Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Ned i vekt med masse kalorier (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=42382)

Bestemamma 27-03-11 21:19

Ned i vekt med masse kalorier

Tenkte jeg skulle prøve om det å øke kaloriinntaket mitt ville få meg til å gå alvorlig fort opp i vekt. Hittil har jeg gått ned 1,9 kilo.:D

Jeg stod stille og ble litt lei av det, så jeg bestemte meg for å begynne å eksperimentere litt.
Etter først å ha gått opp nesten 1,8 kg. ved å halvfaste fant jeg ut at det kanskje ikke var så lurt å spise så lite......
Da bestemte jeg meg for å gå til motsatte ytterlighet og begynte å spise over 3000 kcal per dag....

1000 kcal i nøtter og mandler
1200 kcal i fløte
1000 kcal i kjøttkaker og medisterkaker med litt saus
Altså over 3200 kcal per dag.

Jeg er 1,80 og dame og tilbringer dagen stort sett i senga og ved datamaskinen. Vekten ser dere av tickeren min. For tiden gjør jeg ingen øvelser, vil se om jeg likevel kommer til å gå opp i vekt med dette "overforbruket" av kalorier.

Ensidig og sikkert ikke sunt nok, men det er bare for et par uker. Tar kosttilskuddene mine og drikker masse vann og steviasøtet peppermyntete.

Nerthus 27-03-11 21:29

Sv: Ned i vekt med masse kalorier

Holy crap!

Jeg har også vært fristet til å gå motsatt vei av å reduser kaloriene på lavkarbo.... kanskje jeg skal være så tøff at jeg prøver det samme som deg?

Tenke tenke.... ;)

nellie 27-03-11 21:39

Go for it Nerthus! jeg har troa på det for deg:D

Bestemamma 27-03-11 21:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1067904)
Holy crap!

Jeg har også vært fristet til å gå motsatt vei av å reduser kaloriene på lavkarbo.... kanskje jeg skal være så tøff at jeg prøver det samme som deg?

Tenke tenke.... ;)

Ja, gjør det... kanskje vi får to forskjellige resultat. LOL

Jeg gikk ikke ned de tre første dagene altså, men så stagnerte det og begynte på nedturen....:D Er så spent på om det vil fortsette.:rolleyes:

Nerthus 27-03-11 22:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma (Innlegg 1067925)
Ja, gjør det... kanskje vi får to forskjellige resultat. LOL

Jeg gikk ikke ned de tre første dagene altså, men så stagnerte det og begynte på nedturen....:D Er så spent på om det vil fortsette.:rolleyes:

Jeg ligger på 17-1800 kal til vanlig, mye fløte ;) og når jeg gikk ned spiste jeg spisdegslank som er lavkarbo men også redusert kalorier 12-1300 kal pr dag. Gikk ned en kilo i uka, litt mindre når jeg laget maten selv og økte litt i inntak. Derimot når jeg forsøkte en uke med ferdigmat fra spisdegslank rett før jul, skjedde ingenting.

Jeg har tenkt lenge på å redusere kal selv for å se om det kan utløse mer vektnedgang, men jeg har OGSÅ tenkt på å øke på kraftig... jeg må planlegge litt først, siden jeg ikke er så flink til å få i meg mat egentlig... jeg kommer tilbake til deg med hvordan det går om jeg velger og forsøke ;)

Antoinette6 27-03-11 22:58

Interessant . . .

Nerthus 27-03-11 23:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma (Innlegg 1067892)
Tenkte jeg skulle prøve om det å øke kaloriinntaket mitt ville få meg til å gå alvorlig fort opp i vekt. Hittil har jeg gått ned 1,9 kilo.:D

Jeg stod stille og ble litt lei av det, så jeg bestemte meg for å begynne å eksperimentere litt.
Etter først å ha gått opp nesten 1,8 kg. ved å halvfaste fant jeg ut at det kanskje ikke var så lurt å spise så lite......
Da bestemte jeg meg for å gå til motsatte ytterlighet og begynte å spise over 3000 kcal per dag....

1000 kcal i nøtter og mandler
1200 kcal i fløte
1000 kcal i kjøttkaker og medisterkaker med litt saus
Altså over 3200 kcal per dag.

