Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

akas 16-11-12 21:33

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1403152)
Hvor får man kjøpt bakstepinnner til lefsebaking?

Husfliden?

Kitt 16-11-12 22:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1403031)
Noen som vet hvor jeg får kjøpt ubehandlede barnestoler (slike små trestoler) i storoslo området?

Må de være ubehandlet?
På IKEA har de en serie som heter Sundvik. De kommer i 3 farger som fungerer som grunning om du skal male på stolene. Koster bare 169,-

Supera 16-11-12 22:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1403048)
Noen som har peiling på spotify?
Jeg logget meg på via facebook. Angrer på det. Har sendt inn mine visa-detaljer, så prisen blir trukket. (er det fastpris? Det stok ikke hva det kostet). Kan man trykke på noe for å velge bort at andre ser hva jeg hører på?

Jeg ønsker at min mann skal kunne bruke min spotifykonto, utenå være på min facebook side. Noen som vet råd?

Edit -> preferences.
Under social network, klikk "disconnect from Facebook".

Carisma 16-11-12 22:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1403175)
Må de være ubehandlet?
På IKEA har de en serie som heter Sundvik. De kommer i 3 farger som fungerer som grunning om du skal male på stolene. Koster bare 169,-

Tar de evt decoupage også? Jeg er ikke helt sikker på om maleferdighetene strekker til :o

vaskeklut 16-11-12 23:19

på hvilken kanal, og når går ghosthunters eller hva det heter? de der kisene som blir låst inne på områder der det visstnok spøker og så filmer de alt som skjer eller ikke skjer.. jeg har glemt hvor og når jeg så det :o jeg har canal digital om det hjelper. jeg blir gal av å ikke finne ut!!! :eek:

Kitt 17-11-12 00:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1403181)
Tar de evt decoupage også? Jeg er ikke helt sikker på om maleferdighetene strekker til :o

Det er jeg helt sikker på. De er jo ferdig grunnet og bør derfor kunne brukes til alt. En ubehandlet stol vil trekke mye lim, tenker jeg!

Jeg lager sånne, jeg da:
http://forum.lavkarbo.no/picture.php...075615&thumb=1 http://forum.lavkarbo.no/picture.php...075615&thumb=1

Photobscura 17-11-12 16:52

Jeg har ca 200 gram kraft fra fårikål. Hvor mye av det kan jeg bruke på en ca fem liters gryte med lapskaus?

Kanutten 17-11-12 20:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1403324)
Jeg har ca 200 gram kraft fra fårikål. Hvor mye av det kan jeg bruke på en ca fem liters gryte med lapskaus?

Alt, ellers blir det tamt. Eller jeg tror det blir tamt uansett. Kok noen kjøttbein og tilsett krafta.

Marella77 17-11-12 23:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1403180)
Edit -> preferences.
Under social network, klikk "disconnect from Facebook".

Takk for svaret Supera, men jeg finner ikke noe som heter preferences... Finner edit profile da...

Supera 17-11-12 23:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1403424)
Takk for svaret Supera, men jeg finner ikke noe som heter preferences... Finner edit profile da...

Hm, jeg har preferences i min spotify... Det står at snarveien til det er ctrl+p. Prøv ctrl+p.

Marella77 18-11-12 00:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1403429)
Hm, jeg har preferences i min spotify... Det står at snarveien til det er ctrl+p. Prøv ctrl+p.

skjedde ikke noe med å trykke ctrlp her... Jeg skriver inn spotify.com, deretter logger jeg meg inn. Så går jeg på edit profil...

vaskeklut 18-11-12 00:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1403433)
skjedde ikke noe med å trykke ctrlp her... Jeg skriver inn spotify.com, deretter logger jeg meg inn. Så går jeg på edit profil...

du må åpne selve programmet, ikke nettsiden for å gjøre dette.....

