Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Photobscura 01-12-12 20:20

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1407321)
:lol: Fantastisk :D

Men takk! Skal sjekke ut linkene :=

Jaggu glad jeg aldri har likt vingummi, sånn sett! :D

Lillemy71 02-12-12 10:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1407305)
Forstår jeg det riktig som at den trives best i ca skygge ...? Nå står den i vinduet.

La den stå i vinduet du. Skygge betyr først og fremst at den ikke skal ha direkte sol (her i landet gjelder det bare vår/sommer). Her i landet er det jo ganske så mørkt på vinteren og bare et vindu vil gi nok lys. Dersom det kommer sol på den sånn mellom april til august/sept kan du flytte den til et annet vindu, litt inn i rommet eller sette opp skjerming.

Photobscura 02-12-12 12:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1407400)
La den stå i vinduet du. Skygge betyr først og fremst at den ikke skal ha direkte sol (her i landet gjelder det bare vår/sommer). Her i landet er det jo ganske så mørkt på vinteren og bare et vindu vil gi nok lys. Dersom det kommer sol på den sånn mellom april til august/sept kan du flytte den til et annet vindu, litt inn i rommet eller sette opp skjerming.

Takker! :) Hvordan er den i forhold til vanning?

Lillemy71 02-12-12 13:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1407441)
Takker! :) Hvordan er den i forhold til vanning?

kan tørke lett ut. Vann den da skikkelig opp til den ikke trekker mer, ikke småskvett hele tiden :D

Photobscura 02-12-12 13:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1407452)
kan tørke lett ut. Vann den da skikkelig opp til den ikke trekker mer, ikke småskvett hele tiden :D

Hjertelig takk! Jeg trenger all den hjelpen jeg kan få når det kommer til potteplanter, altså. ;)

Dietta 02-12-12 13:55

- jeg lurer på hvor syla mi er................

Vaffeljernet som var borte for en stund siden, har nå kommet til rette. Det lå plutselig på plassen sin på hylla i kjelleren :eek:

Betyr det at jeg har smånisser som driver ap med meg :confused:

Kanskje 02-12-12 14:11

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Noen som vet hvilken kapsel til Dolce Gusto som minner mest om "vanlig kaffe" , f.eks de røde posene fra Friele til vanlig kaffetrakter? Lurer på hva jeg skal kjøpe inn og tilby mine foreldre som drikker denne kaffen. Jeg har absolutt ikke greie på ren kaffe, så da blir det dumt å kjøpe inn mange forskjellige.

Gerd 02-12-12 14:12

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1407462)
Noen som vet hvilken kapsel til Dolce Gusto som minner mest om "vanlig kaffe" , f.eks de røde posene fra Friele til vanlig kaffetrakter? Lurer på hva jeg skal kjøpe inn og tilby mine foreldre som drikker denne kaffen. Jeg har absolutt ikke greie på ren kaffe, så da blir det dumt å kjøpe inn mange forskjellige.

Rød Zoege bruker vi i stedet for traktekaffe :)

smgj 02-12-12 15:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1407307)
Og jeg har lyst på elefantfot! Dé røttene! :D Men de får man nok ikke til 25 kroner på Rema 1000. :cool:

Veldig ofte kan man finne sånne med 3 klumper i potta til 30-40kr. Om man steller pent med disse og setter dem i hver sin potte (og holder kattene borte fra dem) så kan de bli riktig store med årene.

Rin 02-12-12 15:34

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1407462)

Når jeg er hjemme hos mine foreldre og deres Dolce Gusto-maskin drikker jeg den grønne kapselen som heter Aroma. Den er rund og mild og veldig "vanlig" kaffe.

Bønna200 02-12-12 21:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1407459)
- jeg lurer på hvor syla mi er................

Vaffeljernet som var borte for en stund siden, har nå kommet til rette. Det lå plutselig på plassen sin på hylla i kjelleren :eek:

Betyr det at jeg har smånisser som driver ap med meg :confused:

:ja:

Du får sjekke om syla ligger der den skal. :p

Dietta 02-12-12 21:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1407610)
:ja:

Du får sjekke om syla ligger der den skal. :p

Ikke foreløpig - men nå har jeg mista gubben også :eek::eek::eek:

langaard 02-12-12 21:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1407615)
Ikke foreløpig - men nå har jeg mista gubben også :eek::eek::eek:

:eek:

Dietta 02-12-12 22:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1407617)
:eek:

Noen har nissan bort :eek:

langaard 02-12-12 22:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1407623)
Noen har nissan bort :eek:

:w00t: Tviholder på mannen min her:D

BenteR 03-12-12 01:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1407626)
:w00t: Tviholder på mannen min her:D

Jeg la min sånn for sikkerhets skyld :p

Noen som vet hva som er for lavt blodtrykk?
Har vært pjuskete både i går og i dag og sjekket. 72/45 første gangen og femten minutt senere 71/52
Så lavt tror jeg ikke jeg har hatt tidligere. Målingene ble tatt mens jeg satt (og hadde sittet i ro ei god stund)

Dietta 03-12-12 01:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1407649)

Har vært pjuskete både i går og i dag og sjekket. 72/45 første gangen og femten minutt senere 71/52
Så lavt tror jeg ikke jeg har hatt tidligere. Målingene ble tatt mens jeg satt (og hadde sittet i ro ei god stund)

Vet ikke så veldig mye om dette, men vet i hvert fall at det ikke er normalt med så lavt brlodtrykk BenteR.
Les litt her.

