![]() |
Insulinspørsmål
Insulin er jo den store synderen fordi den stopper fettforbrenningen og gjør at man lagrer fett, men jeg lurer litt på hvordan det oppfører seg. For eksempel, her er to spørsmål:
1. Hva er best om man skal spise 100 gram sukker i løpet av en dag (åpenbart ganske hypotetisk). Bør man spise alt på en gang eller fordele det jevnt utover dagen? 2. Om man skal spise 100 gram lette karbohydrater - i hvilken form er det best: Poteter eller is? Poteter vil avgi karbodyrater over en lang periode mens is vil avgi over en kort periode. (Jeg lurer jo forresten fælt på hva som skjer i kroppen når man spiser fett. Hvorfor fører det til at man forbrenner fett? Hva slags hormon er det som settes i sving da? Kunne vært moro å vite.) |
Sv: Insulinspørsmål
Sitat:
mitt innlegg av 27-03-2007, klokka 22:24 (innlegg nr 21). Superinteressant spørsmål! |
Sitat:
Sitat:
|
1 Vedlegg
Sitat:
Vedlagt er diagram over næringen i 100 gram brokkoli og 100 gram iskrem. |
Sitat:
|
1 Vedlegg
Sitat:
Fordelene med potetene er: - at de har mer folat og c-vitamin - har ikke fett som kan føre til kvalme sammen med karbohydrater. Fordelene med iskrem er: - at det har mer kalsium, a-vitamin og d-vitamin - smaker bedre og kan tas som dessert som gir mindre belastning på insulin. |
Sitat:
Jeg tror man lett kan gå seg vill når man tar det til et slikt nivå som du er på nå tnutt. For meg virker det som om det blir på lik linje med dem som bare ser på hvor mange kalorier det er og ikke hva en putter i munnen. (Cola Light er bra, for det inneholder nesten ingen kalorier, osv.) |
Sitat:
|
Hvis vi ser på kun de to matvarene, is og kokt potet, så er det vel egentlig ikke så store forskjellen. Hvis du skal spise kun denne matvaren og ikke noe annet så er potet bedre, fordi det blir et rent stivelsesmåltid og du unngår mageproblemer og kvalme som du vil få med isen. Karbomessig er det fy-mat begge deler, og begge bør unngås. Sånn er det enklest å tenke i praksis.
Men dette må ikke trekkes videre til å gjelde for andre grønnsaker (bortsett fra kanskje kokt gulrot). |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg kan ikke se at stivelse er sunnere enn sukrose, ettersom stivelse er en eneste lang sukkerkjede, blant annet av nettopp sukrose. |
Planter inneholder kofaktorer (vitaminer, mineraler, proteiner og andre stoffer som er spesielle for akkurat denne planten og karbohydratene den inneholder) som hjelper kroppen i å bryte ned og nyttegjøre seg av karbohydratene. I raffinert sukker er alle disse stoffene fjernet, og på denne måten belastes kroppen annerledes. Utilstrekkelig fordøyelse av sukkeret kan gi opphav til giftige biprodukter som påvirker stoffskifte i røde blodlegemer og videre til degenerative sykdommer. Sånn sett tapper sukkeret kroppen for næringsstoffer som kreves for fordøyelse, opptak og avgiftning.
Med andre ord er det forskjell på hvitt sukker og uraffinert sukker. På lavkarbo er det allikevel greit å gjøre en slik forenkling i praksis, siden inntaket av alle former for karbohydrater reduseres betraktelig. Dersom man ikke kommer utenom er det fortsatt best å velge den mest naturlige varianten. |
Hvis det er slik at frukt, grønnsaker og bær inneholder de vitaminer og mineraler som behøves for at kroppen tåler karbohydratene, og at disse vitaminer og mineraler mangler i kaker og brus - da forstår jeg hva som menes med sunt sukker.
