Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Hva betyr disse ordene? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2969)

mofe 06-01-05 06:38

Hva betyr disse ordene?

Kan dere være min synonym-ordbok? Pliis? :o

Jeg har nemlig noen ord avogtil som jeg ikke skjønner hva betyr, så da tenkte jeg at jeg kan jo samle dem her!

Hilsen ord-elskende-mofe :)

mofe 06-01-05 06:39

Hva betyr forstemmende?

Så på nyhetene nå, og det var en dame som kommenterte at folk svindlet folk for penger ifbm naturkatastrofen - og da brukte hun det ordet.. "det er forstemmende"..

Anne 06-01-05 10:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mofedilla
Hva betyr forstemmende?

Så på nyhetene nå, og det var en dame som kommenterte at folk svindlet folk for penger ifbm naturkatastrofen - og da brukte hun det ordet.. "det er forstemmende"..

Forstemmende....
Betyr:
- Bedrøvelig
-Nedslående
-Trist
-Sørgelig
osv.....:)

smosje 06-01-05 13:55

Kom med flere ord 'a, Mofe! :)

mofe 06-01-05 14:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smosje
Kom med flere ord 'a, Mofe! :)

Når jeg kommer over ord jeg ikke forstår, skal jeg gjøre det, ja :)

mofe 12-01-05 20:04

Hva betyr differensiering?

Tar pedagogikk nå - og der snakker de om differensiering i forhold til barn, og måter å lære på..

Aline 12-01-05 20:15

menes det kanskje at de skal behandles forakjellig, fordi de er indovoder....??
det der er et ord som jeg ikke tenker over at jeg egentlig ikke skjønner :D

beklager at jeg ikke kunne være til mere hjelp ;)

Anne 12-01-05 20:22

Sitat:

Hva betyr differensiering?

Tar pedagogikk nå - og der snakker de om differensiering i forhold til barn, og måter å lære på..

Det betyr å skille, skjelne, sondre. Det kan også bety diskriminere i enkelte sammenhenger...Hjalp det?

mofe 12-01-05 20:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne
Det betyr å skille, skjelne, sondre. Det kan også bety diskriminere i enkelte sammenhenger...Hjalp det?

Kanskje.. var snakk om et kapittel i matteboka til elevene, og da sa han "også de som vil differensiere kan gjøre disse oppgavene" (to typer oppgaver, lett og vanskelig)

Anne 12-01-05 20:28

Sitat:

Kanskje.. var snakk om et kapittel i matteboka til elevene, og da sa han "også de som vil differensiere kan gjøre disse oppgavene" (to typer oppgaver, lett og vanskelig)

Gjøre forskjell på...eller noe i den dur.

mofe 12-01-05 20:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av aline
menes det kanskje at de skal behandles forakjellig, fordi de er indovoder....??
det der er et ord som jeg ikke tenker over at jeg egentlig ikke skjønner :D

beklager at jeg ikke kunne være til mere hjelp ;)

Hva betyr indovoder? :p :cool:

Men ja, skjønte hva du mente.. nå skjønner jeg hva det betyr.. men vet ikke helt om jeg klarer å bruke ordet selv.. i rett sammenheng

Anne 12-01-05 20:38

Sitat:

Hva betyr indovoder? :p :cool:

Men ja, skjønte hva du mente.. nå skjønner jeg hva det betyr.. men vet ikke helt om jeg klarer å bruke ordet selv.. i rett sammenheng

Differensiert opplæring....gi opplæring på ulikt nivå i henhold til elevens ståsted....?

mofe 12-01-05 20:59

:ja:

Da skjønner jeg :)

Aline 12-01-05 21:11

ooooh ;) da var det jo det jeg tippet på :D det gikk litt fort i det innlegget :p

Karin 13-01-05 15:13

Differensiering er noe av det viktigste vi gjør som lærere. Alle elever har krav på tilpasset opplæring, og da må de få oppgaver som er tilpasset dem. Det er å differensiere, og det vil jo da egentlig si å gjøre forskjell på. Må ikke forveksles med diskriminere, som forsåvidt også er forskjellsbehandling, men det skal man altså IKKE gjøre.

Dermed skulle det være GNISTRENDE klart...?

mofe 17-01-05 16:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Karin
Differensiering er noe av det viktigste vi gjør som lærere. Alle elever har krav på tilpasset opplæring, og da må de få oppgaver som er tilpasset dem. Det er å differensiere, og det vil jo da egentlig si å gjøre forskjell på. Må ikke forveksles med diskriminere, som forsåvidt også er forskjellsbehandling, men det skal man altså IKKE gjøre.

Dermed skulle det være GNISTRENDE klart...?

Absolutt gnistrende klart, tusen takk :)

Var vitne til differensiert læring idag, faktisk! (har praksis i skolen nå og to uker fremover) :)

mofe 24-01-05 17:46

Tenkte på istad.. ordet digresjon.. hva heter det når man "utfører" en digresjon?

Digressere?

smosje 24-01-05 18:00

Da beveger man seg utenfor det tema man egentlig snakket om/skal snakke om.

Om jeg snakker om sukkerinnhold i bær, men plutselig kommer inn på at markjordbær har mindre sukker enn vanlige jorbær, og så forteller en kort historie om da jeg plukket markjordbær som barn osv, da har jeg foretatt en digresjon :cool: Men en digresjon innebærer også at man går tilbake til å snakke om det man skulle snakke om i utganspunktet, etter en ikke alt for lang stund :o

Dette kan selvfølgelig også være skriftlig :p

(Enig Anne-forlagsbransjedame? :D )

smosje 24-01-05 18:04

Nei nå misforsto jeg helt, Mofe!! :rodme:

Du vet seff hva digresjon betyr!!! *dobbelt-rødme*

Vel - jeg tror kanskje det heter å digrere, men egentlig har jeg aldri hørt noe verbsform av begrepet :confused:
:klem:

mofe 31-01-05 21:12

Hva betyr implisitt?

Anne 31-01-05 21:18

Sitat:

Hva betyr implisitt?

Inneforstått, tror jeg...:o

mofe 31-01-05 21:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne
Inneforstått, tror jeg...:o

Fikk svar fra darlingen min;

implisitt ~sit´t a2 (lat. implicitus, seinare form av implicatus, pf pt
av implicare 'vikle inn i') indirekte medrekna, underforstått, som kan
utleiast, men ikkje er direkte sagt, jf *eksplisitt / i- inneheld
artikkelen fleire insinuasjonar ."

:rolleyes:

Mila 31-01-05 21:21

Å ja akkuratt ja... du KUNNE ha forklart det vanskeligere vel?...:D :eek: :rolleyes:

mofe 03-02-05 18:28

Hva betyr parestesi?

Medisinsk sammenheng (det er en type bivirkning).

Anyone?

Nille 03-02-05 21:21

Parestesi er "prikking" eller "sitrende" følelse i armer eller ben. Sånn f.eks. når binet ditt har sovna og det "våkner" igjen..... da prikker det .....:p

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:47.