Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Den store håndarbeidstråden! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=35500)

smgj 12-05-14 15:04

Sv: Den store håndarbeidstråden!

*samler styrke for å strikke ferdig en genser som snart er årsgammel*

Photobscura 12-05-14 15:05

Og jeg har rekket opp en hel bol av en fanakofte strikket med tynttynt garn på pinne 2,5 ... Fordi den a) ble alt for stor, og b) jeg fant ut at jeg muligens vil ha den lukket, og ikke som jakkemodell. Men jeg er fortsatt ikke helt sikker på det siste punktet, men det er jo lettere å ombestemme seg om man begynner på den lukket i alle fall.

smgj 12-05-14 21:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1486152)
*samler styrke for å strikke ferdig en genser som snart er årsgammel*

Det var visst det som skulle til. Er igang med ermene nå. Ser ut som den kan bli passe, men mulig jeg må ta opp vrangborden og legge til 5-1o omganger. Det er straffen for å strikke kroppsnært det. Heldigvis er det en top-down'er.:D

Photobscura 13-05-14 07:41

Åh, jeg elsker top down! Fant nettopp en aldeles nydelig kjole som strikkes på den måten!

smgj 13-05-14 09:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1486198)
Åh, jeg elsker top down! Fant nettopp en aldeles nydelig kjole som strikkes på den måten!

Mønster? Har lyst til å strikke top-down-kjole når jeg blir ferdig med denne genseren... Har noe nydelig garn liggende.

Photobscura 13-05-14 10:49

1 Vedlegg
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1486208)
Mønster? Har lyst til å strikke top-down-kjole når jeg blir ferdig med denne genseren... Har noe nydelig garn liggende.

Her får du den som vedlegg! Fant den som gratismønster på Ravelry. Har så vidt begynt å lese litt på oppskrifta, og her kreves det nok litt dechiffrering ... :o

smgj 13-05-14 15:33

Fin! Men mønstret er for rudimentært for meg...
Jeg lurte rett og slett å ta et top-down gensermønster og bare la være å stoppe ved midja (og øke litt for hoftene, seff).

Har så god erfaring med mønstrene til denne damen:
http://www.ravelry.com/designers/mary-annarella
De er for meg så godt som idiotsikre.

Photobscura 13-05-14 15:40

Ser den, men man har store muligheter med det mønsteret, tenker jeg. :) Selv kler jeg nok A-form best. Men jeg kommer til å strikke denne kortere enn modellen på bildet, rett og slett fordi jeg ser fryktelig kalvbeint og desproporsjonert ut med andre skjørtelengder enn midt på låret eller midt på leggen. Det jeg falt mest for var halslinninga. Jeg fikser ikke veldig utringede ting, og begynner å bli litt lei av bare runde halser, så en slags moderat båthals var right up my alley. :)

smgj 13-05-14 18:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1486254)
Ser den, men man har store muligheter med det mønsteret, tenker jeg. :) Selv kler jeg nok A-form best. Men jeg kommer til å strikke denne kortere enn modellen på bildet, rett og slett fordi jeg ser fryktelig kalvbeint og desproporsjonert ut med andre skjørtelengder enn midt på låret eller midt på leggen. Det jeg falt mest for var halslinninga. Jeg fikser ikke veldig utringede ting, og begynner å bli litt lei av bare runde halser, så en slags moderat båthals var right up my alley. :)

A-form og båthals? Har du sett på Elfe?
http://www.ravelry.com/patterns/library/elfe

Rimelig sikker på at man bare kan fortsette den også. Jeg laget den i malabrigo sock, men ikke A-line, men lett innsvinget... En favorittgenser.

Photobscura 13-05-14 18:45

Den var fin! Takk for linken. :)

LinLeia 16-05-14 22:16

Noen som vet om en god instruksjonsvideo som viser hvordan man klipper, syr og monterer kofter?