Det er da ikke selve sukkertypen (stivelse/sukrose/fruktose..) som avgjør om hvorvidt det stjeler vitaminer og mineraler, men det er vitaminene og mineralene som følger med. Når dette forholder seg slik så er det god grunn til å anta at mye karbohydrater fører til et større behov for c-vitaminer. |
Sitat:
Dette mener jeg også Lindberg har nevnt? Fett, fiber, syre, -alt dette senker GI/insulinresponsen... |
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Best i forhold til hva? Is har aldri vært spesielt velegnet til å slanke seg. Tvert om. Ved fulle glykogenlager så økes både sukker og fettgehalten i blodet, noe som igjen medfører økt utskilling av insulin. Noe som igjen medfører effektiv fettlagring. Poteter tas jo også nokså hurtig opp av kroppen, avhengig av hva man spiser sammen med poteten naturligvis. Men jeg holder nå en knapp på grønnsaker jeg. Det er jo et bedre valg for kropp & sjel. |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Dersom jeg har missforstått er det fint om noen leder meg inn på riktig spor. Med noen fine referanser etc. :) |
Sitat:
|
Sitat:
Når det gjelder mitt spørsmål om hvorfor dette gir økning i insulinen så blir dette spørsmålet stilt i konteksten av at glykogenlagerne i kroppen er tomme. Så for å reformulere: Kan insulinet, etter en treningsøkt, stige uten økning av glykogen i blodet? Jeg forutsetter at ikke blodsukkeret stiger når det er tomme glykogenlagere? |
Sitat:
Jeg trodde sukkret måtte ut i blodet før det kunne lagres i glykogenlagrene? |
Sitat:
I min tidligere fremsatte hypotese legges det til grunn at glykogenlagerene er tomme og at blodsukkernivået av den grunn ikke kommer opp i et nivå hvor kroppen starter utskilling av insulin, med fettlagring som resultat. Sitat:
Men slik jeg har forstått det, så må altså blodsukkeret opp på et viss nivå før kroppen frigjør insulin, og fettlagringsprossen kan begynne. Så ved tomme glykogenlager benyttes blodbanen som transportbånd men siden glykogenet blir lagret finner det ikke sted nevneverdig blodsukkerheving. Og dermed spiller det ingen trille om sukkeret inntas på en gang, eller fordelt over eks. 12 timer. Men jeg har tatt feil før. Kanskje noen kan korrigere dette? :) |
Høyt blodsukker i følge lommelegen.no:
Hos friske, fastende mennesker er blodsukkeret under 7,0 mmol/l (i såkalt plasma). Dersom du har et fastende blodsukker over 7,0 mmol/l har du sukkersyke. Man kan også måle blodsukkeret når man ikke er fastende - en verdi over 11,0 mmol/l vil si at man har diabetes. Mener å ha lest at under 3.5 er lavt. |
Sitat:
Videre, og dette blir vel en digresjon, men insulin må til for å omdanne blodsukkeret til triglyserider, som så lagres som fett. Men, det er da ikke tilfelle at insulin må til for å lagre inntatt fett?! (nei, er ingen diabetessykepleier...:rodme:) |
Sitat:
Sitat:
Insulin må til for at kroppen skal kunne lagre energi som fett. Se på en med sukkersyke type 1 (diabetes 1) som ikke produserer insulin (eller bare minimalt), ja ubehandlet vil slike bli radmagre (så lenge de henger i hop da i den tilstanden). Det morsomme hadde vært å ha en bryter som man selv kunne ha regulert dette med og unngått uønsket fettlagring. Heldigvis har vi det ikke! Til det er mekanismene for fine uansett. Mange med diabetes 1 sliter veldig lenge før de finner sin riktige dose. |
Mye fordømmelse av sukker --- men se her at mange fattige land eksporterer mer sukker enn storprodusenter som India og USA.
http://www.sugarweb.co.uk/web/sugar/cane/producer.html |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:16. |