Jeg er 1,80 og dame og tilbringer dagen stort sett i senga og ved datamaskinen. Vekten ser dere av tickeren min. For tiden gjør jeg ingen øvelser, vil se om jeg likevel kommer til å gå opp i vekt med dette "overforbruket" av kalorier.

Ensidig og sikkert ikke sunt nok, men det er bare for et par uker. Tar kosttilskuddene mine og drikker masse vann og steviasøtet peppermyntete.

Har du regnet litt på fordeling av næringsstoffer sånn du spiser nå? Det kan være til hjelp når jeg skal forsøke å planlegge mat :)

Bestemamma 28-03-11 17:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1068012)
Har du regnet litt på fordeling av næringsstoffer sånn du spiser nå? Det kan være til hjelp når jeg skal forsøke å planlegge mat :)

Mener du karbohydrat, protein, fett? Jeg har regnet på det. :)
Det med vitaminer og mineraler bryr jeg meg ikke om siden jeg tar tilskuddene mine og siden dette har så kort varighet.:p

I så fall har du tallene her:
Energi: 3481 kcal

Karbohydrat: 5,32%
Protein: 10,24%
Fett: 84,45%

Har endatil lagt til 100 g hvitost noen av dagene og da er det totale kaloriinnholdet kommet opp i 3796 kcal !!!!

Aline 28-03-11 17:39

Stilig! Synes dette var et spennende eksperiment :heia:

Bestemamma 28-03-11 18:04

Ja, eksperiment er det, men det er egentlig rart at jeg ikke allerede triller ned trappene.... ;)
Ifølge lavkalori/lavfett-tilhengerene burde jeg jo det etter 1,5 uke på det de vil si er fy-mat og null trening + at jeg beveger meg minst mulig :rolleyes:

Nerthus 28-03-11 19:28

Rundt 3000 kalorier i dag - er så mett at jeg holder på å sprekke! Regner kanskje med litt oppgang de første dagene pga fylt fordøyelsessystem - hehe - men har allerede vært er par ganger på do gitt :)

Mest spent på om jeg klarer å få i meg så mye hver dag... så prøver å planlegge hver dag på forhånd på www.diett.no.

Dagens ble 2800 kal, mulig jeg må ta en kakao med fløte senere for å komme opp på 3000 hehe. Fordelingen ble 8% karbo - 19% protein - 74% fett. Ganske fornøyd med den faktisk ;)
Jeg spiser VELDIG variert da, med lavkarbobrød med makrell i tomat og majo til frokost, salat med skinke og ost og majodressing til lunsj, en atkinsbar, en kakao med fløte, til middag ble det svinebog med litt ertestuing (for å få opp litt karbo), blomkål og litt kjøttkakebrunsaus m en fløteskvett :)

Ååååh gosh så mett jeg er!!!

Jabba 28-03-11 19:31

Kult! Her skal det følges med ja!

Bestemamma 28-03-11 19:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1068753)
Rundt 3000 kalorier i dag - er så mett at jeg holder på å sprekke! Regner kanskje med litt oppgang de første dagene pga fylt fordøyelsessystem - hehe - men har allerede vært er par ganger på do gitt :)

Mest spent på om jeg klarer å få i meg så mye hver dag... så prøver å planlegge hver dag på forhånd på www.diett.no.

Dagens ble 2800 kal, mulig jeg må ta en kakao med fløte senere for å komme opp på 3000 hehe. Fordelingen ble 8% karbo - 19% protein - 74% fett. Ganske fornøyd med den faktisk ;)
Jeg spiser VELDIG variert da, med lavkarbobrød med makrell i tomat og majo til frokost, salat med skinke og ost og majodressing til lunsj, en atkinsbar, en kakao med fløte, til middag ble det svinebog med litt ertestuing (for å få opp litt karbo), blomkål og litt kjøttkakebrunsaus m en fløteskvett :)

Ååååh gosh så mett jeg er!!!

Jeg gjør det så enkelt som mulig med ferdigkjøpte kjøtt/medisterkaker som jeg lar ligge i kjøttkake-posesaus og trekke før jeg plukker dem opp og lar sausen dryppe litt av. Varmer de sjelden, liker dem kalde, jeg :rolleyes:
Spiser fire av gangen i løpet av dagen og de to siste tar jeg som kvelds om jeg har lyst på de..........:D:D
Mandler og nøtter om morgenen og fløten en stund etter... Deilig :o

Grunnen til at jeg gjør det enkelt er at jeg har bedre oversikt over matinntaket på denne måten...kontroll med alt om ting skal dokumenteres....:)

PS. Kutta ut Atkinsbarene og da kom vektnedgangen...mulig det er tilfeldig, men men .......................

