Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Festmat (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=123)
-   -   Black Sunday (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=20397)

Kitt 23-03-10 16:41

Sv: Black Sunday
 
Jeg brukte vanlig meierismør og det var nok ikke det som gjorde at kaken ble for mørk og tung for meg og de fleste andre i min familie!

Maja 24-03-10 09:12

Sv: Black Sunday
 
Da har jeg prøvd denne kaken også. Vet ikke helt hva jeg skal si om resultatet. Det ble definitivt konfekt. Føles nesten som å spise ren sjokolade.

Jeg brukte 200 g freia 70% premium med 30 g kh/100g og 150 g sukrin. Hvis man deler kaken i 8 stykker, så blir det ca 7.5 g kh pr stykke. Kaken ble mer enn søt nok, kanskje en tanke for søt?

Jeg valgte å skille eggeplomme og hvite. Jeg pisket eggeplommer og sukrin og tilsatte 1 dl kremfløte for at sjokoladesmaken ikke skulle bli altfor intens. Jeg stivpisket eggehvitene. Det ble så mye røre at jeg måtte bruke en stor form (24 cm) og kaken hevet så mye i ovnen at den gikk over kanten på formen. Tok den ut etter nesten 1 time, da den begynte å bli svidd på toppen, men fremdeles var veldig våt inni. Den falt fullstendig sammen ved avkjøling og nå er den ikke høyere enn 1-2 cm. Vet ikke om det er sånn det skal være eller om min kake er mislykket??

Jeg kan ikke melde meg på i hallelujakoret som sier at dette er verdens beste kake. Men folk har jo forskjellig smak og preferanser. For meg ble dette litt for lite "kake" og mer som å spise ren sjokolade, men det er vel derfor det kan kalles konfektkake. Det smakte godt, men dette er ikke noe jeg kommer til å servere gjester.

Gracella 24-03-10 17:53

Sv: Black Sunday
 
Maja: Server kaken i tynne stykker med rømme og bringebær til. Da får man en syrlig "motvekt" til konfektsmaken :).

Ellers klarte jeg det mesterstykke å bruke 1/2 kg smør i stedet for 250g :eek:
Står og skravler i vei mens jeg skjærer opp og smelter hele pakken!! Nå skal det jo sies at jeg vanligvis kjøper 250 grams pakker, men jeg kan ikke skjønne hva jeg tenkte på.

Kaken er litt saltere (og fetere!) enn godt er, men jeg skal vel klare å få den ned - med rømme og bringebær, he, he

Maja 24-03-10 18:05

Sv: Black Sunday
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gracella (Innlegg 853270)
Kaken er litt saltere (og fetere!) enn godt er, men jeg skal vel klare å få den ned - med rømme og bringebær, he, he

Jeg brukte usaltet meierismør, og det tror jeg er lurt mtp at det ikke skal være saltsmak i en slik kake.

Jeg leste et sted at noen hevdet at kaken hadde brownieskonsistens, men det har ikke min kake. Den er mer porøs enn seig liksom...

Jeg skjønner ikke hvordan en kake som hever seg til over kanten på kakeformen kan falle sammen til å bli bare 1 cm. Noen som kan forklare hvorfor.

Jeg har laget glassur av Anton Berg sukkerfri som jeg smeltet og rørte sammen med usaltet smør og litt kremfløte. Kaken smaker helt ok. Mannen min synes den er god.

Gracella 24-03-10 20:17

Sv: Black Sunday
 
Kaken min er også litt "fast og svampete", ikke som en brownies, nei.
Jeg bruker en ganske liten form, da synker den ikke så mye sammen.

hoppetussa 26-03-10 21:18

Sv: Black Sunday
 
får man kjøpt slike sukkerfrie sjokolader hvor som helst,eller må en på helsekost??

Kitt 26-03-10 22:12

Sv: Black Sunday
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hoppetussa (Innlegg 854629)
får man kjøpt slike sukkerfrie sjokolader hvor som helst,eller må en på helsekost??

Rema har Cloetta sine, både mørk og lys variant!

Charlott 26-03-10 23:20

Sv: Black Sunday
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 854656)
Rema har Cloetta sine, både mørk og lys variant!