Marella77 18-11-12 01:04

Har nå prøvd dette også... skjønner ikke noe jeg, men takk for at du prøver, hehe ;)

Photobscura 18-11-12 17:35

Noen voksne her som har erfaring med sondemating via knapp på magen? Leser litt på nettet nå, men hadde vært ok med noen som vet hvordan det er. Hvordan tilbereder dere maten som skal inn? Får dere noen problemer med magen? Sånne ting?

Dietta 18-11-12 17:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1403677)
Noen voksne her som har erfaring med sondemating via knapp på magen? Leser litt på nettet nå, men hadde vært ok med noen som vet hvordan det er. Hvordan tilbereder dere maten som skal inn? Får dere noen problemer med magen? Sånne ting?

Junor har knapp - og det er det lureste vi noen gang har gjort ;)
Selvfølgelig av helt andre årsaker enn deg, men dog.
Han spiser vanlig lavkarbo mat. Jeg deler maten hans i en spisedel og en sondedel. Han spiser det han liker godt (fx syltetøy) oralt, og resten blander jeg ut med vann og kjører en runde i stavmikseren.
Han har hatt det siden han var 4 år (16 nå), og det fungerer veldig bra. Er av og til hard i magen, men det skyldes nok mer innaktivitet (rullestol) enn at han blir sondet.
Knappen er ikke til hinder for noen ting. Han bader i svømmebasseng, og liker godt å ligge på magen. Har aldri virket som han gjør noe av det.
Jeg skifter knappen selv, og det går også helt fint. I starten brukte jeg en bedøvende gel, men det har jeg sluttet med. Går helt fint uten.

Kanskje 18-11-12 17:48

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

To spørsmål:
1 - Har googlet og googlet - finner ikke svar. Plutselig har Appstore på min iphome blitt engelsk. :veitikke:Når jeg skal inn, får jeg følgende beskjed: Account not in this store. your account is not valid for use in the us store, you must switch to the Norwegian store before purchasing. og valget OK.
men jeg aner ikke hvordan :confused:

Spørsmål 2:
Hvordan skal jeg klare å beregne riktig vannmengde til min Dolce gusto picolo? Trodde den regulerte alt selv jeg, men så er den ikke automatisk:kadetgaar. Så jeg må altså selv vite når jeg skal stoppe vannet.

vanskelig å vite når kapselen er ferdig og ikke. Føles som sløs å kaste den når det er masse igjen. Og så blir smaken rar fordi det kommer for mye eller for lite vann oppi koppen :confused: :(

Photobscura 18-11-12 17:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1403679)
Junor har knapp - og det er det lureste vi noen gang har gjort ;)
Selvfølgelig av helt andre årsaker enn deg, men dog.
Han spiser vanlig lavkarbo mat. Jeg deler maten hans i en spisedel og en sondedel. Han spiser det han liker godt (fx syltetøy) oralt, og resten blander jeg ut med vann og kjører en runde i stavmikseren.
Han har hatt det siden han var 4 år (16 nå), og det fungerer veldig bra. Er av og til hard i magen, men det skyldes nok mer innaktivitet (rullestol) enn at han blir sondet.
Knappen er ikke til hinder for noen ting. Han bader i svømmebasseng, og liker godt å ligge på magen. Har aldri virket som han gjør noe av det.
Jeg skifter knappen selv, og det går også helt fint. I starten brukte jeg en bedøvende gel, men det har jeg sluttet med. Går helt fint uten.

Takk for svar! Det virket jo i utgangspunktet som noe veldig dramatisk, og jeg mistet haken litt da jeg sa det nærmest i spøk til kirurgen jeg har vært i kontakt med etter jeg ble operert, men han responderte som at det ikke var et umulig alternativ dersom det ikke finnes andre løsninger ... (Forstår det også sånn at det er uproblematisk å fjerne knapp og slange senere, treghet i det offentlige systemet er jo også noe, og jeg vet ikke hvor lenge jeg holder ut ...).
Men det begynner å fortone seg for meg som et veldig reellt alternativ, og da jeg så at det fortsatt er mulig å spise normalt ved siden av, og det at den senere kan fjernes, så ... Når det liksom føles som om det er småstein i selv den mest ihjelkokte suppe begynner det hele å bli en ganske kjedelig affære ...
Godt også å høre at ting som svømming går an!