Nerthus 28-03-11 20:08

Noterer meg det med atkinsbarer - men velger foreløpig og spise en om dagen ihvertfall - jeg regner med at så mye som jeg spiser nå så forsvinner fysingen på sjokolade fort ;)

Jeg er jo ikke glad i nøtter i det HELE tatt... så da må jeg evt integrere det i noe mat istedet :) Nåh, kanskje peanøttsmør - eller lavkarbosjokoladepålegg med litt nøtter i? Hmmm :)

Jeg er så matlei så må prøve å variere en del - forhåpentligvis får jeg også prøvd ut en del nye oppskrifter underveis:)

manne 28-03-11 20:21

Følger med her for mannemannen vurderer å forsøke dette fra 1.april for å komme av platået han er på.

*noterer ivrig* :D

teddemann 28-03-11 21:06

Hei på dere!
jeg spiser stort sett rundt 3000kal pr.dag ofte over og vekta går jevnt nedover.
Jeg tror det er viktig å få i seg nok kalorier og at fordelingen av fett og protein og karbo er noenlunde jevn fra dag til dag for å ha et jevn nedadgående vektsyklus.
iflg.diett.no sine beregninger skal jeg med min vekt og høyde og mitt aktivitetsnivå ligge på 2244 kcal pr dag for å gå ned 600 gram pr uke,og da skulle jeg ha trillet ned trappa for lenge siden.
jeg ligger stabilt rundt 75 til 83% fett og aldri høyere en rundt 20 gram karber pr dag,men stort sett rundt 7 gram karber er det vanligste ser jeg og jeg veier maten så jeg har god kontroll på inntaket.
hei og hå.

LIBBA 28-03-11 22:14

Veldig interessant dette :)

Bestemamma 29-03-11 16:01

Til i dag hadde jeg "gått opp" 0,8g..
Tisset nesten ikke i går/natt/morges - fordi jeg sov hele natten for første gang på flere måneder. :)
Vanligvis får jeg ikke sovnet før jeg har tisset minst 5 -10 ganger, og da tar det flere timer før jeg får sovnet.:(
Har hatt det slik så langt tilbake jeg kan huske. Tror jeg har hypersensitiv/aktiv blære.:o
Det som er så rart med denne tissingen min er at selv om dagen når jeg legger meg for å hvile setter urinproduksjonen i gang med en gang jeg legger meg ned, mens når jeg er oppe og går lager det seg nesten ingen urin..Med unntak av når jeg drikker kaffe, øl eller vin.....LOL..:D:D

Glemte å nevne...gjorde ikke nr. 2 heller i går.......:rolleyes:

tattoogl 29-03-11 21:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma (Innlegg 1068636)
Mener du karbohydrat, protein, fett? Jeg har regnet på det. :)
Det med vitaminer og mineraler bryr jeg meg ikke om siden jeg tar tilskuddene mine og siden dette har så kort varighet.:p

I så fall har du tallene her:
Energi: 3481 kcal

Karbohydrat: 5,32%
Protein: 10,24%
Fett: 84,45%

Har endatil lagt til 100 g hvitost noen av dagene og da er det totale kaloriinnholdet kommet opp i 3796 kcal !!!!

Etter mine beregninger så har du spist 46 g karbo den dagen. Har du gått ned alle kiloene uten å være i ketose? Hvor lenge har du brukt på å gå ned? (Nysgjerrig...:))

Nerthus 29-03-11 21:46

Fader altså - i dag sliter jeg med å få meg særlig mer enn 2000 *ler*. Klarte ikke lunsj var så mett etter frokost ;) Bedre lykke i morgen! Kan det være at røykalaks og eggerøre mettet mer enn 4 små lavkarboskiver med makrell i tomat og majones?

Ah vel... ny dag i morgen ;)

manne 29-03-11 21:50

Jeg sitter og planlegger måltider til evnt. start denne fredagen.

