![]() |
Sv: Vaniljefudge (myke karameller)
Jeg er helt fersk både på lchf og her inne, men prøver meg nå på vaniljefudge. De står og småputrer på komfyren, i teflonkjele uten lokk. Jeg tok en halv vaniljestang, delte og tok ut frøene som jeg selvsagt puttet i kjelen. Så lar jeg barken koke med til alt er ferdig. Har smakt og dette virker veldig lovende.
|
ååå, jeg fikk lyst å lage dette nå, men..
Kan jeg bruke vanlig sukrin istedenfor og vaniljestang? |
Sitat:
|
Ser det er flere som synes disse smakte smør, dette var også min (og gårsdagens gjesters) oppfatning. Er det noen som har prøvd oppskriften med litt mer fløte / mindre smør?
Noen kommenterte prisforskjell sukrin / -melis. Vi kjøpte to pk sukrin og så tok jeg litt av dette i stavmikseren og i løpet av to sekunder hadde jeg sukrinmelis. Har prøvd dette med vanlig sukker på jobben og min oppfatning er at sukrin løste seg mye fortere opp enn vanlig sukker (måtte der stå med stavmikser i en "evighet") |
Sitat:
Ble veldig fin smak av vaniljefrø og -stang (bortsett fra den dominerende smørsmaken, da :() |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Gelepulver er jo greit å tilsette, da stivner det vel lett. "Problemet" mitt er at jeg ikke vil tilsette annen smak enn vanilje, det er den jeg synes er best. Her er det godis kun på lørdag, så jeg må vente med å forske mer på dette, men jeg skal nok få det til :p |
veldig godt! :D men neste gang skal eg halvere melissukrin innholdet.. kjenner litt sånn ettersmak som er litt stram...
|
Jeg har prøvd meg på disse i dag, og må si at jeg er litt smått bummed out foreløpig. Røra/massen ble mørkmørkbrun, selv om jeg småkokte på lav varme, men den skilte seg heldigvis ikke da. Nå står de til kjøling i kjøleskap (og tre stk i fryseren :D ) og jeg håper de faktisk stivner... :p
|
De fikk finere farge når de stivnet :D Jeg er litt enig i at det føles som å spise smør, men det har jeg igrunnen ingen problemer med :lol: Dessuten er det deilig å kunne spise to karameller og så ikke orke mer :lol:
|
Tusen tusen takk for en super oppskrift!
Var litt nervøs når jeg prøvde den, ettersom flere hadde opplevd problemer emd at røren ikke stivnet, pluss at jeg var litt skeptisk til denne "kalde" smaken som mange ikke likte fra sukrin. (Aldri brukt eller smakt sukrin i noe før) Men selv om røren skilte seg litt i begynnelsen, var det bare å røre forsiktig og mot slutten samlet den seg fint, skiftet farge til nydelig karamellfarge og smakte himmelsk. Jeg brukte ekte vaniljestang (liker ikke sånn vanniljepulver greie, ekte er alltid best), vanlig meierismør og synes ikke de ble for salte. Men de er temmelig mektige (kanskje like greit) så et par tre stykker om dagen er mer enn nok. Og det passer meg utmerket, da varer de lengre. Så nok en gang - Tusen tusen takk!! |
Tror nok jeg må redigere utsagnet fra i går litt: det GÅR ann å spise mer enn to! :p Alle er borte :p
|
Sitat:
Ja dem er gode :D |
Sitat:
|
Denne står til kjøpling nå, smakte på røra, den var god, håper nå det stivner. Har hatt peanøtter i, og tenkte jeg skulle ha over mørk sjokolade
|
Jeg skal lage ny runde av disse i dag :)
|
Jeg lagde en porsjon i går. De fikk skikkelig seig konsistens! Karameller! :snill: Trikset var å bruke FOS (fruktoligosakkarider) og så brukte jeg litt vaniljestevia. :snill: Bakdelen er at FOS er fiberlignende og gjør magen min til gasskraftverk hvis jeg spiser for mange av karamellene... Eller var det kanskje positivt så jeg holder meg i bedre i skinnet? :geip:
|
Disse skal jeg prøve meg på i dag... Gleder meg veldig!!! Håper det er like godt som dere gir uttrykk for:):):):):):):)
|
Disse er knalle gode. Massen skilte seg under koking men det gikk nokonlunde greit å piska det saman att til ein masse etter kokinga før eg heiv det i kjølen. Brukte lang tid på å stivna, trur kanskje eg skal bruka litt mindre smør neste gong (som mest sannsynlig blir I DAG!).
|
Jeg har laga disse flere ganger og noe som jeg synes er veldig godt er:
Når de har stått i kjøleskapet ei lita stund så trykk nedi lite peanøtter el no så blir det sykt godt :) mmmmm Kan og dekke de med sjokkis, det gjorde jeg til påske |
Sitat:
Takk for tips! Hva er karboinnholdet i det? |
Sitat:
|
Sitat:
Men advarsel: man blir gasskraftverk hvis man spiser mer enn bittelitt FOS. EDIT: fant denne. Sitat:
|
Hvor får dere tak i sukrinmelis? Finner det ikke noe steder jeg....:(
|
Helsekost :smile:
Jeg laget disse igjen i forgårs og de er så gode. |
Nå er jeg i gang med mitt andre forsøk på å lage disse, dummet meg fullstendig ut første gang med alt for høy varme! Nå krysser jeg fingre og tær for at jeg får det til. Vaniljefudge i smågodthyllen er noe av det beste jeg vet :rolleyes:
|
Disse er virkelig gode! Skal lage en ny porsjon i dag og ha med i bursdag i morgen:)
|
Prøver meg på disse igjen, men denne gangen har jeg kakao pulver i,også skal jeg ha litt hakkede salte mandler i tilslutt:) gleder meg :D
|
ååååååååååååååååå takk og lov for deg og denne oppskriften. smakte sååååååååååååååå digg. lagde likså godt dobbel oppskrift jeg. og tok i litt mindre sukrin... venter på de skal bli helt stive nå ... dårlig tid... hihihi
|
Sitat:
|
Har prøvd denne to ganger nå, å den skilte seg begge gangene....
Men skal sies at jeg tømte av smørret å hadde resten i former å satte de kaldt. De ble veldig gode men jeg følte mange karameller gikk i vasken siden det skilte seg :) |
NÆMENN KRISTIN DA!!!:nei: hvorfor gjør du slikt...
|
:lol:
Man skal dele gode oppskrifter! :lol: |
mmmmmmmmm ... denne må prøves :sikle:
|
Prøvde denne i kveld, men den skilte seg etter ca 30 min. Etter å ha finlest hele tråden ser jeg at man ikke skal røre mye...jeg sto jo og rørte sakte, omtrent hele tiden...så ikke trikset med 1 ss vann før langt uti heller...kanskje en idé å skrive det i oppskriften på første side siden denne tråden har blitt veeeeldig populær og lang? :p
Skal prøve på nytt i morgen, må bare kjøpe inn mer kremfløte :D |
Da mine to første fordøk skilte seg men dog ble gode selvom det ble mindre!
Så bestemte jeg meg for å lage oppskriften x3 slik at jeg fikk mer en bare 6biter.... Men denne gangen skilte ikke røra seg :D Ble ekstremt mye a fudgen, å det skal sies at jeg tror jeg er litt avhengi av dem! Har aldrig tålt sukker så er fantastisk å kunne spise godter som ikke gjør meg dårlig! Elsker denne oppskriften <3 |
Sitat:
|
Nam nam! Nå vet jeg hva jeg skal lage til jul ja! <3 ( eller kanskje før)
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:59. |