Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Cherry 18-04-10 23:17

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hvordan lege en øyebetennelse uten legemidler? I det hele tatt mulig?

Vettel 18-04-10 23:58

Rene hender er viktig! Altså ikke ta i øyet med noe skittent.

Vask øyet flere ganger om dagen, når det dannes puss med sterilt saltvann. Ren bommulsdott. Bytt "dott" underveis i vaskingen, så basseluskene vaskes bort og ikke gnis utover.

Om det går over, kommer ann på hvor intenst det er. Og tålmodighet...

blåbær 18-04-10 23:59

Legemidler som i reseptbelagte eller i det hele tatt? Kloramfenikol er ikke reseptbelagt.

Du kan forsøke å rense øyet med saltvann noen ganger til dagen, og selvfølgelig ikke bruke øyesminke så lenge det varer.

Kitt 19-04-10 00:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 864437)
Hvordan lege en øyebetennelse uten legemidler? I det hele tatt mulig?

Mener du øyebetennelse eller vanlig øyekatarr?

En betennelse der man blir skrekkelig lyssky og har store smerter, bør behandles av lege!

En vanlig øyekatarr forårsakes som regel av ufarlige bakterier som skylles ut av øyet så lenge man ikke er tett i nesen! Vanlig saltvann til neseskylling lager man selv av 1stor spiseskje salt som løses opp i 1liter kokende vann!
Ikke skyll nesen før vannet er romtemperert!;)

Kitt 19-04-10 00:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av blåbær (Innlegg 864458)
Legemidler som i reseptbelagte eller i det hele tatt? Kloramfenikol er ikke reseptbelagt.

Når sluttet kloramfenikol å være reseptbelagt?
Husker det som et evig mas da ungene var små. Man kunne ikke sende dem i barnehagen før de hadde fått behandling i minst 24 timer, så det var om å gjøre å få dem til legen så fort som bare f...!

Jeg fikk kloramfenikol på resept senest i påsken, jeg! Både salve og dråper. Har en rar øyesykdom!:p

Jabba 19-04-10 00:17

Kan man få dagpenger hvis man sier opp jobben sin selv? Er det en slags "karantene-periode" man må gjennom først? Hvor lenge?

Kitt 19-04-10 00:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 864474)
Kan man få dagpenger hvis man sier opp jobben sin selv? Er det en slags "karantene-periode" man må gjennom først? Hvor lenge?

Du får 8 uker "karantene" om du sier opp selv!
En kul arbeidsgiver vil ofte gå med på å si deg om opp om du spør pent!;)

blåbær 19-04-10 00:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt
Når sluttet kloramfenikol å være reseptbelagt?
Husker det som et evig mas da ungene var små. Man kunne ikke sende dem i barnehagen før de hadde fått behandling i minst 24 timer, så det var om å gjøre å få dem til legen så fort som bare f...!

Jeg fikk kloramfenikol på resept senest i påsken, jeg! Både salve og dråper. Har en rar øyesykdom!:p

Shit, du har rett! Det er jo selvfølgelig reseptbelagt :o

Blanda kortene litt her ... Sorry!

Jabba 19-04-10 00:38

Kan man reise på ferie når en er sykemeldt?

Max 19-04-10 07:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 864480)
Kan man reise på ferie når en er sykemeldt?

Er det i arbeidsgiverperioden? Hvis du får sykepenger fra NAV, skal du jo krysse av på sykemeldingsblanketten dersom du reiser utenlands. I visse tilfeller kan legen skrive en attest på at det er greit med utenlandsopphold ved feriereise, dersom det ikke går ut over behandling/sykdom.

Er du sykemeldt i ferien din, har du krav på å få ferien på ny, dersom ferien ikke kan avvikles som planlagt.

streber 20-04-10 00:36

Hver gang jeg tror jeg har fått litt taket på ting på lavkarbo, er det noe nytt jeg snubler over. Kann noen hjelpe meg?? Av en eller annen grunn gjorde vanlig/ekte meierismør at jeg la på meg alt jeg hadde fått av på ketolyse. Så jeg kuttet det ut og begynte å steke i kaldpresset olivenolje. Nå får jeg høre at det blir farlig( noe skumle greier som skjer med oljen ved høy varme) ved høy varme. :eek:Men jeg trodde det var sundt? Hva kan jeg bruke istedet???:o

Kitt 20-04-10 00:44

Noen sier rapsolje, men her inne er det vel cocosaen uten smak som går for å være best.
Kokosolje tåler svært høye temperaturer uten å bli herdet eller transfett eller hva det nå er det blir til!:p

streber 20-04-10 00:57

Takk for svar snille Kitt! Jeg må nå hvertfall bruke opp den dyre oljen jeg har kjøpt, må vel på helsekost da for å få tak i cocosa da vel?

Photobscura 20-04-10 02:51

Hmm ... Hvordan vet du at det er meierismør du la på deg av?

Kitt 20-04-10 08:50

Har du kjøpt en dyr, god olje kan du heller bruke den over salaten eller til ovnsbakte grønnsaker!:sikle:

Cocosa finner du på helsekosten og på Smartclub, har jeg hørt!:)

streber 20-04-10 11:42

Photo, det var det eneste nyinnførte den måneden jeg bare gikk opp og opp. Turte rett og slett ikke fortsette, begynte ikke på kur for å bli større enn før liksom:p
Kitt- SMART CLUB la de ned her:(dumt- likte den butikken, sjelden jeg er i nærheten av helsekost, så det kan ta sin tid før jeg får skaffet det.

Vettel 20-04-10 11:58

Rapsolje er billig og bra. :) Olivenolje kan du bruke til dressinger, salalt, helle over pizza/foccacia, etc.

streber 20-04-10 12:11

Rapsolje skal kjøpes:D

Cherry 20-04-10 13:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av streber (Innlegg 865080)
Photo, det var det eneste nyinnførte den måneden jeg bare gikk opp og opp. Turte rett og slett ikke fortsette, begynte ikke på kur for å bli større enn før liksom:p
Kitt- SMART CLUB la de ned her:(dumt- likte den butikken, sjelden jeg er i nærheten av helsekost, så det kan ta sin tid før jeg får skaffet det.

Gikk du ned når du kutta meierismøret da?

Carisma 20-04-10 20:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av streber (Innlegg 864959)
Hva kan jeg bruke istedet???:o

Det kan være melkeproteinene du reagerer på. Da kan du smelte smøret, la det kjølne litt slik at alt det hvite legger seg i bunnen og bruke det blanke på toppen. I følge Fedon.

Photobscura 20-04-10 21:13

Ok. Jeg synes bare det hørtes rart ut, er jo ikke mye melkeprotein i smør, akkurat. Spiser du andre meieriprodukter?
Rapsolje tåler ikke steking sånn som meierismør gjør, forresten.

Vettel 20-04-10 21:19

Man kan fint bruke raps til steking, men ikke frityr, så høy temperatur er ikke bra.

Har googlet litt rundt, og virker ikke som om de blir helt enige i hva som er sunnest å steke i.

Vettel 20-04-10 21:20

Fedon om steking: http://www.nrk.no/programmer/tv/puls...tene/1.1317654

Kitt 20-04-10 22:01

To kokker jeg kjenner sverger uavhengig av hverandre til rapsolje både fordi den skal tåle relativt høy temperatur og fordi den spruter minst!

Men hva slags olje er det som brukes til frityrolje, da?:veitikke:

Kitt 20-04-10 22:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 865305)
Men hva slags olje er det som brukes til frityrolje, da?:veitikke:

Fant ut at Findus bruker palmeolje til sin frityrolje. Er det lurt?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:03.