Spiser dere fetere eller mer? Eller en kombi av begge?

Nerthus 29-03-11 22:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av manne (Innlegg 1069834)

MER og FETERE *ler*. Jeg spiser foreløpig ganske variert så jeg kan gi et eksempel på inntak i går og planlagt for i morgen på rundt 3000 om du vil.

Frokost:
4 skiver Karins "mitt aller beste brød", 40 gram makrell i tomat og hele 50 gram majones! (Såvidt det ble plass gitt... )

Lunsj:
Kinakål 25 gram, hvitost 50 gram, picnicskinke 100 gram, majonesdressing (50g majo, 50g creme fraiche, 10 gram ketchup u/sukker, litt flytende natreen og litt sitronsaft)

Middag;
Skinkestek 200 gram, 80 gram blomkål, 100 gram ferdig ertestuing, 100 gram kjøttkakebrunsaus av pose (erstatter 1 dl vann med fløte)

Mellom:
Atkinsbar, lavkalori kakaopulver (options) med fløte i :) (2 kopper, 2 dl fløte tilsammen)

8% - 17% - 75% og 3265 kalorier... føler virkelig jeg er med på noe vågalt her *ler*

I dag ble det røykalaks og masse eggerøre (3 egg) med fløte i, kyllingfilet med saus av fløte/vann/buljong og deilig norzola ost, stekt sopp og grønnsaker. Ellers gir skaldemans kjøttkaker veldig fint bidrag siden de også har gode fordelinger av næringsstoffene
Neste dag blir det nakkekotelett med saus av stekesjyen og fløte, deretter laks med mye smeltet smør og rømme... så dette skal vi klare - det er bare mengdene som er litt utfordrende foreløpig :)

Det blir 3 dager testing først, regner med og gå noe opp pga oppfylling av fordøyelsen - så skal jeg holde på i to uker tilsammen og ta en konklusjon. Føler allerede at jeg er MYE varmere i kroppen... :)
Jeg er ikke særlig i bevegelse - er dårlig og utrolig sliten og slapp og trøtt men skal ut og sykle/gå så snart jeg orker... :)

otika 29-03-11 22:16

Følger spent med ,etter å ha "sultet meg i flere uker :D

Bestemamma 29-03-11 22:19

STÅ PÅ NERTHUS !!!!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av tattoogl (Innlegg 1069825)
Etter mine beregninger så har du spist 46 g karbo den dagen. Har du gått ned alle kiloene uten å være i ketose? Hvor lenge har du brukt på å gå ned? (Nysgjerrig...:))

Jeg gikk ned de første 30 kiloene på 4 mndr. 1 august - 1 desember. Så kom jula med 4 kg opp. Gikk ned de 4 kiloene + 3 til i løpet av januar/februar. Spiste hele tiden over 2000 kcal. Så fant jeg ut at jeg ville vente litt med de siste 6 -10 kiloene fordi huden er så slaskete (mitt kritiske blikk). Men syns det ble litt kjedelig å stå stille så ville prøve om jeg kunne gå ned litt til ved halvfaste ca. 1200 kcal.
Jeg gikk opp 1,8 kg.på ei uke. :mad:

Deretter gikk jeg over på det motsatte regime og spiste masse kcal. for å se hvilken virkning dette ville ha. Hittil har jeg altså gått ned de 1,8 kg. + 0,1 til. Merkelig at jeg har gått ned i det hele tatt om det stemmer at en blir feit av å spise for mye.............
Til i dag har jeg rett nok gått opp igjen 0,8 kg., men det står forklart hvorfor her over et sted.....

Jepp 46 kh. :) Tror nok jeg er i ketose...kjennes sånn ut i alle fall :p
Men skal kjøpe meg nye Ketosticks i morgen....

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av manne (Innlegg 1069834)

Jeg spiser både fetere og mer. Har økt nøtte/mandel-inntaket med 80 gram i alle fall...he,he,he 10 kjøtt/medister-kaker er i meste laget for noen hver, men de går da ned...fløten er lettest, den glir rett ned halsen, kunne ha drukket en kartong til, men det får da være grenser, selv for meg..:D

Charlott 29-03-11 22:21

Da jeg gikk ned som mest lå jeg også på slike hårreisende kalorimengder ...
Deilig! :D

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:55.