![]() |
Kjerringråd
Her tenkte jeg vi kunne samle alle kjerringrådene våre!
Jeg har ingen sånn "on the top of my head" akkurat nå.. men.. om noen andre har - så shoot! :) |
Vorter
Nå kom jeg på en.
Mamma gjorde dette på søsteren min, som var plaget av vorter på hendene, og det funket som bare det; Gni grisesfett over vorta, for deretter å grave ned svoren. Heter vel kanskje ikke grisesvor.. jeg mener.. innsiden av huden på grisen? |
Denne tråden likte jeg Mofe :)
Flott! |
kvalme og brannsår
kvalme
Hvis du er småkvalm og uvel så hjelper det godt å drikke et glass vann med sitrondråper i.du kan bruke friskpresset sitron eller sitron på flaske. som regel gir kvalmen seg i løpet av 5-10 min. Brannsår hvis du ahr brent deg,slik at huden svir så hjelper det å smøre på litt tannkrem. kun hvis det er litt sår,er det alvorlige brannsår må lege kontaktes. |
Sitat:
|
Så flott at dere bidrar! :) Da blir jeg glad, vett :) Tenkte det var lurt at vi bruker "smarte" ord, sånn som "kvalme" "ingefær" osv.., sånn at hvis tråden blir suuuuuperlang (som jeg håper) - så er det greit for folk å søke innen tråden :)
|
Min mor gjorde begge deler ang. vorter - først gned hun med svor, så knyttet hun ulltråd rundt. Så gikk min far og gravde det ned et sted vi ikke skulle vite om. Virket gjorde det i alle fall.
Mitt vidundermiddel mot mange plager er lavendelolje. Den skal ikke brukes "ren", men blandes ut i en annen olje - f eks mandelolje, jordnøttolje eller olivenolje. Jeg pleier ha en ferdigblandet flaske stående. Tar en 250ml flaske olje og heller i en 5 ml flaske lavendelolje. Den er suveren mot brannsår. Først kjøler man huden med rennende vann, så smører man rikelig utblandet lavendelolje på. Etter 10-15 minutter tar den smerten, så tar den rødheten, og det blir ikke blemmer. Funker også mot soleksem, bleieutslett og andre hudplager. Den virker også bakteriedrepende. Dessuten er den fin å bruke som badeolje i et avslappende bad - særlig for små barn. Ca 1-2 teskjeer utblandet olje i karet. (Ikke for mye til de aller minste) |
KVALME OG REISESYKE
"Kjøp et gram safran og sy det inn i et lite bomullstykke(f.eks.et rent lommetørkle) Heft denne posen på skjorta (innvendig), slik at posen berører nederste ribben. Etter sigende et probat middel . Fra en gammel "Husholdningsbok" utgitt i Bergen 1893." PS.: Jeg har hentet dette fra "Kjerringråd og homeopatiske husråd for folk og dyr." |
Myggstikk
Drypp stearin på myggstikk......
Hva som skjer er jeg ikke sikker på:D for det sto det ikke noe om, men antar at det ikke klør da:D . Jeg har en gammel notatbok etter en gammel dame, som gikk på husmorskole en gang i fordums tid. I den har hun notert mange gode og mindre gode tips....:p |
Diare
Rør 1-2 teskjeer ut i litt vann og drikk. Plagene forsvinner ofte i løpet av en times tid. Barn kan også gis potetmel mot diareplager. Bland det gjerne ut i litt saft, for smakens skyld.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
skjeer
1 Vedlegg
Det kaller jeg et ordentlig kjerringråd, Mofe!
|
da må det bli sånne farlig plastskjeer som det har stått om her et sted, sånne som løser seg opp i vann :D
|
Potetmel, ja.
|
SÅR
"Etter uhell med kniv, øks, sag o.l. kan man tette såret med gammelost. Dette synes å ha en penicillinlignende effekt , for det motvirker videre infeksjon og øker groholdet. PS.; Rådet kan i det minste prøves til man kommer til legen. " Et annet råd er: "Etter rengjøring av såret, kan man ha på et lag med røyksopp (svartsopp). Tidligere brukte man også å helle karbolvann (fenol) over røyksopplaget. Idag er imidlertid karbolvann reseptbelagt p.g.a. uheldige bivirkninger." |
Mer sårbehandling:
"Et råd som gis under tvil, men i gamle dager ble det brukt spindelvev. Det ble hentet fra fjøs eller stall. Spindelvevet ble lagt direkte på såret." |
Sitat:
I allefall om man er på ridetur og om noe skjer på turen.. Ikke det at jeg eier kunnskap om hester, men :o leste det i allefall i en eller annen hestebok jeg ble prakket på i 12-års alderen :D |
Sitat:
Har faktisk hørt det jeg også,- men fysj så utrivelig! |
Sitat:
|
Svimerker etter stryking
Får du svimerker på bomullstøy etter stryking, så gni flekken med løk og vask å kaldt vann etterpå.
|
Flere som har noen kjerringråd på lager? :snill:
|
Noen som har kjerringråd mot søvn? Annet enn kamillete...? :snill:
|
Hva slags plager??
Solbrenthet: Ha på sitronsaft(c-vitaminer er bevist vitenskapelig at hjelper mot solbrenthet) Sitronsaft på en bomullsdott smøres på de utsatte steder en gang i timen e tre fire ganger og jeg skal si at det hjelper for jeg har prøvd det selv:-) Aloe Vera er en vidunderplante alle bør ha i sitt hus. Den kan brukes til alt fra eksem,brannskader,insektsstikk lettere frostskader og jeg vet ikke hva. Og de som har barn bør absolutt ha en plante i huset,for små barn er dette et vidunder:) Men planten bør være minst to år gammel for å ha best virkning. Bilplager: Ellers kan jeg fortelle dere som har bil og dere er på ferie,bør ha med dere : 1 nylonstrømpe,dersom viftereima skulle ryke. Et gammeldags såpestykke,dersom dere skulle få et lite hull i bensintanken. Og selvfølgelig Kanel desom det skulle bli lekkasje i radiantoren.:D |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:55. |