![]() |
Plantetråden!
Bra tittel? :o
Jeg har alltid vært glad i alt som spirer og gror - men så er jeg jo ikke så fryktelig utdannet på dette området :o Så jeg tenkte at vi kunne dele litt erfaringer omrking stueplanter, samt ting man dyrker i hagen? Har for tiden dilla på aloeveraplanter - og fra en annen tråd jeg startet om det; Sitat:
Sitat:
Har du noen bra tips, plis post dem da! ;) |
Hmmm.. hva skjedde med tittelen min? Bare tre prikker når jeg ser på den i forumet.. hmm...
|
Det blir på forsiden fordi den der kutter trådtittellengden ;)
|
Åh, okei :) Kanskje ikke så nøye da :)
|
Rimelige planter av frø
Nesten alle frø du finner i grønnsaker og frukt kan plantes. Ofte må de tørke en stund før de kan legges under jord. Noen eksempeler: kiwi, avocado, druer...
Du kan så frø av slangeagurk og sette i et sydvent vindu på våren, og utpå sommeren vil du da ha en hel gardin av ranker og blader i vinduet ditt. Den vokser enormt. Min sønn har en eikeplante på rommet sitt. Plantet i høst en eikenøtt og den vosker som bare det. Når det blir et stort eiketre, må noen som har stor tomt arve det :D |
Flere forslag på spiselige ting man kan dyrke inne? Bortsett fra urter.. :) Jeg bor på hybel for tiden :o
|
Kan man dyrke psyllium-frø?
|
Tja, interessant spørsmål mofedilla. Så du Guro's spire-tråd? Kanskje de kan dyrkes på den måten. Hadde vært gøy å prøve...du? :D
marianne |
Sitat:
Hvordan gjør jeg det når jeg skal dyrke tomatplante? Har lyst til å ha en sånnen som jeg kan ha på verandaen fra mai-juni av, som det kommer sånne minitomater på.. Kjøper jeg frø på en hagebutikk? Eller kan jeg bare bruke frø fra sånne minitomater på butikken? :) Urter.. hvordan dyrker jeg? Altså... hen får jeg frø fra? :) Hilsen vårkåte mofe :o |
Sitat:
Vanlige tomater har vi dyrket fra frøene inni tomaten, så da må du jo kunne gjøre det fra frøene inni cherry-tomatene også. Ta dem ut og legg dem på et tørkepapir noen dager til de er helt tørre, og så planter du dem. De skal jo ha mye lys og det er ennå tidlig på året, så de bør stå på kjøkkenbenken under lysrøret eller i vinduet. Kanskje februar er riktigere plantemåned egentlig? Det er vel februar - mars som man skal plante dersom du skal ha plantene ut og gi avling til riktig tid, men som en enkte hobby-planter kan du vel egentlig plante alt mulig hele året. Bare det får nok lys. Vi får vel en smak...? :p |
Sitat:
Ellers plerier jeg å gå litt boink i katalogen fra Impecta (svensk)...den er det såå mye kult i! De er på nettet og..www.impecta.com. Under 200,- i bestilling er tollfritt.. Jeg driver med hester og egenproduseer økologisk foret deres, og oppe på jordet der er det sådd mye rart (legeurter) fra impecta. Hester finner selv det de trenger...f.eks spiste den drektige hoppa her bringebærblader...som virke styrkende på livmoren! Spennende dette! |
TUsen takk for svar marianne! :) Hvorfor må man tørke frøene først, egentlig?
Og det er jo februar nå.. tror jeg planter nå jeg, istedetfor å vente.. klimaet i Norge er jo helt villt for tiden, så skulle ikke forundre meg om sommeren kom i april.. :( :o :confused: |
Sitat:
Gleder meg til å høre hvordan det går! :klem: |
Jeg pleier å bestille planter og frø fra Zimtrade.Finner litt av hvert der og til ganske billig penge..:)
|
trendy i karmen
|
Igår så spiste jeg en tomat (stor) - også tok jeg ut frøene, og de har fått tørke over natten. Skal plante dem nå - tenkte å lage sånn at de får et lite drivhus over seg, plastfolie eller noe sånt :) Følg med! Kanskje det blir tomater på meg til sommeren? :p (eller hm.. det er kanskje sånn at tomatplanter kun gir tomater annenhvert år? mener å huske at drivhus-tanta mi sa det engang...)
|
Sitat:
|
Jordtyper
Jeg har et potensielt hageprosjekt på gang.
Ang. det så trenger jeg info om diverse jord-typer. Fet jord, sur jord, mold, osv osv osv. Så derfor lurte jeg på om det er noen som har en link til en bra side som har info om jordtyper? :) |
:eek: :eek: :hylgrine: orkideen min er helt rar!! :blinke: kjøpte den for noen dager siden, men alle blomstene uten om en, er helt slappe og rare.. :( mamma trodde den hadde fått for mye vann da.. :confused:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Er ikke noen blomsterekspert, men jeg har orkideer som blomstrer som bare det. Og de får vann når fredslilja henger - dvs. en gang hver 14. dag eller noe sånn. En av dem har nesten ikke jord igjen i potta...... men blomstrer for det. Men de må ikke stå i direkte sol har jeg funnet ut ...;)
Når det er sagt, svigerinna mi, som er blomsterdekoratør, sier at de skal ha 1 dl vann pr uke......OG at de skal dusjes ofte .....:o |
Kommer sikkert an på "rase" (eller hva det heter) orkide?
|
både mamma og bestemor har gått gartnerskole tror jeg, og de sier at de skal ha lys, men ikke direkte sollys, åsså skal de ha et eggeglass med vann en gang i uka.. :)
åh, var på orkide/sommerfugl-farm en gang, var så fint det!! :D :D |
Ang. aloevera
ALOE VERA
Jeg har jo dilla på aloeveraplanter, og har vært endel på et dansk hageforum og forhørt meg litt. Husker ikke linken i farten - men så raskt jeg får en mail på at det har kommet innlegg, vil jeg legge det inn her :) Jeg leste et sted (husker selvfølgelig ikke hvor, trodde det var i M&H, men dengang ei) - nei nå husker jeg, det var i Allers, siste utgaven.. Ja, uansett da: AT! Det finnes hundrevis av aloevera-"raser" - og at det kun er rasen aloe vera barbadensis som har høyekonsenstrater av det stoffet (nå enn hva det er) - som har de fantastiske egenskapene vi ofte hører at aloe vera har. -- Nå lette jeg litt rundt på nettet og fant dette; http://www.gst-essenza.com/infoside1.php Sitat:
Jeg har ikke lykkes å finne noe bilde av denne aloe vera barbadensis.. Tenkte å sjekke ut om det er den typen jeg har, da jeg husker fra det stedet jeg leste (..) at det ofte ikke er den som selges rundt om i Norge... Så hvis det er noen som kommer over et bilde av denne typen, evt. hvor man få tak i det (helst Oslo..) - så hadde jeg satt veldig pris på det! :ja: |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:30. |