![]() |
Sv: Cesar Millan
Det er heldigvis ikke du, Carisma, som bestemmer om jeg har rett til å ha en mening. Jeg har to venninner som er utdannet klikkertrenere, og flere andre som driver med det.
jeg har sett både hunder og hester som er "døde", altså knukket psykisk av å ha blitt undertrykket på en slik måte som CM gjør. Jeg har sett at det finnes så mye bedre metoder å gjøre treningen på. Jeg er prinsipielt imot straff, og spes. i form av fysisk straff. Jeg mener at jeg har rett til en mening. Og selv om du selv har hunder, så gjør ikke det deg noe spesielt mer kvalifisert til å mene noe om sånn eller slik trening. |
Jeg er jo selvsagt ikke uenig i at det har skjedd feil fra eierens side før CM tilkalles! Så at det har gått for langt er jeg enig i, bare ikke metodene. Prinsipielt.
|
Sitat:
|
Sitat:
Det jeg sier er nærmere det at du ikke driver med trening i den situasjonen du beskriver i det hele tatt. Du driver ganske riktig med brannslukning. Det jeg sier er at dersom man trener med utelukkende positiv forsterkning så utsetter man ikke hundene for en situasjon de ikke er trent til og forventer at de skal klare det. Jeg aner ikke hvordan du trener jeg, bare konstaterer at du ikke driver med ren klikkertrening i ordets rette forstand. Når du er nødt til å stå å dytte eller hindre en hund fra å reise seg opp når du møter noen på tur så driver du ikke med positiv forsterkning. |
Sitat:
|
hunder er like unike som oss mennesker.
ikke alle kan behandles likt. |
Sitat:
Nå må du LESE det jeg skriver da... Jeg brukte denne konkrete situasjonen for å illustrere hvor lite kontakt man får med 2 unge, hannhunder i lek. At det eneste som fungerte var å gå fysisk inn. Bruke knær, føtter og i verste fall flytte de fra hverandre etter nakkeskinnet. Og at jeg derfor har forståelse for at CM i enkelte tilfeller går "hardt" inn fysisk. Jeg har også skrevet flere ganger at hver for seg var det null problem med hund på tur, de gikk greit å fulgte normalt med. Men, med TO unge hunder som giret opp hverandre spilte ikke tidligere trening inn. De ville leke og dreit vel greit i hva jeg mente om det. Hadde dette vært hunder som var knekt og kuet av hardhendt behandling hadde de vel ikke engang turt å leke med meg i nærheten ;) Jeg bruker forøvrig en del klikker for å belønne konsist, men klikkertrener har jeg aldri sagt jeg er ;) Man kan trene positivt uten å være klikkertrener vet du :) |
Sitat:
Jeg ville ha sørget for at hunden ikke fikk positiv forsterkning på den negative atferden. Jeg ville ha trent på den nye atferden langt vekk fra den situasjonen som hunden vanligvis oppviste den negative atferden. Jeg ville ha overtrent den atferden jeg vil at hunden skal gjøre i stedet, så økt vansklighets graden for hunden ved å innføre flere elementer som inngår i den situasjonen hvor den negative atferden inntreffer. Tilslutt ville vi ende opp med den situasjonen hvor hunden pleide å utføre den negative atferden og ville ha lykkes med treninga dersom hunden i stedet valgte å gjøre den andre atferden som vi har trent på. Mye av tanken bak er troen på at alle velger å gjøre det som man tror lønner seg for en selv på kort eller lang sikt. Når hunden skjønner at det lønner seg å gjøre noe annet, velger han det som lønner seg. Cæsar gjør vel det samme, bare at han bruker andre metoder til å få hunden til å skjønne hva som lønner seg. |
Sitat:
|
Sitat:
Og igjen, jeg sier ikke at du ikke driver med positiv forsterkning i andre situasjoner, men at du umulig kan drive med utelukkende positiv forsterkning når du viser til hvordan du gjør det i situasjonen over. |
Joda, ser at mange hunder er "ødelagt" før CM kommer inn i bildet. Og jeg ser at en del av hundene blir veldig flinke til å "gjøre det de skal", og blir kanskje velfungerende i sosiale situasjoner. Men jeg ser ikke glade hunder som gjør det de skal fordi de er positivt trent, og liker det de gjør, men hunder som gjør det de skal fordi de vet at de blir straffet hvis de ikke gjør det de skal eller gjør feil.