Noen som har personlige erfaringer? Altså, som har/har hatt knapp på magen selv?

Dietta 18-11-12 17:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1403686)
Takk for svar! Det virket jo i utgangspunktet som noe veldig dramatisk, og jeg mistet haken litt da jeg sa det nærmest i spøk til kirurgen jeg har vært i kontakt med etter jeg ble operert, men han responderte som at det ikke var et umulig alternativ dersom det ikke finnes andre løsninger ... (Forstår det også sånn at det er uproblematisk å fjerne knapp og slange senere, treghet i det offentlige systemet er jo også noe, og jeg vet ikke hvor lenge jeg holder ut ...).
Men det begynner å fortone seg for meg som et veldig reellt alternativ, og da jeg så at det fortsatt er mulig å spise normalt ved siden av, og det at den senere kan fjernes, så ... Når det liksom føles som om det er småstein i selv den mest ihjelkokte suppe begynner det hele å bli en ganske kjedelig affære ...
Godt også å høre at ting som svømming går an!

Noen som har personlige erfaringer? Altså, som har/har hatt knapp på magen selv?

Skjønner godt at dette kan virke som et godt alternativ Photo.
Ikke noe problemer å kvitte seg med den akkurat når du vil. Faktisk har noen så godt grokjøtt at hvis ballongen sprekker, så snakker vi om timer før hullet lukker seg.
Glemte å si at noen blir plaget av villkjøtt. Dvs, kroppen prøver å lukke hullet, og produserer kjøtt som legger seg rundt åpningen. De fleste bruker lapisstift (etsende) og fjerner det på den måten. Hvis jeg gjør det, bruker jeg zylokain (bedøvende) først, og da blunker gutten ikke engang.

Photobscura 18-11-12 18:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1403690)
Skjønner godt at dette kan virke som et godt alternativ Photo.
Ikke noe problemer å kvitte seg med den akkurat når du vil. Faktisk har noen så godt grokjøtt at hvis ballongen sprekker, så snakker vi om timer før hullet lukker seg.
Glemte å si at noen blir plaget av villkjøtt. Dvs, kroppen prøver å lukke hullet, og produserer kjøtt som legger seg rundt åpningen. De fleste bruker lapisstift (etsende) og fjerner det på den måten. Hvis jeg gjør det, bruker jeg zylokain (bedøvende) først, og da blunker gutten ikke engang.

Godt å høre! Og jeg har veldig godt grokjøtt (og opp gjennom årene gjennomhullet både det ene og det andre, dog av kosmetiske årsaker. :p Sjelden ting gror igjen så veldig fort når det første har grodd rundt, var altså det jeg siktet til. ;)), så akkurat det med selve gjennomføringen er jeg ikke så redd for. :) Ser at det går ca to måneder fra man setter i slangen til knappen kan settes på. Kan man sondemate i disse to første månedene? Og vet du om dette påvirker produksjonen av magesyre?

Dietta 18-11-12 18:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1403693)
Godt å høre! Og jeg har veldig godt grokjøtt (og opp gjennom årene gjennomhullet både det ene og det andre, dog av kosmetiske årsaker. :p Sjelden ting gror igjen så veldig fort når det første har grodd rundt, var altså det jeg siktet til. ;)), så akkurat det med selve gjennomføringen er jeg ikke så redd for. :) Ser at det går ca to måneder fra man setter i slangen til knappen kan settes på. Kan man sondemate i disse to første månedene? Og vet du om dette påvirker produksjonen av magesyre?

Stemmer at det er ca 2 måneder fra du går fra slange til knapp :ja: Ikke noe problem å sondemate i denne perioden. Slangen er mer et irritasjonsmoment, junior sin var vel ca 15 cm lang.
Kan dessverre ikke si noe særlig om eventuelt økt produksjon av magesyre. Men den erfaring vi har her så vil jeg si at det ikke har påvirket i særlig grad.

