![]() |
Sv: Cesar Millan
aatinka: Hurra for info og gode innlegg fra deg!! Skjønner godt at det er vanskelig å forholde seg saklig når man blir så hardt angrepet :p
Vil også nevne dette dere snakker om... rødsonehunder. Jeg forstår ikke helt at det er så krise om en del av disse avlives. Kan de, ved hjelp av humane metoder, bli 100 % trygge hunder, så for all del, det er jo supert! Men en død hund lider ikke, og det finnes mer enn nok hunder i verden, så bedre å avlive enn å påføre hunden ubehag/traumer eller risikiere at den ender opp som en tikkende bombe og man risikerer at den skader mennesker. |
Sitat:
Jeg har sansen for mye av det Aatinka sier - og det meste er jeg enig i - jeg er derimot svært uenig i å kalle Cesar for mishandler - og jeg mener Aatinka her for lite informasjon og grunnlag til å kjøre slike anklager mot Cesar. Jeg opplever GENERELT at dere som er mot Cesar argumenterer på SVÆRT tynt grunnlag når dere ikke har sett seriene engang! Jeg må vel bare begynne å innse at dere har "bestemt" dere for at slik er det - uten at grunnlaget nødvendigvis må være tilstede. Dette sees kanskje best ved at ingen av dere kommenterer mine saklige poeng vedr metodebruk når det gjelder hunder... er det ingen som har noe å si? Er dere bare ute etter å diskutere "du sa det og jeg sa det og det sa jeg IKKE det så og buhu alle er i mot meg..." - så kanskje jeg bare skal trekke meg ut ;) |
Kos dere med denne da.. :love:
|
Jeg kan ikke svare for noen av de andre "motstanderne", men jeg har sett maaange episoder av serien. Jeg har ikke sett en eneste episode hvor han ikke benytter seg av vold/makt, dvs. spark/dytt/røsk/rist/legg på siden...
Det er ingen tvil om at han bruker negativ forsterkning og positiv straff. Det er jo PRINSIPPET her vi mener er feil! Det går dermed ikke på å mene at hunden ikke tåler et lite dult eller å bli ristet, men at man da risikerer at den blir forvirret og misfortår. Den vil lære, og kan gjøre det "den skal", men vil adlyde "lederen" for å unngå straff, ikke fordi den synes det er gøy. Synes Aatinka har forklart så godt at det skulle ikke vært noen tvil i hva "vi" er imot! Dyremishandling eller ikke, ikke godt å si... hvor går grensen for barnemishandling, da? |
Sitat:
|
Sitat:
Hahha...den var god ja ... Jeg orker ikke være med på diskusjonen lenger men lykke til videre.:D |
Sitat:
POENGET med å trekke frem det var ikke for å diskutere treningsmetode, men fordi jeg har sett hvor "bortreiste" disse 2 unghundene har vært pga LEK, har jeg overhode ikke problem med å forstå at man kan måtte gå inn med rimelig fysiske metoder på hunder som er tilnærmet "hysteriske". Og selvsagt lekte/herjet de flere ganger, både langs veien og andre steder. 2 friske, glade og unge hanner er dårlige på å velge egnede steder for lek. Tyder vel bare på at de ikke har blitt spes passiviserte ;) Du diskuterer ting som blir litt på sidelinja av denne diskusjonen og går ut i fra at jeg ikke trener positivt fordi jeg ikke kan stå rolig og vente til hundene er ferdige med å leke i veien. Lurer jo litt på hvordan du kom frem til at du vet hvordan jeg trener? Bare for å unngå flere misforståelser, hundene ble IKKE straffet og jeg var IKKE sint. Jeg fjernet dem fysisk fra en potensielt farlig situasjon. |
Sitat:
|
Sitat:
Men igjen - jeg er absolutt _ikke_ for vold mot dyr. |
Sitat:
|
Jeg er veldig kjent med Monty Roberts metoder, og driver selv med hest. MEN - vi mennesker er verken hester eller hunder! Vi kan IKKE erstatte en annen hest/hund. Dette blir spesielt viktig når det gjelder hester, iom at de er byttedyr. Jeg synes ikke om alle metodene til Roberts heller, men det er en annen diskusjon...
|
Sitat:
|
Såklart gjentar jeg når det blir spurt om det samme omigjen og omigjen. "Dere" påstår jo sågar at ingen av "motstanderne" har sett serien!!
Nei, vi disukterer ikke barnemishandling, men du må da kunne se en viss sammenheng? Vi mener ikke lenger at man må bruke vold for å tukte barn, hvorfor er det greit å gjøre det mot hunder? Noe av det verste jeg ser CM gjøre, er når han legger hunder på siden, og tvinger dem til å ligge i en stresset situasjon, til de "gir seg". Dette synes jeg er vondt å se på! Ja, det "funker" jo, men det er utrolig nedverdingende, og det kan knekke en hund psykisk... Det er ingen vits å diskutere dette med den hensikt å bli enige, det forstår jo jeg og. Men det må jo være lov å uttrykke sine meninger. |
Sitat:
men å si at jeg støtter en dyremisshandler er faktisk å gå for langt. jeg er vokst opp med hunder og andre dyr hele mitt liv. på det meste hadde vi 30 hunder,6 katter 2 fugler,16 griser,3 hester og 12 høner. jeg anser meg selv som en god dyre kjenner. og jeg vil ha meg frabedt å bli beskyldt for å holde med en som driver med dyremishandling. jeg hadde egentlig tenkt å bli dyrlege,men så ble ikke. |
Sitat:
Men, hva ville du gjort i en slik situasjon da? Hva er den koorekte måten å gjøre det på? |
Sitat:
signerer!!!!!! |
jeg har forresten gått for å ha ett spesielt godt håndlag med dyr.
pleier ikke å skryte av meg selv men nå føler jeg at det er på sin rett at jeg forteller det. jeg synes denne diskusjonene har vært fin jeg og selv om vi diskuterer her betyr det ikke at mann ikke liker personen som står bak de ulike meningene,dette er tross alt en debatt om en sak. |
Nei, han går jo inn for å gjøre hunden underdanig. Og mange vil tåle det, helt klart.
Jeg driver ikke med hund, og har ingen formening om hvordan jeg ville gjort det, men jeg har så mange gode venner som trener hund gjennom positive metoder, at jeg er hundre prosent sikker på at det finnes bedre metoder. Man må da ha lov å uttale seg om at noe ser fæt ut uten å være i stand til å behandle problemet selv? Jeg driver med hest, og har jobbet en del med problemløsning der. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg vil også påstå at jeg nok ikke hadde vært like dyktig som ulvemor til å disiplinere en valp så det er helt uaktuelt for meg å prøve meg på:D |
Sitat:
Noe av grunnen til at disse hundene har havnet i den situasjonen de er i er jo nettopp at eierene er tafatte og ikke innser problemet, eller at de syns så synd på dyret at de gjør ting verre. Til orientering: Jeg har masse erfaring med hunder (og andre dyr). |
Sitat:
Vi ser ikke straff, vi ser en som fysisk går inn for å bryte et negativt mønster på hunder som ofte har blitt ekstreme i sin væren :) Hadde man gått inn tidligere enn hva som er tilfelle med de "verste" hundene ville din metode ha fungert. Mener jeg :) |
Sitat:
Sitat:
|
det er umulig å sammenligne mennesker og hunder.
det hadde jo blitt helt feil. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:54. |