Det er mange veier til Rom... men vi er uenige om hvilken vei som er den beste/rette. Det er jo helt greit. |
Sitat:
Jeg har erfaring med omplasseringshunder da jeg var krisehjem og jeg skal love deg at mye av den tvangsmessige atferden til disse hundene ikke var særlig mottakelig for såkalte dempende signaler ... til det var de for "ødelagt" til å skjønne poenget. Og det er vel egentlig poenget mitt. Vi er nok stort sett enige om at vennlige og positive metoder fungerer best for de FLESTE hunder. En del enkelttilfeller vil ikke disse metodene fungerer. Det er da jeg mener dulting og fysisk kontakt (IKKE slag og spark!!!) kan være til hjelp for å avlede og for å få oppmerksomheten til hunden. Jeg forstår ikke hvorfor dette er så vanskelig å forstå? |
Må sitere Frøy:
Selv har jeg nok lest innleggene til aatinka med andre briller, og jeg setter pris på innleggene hennes. Takk for at du tør å være kritisk og belyse saken fra flere sider, aatinka! __________________ Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt— og de kloke så fulle av tvil. — Bertrand Russel LOL Signerer |
Sitat:
Tvertimot er hunden så lite hjernevasket og kuet at han gjerne ypper mot den andre hannhunden :) En eplekjekk hannhund som styres av hormoner er ikke særlig kontaktbar og å by opp andre hannhunder på bråk aksepteres ikke. Enkelt og greit :) Hadde vel ikke vært særlig snilt ovenfor den andre hunden å latt min holde på, hadde det vel? Og for å trene spesifikt på en slik situasjon måtte jeg hatt tilgang på mange ulike hanner som hadde tålt at min inviterte på bråk. Lite gjennomførbart :) Hadde hannen reagert negativt på ALLE hunder hadde det vært enklere å trene, men hunder er like selektive som oss i fohold til hvem de klikker på og med :) En helt annen ting er når jeg gikk med begge to, reagerte den ene negativt fulgte den andre med. De var et team. Da ville ikke en klikker pælmet i hodet på dem holdt engang ;) |
Sitat:
Da må man finne noe annet som hunden liker. Du behøver ikke bruke klikker heller, fungerer nesten like fint å si bra, f.eks. Blir ikke like presist, men fungerer som regel bra. Noen sørger for at hunden er sulten før trening,bruker ball, fille, fysisk lek osv. Man bruker enhver anledning til å trene, vil hunden hilse på en annen hund, klikker du i det hunden gjør det du vil (f.eks øyekontakt) og slipper den løs så den får hilst. Vil den frem å lukte på noe spennende så få den til å gjøre det du vil at den skal gjøre først, klikk og la den lukte. Etterhvert skjønner den opplegget, det skjer noe kult når klikket kommer og begynner å lure på hva den kan gjøre for å få det kule til å skje. Du må selvfølgelig sørge for at alt det morsomme ikke skjer av seg selv da. Du må styre det morsomme som skjer. Du må ha kontroll over forsterkningen.Den ene rottweileren min var totalt uinteressert i godbiter, men hun elsket kos og vilter lek. Mye lettere med hannhunden som er et matvrak. |
Sitat:
|
Er litt forvirret;)
Dere som er imot Milan liker ikke metodene hans. Dere snakker om positiv trening. Det er vel alle enig i er det beste. Dere har sett den store flokken han har, Milan går/løper sammen med de alene, ingen har bånd på seg. Er dette redde, kuede, tikkende bomber? Han behandler hunder som har problemer. Ikke velfungerende eller valper i programmet. Et program handlet om en hund som var livredd vann. Det er vel snakket om tidligere i tråden. Milan brukte forsiktig tilnerming, positiv forsterkning, ga hunden tid, brukte andre hunder til å vise at vann ikke var farlig. Brukte lang tid på rehabiliteringen, tok han hjem til seg. Badet sammen med hunden. Denne hunden var redd. Milan kurerte frykten. Milan utrykkte sann glede og varme følelser. Og det vanket mye kos og positivitet. Poenget mitt er vel at det er sånne sider vi som Liker Milan har så stor respekt for, han er så tålmodig og klar i sin energi. Det er ved ekstreme tilfeller han bruker de metodene dere kritiserer. Redde og engstelige hunder som ikke er aggressive(fare for seg selv eller andre) - har han jo ikke utøvd fysisk makt mot så jeg har sett. |