Ikke Rema her på Gjøvik.... :o Merkelig at de ikke har det samme utvalget i hele kjeden... :confused:

Kitt 26-03-10 23:22

Sv: Black Sunday
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 854697)
Ikke Rema her på Gjøvik.... :o Merkelig at de ikke har det samme utvalget i hele kjeden... :confused:

Det er ikke alle butikkene som har plass til/vil ta inn alt. men er det i sortimentet, skal de kunne bestille alt du ber om, sier butikksjefen på min kjære, flotte Rema!:hearts:

Charlott 26-03-10 23:27

Sv: Black Sunday
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 854700)
Det er ikke alle butikkene som har plass til/vil ta inn alt. men er det i sortimentet, skal de kunne bestille alt du ber om, sier butikksjefen på min kjære, flotte Rema!:hearts:

Er 2 Remaer her, får ta en liten runde og snakke pent med butikksjefmenneskene :p

Kitt 27-03-10 00:20

Sv: Black Sunday
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 854702)
Er 2 Remaer her, får ta en liten runde og snakke pent med butikksjefmenneskene :p

Gjør det, du, så bestiller de nok til deg. De får jo varer fra hovedlager hele tiden, så det burde gå fort også!:)

Elmira86 25-04-10 21:45

Sv: Black Sunday
 
bruker dere vanlig salt smør eller usaltet?

Kitt 25-04-10 22:03

Sv: Black Sunday
 
Jeg brukte i hvert fall helt vanlig meierismør!:)

Mosepjusk 25-04-10 22:04

Sv: Black Sunday
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Elmira86 (Innlegg 867585)
bruker dere vanlig salt smør eller usaltet?

Jeg bruker alltid vanlig meierismør.

Elmira86 26-04-10 13:29

Sv: Black Sunday
 
det var godt, for det er det jeg handlet inn:D

Tone-G 07-05-10 17:35

Sv: Black Sunday
 
Jeg lager denne nå, og røren smaker fantastisk godt :sikle:

Gleder meg til det ferdige resultatet :heia:

Tone-G 08-05-10 08:46

Sv: Black Sunday
 
Åhhhh, denne skal jeg bake igjen !
Tok meg et stykke nå som frokostdessert, å gleder meg til neste dessert.. Tror nemlig det blir flere stykker idag :heia:

Nam!

Karboadolf 28-07-10 09:14

Sv: Black Sunday
 
:)Denne kunne jeg tenke meg å prøve, men hvor får man tak i kokesjokolade uten sukker og karbohydratet?

Kitt 28-07-10 12:20

Sv: Black Sunday
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Karboadolf (Innlegg 907094)
:)Denne kunne jeg tenke meg å prøve, men hvor får man tak i kokesjokolade uten sukker og karbohydratet?

På Rema feks!!!
De fører sjokoladen fra Sukkerfritt, både mørk og lys.
Den mørke inneholder 50g karber pr 100g, men av disse er 48 sukkeralkoholer og kan trekkes fra!:D

Karboadolf 28-07-10 13:05

Sv: Black Sunday
 
Takk for svaret, da er det bare å glede seg til kake til helgen.:D

Pandaguri 01-08-10 16:03

Sv: Black Sunday
 
Dette er kanskje et dumt spørsmål, men bruker dere varmluft når dere steker kaka?

Jeg forsøkte meg på denne, men brukte ei 23cm form, og synes kaka ble for lite stekt etter en time (brukte ikke varmluft). Men den var såpass god at jeg kommer til å lage den igjen :)

Kitt 01-08-10 16:11

Sv: Black Sunday
 
Jeg brukte i hvert fall ikke varmluft!:)
Kaken skal jo være litt rå og tung på en måte!

Pandaguri 01-08-10 16:24

Sv: Black Sunday
 
Ok, da blir det uten varmluft neste gang også :)

Kaka falt forresten veldig sammen når jeg tok den ut av ovnen, men men, er vel smaken som er det viktigste :)

MiniMe74 05-08-10 21:52

Sv: Black Sunday
 
Kaken er laget og ble kjempe god!:) Tusen takk for oppskriften!

Denne burde vel være grei å fryse? Tenkte at det kunne være kjempe fint å ha kaken nedfryst i biter så jeg kunne ta med meg et stykke når jeg skal bort på middag og sånn.

kjgros 08-01-11 12:56

Sv: Black Sunday
 
Hei!
Hvor får man tak i sukker og karbofri kokesjokolade?:)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:55.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no