Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Den store håndarbeidstråden! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=35500)

mirabundus 24-04-13 12:01

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1438900)
Ja, det ser fint. Hvorfor er noen misfornøyde? Pga akrylprosenten? :p Noen ganger lurer jeg på om jeg bare skal kjøpe det billige akrylgarnet de har nede i gata her, men det frister liksom ikke å innvestere noe stort prosjekt i liksomull bestandig.
...

Jeg har lest at det var "splittete?" og vanskelig å strikke med, mens andre har skrevet at det var veldig godt å strikke med :)

smgj 24-04-13 12:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1439060)
Hmm... jeg kjenner jeg må ha deluxe set altså. :p Så får jeg eventuelt kjøpe svarte kabler etterpå. 40-cm-kabler følger jo ikke med uansett. Så det må man jo skaffe seg.

Ellers... sånn godt uti Selbuvott nr 2 innser jeg at jeg holder på å strikke to høyrevotter. :( Fortjener en premie altså...

Hehe. Jeg har vel snart et deluxe-sett i pinner, selv om det ikke kom i pen eske, men pø om pø.

Photobscura 24-04-13 16:55

Ååå. De finnes ikke i metall, da? Jeg er en av disse rare som ikke er kjempebegeistret for bambus- og trepinner. Foretrekker mest av alt de blanke metallpinnene.

Ziltoidia 24-04-13 17:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1439262)
Ååå. De finnes ikke i metall, da? Jeg er en av disse rare som ikke er kjempebegeistret for bambus- og trepinner. Foretrekker mest av alt de blanke metallpinnene.

Det er de i metall jeg vurderer: Nova. Kjøpte en ordinær Nova rundpinne for en uke siden og den er så fin og blank og tøyelig. :D Strikker som en lek.

Men det sies at Symfonie (de av tre) er av en helt annen verde, så akk, valgets kvaler. :p

Photobscura 24-04-13 17:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1439265)
Det er de i metall jeg vurderer: Nova. Kjøpte en ordinær Nova rundpinne for en uke siden og den er så fin og blank og tøyelig. :D Strikker som en lek.

Men det sies at Symfonie (de av tre) er av en helt annen verde, så akk, valgets kvaler. :p

Ah. Så bare på de som Smgj posta, og av hva jeg forsto var begge i tre. Skal notere meg Nova bak øret! Med det sagt har jeg nok strikkepinner til å tapetsere en vegg med. :cool:

smgj 24-04-13 18:46

Knitpro Nova er metall, knitpro karbonz (finlace-strikkerne sverger til disse, virker det som) er karbontuppet og knitpro symfonie er i tre. Jeg blir så kald på fingrene av å strikke med metall, så jeg foretrekker tre. :)

Min (ene) nova med fast wire i 2.5mm frister ikke til gjenkjøp... Det er b-vare med A-pris og hakk ved begge wirefester. :( Og så er symfonie blitt såpass vanlige at den lokale garnbutikken også har de vanligste størrelsene om det blir helt krise.

Vel og merke - ingen av de utbyttbare er mindre enn 3mm - på grunn av at 3mm er sånn ca tykkelsen på sammenskruingen også.. .

Photobscura 24-04-13 22:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1439286)
Knitpro Nova er metall, knitpro karbonz (finlace-strikkerne sverger til disse, virker det som) er karbontuppet og knitpro symfonie er i tre. Jeg blir så kald på fingrene av å strikke med metall, så jeg foretrekker tre. :)

Min (ene) nova med fast wire i 2.5mm frister ikke til gjenkjøp... Det er b-vare med A-pris og hakk ved begge wirefester. :( Og så er symfonie blitt såpass vanlige at den lokale garnbutikken også har de vanligste størrelsene om det blir helt krise.

Vel og merke - ingen av de utbyttbare er mindre enn 3mm - på grunn av at 3mm er sånn ca tykkelsen på sammenskruingen også.. .

Takk! Metall er jo veldig varmeledende, da. Jeg blir aldri kald på hendene når jeg strikker med metall. :) Er veldig glad i de fra ... Klarna, tror jeg?!

smgj 25-04-13 08:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1439350)
Takk! Metall er jo veldig varmeledende, da. Jeg blir aldri kald på hendene når jeg strikker med metall. :) Er veldig glad i de fra ... Klarna, tror jeg?!

Jeg skrev litt feil. Karbonz har metall spiss og karbon-stav. Og de utbyttbare kommer neste måned. Kjenner litt på at jeg må kjøpe et prøvepar et sted mellom 3.0 og 4.0 (favorittykkelsene) ... ;)

TrillTrall 25-04-13 08:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1439350)

Jeg foretrekker helt klart trepinner (bambus?) både fordi de er varmere å holde i (særlig på hytta på vinterstid!) og også fordi jeg synes de er litt mykere på en måte. Og så er de mye penere å se på, synes jeg da. :o

Men jeg ante ikke at det med strikkepinner er en hel vitenskap... ;)

Photobscura 25-04-13 08:20

Jeg tror jeg foretrekker metall fordi de glir bedre. Det er ett unntak, og det er når pinnene blir VELDIG tykke - da snakker vi typ 9-10 mm og oppover. Da er bambus/tre noe bedre.