Tiger 22-05-14 07:50

Strikker på en hettegenser for tiden. :)

Tiger 30-05-14 17:47

2 Vedlegg
Deilig å bli ferdig med et oppdrag.
Røytepels fra Russisk mynde er blitt til garn! :D

Camomilla 02-06-14 13:17

Spennende med spinning :)

Det er forresten noe gæernt med verden når vi forbinder ordet "spinning" med å sykle uten å komme av flekken - heller enn tilvirking av garn til klær :p

Ziltoidia 02-06-14 13:27

Ååå, spinning hadde vært gøy å lære seg! :D

Selv driver jeg og utvidere UFO-lageret mitt i stor skala. Hadde 2 da jeg rundet året.... nå har jeg 8 :p Vurderer å starte på en niende...

Tiger 02-06-14 17:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Camomilla (Innlegg 1487619)
Spennende med spinning :)

Det er forresten noe gæernt med verden når vi forbinder ordet "spinning" med å sykle uten å komme av flekken - heller enn tilvirking av garn til klær :p

Kommer ikke av flekken når en spinner garn heller! ;)
Ja, det er merkelig!

BenteR 03-06-14 00:51

Koselig at folk fremdeles spinner garn.
Her hos oss er det gubben som spinner garn, eller skal kanskje si spant garn (flere år siden sist). Vi drev tidligere på med angorakaniner som vi klipte hver tredje måned (røsket IKKE ullen av dem slik vi ser skjer i Kina) og jeg klipte dyrene og gubben spant garn for meg som jeg så strikket eller heklet klær av.
For tiden holder jeg på med babyklær. Kjøpte boken "Nøstebarn" og garn derfra, så nå produseres det for harde livet til barnebarnet mitt som ikke blir født før om et halvt år :p

Photobscura 03-06-14 09:30

Jøss, så kult med spinning! Det husker jeg vi fikk prøve da jeg gikk på barneskolen - hele prosessen fra å klippe sauen, vaske ulla, spinne garnet og strikke en lapp. :)

Jeg er snaaaart ferdig med fanakofta (eller, mulig det bare blir genser) som jeg har holdt på med i en evighet, rekket opp, begynt på ny etc. Tynt garn, så tar sin tid, men er nesten halvveis på bærestykket nå!

Tiger 03-06-14 09:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1487672)
Vi drev tidligere på med angorakaniner som vi klipte hver tredje måned (røsket IKKE ullen av dem slik vi ser skjer i Kina) og jeg klipte dyrene og gubben spant garn for meg som jeg så strikket eller heklet klær av.
p

Det er hovedsaklig angora jeg spinner også.
Tenkte jeg skulle kjøpe kaniner igjen. Det er trivelige kaniner. De ser morosomme ut når de er nyklippet. Hendte at jeg klippet punkerfrisyre på hodet dems, og beholdt en liten dusk på halen... ;)

Lmtjom77 05-06-14 23:24

1 Vedlegg
Her er bilde av konfirmasjonsgaven til to nieser av meg. De ble godt mottat :) http://forum.lavkarbo.no/attachment....1&d=1402003394

Photobscura 05-06-14 23:29

Fine! :)

Photobscura 07-06-14 01:10

1 Vedlegg
Endelig ... nesten ferdig med fanakofta! Alltid gøy å gå tom for garn typ to cm før halsen er ferdig. :p Uansett er jeg overlykkelig over å endelig ha (nesten) avsluttet dette eviglange prosjektet som har trekt ut takket være utsettelser og opprekking.

Lmtjom77 07-06-14 09:25

Flott genser!!! :)

Photobscura 07-06-14 09:33

Takk! Og nå ble jeg glad - fikk et innfall, og hoppet med hodet først ned i en av garnkurvene mine, og der fant jeg faktisk et helt nøste! Så da får jeg ferdigstilt genseren! Hurra! Tror for øvrig jeg beholder den som genser, i stedet for å lage kofte av den. :)

Cyan 07-06-14 09:53

Litt mørkt bilde, men den ser veldig fin ut :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:10.