er fremdels ikke akseptabelt å gå til direkte, offentlig personangrep for det. slik som hun gjorde i denne saken.
|
Sitat:
|
Sitat:
Ifølge den unge fruen J, så burde det vel ikke serveres noenting !! Folk kunne jo forsyne seg, spise det og bli feite :eek: |
Sitat:
Med mindre BMI på 22 er overvekt i en hysterisk fettskrekk-sfære, da. Hvem vet. |
Sitat:
|
Kommer et TV program om noen som har slanket seg over et år snart. De har vært under veiledning av Kari J. Jeg er nødvendigvis ikke enig i alt Jørgen F og Kari J alltid lirer ut av seg, men dette programmet skal jeg se.
Link: http://www.dagbladet.no/2012/10/15/n...sson/23845753/ Hvorfor? Jo for å få lært mer om hva hun legger til grunn for sine uttalelser og ikke minst for å lære. Jeg tror det er viktig å se på programmet for å lære og ikke boikotte hverken den ene eller andre. "Møte" med åpent sinn uavhengig av hva mine fordommer mot både Jørgen F og Kari J er fra før. Er iallefall en dame der som har lavt stoffskifte og som har vært "født" overvektig som har fått en annet syn på sin egen overvekt og problemer knyttet til dette i dagliglivet. Er det søppel, javel da slår jeg av, men har nå bestemt meg for å gi alle en sjans. Kanskje flere her inne også burde gjøre det samme? :) |
Jeg skal se på, jeg! Ikke fordi jeg er blodfan av Kari, men fordi jeg kjenner en som er med!;)
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:28. |