Dietta 25-04-13 08:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1439372)
Jeg tror jeg foretrekker metall fordi de glir bedre. Det er ett unntak, og det er når pinnene blir VELDIG tykke - da snakker vi typ 9-10 mm og oppover. Da er bambus/tre noe bedre.

Synes det er vanskelig å få tak i så tykke metallpinner jeg - finner bare plast :o

Photobscura 25-04-13 08:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1439373)
Synes det er vanskelig å få tak i så tykke metallpinner jeg - finner bare plast :o

Jeg kjøper dem stort sett i bambus eller tre, rett og slett fordi garnet lettere sklir av når pinnene er så tykke ... Men nå unngår jeg generelt ting som strikkes med SÅ tykke pinner. Det er sliiitsomt. :p

Cyan 25-04-13 20:45

Prøv å strikke genser med 20 mm pinner. Jeg garanterer senebetennelse :o

Photobscura 25-04-13 21:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1439487)

Nei takk. :p

Carisma 25-04-13 21:29

Jeg elsker mine 12 og 15 pinner! Da går det jo faktisk unna, tålmodigheten min sliter med noe særlig tynnere :rolleyes:

TrillTrall 25-04-13 21:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1439487)

Blir det noe særlig pent med så store pinner?

Ziltoidia 25-04-13 21:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1439493)

De genserne kan umulig overlate mye til fantasien. :p

Jeg koste meg innmari mye da jeg strikket meg hals med 15mm-pinner da. Det gikk som en lek.

Dietta 25-04-13 22:13

Jeg leste en hekleoppskrift i dag, på en stor rund gulvmatte. Den skulle hekles med når nr. 15 !!!
Så stor heklenål har jeg aldri sett :eek:

Cyan 26-04-13 09:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1439493)

Det kommer sikkert an på garnet. Jeg strikket genseren i polaris, det så ikke så verst ut det altså.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1439495)
De genserne kan umulig overlate mye til fantasien. :p

Jeg koste meg innmari mye da jeg strikket meg hals med 15mm-pinner da. Det gikk som en lek.

Joa, hvis man strikker med tykt garn så. Jeg brukte polaris, og genseren ble veldig tjukk og altfor varm. Ikke var den fin på overvektige meg heller, jeg så bare enda tjukkere ut :p Den genseren kommer nok til å gå i en uff-container, for jeg kommer ikke til å bruke den. Men et greit eksperiment var det jo.

Kitsu 26-04-13 18:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1439504)
Jeg leste en hekleoppskrift i dag, på en stor rund gulvmatte. Den skulle hekles med når nr. 15 !!!
Så stor heklenål har jeg aldri sett :eek:

Jeg har heklet meg baderomsmatte med tre nøster i slengen og 8mm nål. Du som det går unna. 15 nøster på 3 dager.

Dietta 26-04-13 18:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitsu (Innlegg 1439650)
Jeg har heklet meg baderomsmatte med tre nøster i slengen og 8mm nål. Du som det går unna. 15 nøster på 3 dager.

Spennende :)
Du har vel ikke link til oppskrift vel ?
Jeg kunne tenke meg å hekle noen matter til soverommene til hytta.

Kitsu 26-04-13 23:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1439656)
Spennende :)
Du har vel ikke link til oppskrift vel ?
Jeg kunne tenke meg å hekle noen matter til soverommene til hytta.

http://www.garnstudio.com/lang/no/vi..._id=16&lang=no Min er blå.

Dietta 26-04-13 23:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitsu (Innlegg 1439721)

Å flott - tusen takk :blomster:
Den var jo kjempefin. Har endel Paris liggende, kanskje jeg skal teste litt.

Dietta 29-04-13 11:48

Noen som har erfaring med Sportsragg fra Sparkjøp ?

Det var veldig mykt og fint da jeg sjekket det ut i dag.
Skal hekle pledd, og det har både den rette tykkelsen og den rette prisen ;)

Dietta 30-04-13 08:48

Jeg la in dette spørsmålet i "Lurer på tråden", men prøver meg her også.
Ha nemlig tenkt å kjøpe garn i dag :o

Jeg skal hekle et pledd i en annen garntype/tykkelse enn det oppskriften sier.
Dermed kan jeg ikke forholde meg til det anntall nøster som står oppført.
Blir det riktig å rekne meter ?
Så hvis oppskriften sier 10 nøster = 1650 m, så kan jeg kjøpe 22 nøster av det jeg skal bruke, som også tilsvarer 1650 m :confused:

(Jeg kjøper noen ekstra da, for sikkerhets skyld. Må jo ha samme innfarging på hele pleddet)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:27.