![]() |
Kokosmakroner/ kokostopper
Raske og lettvinte!
3 eggehviter 2 dl splenda ca 45 g kokosmasse (obs: karbohydratinnhold varierer fra merke til merke) ca 20 dråper vaniljeessens Pisk eggehvitene hvite og stive (ca 5 min med håndmikser) Pisk inn splenda og vaniljedråper (ikke pisk lenge) Rør inn (med slikkepott e. l. ) kokosmassen Sett i små topper med to teskjeer på bakeplate kledd med bakepapir, stek i ca 25 min på svak varme, ca 150 grader (kan godt være lavere, kommer an på ovnen). Pass på så de ikke blir brent, men de må få tørke skikkelig. Avkjøl og nyyyt :D (evt spar til jul ... :rolleyes: ) |
Sv: Kokosmakroner/ kokostopper
De står i ovnen nu ;) Utålmodig som jeg er så klarte jeg vel ikke å piske så lenge som fem minutt men vi får sjå ka det blir...Var ikke noe vanskelig å slikke bollen hvertfall :D
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Dette ble snadder :sikle: Jeg er på min andre nå ;) Hvor mange karbe er det i hele røra? Jeg er litt usikker på åssen jeg regner ut karbo av splenda...
Jeg fikk 12 stk av denne røra. |
Så fint de ble bra! :) Jeg har ikke fått somlet meg til å regne ut karber ennå :o , som du sier er det litt vanskelig med splenda og kokosmassen har altså forskjellig karboinnhold fra merke til merke ... Min har 10,8 g karbo pr 100 g, den forrige jeg kjøpte hadde 20 gram!
Sitat:
45 g kokos blir da ca 5 karber, + splenda 20 + en karb pr eggehvite (gjelder vel egentlig hele egg, vet ikke om det er noe karbohydrat i eggehvite) = maks 28 karber for hele greia. Delt på 12 blir det litt over 2 karber pr stk. |
Blir det så mye som 20 karber i 2 dl altså :(
Ja ja, da får jeg gi meg med de to hvertfall ;) Min kokos inneholdt 10,8 min også. Takk skal du ha :D |
Sitat:
Det høres jo ille ut med 100% karb. Men du tenker helt rett. 0.5 gram Splenda er 0.5 gram karb. etv. etc. SPLENDA(R) Granular 1 tsp (0.5 gm) = 0.5 gm carb = 2 calories one half cup = 12 gm carb = 48 calories 1 cup = 24 gm carb = 96 calories |
Tusen takk Nille! :blomster:
|
Jag har splenda i små "rør"..det er samme ting va? bare att det finns i stor pakke også?
|
Sitat:
|
Det finnes kokosmasse med 6 gram netto karber, har funnet bla. på Rema.
|
Sitat:
Si fra når du finner splenda med mindre karber også da ;) Jeg var jo så naiv og trodde det var 0 karbo i det jeg. Men jeg har ikke brukt mye av de heldigvis. Jeg var flink og frøys ned resten av makronene :) |
jeg laget disse i går kveld og de var kjempegode, sprø utenpå og mykere inni, men i dag var de blitt helt myke??? Jeg var så sent ferdig med å bake disse at de var kansje ikke helt kalde når jeg la dem i boksen. Så jeg la lokket bare halveis på... kan det være derfor eller er det fordi de ikke hadde tørket lenge nok i ovnen.. noen som har forslag????
|
er de litt seige i midten?? Liker når ting er seigt, hehe..;)
|
Ja, de ble litt seige minnes jeg. De siste har jeg jo spist rett fra frysa jeg og da var de bare kalde ;)
|
Sitat:
|
Hmm, kanskje jeg skal hive mine i fryseren:rolleyes:
bakte i dag, FARLIG GODE....smakte på en.....:sikle: |
Frøy, du er offisielt blitt dealeren min. :D Lagde disse idag, føler meg som en skikkelig junkie. Lagde minimakroner, ca 40 stk, og reiser meg stadig fra sofaen for å hente en til... hjelpe meg så godt!
|
Haha, dette hadde jeg ikke sett før nå, Eilan! :D
|
Da har jeg og Mathias lagd disse, håper virkelig disse smaker bra!
|
Disse ble virkelig gode! Tusen takk for en flott oppskrift. :klem:
|
Mine ble alt for tørre, ikke gode i det hele tatt.
|
Husker jeg lagde disse i fjor og de blev tørre og ikke bra i det hele tatt.
|
Uff da!
Kanskje for lang steketid, eller at eggene er litt små? Mulig også at kokosmassen kan være tørrere i noen merker enn andre ... Takk for gode tilbakemeldinger! :) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:00. |