BenteR 03-12-12 01:42

Takk; får knaske lakrisrot og se om det hjelper.
Hjertet er sterkt og friskt sies det, men det er plagsomt når man svimler sånn.

Kitt 03-12-12 08:50

Sitat:

Dette er ekstremt lavt og jeg syns du bør snakke med legen om det allerede i dag!
Vekten går ufrivillig ned og blodtrykket ville fått en hvilken som helst monitor til å pipe lenge og vel!!!:eek:
Drikker du nok? Får i deg nok salt?

Lavt blodtrykk er jo sjelden farlig i seg selv, men det er mer hvorfor du ligger så innmari lavt jeg blir bekymret for! Særlig i tillegg til vekten som bare går nedover!
http://www.vektoperasjon.no/forum/im...s/storklem.gif

vaskeklut 03-12-12 12:16

Jeg spør her også! Er det noen som har konkrete-ish forslag til bøker til ei jente på ni år? Hun er aktiv med alt mulig (sporty familie) og maler og tegner mye. Jeg har tenkt på kanskje noen teknikkbøker osv, men jeg er usikker på om hun kanskje er litt for ung enda.

smgj 03-12-12 12:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1407765)
Jeg spør her også! Er det noen som har konkrete-ish forslag til bøker til ei jente på ni år? Hun er aktiv med alt mulig (sporty familie) og maler og tegner mye. Jeg har tenkt på kanskje noen teknikkbøker osv, men jeg er usikker på om hun kanskje er litt for ung enda.

Kanskje du kan finne noe her?
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/enk...sgruppe^Ungdom

Søket fungerer sånn at du skan bruke søkeord i toppen (f.eks tegning) og så avgrense til norsk og aldersgruppe i venstre kolonne etterpå... Mulig du skjønte det, men jeg køla en stund før jeg forsto.

Lich 03-12-12 12:33

Sitat:

Hei BenteR
Hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt meg en tur til legen:)
Dette blodtrykket er,som du vet,lavt og det må være en årsak til at det blir slik.
Synes det ville vært naturlig å diskutere med legen om det kan være Pga.Medisiner du tar feks?
Med så lavt trykk må man være litt forsiktig med å reise seg fort fra liggende stilling, så man ikke går i gulvet.

vaskeklut 03-12-12 12:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1407768)
Kanskje du kan finne noe her?
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/enkeltSok.do?sok=tegning&order=DESC&side=0&fasett= aldersgruppe^Ungdom

Søket fungerer sånn at du skan bruke søkeord i toppen (f.eks tegning) og så avgrense til norsk og aldersgruppe i venstre kolonne etterpå... Mulig du skjønte det, men jeg køla en stund før jeg forsto.

Takk! Jeg fant mye bra :ja:

BenteR 03-12-12 21:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1407713)
Dette er ekstremt lavt og jeg syns du bør snakke med legen om det allerede i dag!
Vekten går ufrivillig ned og blodtrykket ville fått en hvilken som helst monitor til å pipe lenge og vel!!!:eek:
Drikker du nok? Får i deg nok salt?

Lavt blodtrykk er jo sjelden farlig i seg selv, men det er mer hvorfor du ligger så innmari lavt jeg blir bekymret for! Særlig i tillegg til vekten som bare går nedover!
http://www.vektoperasjon.no/forum/im...s/storklem.gif

Natriumnivået mitt har vært rett over referanseområdet, men har gått litt ned i senere tid (og magnesium har økt kraftig).
Jeg har faktisk økt saltmengden i den senere tid siden verdiene på natrium gikk nedover. jeg bruker havsalt og bergsalt, ikke "juksesalt".
Jeg drikker to kopper kaffi med fløte om morgenen, 1 kopp te med kokosolje om kvelden og ca 2 - 2,5 liter vann i løpet av dagen.

Jeg kan maile legen min, men siden jeg står på vent til Rikshospitalet, så rekner jeg med at jeg får beskjed om og vente til da.

Lich; jeg tar ingen medisiner som skal påvirke blodtrykket. Men jeg har jo oppdaget at jeg bør reise meg litt forsiktig :)

I dag er blodtrykket forresten som vanlig igjen, 109/86.

vaskeklut 03-12-12 21:46

Ja, altså. Jeg har et bokspørsmål igjen, jeg :o Jeg er også på jakt etter bok til en fireåring. Meeen, jeg vil ikke kjøpe sånne standard som kardemomme by osv, for det er så sannsynlig at hun har. Samme med sånne ting som er superpopulært... Er det noen som har et forslag? :o

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:04.