![]() |
Sv: Folkens, dette er PIZZA!
Prøvde lage denne i dag. Den var super god og det syntes min lillesøster på 16 år også som ikke "trenger" lavkarbo. Vi er veldig fornøyd :) Men jeg fikk mye "deig" igjen så skal lage opp resten i morgen å fryse ned :)
Tusen takk :D |
Idag kom hentelappen med ketolyse bakemix og soyaprotein. Jeg er fortsatt litt forvirret over alf "fag"terminologien her, er ikke kjent med lavkarboprodukter, så vet fortsatt ikke om dere mener bakepulver eller makemixpulver når oppskriften nevnes. Men har iallefall forberedt meg på å følge oppskriften på boksen, hive i masse eget krydder og følge Isets oppfordring om å lage den tynn. satser på å halvere anbefalt 'dose' da jeg har innbygningsovn og der er jo langpannene pittesmå :P Spennende!
|
Leste på lenabeatrice og bestemte meg for å prøve hennes versjon..og HALLELULJA!
Gjorde mitt første forsøk på Lavkarbo-pizza idag! Vanlig pizza kan ta seg en bolle, dette var mye bedre! Endring til neste gang: Kjøp bakepapir istedetfor matpapir. fail. Kavli ost brukes som bunn: http://img.photobucket.com/albums/v2.../pizzabunn.jpg Virker absurd å bruke OST, men det var helt nydelig: http://img.photobucket.com/albums/v2...nder/kavli.jpg Så litt fyll i form av kjøttdeig av svin og svinestrimler + sjampis..neste gang skal jeg sørge for å kveste faenskapen i mindre biter: http://img.photobucket.com/albums/v2...inder/fyll.jpg Litt veggies må til, fant skrellede tomater i juice med 0-01 kh: http://img.photobucket.com/albums/v2...er/veggies.jpg Krydder, pizzakrydder, grillkrydder og pepper samt en..blandings: http://img.photobucket.com/albums/v2...er/krydder.jpg No woman, no cheese: http://img.photobucket.com/albums/v2...rinder/ost.jpg Nammi: http://img.photobucket.com/albums/v2...der/pizza2.jpg Nytes best med levende lys og ett glass med noe gøtt oppi <3 http://img.photobucket.com/albums/v2...nder/pizza.jpg |
Sånne pizzaost-kjeks-greier er kjempedigg ja, jeg har også laget piroger av de Kavliostene. Da la jeg bare en slik ost på et bakepapir, la på fyll og la enda en ost over og klemte litt sammen og stappet hele greia i mikroen i 2,5 minutter. Kan sikkert bruke ovnen også altså.
Men du, bruk vanlig ost, det er mye bedre og sunnere. Den økonomiblandingen der er jukseost, tilsatt potetmel og dritt, mer karber og mer søppel. Står mer om analoge oster her: http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel916.asp KUN produkter det står ost på, er ren ost. Navn som blanding, pizzatopping osv, der de utelater ordet ost, er jukseost. |
Vil vanlig ost, typ skivet norvegia eller jarlsberg stivne? Synes dette var MER enn godt og kommer nok til å lage det med veeldig jevne mellomrom :)
|
Jeg tenkte mer på toppingen, altså osten oppå pizzaen. Ser du har brukt Euroshopper osteblanding, og det er jukseost med mer karber enn ekte ost. Ville bare tipse deg om det. :) Kavli er ekte ost.
Men vanlig ost stivner det og ja, om du bruker det som bunn. Jeg liker best å bruke mikroen til å steke bunner/ostechips, for da slipper jeg å passe på, og jeg synes de blir sprøere og bedre. 2-3 minutter så er de sprø og ferdige. :) |
Aaaah, sånn ja :) Godt tips, skal ta det med neste gang jeg skal handle :)
|
Jaaa, slike Kavli-pizzaer er diggers! :ja: Nydelig smak og rask å lage. En klassiker i denne heimen.
|
Sitat:
Mvh Med-Solabu :) |
LOVE
Prøvd å godkjent ;) Oppskrifta i starten altså, og med proteinfabrikken sitt soya protein. |
Sitat:
|
Jeg har nå laget denne pizzaen med glutenmel. Fulgte oppskriften til ISET, men i stedet for å ha oppi soyaprotein (som egentlig var meningen. Gjorde en liten tabbe) hadde jeg oppi litt og litt glutenmel til røra fikk konsistensen som beskrevet i oppskriften. Jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag for å sammeligne denne oppskriften med samme oppskriften med soyaprotein. Pizzabunn med hvetemel er bedre, men med tanke på alle karbsene jeg sparer, kan jeg godt tenke meg å lage denne på ny. Neste gang vil jeg prøve med soyaprotein for å få sammenligningsgrunnlaget. Det jeg savnet var at det ikke var så sprø bunn som jeg liker, men etter at pizzaen hadde stått å kjølt seg ned litt, var det ikke noe problem å spise med fingrene uten at det datt fra hverandre.