Sitat:
Barn som har vært utsatt for trasige ting trenger faktisk komme i omtrent samme situasjon, kjenne på den ekle følelsen, men for så å erfare at avslutningen blir annerledes enn det de var vant med. Derfor kan jeg på en måte forstå denne hundemannen som bruker litt bryske midler. For disse midlene han bruker er helt sikkert mildere enn det hundene var vante med. Det må trappes ned... Hvis ikke skjønner neppe hundene det spøtt. Akkurat som barn. De skjønner ingenting hvis en kjempesnill barnehagetante kommer innom. Da sjekker barna grensene ved å trigge. Og kanskje hundene trigger de også hvis de plutselig blir overlatt til noen andre?? Trigge for å sjekke grensene? |
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Læringslovene er universelle og gjelder både for hunder, hester, høner, delfiner og mennesker. Anbefaler deg å lese "Ikke skyt hunden!" av Karen Pryor. |
Jeg syns jeg har sagt mitt i denne diskusjonen, det jeg ikke har klart å formidle har andre klart, så jeg syns det meste er sagt.
Her er i alle fall en hund som lyser arbeidsglede! Klikkertrent da (selvfølgelig) ;) |
Sitat:
|
Sitat:
Enig med alt du sier aatinka! Selv kunne det ikke falle meg inn å bruke CM-metoder på min hund, jeg hadde ikke hatt samvittighet til det. Hun kan få et "Nei" av og til men stort sett trenger hun det ikke. Hun er utelukkende trent opp ved hjelp av positive metoder fra hun var valp av. Jeg har en trygg hund som lystrer meg med glede. Jeg har en rase mange er redd for, og mange tror at denne rasen må behandles ved å være fysisk - men de som virkelig har peiling på rasen, oppdrettere gjennom mange år, behandler aldri rasen slik. Hvorfor? Fordi det ofte ender fatalt.. med en usikker/ustabil hund. Det er godt kjent i rasemiljøet. Man skal være bestemt og konsekvent men IKKE fysisk. Altså ikke noe risting, klyping, strømming etc.. Det finnes faktisk andre måter å sette seg i respekt på hos en hund - hvis man gjør jobben bra fra starten av får man en fantastisk kamerat :) Man trenger ikke å være fysisk for å vise hvem som bestemmer. Hunder er ikke så dumme - det er vi som er sjefen over maten og alt det gøyale den får finne på. Så ja, den vet at du er sjefen selv om du ikke klyper den i nakken. Er forøvrig enig med CM i en ting: Det er utrolig viktig at hundene blir aktivisert nok - både mentalt og fysisk. Hunden min finner aldri på ugagn så lenge hun får sin dose aktivitet - da kjeder hun seg nemlig ikke. Det er alfa og omega i et godt hundehold. |
Sitat:
Men når det er dagt, den over nevnte terrieren som ikke var interessert i noe annet enn det han selv bestemte seg for, han måtte faktisk klappes på ryggen innimellom når han "hang seg opp" i noe. Altså bare vanlig ta han på korsryggen, slik at han ble oppmerksom på at han ikke var aleine og kunne gjøre som det falt han inn. Han hadde spesielt hang up på katter (fremmede, ikke våre egne), og rådyr. Hvilket ikke var særlig praktisk da det er masse rådyr rundt på jordene i nærheten. Og når han først låste oppmerksomheten var han låst! En oppdretter med lang erfaring med rasen sa det var en "mental defekt" rasen hadde innimellom. Hennes hunder var særdeles godt trente, men selv en av hennes hadde stått en hel uke og stirret ned i et kaninhull på ferie i sørsverige :lol: Måtte bæres inn på stive bein hver kveld. |
Sitat:
Er i allefall ikke hverken vanlig hverdagslydighet eller treningsmetoder jeg har diskutert, men måten han kan gå inn på mtp bla "rødsonehunder" :) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:07. |