Photobscura 18-11-12 23:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1403699)
Stemmer at det er ca 2 måneder fra du går fra slange til knapp :ja: Ikke noe problem å sondemate i denne perioden. Slangen er mer et irritasjonsmoment, junior sin var vel ca 15 cm lang.
Kan dessverre ikke si noe særlig om eventuelt økt produksjon av magesyre. Men den erfaring vi har her så vil jeg si at det ikke har påvirket i særlig grad.

Takk for svar, Dietta! :)

En annen ting jeg lurer på! Har linsevæska ha noe å si for at linsene blir tørre på øynene? Sliter litt med dette, mulig det er en tilvenningssak, har ikke brukt linser på noen år, før nå de siste tre ukene (men avvekslet en del med briller). Men om så er tilfelle, noen som kan anbefale en linsvæske som gir best mulig fukt? Per nå bruker jeg Optifree replenish. (Tror jeg den heter, i alle fall).

Huldr 19-11-12 00:27

Konserveringsmidler eller andre kjemiske greier i linsevsken kan irritere, i alle fall. Jeg husker at jeg har byttet noen ganger i årenes løp, men det er lenge siden nå, så har ingen anbefalinger. Jeg sleit med tørre øyne i årevis, bruker endagslinser nå og det fungerer bedre for meg. Jeg får veldig lett proteinbelegg på linsene og da blir det tørrhet og irritasjon, så det er bedre å kunne kaste linsene (med forbehold om at det kan ha skjedd en del på linsefronten og linsevske de siste årene ...). Jeg måtte gå over til å bruke hydrogenperoksydrens, med katalysator hvor linsene måtte vre i noen timer. Litt lite fleksibelt hvis man trenger å ta av linsene i løpet av dagen, så det ble en utilfredsstillende løsning i lengden.

På den annen side er jo månedslinser tykkere og holder bedre på fuktigheten. Men det er stor forskjell på linser, og alle er jo forskjellige - jeg ville spurt optikeren om en annen type linsevske og evt en annen type linse, hvis det ikke blir bedre :)

Photobscura 19-11-12 00:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Huldr (Innlegg 1403790)
Hvis det er mye konserveringsmidler i linsevsken kan den irritere, i alle fall. Men månedslinser blir ofte mye tørrere enn endagslinser. Noen er bedre enn andre, så du kan evt prøve en annen type linse også.

Sist jeg prøvde engangslinser så "skar" de nærmest på øyet. Får uansett prøve så mange typer linser jeg bare vil gratis hos optikeren etter jeg betalte for det første paret inntil jeg finner noen som passer. Denne typen er de som var minst ille sist, men da hadde jeg også et mye større problem med tørre øyne. Kan høre med optikerne ift. det med konserveringsmiddel!

Huldr 19-11-12 00:48

Har utvidet svaret mitt litt :)

Egentlig har jeg vel tørrhetsproblemer med endagslinsene også, når jeg tenker meg om. Men jeg har dem ikke på så mange timer av gangen, og går med briller når jeg er hjemme, så da går det bra. Det finnes nok bedre linser enn de jeg har, men det blir så veldig dyrt igjen ...

Uansett er det lurt å begrense bruken, ha en linsefri dag i uka, og ta dem av om kvelden samt la det gå minst en halv time om morgenen etter at du har våknet før du tar dem på :)

Photobscura 19-11-12 01:39

Så det nå! Så det er proteinbelegg, det heter? Pleier å få en sånn tåkete hinne på dem utpå dagen om jeg har brukt dem fra morgenen av. Men jeg har alltid briller på meg først på dagen, og tar ellers linsene ut når de blir for ubehagelige. Har en og annen linsefri dag også (selv om jeg egentlig skal bruke dem hver dag i prøveperioden, forsåvidt. Men det ååårker jeg ikke). Men jeg synes de kunne ha vart litt lenger enn de gjør før de blir tørra, da. Som sagt, høre med optikeren! Er snart tom for linsevæske uansett. Har ny kontroll om en drøy uke, tror jeg. Takk for svar! :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:13.