Til fyll hadde jeg pizzasaus komponert av tomatpurre, hakkede tomater, olje, salt og pepper. Over dette et lag med ost så kjøttdeig og løk Bunnen måtte stå ganske mye lenger i ovenen før jeg hadde på fyll. Hadde ca 13-15 min |
Sitat:
Analog ost kaller de det. Består av masse dritt. |
DEN skal jeg prøve ! :stortsmil:
|
lagde denne til middag i dag, å hadde gjester, den falt ismak hos alle, selv med ganske tykk bunn, helt topp:) deilig med så bra oppskrifter:)
|
Har lest at dette er den beste oppskriften for pizzabunn så langt....jeg ser at den er fra 2006. Har det kommet noe bedre eller er dette enda den beste, noen som vet det??
JEG HAR ENDELIG FUNNET EN PIZZAOPPSKRIFT SOM FAKTISK KAN SAMMENLIGNES MED EKTE PIZZA!!!!! Dette er til en hel stekeplate: 4 store egg 2 dl vann 1,5 ss bakepulver 4 dl soyaprotein (jeg brukte Multipower, syns den smaker bedre enn Vegefuel faktisk) 3-4 moste hvitløksfedd 2 ss olivenolje/rapsolje Salt, oregano, timian, løkpulver... 100 - 150 gram revet god ost Kjør egg, vann, hvitløk, olje, ost og krydder i mikseren. Ha i bakepulver og soyaprotein og miks til røren er lett smørbar (omtrent som litt løs tannpasta, den skal kunne smøres utover men ikke flyte!). Dekk en stekeplate med bakepapir og bre røren utover hele platen, så tyyynt som mulig, jo tynnere jo bedre! Den hever seg jo litt under stekingen, så ikke vær redd om den blir litt hullete og tynn. Stek den på 220 grader i 7-8 minutter, så den kan bære pizzafyllet. Ha på fyll og ost og stek videre til den er ferdig. Lar dere den avkjøles litt før dere spiser den (lunken) kan dere spise den med hendene slik som vanlige pizzastykker!!! Er den for varm er den litt for løs, tror jeg. Jeg trykket nettopp i meg et stykke, var omtrent som vanlig pizza, satt med det i hånda. :D :D :D :D Jeg hadde dette fyllet på (vanligvis liker jeg best litt mer sofistikert fyll, men på akkurat denne pizzaen er det godt med kraftig harry-fyll): Stek 4-500 gram kjøttdeig, sopp og løk. Bland evt inn hvitløk, hakket eller most. Ha i 1/2 lite glass tomatpure og rør alt godt sammen til en masse. Spre massen utover pizzabunnen og ha over masse revet ost. |
Mnm..så gøtt ut med sånne runde små pizzaer :sikle: lettvint også :ja: |
Heia Debz
Jeg prøvde den i helga, å syns den var kjæmpe god!!! Typen min, som ikke vil legge om til lavkarbo (fordi han nekter å gi opp brød) elska den! Fått streng beskjed om lage den ofte! Laga den to ganger i helga som var! Soyaprotein fås på helsekost, koster litt, men varer ei stund åsså da.. blir jo ikke pizza hver dag! |
Sitat:
|
Da står denne i ovnen - rar røre og litt hard "bunn" men håper den er spisende! :p
|
Sitat:
|
Brukte denne pizzadeigen forrige helg, og takker for en god pizza :D
Viser min takk ved å dele tidenes pizzafyll: - Smør bunnen med både rød og grønn pesto - Strø med hvitløk, rødløk, gressløk og oregano - Dekk med revet ost - Spre så med to kyllingfileter stekt i ymse løkkrydder, basilikum og rapsolje - Tett mellomrommene med sjampinjong stekt i salt, pepper og rapsolje - Hvis du ikke er meg, kan du bytte ut mye av soppen med tomat. |
Mulig å bruke soyamel istedet for soyaprotein her? Satser på det, jeg :D
|
Sitat:
Jeg har tatt meg den frihet å modifisere littegranne på oppskrifta her. Min variant er som følger: 4 egg 3,5 dl vann (muligens noen dråper mer også) 1,5 ss bakepulver Så kommer den største forandringen: 3 dl soyaprotein litt under 1 dl mandelmel litt knuste linfrø sånn at totalen blir 4 dl. hvitløken tilpasser man mengden av sjøl,jeg syns 1-2 er nok for min smak 2 ss rapsolje krydder 150 gram ost Utføres som befalt av Iset,stekes 7-8 minutter før man tar på fyllet Jeg strør også litt revet ost oppå varm bunn og lar det smelte litt før jeg legger på fyllet,så fester det seg litt bedre til bunnen masse ost oppå,og stekes ferdig. Nam,nam!:sikle: |
Takk for god pizzaoppskrift OP!
Skjønner ikke hvordan det funker å lage de små pizzaene med osteskiver som bunn. Smelter ikke bare osteskivene? Og hvis de ikke smelter, er de ikke da helt skjøre? Håper jeg tar feil fordi det så digg ut. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:48. |